Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:26

De gegevens van Urk liggen iets genuanceerder dan dat dit plaatje laat zien (even gekopieerd uit een ander topic):
Urk heeft 21.225 inwoners, hiervan is 44% jonger dan 25 jaar (9.348 mensen) en 9.6% 65+.
Nederland heeft 17.474.693 inwoners, hiervan is 28% jonger dan 25 jaar (4.869.842 mensen) en 19.4% 65+.
Dit betekent dat Urk ruim 1.5x zoveel jongeren heeft als de rest van Nederland en de helft aan 65+'ers als de rest van Nederland.

Toch blijkt Urk 30% meer ziekenhuisopnames vanwege corona per 1000 inwoners te hebben gehad en hebben ze vorig jaar ruim 50% oversterfte gehad en ook dit jaar nog ruim 15% oversterfte. Ze hebben trouwens iets minder obesitas dan in de rest van Nederland. Dus dat is niet de oorzaak. Ook zitten ze in de gezonde kustlucht en niet tegen de industrie aan (zoals bij de botlek), dus dat is het ook niet.

Die 30% was alleen op te vangen omdat het zo'n kleine plaats is. Zou dit nationaal 30% hoger zijn geweest hadden we al een probleem gehad/nog enorm veel groter probleem gehad hebben dan nu, stel je voor dat dit ook nog gecorrigeerd voor de leeftijd was geweest (het dubbele aantal 65+'ers werkt daar flink aan mee, net als 1.5x minder jongeren tot 25 jaar).

----

50% oversterfte in Urk betekende dat er in plaats van wekelijk 1-2 begrafenissen waren, dit er 2-3 waren. 15% oversterfte betekent dat er iedere 4 weken één persoon extra is overleden. Doordat Urk én zo klein is én zo'n jonge bevolking heeft, valt de extra sterfte minder op.

Edit: en vandaag gewoon weer 2 besmettingen in Urk, ondanks een zeer lage testbereidheid en lastig om te gaan testen omdat vanwege die lage testbereidheid de teststraat vorige maand gesloten is. Er is dus blijkbaar nog altijd geen volledige groepsimmuniteit opgetreden.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-10-21 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:51

Urk heeft enorm grote gezinnen. 44 procent van de moeders krijgt vier of meer kinderen, 14 procent krijgt minimaal zes kinderen. In 1980 had Urk slechts 10.000 inwoners, in 1960 zelfs slechts 5.600 inwoners, en vrijwel alle groei van het dorp komt door natuurlijke aanwas, dus kinderen die daar geboren zijn.

Mannelijke Urkers lijken wel iets (gemiddeld 1 jaar) vroeger dood te gaan dan de gemiddelde Nederlandse man, vrouwelijke Urkers wijken niet af van het Nederlandse gemiddelde.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:31

Spenk schreef:
Maar besmetting is niet erg. Ziekenhuisopnames wel.


Nee, ook een besmetting is iets dat zo veel mogelijk voorkomen dient te worden. Zowel om long covid zo veel mogelijk te voorkomen, als om ziekenhuisopnames (10× zo weinig ziekenhuisopnames is nog steeds 10% van de eerdere opnames die gebeuren), als om verdere besmettingen te voorkomen (want hoewel de besmettelijkheid na een vaccin wel minder is, is hij niet 0).

Overigens daalt nog altijd de kans op besmetting met 75-80%, oftewel 3 van de 4 tot 4 van de 5 mensen raakt in een vergelijkbare situatie niet meer besmet.

75% van de Nederlandse bevolking is gevaccineerd. Juist de verschuiving van 75 naar 85% maakt enorm veel uit, en veel hoger dan dat kunnen we het niet krijgen omdat de kinderen tot 12 jaar niet gevaccineerd worden. Dus ja, die laatste paar procent die nu overgehaald wordt telt.

@luckyluna: ja, 25% is laag. De groep die het meest gevoelig is voor ziekenhuisopnames is namelijk voor 90% gevaccineerd. Die 10% heeft dus 75% van de ziekenhuisopnames op zijn naam.

Als versimpeling:
Er zijn 1.000 mensen, waarvan er 100 in het ziekenhuis belanden. De verhouding zijn net als hierboven.

25 van de 900 gevaccineerden belanden in het ziekenhuis: 2.8%.
75 van de 100 ongevaccineerden belanden in het ziekenhuis: 75%.

