(Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Moderators: Hanmar, Mjetterd, Giolli, Sica, ynskek, Ladybird, Polly

Welke bijwerkingen heb jij ervaren van het AstraZeneca vaccin?

Zere arm
126 (19%)
Hoofdpijn
101 (15%)
Koorts
73 (11%)
Verhoging
63 (9%)
Vermoeidheid
97 (14%)
Spierpijn
92 (14%)
Bult op de prikplek
34 (5%)
Roodheid op de prikplek
27 (4%)
Geen bijwerkingen
34 (5%)

Totaal aantal stemmen: 647

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:46

Hubbels schreef:
We moeten wel een beetje nuchter blijven natuurlijk, er zijn zoveel medicijnen die ook bijzondere bijwerkingen hebben die we zo bij de drogist kunnen kopen

Klopt, meestal worden vaccinaties en medicijnen over een langere periode aan veel minder mensen gegeven. Nu, met de mondiale epidemie worden er vaccins gegeven aan miljoenen mensen in een zeer korte periode dus krijg je ook de bijwerkingen in korte periode. Ik snap de voorzichtigheid van diverse regeringen maar nu is er al een behoorlijke hoeveelheid 60/65 die dus afhaken voor AZ. Dus duurt de druk op de ziekenhuizen langer.

It is impossible to make people understand their ignorance, for it requires knowledge to perceive it. Jeremy Taylor.

bigone

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:21

Saams, van iedere 100 mensen kunnen er nog steeds 5 echt ziek worden. Dat vergeten mensen wel eens en wat betreft vaccineren, ziekenhuispersoneel krijgt Janssen, 35000 stuks gereserveerd dus hopen dat jullie ook snel aan de beurt zijn.

It is impossible to make people understand their ignorance, for it requires knowledge to perceive it. Jeremy Taylor.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:08

Anna79 schreef:
Ik werk ook in de thuiszorg en kreeg laatst inderdaad een mail dat er nog steeds mensen besmet raakten ondanks vaccinatie.

Dat ze besmet raken kan, vaccins werken nooit 100 % maar dat ze niet ernstig ziek worden is nogal belangrijk met het oog op de zorg.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:20

Anna79 schreef:
Ja dat vind ik dus wel bijzonder omdat er over de vaccins wordt gezegd dat ze niet 100 procent tegen corona beschermen, maar wel 100 procent tegen ernstige corona. Maar dat dus blijkbaar ook niet

In het ziekenhuis komen met Corona is niet meteen aan de beademing, twee derde ligt op de verpleegafdeling. Enkelen gaan naar de ic , anderen herstellen op de verpleegafdeling.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:27

Anna79 schreef:
Ja, dat heb ik meermalen gehoord

Die 100% is op basis van wat ze zien in bvb Engeland , indien je de eerste prik van AZ hebt gehad ben je, wanneer het werkt aangezien er altijd mensen zijn waarbij een vaccin niet werkt( zeer minimaal) krijg je misschien nog wel Corona maar in lichte mate en niet zwaar genoeg om op de ic te belanden.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:33

Morrie schreef:
de eerste prik zit erin, nu wachten op de bijwerkingen, 30 juni de tweede prik, bij leven en welzijn

Gefeliciteerd Morrie , dat dacht ik ook , wachten op de bijwerkingen en tot nu toe minder last van dan de griepprik. Alleen arm iets pijnlijk.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:14

Fijn Morrie , hier nu alleen nog de prikplek wat gevoelig en manlief heeft nu ook nergens meer last van.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:27

margreet4 schreef:
Ja, heb 3 jaar terug een longembolie gehad dus vindt het wel een ding....
Aan de ene kant denk ik de 1e is goed gegaan en aan de andere kant denk ik zegt dat echt wat over de 2e....

De eerste zorgt voor de grootste immuunreactie , de tweede is bij AZ maar een kleine boost, iets van 10 tot 15% extra bescherming. Men garandeert drie maanden bescherming door de 1e ( misschien wel veel langer, alleen nog niet getest) dus zou de tweede wel halen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:27

Mizora schreef:
Als ik het goed heb begrepen zijn alle incidenten met trombose geweest na de eerste prik.

Omdat er 12 weken tussen zit hebben er ook nog maar weinig mensen de tweede gehad.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:40

Mizora schreef:
In Nederland niet, maar in de VK zijn het er ondertussen 11 miljoen (van de 33 miljoen die minimaal 1 prik gehad hebben).

https://www.bbc.com/news/health-55274833

Even kopie uit lang bericht :

The risk of developing a blood clot with your second dose of the vaccine is even more rare. Up to 5 April, the MHRA had heard of 100 cases of blood clots with low platelet counts in the UK following vaccination with the AstraZeneca jab.
Of these, 99 reports were associated with the first dose of the vaccine and a single report followed a second dose, although this individual had medical conditions that could have caused the events. For context, this is out of 20.6 million first doses and one million second doses of the vaccine issued in total.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:19

Dat betekend dat bij één op de 200.000 de bijwerking bij kwam waar je er bij moet denken dat deze hoeveelheid bijwerkingen in de UK pas optraden nadat ze begonnen met de jongere leeftijdsgroepen, boven de 55 nauwelijks getallen te vinden. Nu vaccineren ze onder de 30 niet meer met AZ.

Laatste getallen uit Engeland ( houd daarbij in gedachten dat ze met de groep 30 tot 60 bezig zijn)

In het Verenigd Koninkrijk zijn in totaal 168 gevallen van ernstige bloedproppen vastgesteld bij mensen die het AstraZeneca-vaccin hadden gekregen. Het gaat omgerekend om bijna 8 gevallen per miljoen toegediende doses.

