Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 01:29

loriene schreef:
IMANDRA schreef:
Zal hem hier ook maar delen, kwam deze podcast tegen :D.
https://open.spotify.com/episode/7x6Ef0 ... 4814274849

Misschien goed voor Daks, Loriene, Janine en co maar eens te luisteren. Gaat over de IC-bezetting wbt. ongevaccineerden en wat dat voor effect heeft (op de zorg én de medewerkers).




Taak voor de overheid om wat te doen aan de zorg.
Maarja die geven liever geld uit voor het opleiden van boa`s.


Je hebt het stuk niet geluisterd hè? En dan copy paste je maar je standaard reactie?


996981 schreef:
Als minder dan 20% van de bevolking het voor elkaar krijgt de zorg zo zwaar te belasten dat je het niet kan bolwerken is het wellicht tijd te kijken naar de inrichting van die zorg


Een van de dingen die wordt genoemd is dat door de maandenlange druk veel verpleegkundigen zijn uitgevallen (overwerkt, burn out) of weggevallen (ander vak gezocht). Tel daarbij op dat de motivatie om je extra hard in te zetten weg is omdat het merendeel gewoon voorkomen had kunnen worden met vaccinatie (geen uitzicht op beter) maar nu alsnog flink de zorg ophoudt.. Puur alleen omdat mensen zo idioot zijn het vaccin niet te nemen maar daarentegen als ze ziek worden wél het onderste uit de pan willen halen qua zorg, innovatie en wetenschap. Hypocriet vind ik dat. Daardoor kunnen deze verpleegkundigen nu minder aan dan we voorheen konden. Er zijn simpelweg te weinig mensen en geen een inrichting van de zorg kan daar tegenop boxen, behalve dan het beperken van Corona patiënten… maar nee dat kan écht niet volgens jullie.

Dus het is deels gevolg van de heftige tijd die we achter de rug hebben en het nu niet kalm krijgen van de IC omdat die 20-30% de reguliere zorg alsnog flink vertraagd. Dat is dus niet per se een gevolg van de inrichting, maar vanwege de loeizware druk die ze al hebben gehad. En vergis je niet, de huidige aantallen betrekken nog echt een zeer flink gedeelte van de beschikbare capaciteit.

1 Coronapatiënt kan wel tot 15 regulier zorg patiënten verstoten.

Dorith
Berichten: 316
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 02:31

karuna schreef:
Egype is oranje en rood deels ivm de hoeveelheid besmettingen. Idem kaapverdie maar die is oranje. Oftewel alleen noodzakelijke reizen erheen. Of gewoon niet erheen.mDie reisadviezen zijn actueel. En de meeste verzekeringen vergoeden geen covid dingen. Vakantie is geen nodzakelijke reis. Dan ben je voor mij als reisorganisatie gewoon onverantwoord bezig


De meeste reisverzekeringen hebben zich aangepast ook voor oranje gebieden :)

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:01

'Meerdere ziekenhuizen zien wachtlijsten groeien of bellen operaties af' - https://nos.nl/l/2402221#UPDATE-container-56695404

Corona bestaat niet dus bedreigen mensen de zorgmedewerkers

Ik vind het een enge wereld worden, iedereen wijst naar een ander, niemand die meer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:11

IMANDRA schreef:
Je hebt het stuk niet geluisterd hè? En dan copy paste je maar je standaard reactie?


996981 schreef:
Als minder dan 20% van de bevolking het voor elkaar krijgt de zorg zo zwaar te belasten dat je het niet kan bolwerken is het wellicht tijd te kijken naar de inrichting van die zorg


Een van de dingen die wordt genoemd is dat door de maandenlange druk veel verpleegkundigen zijn uitgevallen (overwerkt, burn out) of weggevallen (ander vak gezocht). Tel daarbij op dat de motivatie om je extra hard in te zetten weg is omdat het merendeel gewoon voorkomen had kunnen worden met vaccinatie (geen uitzicht op beter) maar nu alsnog flink de zorg ophoudt.. Puur alleen omdat mensen zo idioot zijn het vaccin niet te nemen maar daarentegen als ze ziek worden wél het onderste uit de pan willen halen qua zorg, innovatie en wetenschap. Hypocriet vind ik dat. Daardoor kunnen deze verpleegkundigen nu minder aan dan we voorheen konden. Er zijn simpelweg te weinig mensen en geen een inrichting van de zorg kan daar tegenop boxen, behalve dan het beperken van Corona patiënten… maar nee dat kan écht niet volgens jullie.