75/2.8= 27x zoveel kans om in het ziekenhuis te belanden als ongevaccineerde t.o.v. gevaccineerden.

Nu is dit een versimpeling van de werkelijkheid uiteraard. De kans als "jongere" (tot 45 jaar) om in het ziekenhuis te belanden is ook veel groter als je niet gevaccineerd bent tov wel gevaccineerd, en daar is de vaccinatiegraad geen 90%, maar de totale kans is wel veel kleiner. Daar heb ik in deze rekensom geen rekening mee gehouden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:03

robert45 schreef:
Mizora schreef:

Nee, ook een besmetting is iets dat zo veel mogelijk voorkomen dient te worden. Zowel om long covid zo veel mogelijk te voorkomen, als om ziekenhuisopnames (10× zo weinig ziekenhuisopnames is nog steeds 10% van de eerdere opnames die gebeuren), als om verdere besmettingen te voorkomen (want hoewel de besmettelijkheid na een vaccin wel minder is, is hij niet 0).

Overigens daalt nog altijd de kans op besmetting met 75-80%, oftewel 3 van de 4 tot 4 van de 5 mensen raakt in een vergelijkbare situatie niet meer besmet.

75% van de Nederlandse bevolking is gevaccineerd. Juist de verschuiving van 75 naar 85% maakt enorm veel uit, en veel hoger dan dat kunnen we het niet krijgen omdat de kinderen tot 12 jaar niet gevaccineerd worden. Dus ja, die laatste paar procent die nu overgehaald wordt telt.

@luckyluna: ja, 25% is laag. De groep die het meest gevoelig is voor ziekenhuisopnames is namelijk voor 90% gevaccineerd. Die 10% heeft dus 75% van de ziekenhuisopnames op zijn naam.

Als versimpeling:
Er zijn 1.000 mensen, waarvan er 100 in het ziekenhuis belanden. De verhouding zijn net als hierboven.

25 van de 900 gevaccineerden belanden in het ziekenhuis: 2.8%.
75 van de 100 ongevaccineerden belanden in het ziekenhuis: 75%.

75/2.8= 27x zoveel kans om in het ziekenhuis te belanden als ongevaccineerde t.o.v. gevaccineerden.

Nu is dit een versimpeling van de werkelijkheid uiteraard. De kans als "jongere" (tot 45 jaar) om in het ziekenhuis te belanden is ook veel groter als je niet gevaccineerd bent tov wel gevaccineerd, en daar is de vaccinatiegraad geen 90%, maar de totale kans is wel veel kleiner. Daar heb ik in deze rekensom geen rekening mee gehouden.


Tot en met zondag 3 oktober zijn in Nederland naar schatting ruim 23,6 miljoen vaccinaties toegediend. Daarvan zijn ruim 12,8 miljoen eerste vaccinaties en ruim 10,7 miljoen tweede vaccinaties. Naar schatting heeft nu 86,7% van alle 18-plussers minimaal één vaccinatie ontvangen en is 82,9% volledig gevaccineerd. Van iedereen vanaf 12 jaar heeft 84,4% minimaal één vaccinatie ontvangen en is 80,5% volledig gevaccineerd.

We zitten al bijna op 85% volgens het RIVM.


Nee, we zitten van de groep vanaf 12 jaar al bijna op 85% die minimaal één vaccinatie heeft gehad. Niet op 85% van de volledige bevolking die volledig gevaccineerd is. Ik had dit al in het eerste bericht geschreven, zie de dikgedrukte gedeeltes. Van de volledige populatie is het 75% die minimaal 1 vaccinatie heeft gehad en zelfs maar 67.6% die een volledige vaccinatie achter de rug heeft (1% meer dan 2 op de 3).

Zie OurWorldInData

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:22

In Denemarken zijn ze van 57 besmettingen/miljoen inwoners op 21 september naar 79 besmettingen nu gegaan.
In VK zitten ze op 495 besmettingen/miljoen inwoners, dat schommelt sinds eind juli tussen 380 en 560 heen en weer.
Wij zaten vorige week (30/9) op 100 besmettingen/miljoen inwoners en zitten nu op 105.
Israel zat 14 september op de top met 1255 besmettingen/miljoen, maar is sindsdien hard gedaald naar 346 nu.

