Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:54

De lockdown is er niet in eerste instantie om kwetsbaren te beschermen. Hij is er om de zorg niet overbelast te laten raken. En daarvoor is nu geen lockdown meer nodig. Ik vind het ook niet wenselijk dat een grote groep mensen thuis moet blijven voor een kleine groep kwetsbaren. De groep ongevaccineerde kwetsbaren is echt heel klein. Lijkt me niet dat de hele economie on hold gezet moet worden daarvoor.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 19-06-21 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:55

Maar geloven jullie dan dat het teruglopen van het aantal besmettingen nu te wijten is aan de vaccinatie graad? Vorig jaar liepen de besmettingen ook hard terug in deze periode. Er is dus ook zeker sprake van een seizoenseffect.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:55

MarlindeRooz schreef:
Maar je hoeft nergens heen he?

Dat geldt ook voor alle anderen.

Citaat:
En dat corona niet weg gaat is gewoon iets wat wetenschappers zeggen.
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... r-weg.html


Ja, ik weet het, maar toch is er nog wel een verschil tussen heel veel versoepelingen doorvoeren nog voor veel mensen de kans hebben gehad volledig gevaccineerd te zijn terwijl je weet dat er alweer een nieuwe, besmettelijkere, schadelijkere variant is, of accepteren dat er een zekere mate van oplettendheid nodig blijft.

Brand ga je ook niet altijd voorkomen, en toch is het handig om je gaspitten en kaarsen niet te laten branden als je niet in de buurt bent bv.

En ik vind het in elk geval echt heel vervelend dat ik nu dus niet meer veilig naar dingen kan, die wel hadden gekund als we de maatregelen nog even vol zouden houden. Waarom doet dat er niet toe?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:56

SusanH schreef:
Maar geloven jullie dan dat het teruglopen van het aantal besmettingen nu te wijten is aan de vaccinatie graad? Vorig jaar liepen de besmettingen ook hard terug in deze periode. Er is dus ook zeker sprake van een seizoenseffect.

Kijkend naar Israël en Engeland denk ik dat het een combinatie van factoren is.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:56

MarlindeRooz schreef:
De lockdown is er niet in eerste instantie om kwetsbaren te beschermen. Hij is er om de zorg niet overbelast te laten raken. En daarvoor is nu geen lockdown meer mogelijk. Ik vind het ook niet wenselijk dat een grote groep mensen thuis moet blijven voor een kleine groep kwetsbaren. De groep ongevaccineerde kwetsbaren is echt heel klein. Lijkt me niet dat de hele economie on hold gezet moet worden daarvoor.

En waardoor werd de zorg overbelast? Door de kwetsbaren die ziek werden. Maar het is te hopen dat het meevalt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:57

bigone schreef:
MarlindeRooz schreef:
De lockdown is er niet in eerste instantie om kwetsbaren te beschermen. Hij is er om de zorg niet overbelast te laten raken. En daarvoor is nu geen lockdown meer mogelijk. Ik vind het ook niet wenselijk dat een grote groep mensen thuis moet blijven voor een kleine groep kwetsbaren. De groep ongevaccineerde kwetsbaren is echt heel klein. Lijkt me niet dat de hele economie on hold gezet moet worden daarvoor.

En waardoor werd de zorg overbelast? Door de kwetsbaren die ziek werden. Maar het is te hopen dat het meevalt.

Vooral door ouderen werd de zorg overbelast, en die hebben inmiddels 2 vaccinaties gehad.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:57

SusanH schreef:
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie dan wel vinden dat het kan. Aantal besmettingen blijft steeds verder terug lopen ondanks versoepelingen. Vind het wel bijzonder dat wanneer je kritiek hebt op het OMT en RIVM hier op bepaalde punten dat echt een no go is want dan wordt je hier meteen tegen gesproken, maar wanneer ze willen versoepelen, nota bene op advies van OMT, dat ineens onverantwoord zou zijn.


Dat is een keurige samenvatting van álles mbt Covid ;)

DuoPenotti

Berichten: 29405
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:58

Nu denk ik dat het seizoen is plus vaccinatie, een maand- anderhalf, geleden zag je wel dat er minder oudere mensen bij de ic kwamen. Terwijl het aantal besmettingen nog hoog was.
Dat leek me wel duidelijk de vaccinatie alleen die zijn werk deed.