Dus het is deels gevolg van de heftige tijd die we achter de rug hebben en het nu niet kalm krijgen van de IC omdat die 20-30% de reguliere zorg alsnog flink vertraagd. Dat is dus niet per se een gevolg van de inrichting, maar vanwege de loeizware druk die ze al hebben gehad. En vergis je niet, de huidige aantallen betrekken nog echt een zeer flink gedeelte van de beschikbare capaciteit.

1 Coronapatiënt kan wel tot 15 regulier zorg patiënten verstoten.

Je bent je ervan bewust dat de werkdruk in de zorg al járen hoog is? Dat het ziekteverzuimpercentage altijd een van de hoogsten van alle branches is?

Het gaat structureel niet goed. Al heel, heel lang.

Welk perspectief wordt deze mensen geboden? Juist; geen. We modderen gewoon nog langer zo door

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:25

Echwel schreef:
'Meerdere ziekenhuizen zien wachtlijsten groeien of bellen operaties af' - https://nos.nl/l/2402221#UPDATE-container-56695404

Corona bestaat niet dus bedreigen mensen de zorgmedewerkers

Ik vind het een enge wereld worden, iedereen wijst naar een ander, niemand die meer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt


Het artikel in NRC is wat uitgebreider :)

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/18/zi ... 9-a4062267

Mee eens dat het verzuim al jaren hoog is, maar de cijfers laten zien dat ze echt hoger zijn sinds Corona.

https://www.pggm.nl/persberichten/coron ... inds-2004/

Ik denk dat je ook niet moet onderschatten wat er in het artikel van het NRC genoemd word: als de werkdruk al hoog is en familie is echt een corona-ontkenner: dan gaat het volgens mij over zoiets belangrijks als 'zingeving' . Of om 'waarom' je dit werk ooit bent gaan doen. Ik denk dat het type mens wat op de IC werkt 72 uur in 1 dag wil werken als het moet om levens te redden, maar dat wanneer je dit moet doen voor mensen die dan echt lelijk tegen je doen/niet in de huidige medische tijd geloven... Daar heb je er normaal best een paar van denk ik, maar als dat percentage groter word lijkt dat mij wel zwaarder :o

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:28

996981 schreef:
Je bent je ervan bewust dat de werkdruk in de zorg al járen hoog is? Dat het ziekteverzuimpercentage altijd een van de hoogsten van alle branches is?

Het gaat structureel niet goed. Al heel, heel lang.

Welk perspectief wordt deze mensen geboden? Juist; geen. We modderen gewoon nog langer zo door

Als jij dat echt een probleem zou vinden, dan zou je ervoor kunnen kiezen om je verantwoordelijkheid te nemen, je prikken te halen en je aan de voorzorgsmaatregelen te houden.
Als je dat consequent weigert te doen, dan kan de werkdruk van de zorgmedewerkers je blijkbaar geen barst schelen.
Wat je doet is niet meer dan een stok zoeken om mee te slaan, maar het heeft niets te maken met daadwerkelijk geven om de mensen in de zorg.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:31

oomens schreef:
996981 schreef:
Je bent je ervan bewust dat de werkdruk in de zorg al járen hoog is? Dat het ziekteverzuimpercentage altijd een van de hoogsten van alle branches is?

Het gaat structureel niet goed. Al heel, heel lang.

