Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:37

besita schreef:
Ja want aan de economie moeten we vooral niet denken ..aan de mentale en psychische problemen ook niet
Hoop dat iedereen die pleit voor lockdowns tot covid uitgeroeid is daar ook eens even bij stil staat
Verleden week bij ons ook een 24 jarige kapster die zich van het leven heeft beroofd -net opgestart ,alle spaarcenten erin gestopt en geen compensatie krijgen van de overheid -
En een 18 jarige jongen die zelfmoord heeft gepleegd omdat ie deze "nieuwe wereld "niet meer zag zitten ( heel dag mm op school ,geen voetbal meer , geen andere activiteiten mee )
Denk dat er nog heel veel gaan volgen helaas
Je zet de tv aan en al het negatieve komt op je af ;(


...en jij bent het {:}

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:38

Sizzle schreef:
Ik denk ook absoluut dat het haalbaar is, mijn vraag is meer: hoe krijg je die prioriteit op de juiste plek en is het de juiste prioriteit?
De G20 komt er blijkbaar niet echt uit op het moment, ik zie en hoor steeds enkel dat ze erover discussieren maar niet tot besluiten komen met als excuus dat het remote plaats vind.
Idem met microplastic en fijnstof, daar moeten we ook prima wat mee kunnen, toch?
Typisch WC tegeltje wijsheid: Willen = Kunnen


Ik denk anders dat het behoorlijk onmogelijk gaat zijn COVID-19 helemaal uit te roeien.

Gewoon omdat er werelddelen zijn waar A vaccinatie erg moeilijk is en B de mentaliteit van de mensen totaal anders is. India bijvoorbeeld. Daar kan je geen hele strenge lockdown houden/ mensen houden zich er niet aan want niet werken = geen geld = geen eten. Die mensen gaan echt niet in quarantaine als ze zich verkouden voelen......

En C de wereld is zó klein geworden met al het vliegen..... binnen 24-48 uur ben je bijna op ieder plekje op de wereld (paar eilanden in de oceanen uitgezonderd dan)

Zelfs ziektes "uit de oude doos" die hier in Nederland nu niet meer of zéér zeldzaam voorkomen zijn elders op de wereld nog een serieus probleem: polio, bof mazelen rode hond. Zelfs Ebola weet zo af en toe wéér de kop op te steken, zelfs nádat het "helemaal" uitgeroeid was. Dat komt doordat het nog wél in bepaalde diersoorten aanwezig is. (In het geval van Ebola zijn dit vleermuizen. En zolang er in de bush bush nog steeds vleermuis gegeten wordt.......)

Helemaal 100% wereldwijd COVID-19 uitroeien gaat echt niet gebeuren.

Het doormiddel van vaccinatie in de westerse wereld "uitroeien" / goed beheersbaar maken is denk ik wél mogelijk.

Inderdaad door vaccinatie waardoor het virus niet meer zo makkelijk "overspringt" van mens naar mens.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:43

Besita, er zullen altijd mensen zijn die er een einde aan maken. Klinkt hard maar misschien hadden ze dat bij een andere situatie ook gedaan. Het aantal zelfmoorden blijkt te zijn gedaald sinds maart, toen we in lockdown gingen. Dus je kunt het ook omdraaien, hoeveel kwetsbare overprikkelde mensen zijn blijven leven omdat ze geen druk van de grote boze buitenwereld meer voelden tijdens de lockdown. En los daarvan, ik ben voor de lockdown zoals we hem gehad hebben en sta achter de huidige maatregelen en laat mij door jou zeker geen schuldgevoel aanpraten omdat ik er voor ben en dus medeschuldig aan de dood van deze twee mensen zou zijn.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:45

besita schreef:
Ja want aan de economie moeten we vooral niet denken ..aan de mentale en psychische problemen ook niet
Hoop dat iedereen die pleit voor lockdowns tot covid uitgeroeid is daar ook eens even bij stil staat
Verleden week bij ons ook een 24 jarige kapster die zich van het leven heeft beroofd -net opgestart ,alle spaarcenten erin gestopt en geen compensatie krijgen van de overheid -
En een 18 jarige jongen die zelfmoord heeft gepleegd omdat ie deze "nieuwe wereld "niet meer zag zitten ( heel dag mm op school ,geen voetbal meer , geen andere activiteiten mee )
Denk dat er nog heel veel gaan volgen helaas
Je zet de tv aan en al het negatieve komt op je af ;(


En denk je ook aan de honderden al dan niet duizenden mensen die zouden zijn gestorven aan de directe al dan niet indirecte gevolgen van COVID wanneer er niet zo streng was opgetreden? Of gaan sterven als we de lockdowns helemaal los laten?
Begrijp me niet verkeerd, het is heel erg dat dit gebeurd. Maar ik denk óók dat het een afweging is.