Alle waardes zijn 7-daags gemiddelden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:33

In Nederland is dat 75% (minimaal 1 prik) en in België is dat 74%. In Israël is dat ondertussen opgelopen tot 70%.

Nederland, België en Israël zaten rond 9 juli op 65% (min. 1 prik), alleen in Israël werd er toen al nauwelijks meer gevaccineerd terwijl wij juist nog volop bezig waren.

Volledig gevaccineerd heeft België Israel ingehaald rond 4 augustus (61.4%), en Nederland heeft dit gedaan rond 14 augustus (62.2%).

In België zijn er op dit moment meer mensen volledig gevaccineerd (72.3%) dan in Nederland (67.6%) en Israël (64.5%).

OurWorldInData geeft daar overzichtelijk informatie over.
https://ourworldindata.org/explorers/co ... BR~BEL~ISR

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:12

@Vayo: het gaat inderdaad over de volledige populatie, dus inclusief alle kinderen t/m 11 jaar. De huidige varianten ontwijken in ieder geval schoolgaande kinderen nauwelijks meer, dus die zorgen gewoon mee voor de verspreiding en dus moet je ze meerekenen voor de benodigde vaccinatiegraad, zelfs als zij zelf niet gevaccineerd kunnen worden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:36

LuckyLuna schreef:
Mizora schreef:
@Vayo: het gaat inderdaad over de volledige populatie, dus inclusief alle kinderen t/m 11 jaar. De huidige varianten ontwijken in ieder geval schoolgaande kinderen nauwelijks meer, dus die zorgen gewoon mee voor de verspreiding en dus moet je ze meerekenen voor de benodigde vaccinatiegraad, zelfs als zij zelf niet gevaccineerd kunnen worden.



Als kinderen van 12j en jonger daar onder vallen dus zeker zo 10 procent van de bevolkingsgroep kan kan niet geënt worden. Dan is 90% al de max?


Jonger dan 12, maar inderdaad, 2.129.574 kinderen t/m 11 jaar is 12% van de Nederlandse bevolking.

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/datase ... e?dl=5A3DB

Dat betekent dat maximaal 88% van de Nederlandse bevolking gevaccineerd kan zijn.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:38

Op het moment dat je er vanuit zou mogen gaan dat iedereen daar getest of gevaccineerd is en thuis blijft met klachten, is het wel degelijk een ander verhaal. Nee, de verantwoordelijkheid ligt niet voor 100% bij de bewust liegende persoon, maar wel voor 80-90% en juist bij een dergelijk evenement neem ik dat zo'n persoon extra kwalijk.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 14:10

Daarin verschillen we dan van mening.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:46

Dat verhaal van een zwakker wordend afweersysteem hoor ik vaker. Maar dan moeten mensen vroeger toch een zeer slecht afweersysteem hebben gehad. Ze kwamen nauwelijks in contact van mensen buiten het dorp en dus met vreemde ziektekiemen. Tegenwoordig komen we in contact met ziektekiemen van over de hele wereld.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:43

Ook mensen die 20 uur geleden getest zijn kunnen nu het virus wel verspreiden tijdens een evenement. Net als dat mensen die eerder covid gehad hebben het nogmaals kunnen krijgen en verspreiden. En inderdaad, ook mensen die gevaccineerd zijn kunnen covid krijgen en verspreiden.

MAAR, en dat is echt een hele grote MAAR, het risico daarop is wel veel kleiner dan bij een niet-gevaccineerd & niet-genezen & niet-getest persoon.

De kans op besmet worden is na vaccinatie ongeveer 75% kleiner bij de delta-variant, ook een paar maanden/half jaar na de vaccinatie. Dit betekent dat al 3 van de 4 mensen uberhaupt geen corona krijgen terwijl het bij de niet-gevaccineerde personen wel deze 4 zouden zijn geweest.
Daar bovenop is de kans op besmetting van anderen bij een gevaccineerd persoon ook kleiner. Dit kan niet volledig verklaard worden door de kortere virusload (in eerste instantie niet lager), maar komt waarschijnlijk doordat de meeste virusdeeltjes al inactief gemaakt zijn door het immuunsysteem, maar je ze nog wel kan meten. Dat zou ook de kortere tijd verklaren, want deze inactieve virusdeeltjes kunnen zich niet vermenigvuldigen.