Welk perspectief wordt deze mensen geboden? Juist; geen. We modderen gewoon nog langer zo door

Als jij dat echt een probleem zou vinden, dan zou je ervoor kunnen kiezen om je verantwoordelijkheid te nemen, je prikken te halen en je aan de voorzorgsmaatregelen te houden.
Als je dat consequent weigert te doen, dan kan de werkdruk van de zorgmedewerkers je blijkbaar geen barst schelen.
Wat je doet is niet meer dan een stok zoeken om mee te slaan, maar het heeft niets te maken met daadwerkelijk geven om de mensen in de zorg.

Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Ik test weet je nog? Ook bij een simpele loopneus. Niet vaccineren staat niet gelijk aan schijt aan alles hebben.

Daarnaast heb je geen garantie dat je zorg niet belast als je geënt bent. Evenmin is het niet dat je de zorg per definitie belast zonder enting

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:38

996981 schreef:
Daarnaast heb je geen garantie dat je zorg niet belast als je geënt bent. Evenmin is het niet dat je de zorg per definitie belast zonder enting

Klopt. Garanties heb je niet.
Dat is pas 996982 keer uitgelegd.

Je verkleint er alleen wel enorm de kans mee dat je de zorg vanwege Corona gaat belasten, hetzij door zelf die zorg nodig te hebben, hetzij doordat je anderen zou besmetten die daardoor zorg nodig hebben.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:42

996981 schreef:
Daarnaast heb je geen garantie dat je zorg niet belast als je geënt bent. Evenmin is het niet dat je de zorg per definitie belast zonder enting


... :roll: ... :x ...

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:43

oomens schreef:
996981 schreef:
Daarnaast heb je geen garantie dat je zorg niet belast als je geënt bent. Evenmin is het niet dat je de zorg per definitie belast zonder enting

Klopt. Garanties heb je niet.
Dat is pas 996982 keer uitgelegd.

Je verkleint er alleen wel enorm de kans mee dat je de zorg vanwege Corona gaat belasten, hetzij door zelf die zorg nodig te hebben, hetzij doordat je anderen zou besmetten die daardoor zorg nodig hebben.

De kans dat een ander besmet, als je zelf niet besmet bent is… hoe groot?

Als jij nou nu naast je enting netjes ging testen. Zéker nu duidelijk is dat gevaccineerden relatief vaak besmet worden en een relatief hoge kans hebben een ander te besmetten, hoger dan eerder werd aangenomen, dán zou je wat mij betreft gelijk hebben.

De mentaliteit dat een prik alle problemen oplost of verkleint klopt gewoon niet. Dat is ook al (Oo)immens vaak uitgelegd ;)

Maar nee, we blijven lekker hakken op die persoon die zich prima aan alle maatregelen houdt :j

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:44

Ik hak niet op iemand die zich aan de maatregelen houdt, laten we dat even voorop stellen..
maar ik heb wel enorme moeiten met bepaalde dingen die jij schrijft.... waarvan ik écht niet snap waarom je dat schrijft... maar ook gewoon echt niet...

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:52

Ik vind jullie naamgrappies grappig :')

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:57

996981 schreef:
Als jij nou nu naast je enting netjes ging testen. Zéker nu duidelijk is dat gevaccineerden relatief vaak besmet worden en een relatief hoge kans hebben een ander te besmetten, hoger dan eerder werd aangenomen, dán zou je wat mij betreft gelijk hebben.

De mentaliteit dat een prik alle problemen oplost of verkleint klopt gewoon niet. Dat is ook al (Oo)immens vaak uitgelegd ;)


Door te vaccineren is de kans om besmet te worden en te besmetten zoveel kleiner, dat het R-getal daarmee onder de 1 gebracht wordt, wat feitelijk inhoudt dat de pandemie uitdooft. Ook voor de delta-variant. Ik zal niet zeggen dat een prik alle problemen oplost of verkleint, maar wel alle problemen als het om de corona pandemie gaat. Als voldoende mensen gevaccineerd zijn, dan dooft de pandemie uit, zo simpel is het gewoon. Het verhaal over Pietje, N=1, die als gevaccineerde toch besmet is, is niks meer dan een rookgordijn, want als je naar de gehele populatie kijkt, dan worden er te weinig mensen ziek om de pandemie de kans te geven door te blijven woekeren.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:02

De één:
Citaat:
Zéker nu duidelijk is dat gevaccineerden relatief vaak besmet worden en een relatief hoge kans hebben een ander te besmetten, hoger dan eerder werd aangenomen


De ander:
Citaat:
Door te vaccineren is de kans om besmet te worden en te besmetten zoveel kleiner, dat het R-getal daarmee onder de 1 gebracht wordt


Ik heb toch echt vaker begrepen/gelezen dat de kans kleiner wordt ipv die relatief hogere kans.