Wat betreft de vaccinatiegraad denk ik dat het goed is om eerst te focussen om die 70% te behalen en dan te evalueren om te kijken of COVID inderdaad (zo goed als uitgeroeid) kan worden. Neem aan dat om de balans tussen economie en volksgezondheid te behouden, er toch gewerkt moet worden met gebalanceerde stappen en wanneer we nu voor uitroeien zouden gaan deze stappen niet meer gebalanceerd zouden zijn maar juist vrij heftige maatregelen zouden hebben? Maar misschien zie ik het verkeerd hoor. Ik denk dat de overheid en gezondheidsorganisaties echt wel hun redenen hebben waarom ze vooralsnog niet voor uitroeien gaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:46

mvdende schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk ook absoluut dat het haalbaar is, mijn vraag is meer: hoe krijg je die prioriteit op de juiste plek en is het de juiste prioriteit?
De G20 komt er blijkbaar niet echt uit op het moment, ik zie en hoor steeds enkel dat ze erover discussieren maar niet tot besluiten komen met als excuus dat het remote plaats vind.
Idem met microplastic en fijnstof, daar moeten we ook prima wat mee kunnen, toch?
Typisch WC tegeltje wijsheid: Willen = Kunnen


Ik denk anders dat het behoorlijk onmogelijk gaat zijn COVID-19 helemaal uit te roeien.

Gewoon omdat er werelddelen zijn waar A vaccinatie erg moeilijk is en B de mentaliteit van de mensen totaal anders is. India bijvoorbeeld. Daar kan je geen hele strenge lockdown houden/ mensen houden zich er niet aan want niet werken = geen geld = geen eten. Die mensen gaan echt niet in quarantaine als ze zich verkouden voelen......

En C de wereld is zó klein geworden met al het vliegen..... binnen 24-48 uur ben je bijna op ieder plekje op de wereld (paar eilanden in de oceanen uitgezonderd dan)

Zelfs ziektes "uit de oude doos" die hier in Nederland nu niet meer of zéér zeldzaam voorkomen zijn elders op de wereld nog een serieus probleem: polio, bof mazelen rode hond. Zelfs Ebola weet zo af en toe wéér de kop op te steken, zelfs nádat het "helemaal" uitgeroeid was. Dat komt doordat het nog wél in bepaalde diersoorten aanwezig is. (In het geval van Ebola zijn dit vleermuizen. En zolang er in de bush bush nog steeds vleermuis gegeten wordt.......)

Helemaal 100% wereldwijd COVID-19 uitroeien gaat echt niet gebeuren.

Het doormiddel van vaccinatie in de westerse wereld "uitroeien" / goed beheersbaar maken is denk ik wél mogelijk.

Inderdaad door vaccinatie waardoor het virus niet meer zo makkelijk "overspringt" van mens naar mens.

De armoedige derde wereld bevolking zal toch niet de wereld overvliegen voor plezierreisjes, dus die dragen niet tot nauwelijks bij aan de verspreiding. Zodra de westerse wereld is gevaccineerd én vliegmaatschappijen een vaccinatiebewijs eisen, zal het virus volgens mij vanzelf uitdoven.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:49

Het is ook gewoon een feit dat er een sterke toename aan depressie is, dat laat zich evenmin afwimpelen.
Een middenweg is lang niet zo simpel.

(Uni Basel) „Die Corona-Krise hinterlässt Spuren in unserer Seele: Doppelt so viele Menschen denken täglich an Suizid, dreimal mehr zeigen schwere depressive Symptome. Experten warnen vor den Langzeitfolgen.“

Elnienjo, als het zo simpel was, waarom hebben we dan nog mazelen? En waarom eissen we die vaccinatie niet als harde eis?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:52