Vorig week stond de teller van de Britse medicijnwaakhond nog op honderd, wat neerkwam op bijna 5 gevallen per miljoen doses. Volgens experts was de toename te verwachten. Het aantal sterfgevallen door trombose na toediening van het vaccin nam toe met 10 tot 32, maar het overlijdenspercentage is relatief iets afgenomen.

In het VK hebben ruim 21 miljoen mensen een eerste AstraZeneca-prik gehad. Het advies is mensen onder de 30 jaar voor hun tweede injectie een ander vaccin te geven. De Britse toezichthouder blijft stellen dat de voordelen van het AstraZeneca-vaccin opwegen tegen de nadelen. Dat vindt ook het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:47

Polly schreef:
Wij hebben inmiddels best wat 'weigeraars' die nu beginnen te bellen dat ze hem toch wel willen. Helaas is die optie er dus niet meer en zullen ze moeten wachten :

Mooi, de weigeraars krijgen door dat ze misschien niet op vakantie mogen zonder om de haverklap te testen of zelfs in quarantaine te moeten. En op het moment dat de maatschappij open gaat omdat iedereen een kans op een prik heeft gehad moeten zij nog steeds goed uitkijken.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:25

Uit onderzoek is gebleken dat bij AZ de tweede prik voor minder bijwerkingen zorgt. Maar of dat voor iedereen geldt, geen idee.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:02

Maar er is verschil tussen vaccin weigeraars, die willen liever niet gevaccineerd worden en mensen die op basis van verwachtte bijwerkingen zeggen, ik zit mijn tijd uit en kies wanneer er vrijheid is om te kiezen. Opmerking ging over mensen die geen AZ wilden en nu toch wel om wat voor reden dan ook, dan moeten ze inderdaad wachten en achteraan sluiten.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:03

Cam, mijn man en ik ook de enigste met Az, rest allemaal Moderna en Pfizer , wij hadden het minste last.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:21

Laat je prikken in de arm waar je niet op ligt, niet teveel doen in de uren na de prik en eventueel een paracetamol nemen.
Ik kreeg het heel koud een aantal uren later en een beetje wattenhoofd. Fantastisch geslapen alleen een keer wakker geworden bij omdraaien. Toe deed de arm echt pijn maar bij opstaan al bijna weg. Met Az jezelf wel tot drie weken nadien goed in de gaten houden, dat vond ik nog de meest vervelende periode.
Laatst bijgewerkt door bigone op 08-05-21 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:14

Paracetamol, kruik en slapen is beste manier, sterkte.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:35

Morrie schreef:
prikangst heb ik niet, maar wel angst voor de rommel die werd ingespoten. Maar ik werd geprikt door mijn vroegere huisarts, die nu met pensioen is, en dat is zo'n aardige, rustige man, die wist me zo af te leiden dat ik mw kon ontspannen

Ga je nu elke keer met de kruimeldief over je lichaam om de ‘ rommel’ op te ruimen?
Is geen rommel Morrie . Gewoon een goed vaccin waardoor jullie straks uit je hol kunnen komen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:45

Fijn Morrie :D

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:35

Bij lareb blijken er over de tweede prik met AZ verbazend weinig bijwerkingen voor te komen qua meldingen, toch fijn om te lezen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:14

Utixo schreef:
Ik voel mij een ontzettende hypochonder, maar ik ga straks de huisarts toch even bellen voor advies. Ik heb 8 dagen geleden mijn 2e AZ gehad en sinds gister heb ik allemaal kleine blauwe plekken op mijn benen, op de meest idiote plekken waar je je echt niet kunt stoten. Ik denk dat er minimaal 20 plekken zitten, niet overdreven.

Inderdaad gewoon doen , dit is een bijwerking die zonder risico is maar better safe than sorry .

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:35

Dat minder last van het tweede vectorvaccin tov de mRNA vaccins heb ik vaker gehoord. Alleen ik heb van AZ geen last gehad en mijn zwager van zijn eerste Pfizer heel erg. Ik moet de tweede nog, zwager van tweede Pfizer niets.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:16

Net iets over gelezen , zal even zoeken.
Weet wel dat er al meerdere onderzoeken naar zijn geweest en dat er welbeschouwd uitgekomen dat de bijwerkingen van de tweede Pfizer ipv az heftiger zijn. Gevonden:

https://www.pharmazeutische-zeitung.de/ ... ng-126124/

Wel in het Duits dus even translate gebruiken.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:09

Ik ga ook gewoon voor de tweede AZ.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:33

Xanne schreef:
Bowo schreef:
Dus inderdaad nog niet afgerond. Ze hebben nog geen harde cijfers en ze hebben ook de bijwerkingen nog niet onderzocht.
Ik heb mijn 2e sowieso al gehad, maar met de huidige kennis zou ik me nog steeds niet prettig voelen bij mixen.

Er is al wel onderzoek gedaan naar bijwerkingen (en immuniteitsopbouw) bij heterologe enting. Resultaten zijn positief: heterologe enting met AZ en Pfizer gaf minder bijwerkingen dan twee keer enten met AZ.

Duitse wetenschapspodcast van NDR bespreekt dit onderzoek (vanaf 1.27 uur).
https://www.ardmediathek.de/video/coron ... EzZTk0ZTI/

Uit een ander Engels onderzoek was het met de bijwerkingen net andersom. 1 AZ en 2Az minder bijwerkingen dan 1 AZ en 2,Pfizer .