Hoe kan het zijn dat er zo'n tegenstelling bestaat over hetzelfde? Komt er dan ergens anders nog informatie vandaan?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:03

Feesboek, Twitter , eigen onderzoek , you name it.

MyWishMax

Berichten: 25264
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:09

Dat is niet helemaal eerlijk. Jullie verschillen van mening,maar om 996981 nu als wappie met wappie bronnen weg te wuiven is ook niet de werkelijkheid. Haar bronnen weet ik niet, maar itt andere bokkers neemt zij het wel serieus qua testen enzovoorts. Alleen geen vaccinatie. Ik ben juist benieuwd naar haar bronnen, omdat het juist geen wappie verhaal is, maar gewoon een andere mening over wat voor haar nodig is.

Ja, het zijn soms dingen die anders zijn als wat ik hoor of begrijp of we interpreteren het anders, daarom juist benieuwd.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:11

Ik heb echt even een serieuze vraag:

De pandemie dooft toch niet uit als we in NL iedereen gevaccineerd hebben? We zitten nu wereldwijd op 36% gevaccineerd?

Is het, als we echt willen dat de pandemie uitdooft beter om te gaan voor de tactiek: rijke landen moeten 100% gevaccineerd?

Of inzetten op:
De wereld moet ( ik lees steeds op WHO dit percentage dus vandaar dat ik het noem) zitten op 70% gevaccineerd?

Maw: moeten landen die boven de 70% zitten het laten te streven naar een hoger % en moeten ze dan overstappen naar wereldwijd investeren? Is dat dan de 'snelste' weg uit de pandemie?

MyWishMax

Berichten: 25264
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:15

Heel egoïstisch vanuit Nederland. Dan is de belasting op de zorg nog niet voorbij, daar gaat het hier om. In de tijd dat het duurt om wereldwijd op 70% te komen, als dat ooit al zou lukken, kan het hier goed mis gaan.

Lastig verhaal dus. Ja, voor het uitdoven is dat volgend mij beter. Maar voor de individuele landen niet altijd. En idd de verschillende tactieken per land nu al.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-10-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:16

ruitje schreef:
Ik heb echt even een serieuze vraag:

De pandemie dooft toch niet uit als we in NL iedereen gevaccineerd hebben? We zitten nu wereldwijd op 36% gevaccineerd?

Is het, als we echt willen dat de pandemie uitdooft beter om te gaan voor de tactiek: rijke landen moeten 100% gevaccineerd?

Of inzetten op:
De wereld moet ( ik lees steeds op WHO dit percentage dus vandaar dat ik het noem) zitten op 70% gevaccineerd?

Maw: moeten landen die boven de 70% zitten het laten te streven naar een hoger % en moeten ze dan overstappen naar wereldwijd investeren? Is dat dan de 'snelste' weg uit de pandemie?

Daar heb je zeker gelijk in! Ware het ook niet dat elk land het anders aanpakt. Neem China.... die stoppen direct een hele miljoenenstad in lockdown bij 10 besmettingen.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:16

Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat als hier de vaccinatiegraad hoog is, dat de zorg dan minder belast wordt, en dat dan hopelijk de komende jaren gewerkt wordt aan een beter zorgstelsel (onder andere, maar dat zal een utopie zijn)

Wereldwijd krijg je niks voor elkaar, dat is nooit gelukt en dat zal niet lukken ook. Sidenote: die great reset en world domination gaat m daarom, denk ik, ook niet worden.

