Corona en vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:35

Mark my words: deze week gaat Frankrijk op geel. Zoals al vaker gezegd komt dat door het ecdc die A werkt met data van 2 weken oud en B heel hypocriet de waarden van 2 weken bij elkaar optelt. Maar in de nieuwste cijfers is Frankrijk netjes onder de 150 besmettingen per 100.000 inwoners. Overleg bij rivm is in de regel op maandag en dan woensdag landen aanpassen.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:40

Choiix schreef:
Mark my words: deze week gaat Frankrijk op geel. Zoals al vaker gezegd komt dat door het ecdc die A werkt met data van 2 weken oud en B heel hypocriet de waarden van 2 weken bij elkaar optelt. Maar in de nieuwste cijfers is Frankrijk netjes onder de 150 besmettingen per 100.000 inwoners. Overleg bij rivm is in de regel op maandag en dan woensdag landen aanpassen.


Mijn covid app geeft aan 27,3 per 100.000 inwoners testen positief gemiddeld in heel Frankrijk en de daling zet nog door. Frankrijk is al weken dik onder de 150 per 100.000. Het R nummer is ook onder de 1 nl 0,58.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:43

Ik vind die 2 weken wel zinvol want dan weet je tenminste dat het ook een bepaalde mate van constantie heeft en geen op en neer.
Wij zijn nu sinds een week voor het hele land onder de 50/100.000 met 0,8% positieve tests, groen dus.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-06-21 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:44

Choiix schreef:
Over het algemeen zijn de overleggen bij het RIVM op maandag en gaan de landen rond woensdag op de nieuwe kleuren. Aangezien zowel België bij het ECDC een taux d’incidence hebben van lager dan 150 sinds de 17e zullen beide landen naar geel gaan komende week en dus geen beperking meer in de vorm van testen.

Bedankt!
Dus woensdagavond is het moment om te kijken.
Is dit https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... pa/country
de officiele website?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:51

Ik hoop voor veel mensen dat amerika ook op geel gaat. Heel veel mensen hadden nog een reis staan.
Amerikanen zijn wel welkom in de EU en andersom niet. Valt een beetje tegen vind ik

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:55

purny schreef:
Ik hoop voor veel mensen dat amerika ook op geel gaat. Heel veel mensen hadden nog een reis staan.
Amerikanen zijn wel welkom in de EU en andersom niet. Valt een beetje tegen vind ik


Maar dat is toch net zo als voor ons? Wij mogen bijna overal weer naartoe als je het ziet, maar ons land staat nog op rood op het kaartje, ik vind dat raar

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:59

Fijne cijfers Sizzle!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:59

pien_2010 schreef:
Citaat:
Regelgeving is denk ik in corona tijd een van de vervelendste om op te stellen want er is altijd wel een mits, een maar en een tenzij, niet alles kan afgeschermd of rekening mee gehouden worden.


In mijn ogen was er in 2020 in de zomer veel meer uniform beleid in EU als het gaat bv om het reizen binnen de EU en toerisme en ik denk dat daar het probleem ligt. Terwijl de situatie nu beter is, Frankrijk heeft de getallen die overeen komt met 1ste week van augustus in 2020 hoorde ik van de week op France info radio, en toch zijn de regels om in en uit te reizen strenger geworden en verschillend. Dat is niet logisch en daar ben ik niet de enige in die dat vindt.
Frankrijk controleert bijna niemand die met de auto komt werd er verteld, want tja wat moet je ermee.
Nederlanders mogen eigenlijk niet naar een oranje code gebied, maar de Nederlanders zijn gewoon in Frankrijk hoor, want we zien ze weer en veel. Dus die geven de NL overheid massaal de dikke middelvinger. Dit is geen verwijt of een oordeel, maar gewoon een feitelijke constatering. Nl heeft Frankrijk code oranje nog steeds gegeven en dat betekent alleen de noodzakelijke reizen mogen.

Kijk bv ook eens in deze tijd, naar hoeveel mensen van de verschillende landen in verschillende landen wonen. Alleen wij al, maar we zijn echt niet de enige. Mijn zoon woont in België, al jaren, dus daar begint onze bezoeken van de kinderen en de klein kinderen. Dan gaan we door naar Nederland waar de rest woont.

Mijn broer in de UK, die laten we voorlopig maar zonder bezoek en hij ons. Want covid in combinatie met de Brexit is een groot probleem waar ik in dit kader niet over zal schrijven.