@mvdende: Quantas heeft als eerste naar buiten gebracht dat zij in de toekomst alleen maar gevaccineerde mensen op de internationale vluchten wil. Kijken hoeveel maatschappijen gaan volgen.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:56

bigone schreef:
Besita, er zullen altijd mensen zijn die er een einde aan maken. Klinkt hard maar misschien hadden ze dat bij een andere situatie ook gedaan. Het aantal zelfmoorden blijkt te zijn gedaald sinds maart, toen we in lockdown gingen. Dus je kunt het ook omdraaien, hoeveel kwetsbare overprikkelde mensen zijn blijven leven omdat ze geen druk van de grote boze buitenwereld meer voelden tijdens de lockdown. En los daarvan, ik ben voor de lockdown zoals we hem gehad hebben en sta achter de huidige maatregelen en laat mij door jou zeker geen schuldgevoel aanpraten omdat ik er voor ben en dus medeschuldig aan de dood van deze twee mensen zou zijn.

En er zullen altijd mensen blijven sterven aan ziektes ( en ook aan andere dingen ) en als het niet van covid is dan wel ooit aan iets anders
Klinkt hard maar is gewoon de realiteit
Dus vind ik een lockdown tot de ziekte is uitgeroeid niet haalbaar ..gezondheidszorg draait op de economie ..geen welvaart geen goede gezondheidszorg
Ik wil jou helemaal geen schuldgevoel aanpraten trouwens

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:07

Sizzle schreef:
Het is ook gewoon een feit dat er een sterke toename aan depressie is, dat laat zich evenmin afwimpelen.
Een middenweg is lang niet zo simpel.

(Uni Basel) „Die Corona-Krise hinterlässt Spuren in unserer Seele: Doppelt so viele Menschen denken täglich an Suizid, dreimal mehr zeigen schwere depressive Symptome. Experten warnen vor den Langzeitfolgen.“

Elnienjo, als het zo simpel was, waarom hebben we dan nog mazelen? En waarom eissen we die vaccinatie niet als harde eis?

Geen idee, ik heb de ziekte als kind gehad, toen bestond er nog geen vaccinatie voor. Ik heb waterpokken persoonlijk als 'n veel vervelendere ziekte ervaren trouwens; gek werd ik van die jeuk!

Nu er vaccinaties voor bestaan zou ik het heel acceptabel vinden dat kinderopvang/school geen ongevaccineerde kinderen wil ontvangen.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:10

besita schreef:
En er zullen altijd mensen blijven sterven aan ziektes ( en ook aan andere dingen ) en als het niet van covid is dan wel ooit aan iets anders


Dat verschil tussen nu en ooit is wel belangrijk vind ik. (Maar ook... als je dat niet belangrijk vindt, dan is zelfmoord dus eigenlijk ook geen probleem.)

Citaat:
Dus vind ik een lockdown tot de ziekte is uitgeroeid niet haalbaar ..gezondheidszorg draait op de economie ..geen welvaart geen goede gezondheidszorg
Ik wil jou helemaal geen schuldgevoel aanpraten trouwens


Indammen hoeft niet via een lockdown tot de ziekte is uitgeroeid. We hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar, bv voor tests. Dan kun je corona stoppen zonder dat alles ervoor dicht hoeft. Alleen de mensen die in aanraking geweest zijn met iemand die besmettelijk was blijven een tijdje thuis en laten zich ook testen, en des te sneller kunnen dingen dan weer wel, en alle mensen die niet te maken hebben met die uitbraken kunnen wel dingen blijven doen.

Ook is er nog ontzettend veel te verbeteren aan de naleving van de regels die er wel zijn, bv in de winkels, aan de mogelijkheden om wel (en veilig) te sporten/culturen, het verbeteren van ventilatie en het verkleinen van het aantal leerlingen per klas (dat moest toch al.)

Heel veel van die dingen gaan juist om ook weer dingen mogelijk te maken. Ik vind juist dat dit door laten gaan verwoestend is voor zowel economie (want het is nogal willekeurig en niemand weet meer waarop te rekenen) en voor de mentale gezondheid van mensen (ik kijk liever uit naar concrete verbeteringen dan naar het doorgaan van veel ziekte en veel overlijdens.)