Wellicht dat je iets kan uitdoven als je grenzen sluit, maar dat lukt australie ook niet.. Ik denk dat het er zal blijven, maar dat we eraan 'wennen'... hoewel ik me kan voorstellen dat als een virus niet snel genoeg kan 'overspringen/vliegen/zweven/dwarrelen' omdat het zich tussen allemaal gevaccineerden bevindt en dus geen poot/vleugel/arm/bolletje aan de grond krijgt, dat het dan toch wel uitdoofd? Maar dat weet ik niet, hoe dat werkt...

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:22

Het vervelende is dat 70 % bij deze niet voldoende is. En 95 % zal wereldwijd nooit gehaald worden.
Wel zullen er in gebieden waar de zorg niet of nauwelijks aanwezig is, grote uitbraken komen. Dat nadeel van geen zorg betekend ook vaak een jonge populatie die niet de bergen aan slachtoffers zal eisen als in westerse landen met veel meer oudere mensen.
Het grote gevaar in het laten voortwoekeren is het ontstaan van een nog vervelendere variant.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:23

Als Nederland voldoende gevaccineerd is, dan kunnen er wel aldoor nieuwe haarden komen vanuit het buitenland, maar die doven dan ook weer uit. De bescherming is dan namelijk zodanig dat het virus niet meer om zich heen kan grijpen, omdat het virus te weinig mensen tegenkomt om te besmetten en zo de besmetting door te geven. Het grote risico is dat die bescherming te weinig is met een nieuwe variant. Daarom is het voor Nederland ook van belang dat de vaccinatie wereldwijd zo hoog mogelijk wordt.

De grondwettelijke taak van de Nederlandse overheid is om de volksgezondheid van de Nederlanders te beschermen, dus mogen we verwachten dat de Nederlandse overheid inzet op een voldoende vaccinatiegraad in Nederland. Daarnaast mogen we verwachten dat we als Nederland bijdragen aan de internationale rechtsorde en dus helpen om de vaccins wereldwijd beschikbaar te maken. Ik zie dat daar ook projecten voor zijn, dus dat kan blijkbaar prima naast elkaar.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:23

Overigens is ook nog steeds het gewone beleid dat je test bij klachten, ook als je gevaccineerd bent. Je hoeft alleen niet preventief te testen. Nu wordt daar in mijn omgeving, vooral onder de kinderen, wel iets soepeler mee omgegaan dan mag (ze doen bv 3 zelftesten) maar het geeft voor mij wel aan dat ze enige verantwoordelijkheid nemen en daar ben ik al blij mee.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:32

996981 schreef:
Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Ik test weet je nog? Ook bij een simpele loopneus. Niet vaccineren staat niet gelijk aan schijt aan alles hebben.

Daarnaast heb je geen garantie dat je zorg niet belast als je geënt bent. Evenmin is het niet dat je de zorg per definitie belast zonder enting


Enkel testen zonder vaccinatie is altijd achter de feiten aankopen. Op het moment dat corona symptomen begint te geven ben je al een dag of 2 besmettelijk.
Garanties zijn er nooit. Er is wel statistiek: hoe meer mensen er gevaccineerd zijn hoe minder kans dat de zorg overbelast gaat worden.
Het gaat over de grote getallen, niet over de uitzonderingen. Maar na anderhalf jaar corona is dat nog altijd niet ovral doorgedrongen.

Lau_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:36

karuna schreef:
Egype is oranje en rood deels ivm de hoeveelheid besmettingen. Idem kaapverdie maar die is oranje. Oftewel alleen noodzakelijke reizen erheen. Of gewoon niet erheen.mDie reisadviezen zijn actueel. En de meeste verzekeringen vergoeden geen covid dingen. Vakantie is geen nodzakelijke reis. Dan ben je voor mij als reisorganisatie gewoon onverantwoord bezig


Ik ben gisteren naar Kaapverdië gevlogen en voor mij hier 10x veiliger dan in Nederland. Ik kom hier niemand tegen op mijn ligbedje bij het zwembad. Ik ben gevaccineerd en heb mij laten testen voor vertrek en wanneer ik thuis ben laat ik mij weer testen.

Het is hier heerlijk :D