Als iedereen vanaf 12 jaar gevaccineerd zou zijn, zou de R flink onder de 1 zakken en zou de ziekte binnen Nederland uitdoven. Ook een nieuwe besmetting, vanuit het buitenland Nederland ingeraakt, zou dan redelijk snel doodlopen.

Overigens ben ik sterk voor de 1.5 meter buitenshuis handhaven op plekken zonder coronapas. Ook ben ik niet per se tegen dit als optie toepassen in eetgelegenheden, maar dan wel in combinatie met een alcoholverbod. Want in de praktijk blijkt dat als er eenmaal wat gedronken is, de 1.5m afstand voor veel mensen niet meer doen is en voor de uitbaters niet meer te handhaven valt.

Boetes voor locaties die zich niet aan de beide opties houden (dus geen coronapas checken en geen 1.5m afstand houden/wel alcohol schenken) mogen van mij in die situatie ook enorm hoog zijn.

----

Waar in mijn verhaal niet-gevaccineerd staat, bedoel ik mensen die niet gevaccineerd zijn en niet besmet zijn geweest met covid19.

De termen corona, covid19 en sars-cov-2 worden in dit verhaal door elkaar gebruikt. Officieel is het zo dat het hier gaat om het virus sars-cov-2, van de virusgroep corona, die de ziekte covid19 geeft. Je bent dus eigenlijk niet besmet met covid19 of corona, maar met sars-cov-2. In de volksmond wordt dit echter vaak anders benoemd.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:23

De tijd dat er vrijwel alleen maar 50+'ers in het ziekenhuis liggen is wel voorbij. Onder andere doordat de delta-variant niet alleen besmettelijker is, maar ook een verhoogde kans op ziekenhuisopname geeft.

Dit was de leeftijdsverdeling eind 2020 op de verpleegafdelingen.
Afbeelding

Afgelopen 3.5 maand was de verdeling echter dit:
Afbeelding

Met de leeftijdsverdeling van 2021 en de opnames van sept/okt:
21% van de bevolking is jonger dan 20 jaar, en is 2% van de verpleegopnames
25% is 20-39 jaar: 16% van de verpleegopnames
34% is 40-64 jaar: 39% van de verpleegopnames
15% is 65-79 jaar: 24% van de verpleegopnames
5% is 80+: 19% van de opnames

Van de IC was de verdeling de afgelopen 3.5 maand als volgt:
Afbeelding

31% van de IC-opnames vanwege covid was dus van mensen jonger dan 50 jaar.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:03

https://www.nu.nl/coronavirus/6162390/v ... neerd.html

83% van de mensen op de IC worden opgenomen (dit is 5 van de 6 mensen daar) zijn niet gevaccineerd.
75% van de mensen die op de verpleegafdeling worden opgenomen (dus 3 van de 4) zijn niet gevaccineerd.

Het RIVM analyseerde de gegevens van 1.369 mensen die vanwege een corona-infectie in het ziekenhuis werden opgenomen, van wie 282 op de ic. Dat is 91 procent van het totaal. Van de overige 9 procent van de recent opgenomen patiënten weet het instituut de vaccinatiestatus niet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:03

De groep met angst voor de naald kan ik meer mee. Ik zie de groep die wel komt, en weet hoe groot de paniek kan zijn. Ze willen dus wel de vaccinatie, maar zijn echt doodsbang voor de prik, tot paniekaanvallen aan toe (zo hebben we een keer een ambulance op de locatie gehad omdat deze client te ver in de paniek zat om nog op locatie te behandelen). Het is iets dat echt heel diep van binnen zit.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:35

996981 schreef:
Cer schreef:
Dat is het wel.
90% van de mensen OP de IC en IN het ZIEKENHUIS zijn niet (!) gevaccineerd ...
hoe denk jij dan dat het werkt?

Correctie; naar schatting. Er wordt (nog steeds) niet fatsoenlijk gemonitord. Cijfers worden gebaseerd op rondvraag


90% is inderdaad van een eerdere meetronde de schatting geweest. In werkelijkheid blijkt het op het moment zo'n 83% te zijn bij de rondvraag, waarbij 91% van de covid19-patiënten in die periode de vraag beantwoord hebben. Slechts 1 op de 11 heeft de vraag niet beantwoord, dat is dus wel degelijk fatsoenlijk gemonitord.