Dus we kunnen elkaar wel boos aankijken en van alles verwijten, maar ik denk dat als zo massaal mensen niet luisteren naar hun overheid, dit te maken heeft met niet logisch beleid, te zwalkend beleid, en te veel verschillen onderling in de EU.

Als wij naar NL gaan, mag ik in feite ons mondmaskertje afdoen op veel plekken, In België moet mijn zoon me maar eventjes bij praten, maar ik denk als ik de regels volg van Frankrijk ik een aardig eind kom in België. In Frankrijk, Duitsland en andere landen is dat ondenkbaar dat de mondmaskertjes af worden gedaan. Dus als ik na een week weer naar huis ga, dan moet hij weer op. Want ik kom gewoon nergens binnen in Frankrijk. Dat is 100% zeker en niemand zal het dan nog begrijpen als ik dit toch probeer.
Dat is best wel raar in een EU en in een maatschappij waar we onderling reizen zowel binnen als buiten de EU, werken, onze vakanties vieren etc.
We zijn allang de grenzen van het land waar we wonen ontstegen. En dat geldt voor heel veel mensen.

Dus we krijgen ook de kans om volop in een EU te vergelijken en daar onze meningen over te hebben. Dat is het logisch gevolg van geen uniform beleid te hebben.


Het zou veel handiger zijn als het beleid vanuit de EU kwam en uniform zou zijn voor het gehele EU gebied. Iedereen dezelfde manier van tellen, 1 kaart met kleurcodes en afspraken welke maatregelen er gelden in welke gevallen.
Maatregelen worden veel beter nageleefd als het duidelijk is dat ze zinvol zijn.
Een paar weken geleden zijn mijn man en ik een week naar FR geweest. Testen voor vertrek. Ja, wel zinvol, we zijn heel voorzichtig, maar met een zoon die stage loopt in scholen en in een bedrijf en nog studentenjobs doet zou er best wel eens een virus kunnen binnenlopen. OK, allebei neg dus de auto in en vertrokken. Ter plaatse in ons eigen huisje verbleven, gewandeld, gefietst en 2x kort naar de supermarkt geweest. Terug thuis test op dag 1 en dag 7 en daartussen quarantaine. Maar de kans dat we op vakantie een virus opgedaan hadden was veel kleiner dan wanneer we thuis gebleven zouden zijn. Dus die testen en quarantaine voelden wel wat als poppenkast aan. Tot daartoe, maar het is vooral een heel spijtige verspilling. Ik ben ook elk 2x opgebeld door een vriendelijke meneer die heel bezorgd vroeg hoe ik me voelde. Dat is imo een compleet verkeerd gebruik van mensen en middelen.
Bv. in scholen, waar toch veel mensen lange tijd samen zitten, zou dat testen en opvolgen veel beter kunnen ingezet worden.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:03

knollentuin schreef:
purny schreef:
Ik hoop voor veel mensen dat amerika ook op geel gaat. Heel veel mensen hadden nog een reis staan.
Amerikanen zijn wel welkom in de EU en andersom niet. Valt een beetje tegen vind ik


Maar dat is toch net zo als voor ons? Wij mogen bijna overal weer naartoe als je het ziet, maar ons land staat nog op rood op het kaartje, ik vind dat raar


Dat bedoel ik ook

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:20

Sclimpre 100% met je eens! Het woord poppenkast is een goed gekozen woord. Ik zie mezelf eerder vrijwillig halverwege of voor tterugkomst in Nl testen want daar loop ik wel risico met alle ontmoetingen met de (klein) kinderen. Goed verwoorde post.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:01

Het is ook lastig te volgen waar je nu wel of niet heen mag... er zullen vast meer versoepelingen komen.

Ben benieuwd naar de cijfers van NL morgen en of we dan ook in die europese kaart een andere kleur krijgen. Qua aantallen zou dat sowieso het geval moeten zijn, ligt dan misschien nog stil op het percentage positieve testen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:06

Vooral die uniformiteit vanuit de EU zou inderdaad handig zijn ja :D

Ik ben niet gevaccineerd, maar ik denk dat ik zo meteen in mijn auto kan stappen en naar het zuiden van Spanje kan rijden met de nodige tussenstops zonder één enkele controle.
Ik zal dan uiteraard ook niemand besmetten want ik ben altijd zeer voorzichtig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:52

Ik snap die drang om te reizen middenin een pandemie sowieso niet. We zijn er bijna, maar zo zie ik het na de zomer wel weer compleet fout gaan. Vooral omdat iedereen wel iets vindt van de regels en daar zelf een creatieve invulling aan geeft. Wat is er zo moeilijk aan om regels te volgen, wat je er ook van vindt? Wees blij dat je het land uit mag en kan door die regels.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:05

Dit hoorde ik net ook op het nieuws.