Hopelijk blijven we dat in het najaar terug zien.


SusanH schreef:
Maar geloven jullie dan dat het teruglopen van het aantal besmettingen nu te wijten is aan de vaccinatie graad? Vorig jaar liepen de besmettingen ook hard terug in deze periode. Er is dus ook zeker sprake van een seizoenseffect.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:09

Ze volgen wel eindelijk de routekaart. En omdat het aantal besmettingen zo laag is en nog altijd daalt, kan er meer. Ik moet zeggen dat ik er zelf heel blij mee ben. Wat er van het najaar gaat gebeuren kan niemand voorspellen. Voor nu dus zoveel mogelijk genieten van wat er weer kan en mag. En voor de mensen die dat nog niet aandurven, nog even en jullie zijn gevaccineerd en kunnen ook alles weer doen :j ik zou het zelf niet terecht vinden als de overgrote meerderheid daar nog een x aantal weken langer voor moet binnen blijven. Dat deden de meesten ook al lang niet meer. Een voordeel vind ik, in het bos is het weer heerlijk rustig nu.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:13

Citaat:
Wat er van het najaar gaat gebeuren kan niemand voorspellen. Voor nu dus zoveel mogelijk genieten van wat er weer kan en mag.


Denk dus dat hier het probleem zit. :P
Ik snap ook niet zo het probleem van nog een paar weken voorzichtigheid. Binnen blijven hoefde allang niet meer. Waarom willen we per se afstevenen op weer een periode lockdowns?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:15

Sheran schreef:
Citaat:
Wat er van het najaar gaat gebeuren kan niemand voorspellen. Voor nu dus zoveel mogelijk genieten van wat er weer kan en mag.


Denk dus dat hier het probleem zit. :P
Ik snap ook niet zo het probleem van nog een paar weken voorzichtigheid. Binnen blijven hoefde allang niet meer. Waarom willen we per se afstevenen op weer een periode lockdowns?

Nu weet je dat natuurlijk niet.
Dat is wat jij invult.
Ik denk dat die paar weken het niet zo veel doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:15

Sheran schreef:
Citaat:
Wat er van het najaar gaat gebeuren kan niemand voorspellen. Voor nu dus zoveel mogelijk genieten van wat er weer kan en mag.


Denk dus dat hier het probleem zit. :P
Ik snap ook niet zo het probleem van nog een paar weken voorzichtigheid. Binnen blijven hoefde allang niet meer. Waarom willen we per se afstevenen op weer een periode lockdowns?


Waarom is het een probleem om dat te doen wat van de overheid binnen de maatregelen die nog gelden gewoon mag?

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:16

Maar wie zegt dat er weer een lockdown gaat komen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:17

Ook dat. Ik denk dat er geen draagvlak meer voor is, te weinig iig om het haalbaar te maken..

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:17

Dat zeg ik ook niet! Dan heb ik mijn post niet goed geformuleerd. Ik begrijp de keuze van de overheid gewoon niet zo goed (maar goed, het was mij de hele pandemie al duidelijk dat ik niet echt voor dit kabinet ben :') )

@Purny: zegt niemand, en ik hoop ook van harte dat het niet zo is. Maar mensen doen wel hun best zo, haha.

Het is een beetje net als leren voor een toets: 'je moet niet leren totdat je de toets waarschijnlijk goed kan maken, je moet leren totdat je hem niet meer fout kan maken.'

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:21

Ik ben ook geen fan maar ik vind dat ze nu eindelijk een goede beslissing hebben genomen :j behalve dan die maatregelen op de katheder. Daar mist het ventileren en dat is een groot gemis, nog steeds. Imo het handen wassen eraf, en ventilatie erop :j

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:23

Handen wassen zeer kleine moeite, maar ventilatie: absoluut :j . Snap ook niet zo goed waarom ze dat niet meer implementeren. Sowieso gezonder, ook voor de toekomst :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:26

En meer bewegen. Het is echt schokkend hoeveel meer mensen met overgewicht erbij zijn gekomen dit jaar. Ik ben juist veel meer gaan bewegen. Wandelen, fietsen en paardrijden ( ik hou niet van hardlopen) was juist het enige wat al die tijd gewoon kon.