Mizora schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6162390/v ... neerd.html

83% van de mensen op de IC worden opgenomen (dit is 5 van de 6 mensen daar) zijn niet gevaccineerd.
75% van de mensen die op de verpleegafdeling worden opgenomen (dus 3 van de 4) zijn niet gevaccineerd.

Het RIVM analyseerde de gegevens van 1.369 mensen die vanwege een corona-infectie in het ziekenhuis werden opgenomen, van wie 282 op de ic. Dat is 91 procent van het totaal. Van de overige 9 procent van de recent opgenomen patiënten weet het instituut de vaccinatiestatus niet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:08

Daarom gaat een kwart van de overheidsuitgaven al direct naar de zorg. Niet een paar miljard, maar bijna 100 miljard.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:13

Het kan zijn dat in Spanje geen anti-rookbeleid gevoerd wordt, maar in Nederland zijn ze daar al lang heel hard aan bezig. Het percentage rokers daalt dan ook gestaag. "Gewoon" illegaal maken is zinloos gebleken, daar druk je de verkoop alleen de illegaliteit mee in.

Het is wel degelijk complex om de bevolking (echt) gezonder te doen eten en meer te laten bewegen. Ook daar zijn al enorm veel campagnes en stappen voor gezet, maar dat heeft tot nu toe nog onvoldoende resultaat opgeleverd.

Daarnaast levert vaccineren in 4-6 weken resultaat. Dat is bij overgewicht niet het geval (bij stoppen met roken is er na 4-6 weken al wel een serieus resultaat geboekt, maar dat blijkt dus weer veel lastiger uit de illegaliteit te houden te zijn).

Of niet-vaccineren een vergelijkbaar risico geeft zeg ik je zo niet na. Daarvoor moet ik diep de cijfers in duiken en daar heb ik geen paar weken voor beschikbaar nu.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:36

De vaccinatiegraad in het vk ligt lager dan in Nederland, dat helpt ook niet mee. Wel meer besmettingen gehad, dat is de andere kant. Maar vooral az gevaccineerd zal ook niet helpen, nee.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:25

Van het VK zijn deze gegevens uitgebreid beschikbaar, al van langere tijd:

PDF, pagina 19: https://assets.publishing.service.gov.u ... _09_16.pdf

De inclusion en exclusion gaan over de mensen die getest zijn op dezelfde dag als/tijdens dat ze opgenomen werden (inclusion worden wel meegenomen, exclusion is enkel de mensen die niet op dezelfde dag positief getest en opgenomen zijn). Dit kan zijn omdat ze ergens anders voor opgenomen worden, het kan ook zijn dat het gedaan wordt omdat ze vanwege covid-klachten opgenomen worden, maar gewoon nog niet eerder zijn getest. Het werkelijke aantal opnames vanwege covid19 zal waarschijnlijk ergens er tussenin liggen, mijn verwachting is meer naar de inclusion zijde.

Dit rapport komt hier vandaan: https://www.gov.uk/government/publicati ... n-20201201

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:48

Vaccinatie zet het immuunsysteem juist aan het werk door het toevoegen van een stimulus. Het is geen serum.

Het immuunsysteem van griep-gevaccineerden is inderdaad vaak zwakker dan niet- gevaccineerden, maar dat komt omdat het zwakkere immuunsysteem de reden is dat ze het vaccin nemen, niet omdat het vaccin zorgt voor een zwakker immuunsysteem. Je kunt dat echt niet omdraaien.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:59

Mizora schreef:
Urk heeft 21.225 inwoners, hiervan is 44% jonger dan 25 jaar (9.348 mensen) en 9.6% 65+.
Nederland heeft 17.474.693 inwoners, hiervan is 28% jonger dan 25 jaar (4.869.842 mensen) en 19.4% 65+.
Dit betekent dat Urk ruim 1.5x zoveel jongeren heeft als de rest van Nederland en de helft aan 65+'ers als de rest van Nederland.

Toch blijkt Urk 30% meer ziekenhuisopnames vanwege corona per 1000 inwoners te hebben gehad en hebben ze vorig jaar ruim 50% oversterfte gehad en ook dit jaar nog ruim 15% oversterfte. Ze hebben trouwens iets minder obesitas dan in de rest van Nederland. Dus dat is niet de oorzaak. Ook zitten ze in de gezonde kustlucht en niet direct tegen de industrie aan (zoals bij de botlek), dus dat is het ook niet.