Citaat:
Nederland en Andalusië kleuren rood op kaart met reisbestemmingen
Vanaf woensdag kleuren Nederland, vier Spaanse regio’s, drie Zweedse regio’s en een aantal Franse overzeese gebieden rood op de kaart met reisbestemmingen die het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) elke week bijhoudt.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:31

Pandora2 schreef:
Dit hoorde ik net ook op het nieuws.

Citaat:
Nederland en Andalusië kleuren rood op kaart met reisbestemmingen
Vanaf woensdag kleuren Nederland, vier Spaanse regio’s, drie Zweedse regio’s en een aantal Franse overzeese gebieden rood op de kaart met reisbestemmingen die het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) elke week bijhoudt.


Dat geldt dan voor Belgie naar die landen toe?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:47

Ik ben geen reiziger, maar ik vermoed dat het vanuit elk land naar die landen toe geldt aangezien deze kaart opgesteld wordt door het ECDC.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:42

Weet iemand wat dit betekent voor reizen naar Nederland én reizen vanuit Nederland naar bv Frankrijk?

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:44

Waarom zou NL rood gaan kleuren? Alle cijfers gaan naar beneden.

En pien, je hebt gelijk maar je moet de taux d’incidence van twee weken bij elkaar optellen. Zo reken je geen gemiddelde uit… maar ja. Week 22+23 was onder de 150, voor het eerst.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:57

Nederland is niet ineens rood op de EU kaart, het is al rood sinds eind September vorig jaar. Ik neem aan dat het volgende week naar geel zakt.
Groen wordt het onder de 60/100.000 per 14 dagen en onder een bepaald percentage positieve testen.

Dat heeft niets te maken met het reisadvies dat NL geeft, die is totaal niet te snappen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:09

Nederland is al rood idd. Ik heb even zitten rekenen en t zal komende week nog rood blijven. Niet zozeer door de aantallen want die zakken snel, maar we hebben een hoog percentage positieve tests. Zolang dit hoog blijft worden we niet oranje. Aangezien er maar weinig preventief getest wordt in NL blijft dit in verhouding hoog tov andere landen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:10

Als het aantal tests hoog is heb je geen goede tracing en een hoop onbekende infecties. Dus dat is zeker wel relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:12

miccamaaike schreef:
Nederland is al rood idd. Ik heb even zitten rekenen en t zal komende week nog rood blijven. Niet zozeer door de aantallen want die zakken snel, maar we hebben een hoog percentage positieve tests. Zolang dit hoog blijft worden we niet oranje. Aangezien er maar weinig preventief getest wordt in NL blijft dit in verhouding hoog tov andere landen.


Dus door ons testbeleid (bij GGD testen kan alleen met klachten of bij quarantaine) zijn wij rood?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:23

miccamaaike schreef:
Nederland is al rood idd. Ik heb even zitten rekenen en t zal komende week nog rood blijven. Niet zozeer door de aantallen want die zakken snel, maar we hebben een hoog percentage positieve tests. Zolang dit hoog blijft worden we niet oranje. Aangezien er maar weinig preventief getest wordt in NL blijft dit in verhouding hoog tov andere landen.

Ik dacht dat de codes gegeven werden op Ir cijfer, dat is dus niet zo begrijp ik hieruit, Dus als de kriteria in landen verschillend zijn hoe helder is dan de kleurcode van een land?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:25

De EU code is al een jaar hetzelfde en gebaseerd op aanbeveling van het WHO. Die zeggen heel duidelijk dat ze vinden dat een land dat meer dan 5% positieve tests heeft de pandemie niet onder controle heeft.
Dat een land daar ook nog eigen regels bijbedenkt moeten ze zelf weten maar dat maakt het niet lekker overzichtelijk.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:29

Wanneer past Nederland doorgaan de adviezen aan? Mijn man is nu onderweg om naar Portugal te gaan voor zakenreis maar daar loopt het heel erg op met de Delta variant en was Lissabon al 4 dagen volledig dicht.

Het is nu nog geel. Maar eigenlijk willen ze niet weg als het oranje gaat worden.