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:27

Tja, zo een beetje alles kan en mag alweer even wat ik leuk vond. Maar ben nog steeds niet uit eten geweest, nog niet wezen shoppen en geen terras gepakt. Gewoon omdat ik er nu geen enkele behoefte aan heb. En dat terwijl ik dacht het zo te missen.

Wat ik wel doe is trainen..trainen... en weer gaan showen. Ben heel erg gemotiveerd! Volgende week naar Oostenrijk voor mijn eerste wedstrijd dit jaar ( nog steeds zonder publiek) en 2 dagen na terugkomst weer naar de volgende..
Eindelijk weer!

Maandag eerst nog mijn 2e prik. Dan ben ik eindelijk ook volledig gevaccineerd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:32

Ik zit er serieus over te denken een startkaart te nemen. Heb mijn paard echt fijn er aan staan nu. Daar was die lockdown echt een goede tijd voor. Uit eten ook nog niet gedaan. Neem dochter wel weer mee straks aan het einde van het schooljaar, vieren dat het schooljaar voorbij is. Gaan we lekker sushi eten. Is een traditie inmiddels bij ons.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:41

SusanH schreef:
Voor nu dus zoveel mogelijk genieten van wat er weer kan en mag.


Nou nee dus, want het is alleen maar onveiliger geworden.

Citaat:
En voor de mensen die dat nog niet aandurven, nog even en jullie zijn gevaccineerd en kunnen ook alles weer doen :j ik zou het zelf niet terecht vinden als de overgrote meerderheid daar nog een x aantal weken langer voor moet binnen blijven.


Als jij er maar geen last van hebt is het niet zo erg? Dan is het voor de anderen wel prima om nog een tijd thuis te moeten zitten, en zelfs langer dan nodig was omdat de situatie expres onveiliger is gemaakt?

Dat is het flauwe. Er waren juist heel veel dingen die wel weer kunnen. De 'versoepelingen' gaan nu niet meer om het daadwerkelijk toevoegen van nieuwe mogelijkheden, maar vooral om het afschaffen van voorzorgsmaatregelen. Dat is echt helemaal niet nodig, het levert ook niet veel op, maar het benadeelt een boel mensen wel EN het vergroot het risico op ziekte. WAAROM? In welk perspectief is dat nou logisch of nodig?

Citaat:
Dat deden de meesten ook al lang niet meer. Een voordeel vind ik, in het bos is het weer heerlijk rustig nu.


Ja, vooral Leersum schijnt toppie te zijn, komt niemand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:49

Draai hem eens even om. De mensen die wel durven, moeten maar langer afzien van wat wel kan en ook gewoon mag binnen de geldende maatregelen omdat een hele kleine groep het nog niet aandurft? Wat is er dan onveiliger aan de huidige situatie? Ik snap en begrijp het oprecht niet. De kans om nu nog besmet te raken is minimaal.

En die vergelijking met Leersum sorry, maar die vind ik echt totaal ongepast. Het is echt vreselijk wat daar gebeurd is.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:57

SusanH schreef:
Draai hem eens even om. De mensen die wel durven, moeten maar langer afzien van wat wel kan en ook gewoon mag binnen de geldende maatregelen omdat een hele kleine groep het nog niet aandurft?


Ach wij mochten maanden de regio niet uit, zelfs het dórp niet, terwijl campers uit heel Europ, zelfs Moskou!! ongehinderd door Spanje knorden ;)

Maar ja, ik geef je gelijk.
De situatie rechtvaardigt geen noodmaatregelen meer.
Dat er nog zóveel angst is, illustreert hoezeer de psychose is gecreëerd en aangewakkerd.
Diegenen blijven zélf maar veilig :)*

Cer

Berichten: 30159
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:08

Ik snap niet zo goed dat mensen in de zomer voor die lockdown vrezen.. die was er vorig jaar zomer met de bomvolle stranden toch ook niet :?

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:08

Ja dat verbaast mij echt, hoeveel angstige mensen er momenteel zijn. Vooral in dit topic dan. In de echte wereld kom ik ze eigenlijk niet tegen.