Die 30% was alleen op te vangen omdat het zo'n kleine plaats is. Zou dit nationaal 30% hoger zijn geweest hadden we al een probleem gehad/nog enorm veel groter probleem gehad hebben dan nu, stel je voor dat dit ook nog gecorrigeerd voor de leeftijd was geweest (het dubbele aantal 65+'ers werkt daar flink aan mee, net als 1.5x minder jongeren tot 25 jaar).

----

50% oversterfte in Urk betekende dat er in plaats van wekelijk 1-2 begrafenissen waren, dit er 2-3 waren. 15% oversterfte betekent dat er iedere 4 weken één persoon extra is overleden. Doordat Urk én zo klein is én zo'n jonge bevolking heeft, valt de extra sterfte minder op.


Even een quote uit dit topic van begin oktober erbij gepakt.

Ondertussen loopt het aantal besmettingen in Urk gewoon weer op. Vandaag 15 positieve testen, totaal deze week 41 besmettingen op 21.000 inwoners (dus 1 op de 500 mensen besmet). Dit bij een gemeente die niet eens meer een teststraat heeft omdat ze toch nauwelijks wilde testen. 13 en 15 oktober ook weer een ziekenhuisopname gehad. Ze lopen qua aantal positieve testen weer ongeveer gelijk met Nederland op weekgemiddelde en 100.000 inwoners.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ste-mensen

Het geheim van Urk is dus deels het al rond hebben laten razen waarbij er geen interesse was in hoeveel mensen er in het ziekenhuis belandde en/of dood gingen, en deels lopen ze wat achter ten opzichte van plaatsen als staphorst.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:45

Cer schreef:
Ja maar DP dat is hetzelfde als ik ken iemand met Covid en die heeft er niks aan over gehouden...

Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en ik snap nooit waarom die genoemd worden?

Roodvos: ze zegt 9 van de 10, dat is niet 'iedereen'... als je iemand op zn eigen woorden wilt wijzen, moet dat wel beter :D

Een belangrijke oorzaak van teveel buikvet / zwaarder worden is meer eten dan je nodig hebt. Maar dat ligt inderdaad wel gevoelig (ik snap niet waarom, maar goed, daar ben ik al een keer voor gekielhaald.. iets met tere zieltjes en waarheden ofzo... geen idee)


9 van de 10 keer gaat over welke variant iemand heeft, niet of het eigen schuld is of niet.

Ook de tekst 80% van de mensen met diabetes 2 heeft overgewicht, moet je wel zien in de verhouding dat van de grootste risicogroep 60% overgewicht heeft (en heel Nederland 50% overgewicht heeft). Dat wijst in de richting van dat mensen met overgewicht 2 tot 3x zoveel kans hebben op diabetes 2.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:06

Cer schreef:
Mizora, dan is overgewicht toch een probleem? of lees ik de cijfertjes verkeerd?


Het is inderdaad wel één van de oorzaken, maar dus niet in 9 van de 10 gevallen. Het is een risicovergrotende factor. Zonder overgewicht zou 35-50% van de mensen alsnog diabetes type 2 hebben gekregen.

Dat is het punt.

Overigens wordt er vanuit de overheid wel degelijk hard gewerkt om het overgewicht te verminderen, maar dat is helaas niet zo simpel als dat in dit soort topics vaak geschetst wordt. Het is wel de reden waarom er gekozen is om voor de sportscholen geen coronapas te vereisen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:47

Het gaat om het moment dat er bedden tekort zijn. Is de keuze van geen vaccinatie halen dan 5 tot 15 keer meer levens waard dan de keuze om te roken? Want de ligtijd is dus wel zoveel langer.

De enige echte acceptatie zit voor mij in de groep die (gedeeltelijk of volledig) wilsonbekwaam is vanwege de ernst van de mentale problemen en de groep waar door een medische specialist is gezegd dat het onverstandig is.

We hebben het dus over een periode van indirecte code zwart. Niet over de periode waarin iedereen geholpen kan worden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, dezzie, fohadie, FransienE, Hannanasjuh, Herfstblad, Jeska2, JustMyZtje, meniekske, Mizora, Selina, stella92 en 150 bezoekers