Ik vind het trouwens ook echt een gemiste kans dat de zomer niet is gebruikt om na te denken wat mensen wel nodig hebben om goed het najaar en de winter door te komen, en hoe we daarop voor kunnen bereiden. Dan hadden de mensen die jij als voorbeeld aanhaalt misschien nog geleefd omdat ze meer perspectief hadden gehad.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:14

Ik denk dat in de zomer elk land in Europa gedacht heeft dat ze het ergste gehad hadden.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:15

We hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar ...Waarom was (is) de tweede golf dan nog harder ?
Als je kan uitroeien zonder lockdown en alles dichtgooien graag ..jij mag van mij meteen premier worden :j

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:17

besita schreef:
bigone schreef:
Besita, er zullen altijd mensen zijn die er een einde aan maken. Klinkt hard maar misschien hadden ze dat bij een andere situatie ook gedaan. Het aantal zelfmoorden blijkt te zijn gedaald sinds maart, toen we in lockdown gingen. Dus je kunt het ook omdraaien, hoeveel kwetsbare overprikkelde mensen zijn blijven leven omdat ze geen druk van de grote boze buitenwereld meer voelden tijdens de lockdown. En los daarvan, ik ben voor de lockdown zoals we hem gehad hebben en sta achter de huidige maatregelen en laat mij door jou zeker geen schuldgevoel aanpraten omdat ik er voor ben en dus medeschuldig aan de dood van deze twee mensen zou zijn.

En er zullen altijd mensen blijven sterven aan ziektes ( en ook aan andere dingen ) en als het niet van covid is dan wel ooit aan iets anders
Klinkt hard maar is gewoon de realiteit
Dus vind ik een lockdown tot de ziekte is uitgeroeid niet haalbaar ..gezondheidszorg draait op de economie ..geen welvaart geen goede gezondheidszorg
Ik wil jou helemaal geen schuldgevoel aanpraten trouwens


Helemaal mee eens. Sterker nog een lockdown zal er juist voor kunnen zorgen dat we geen vaccins kunnen betalen wanneer die beschikbaar is.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:18

bigone schreef:
Ik denk dat in de zomer elk land in Europa gedacht heeft dat ze het ergste gehad hadden.

Neen want de virologen hebben steeds gewaarschuwd voor de tweede golf maar er werd amper gehoor aan gegeven
Elk land ( overheid had zijn eigen prioriteiten en dat was ineens geen covid meer ..als ze toen ( onder de 100 besmettingen ) al hun zaakjes op orde hadden met testen ,tracen etc dan hadden we nu niet in deze oliebol gezeten

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:18

De vaccinatie is gratis Blussem.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:20

besita schreef:
We hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar ...Waarom was (is) de tweede golf dan nog harder ?
Als je kan uitroeien zonder lockdown en alles dichtgooien graag ..jij mag van mij meteen premier worden :j

We hebben niet veel meer middelen, wel meer kijk op behandeling van de ernstig zieken. Tweede golf is niet heftiger maar wel langduriger , scholen blijven open en verpleeghuizen ook. En een veel groter aantal mensen houd zich toch wat minder aan de regels. En uitroeien zal nooit lukken, lukt met andere virussen ook niet . Wel kan het beheersbaar en flink ingedamd worden mits de vaccins werken en mensen bereid zijn om te vaccineren.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:21

besita schreef:
We hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar ...Waarom was (is) de tweede golf dan nog harder ?


Omdat er, ook omdat er zovaak gezegd is dat allerlei dingen niet kunnen en niet helpen en we corona toch niet kunnen stoppen, minder bereidheid is om die middelen ook echt te gebruiken.

Citaat:
Als je kan uitroeien zonder lockdown en alles dichtgooien graag ..jij mag van mij meteen premier worden :j

Ik wil echt geen premier zijn hoor :oo Maar volgens mij zijn er genoeg mensen die dit kunnen, ik ben echt niet de enige die dit zegt.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:22

besita schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat in de zomer elk land in Europa gedacht heeft dat ze het ergste gehad hadden.

Neen want de virologen hebben steeds gewaarschuwd voor de tweede golf maar er werd amper gehoor aan gegeven
Elk land ( overheid had zijn eigen prioriteiten en dat was ineens geen covid meer ..als ze toen ( onder de 100 besmettingen ) al hun zaakjes op orde hadden met testen ,tracen etc dan hadden we nu niet in deze oliebol gezeten

Schreeuwen vanaf de zijlijn is zo gemakkelijk. Snap wel dat jij je frustratie op deze manier uit maar dat is als als als en daar schieten we geen klap mee op.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:25

IMANDRA schreef:
De vaccinatie is gratis Blussem.

Ja want wie betaald die uiteindelijk ?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:31


IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:33

besita schreef:
IMANDRA schreef:
De vaccinatie is gratis Blussem.

Ja want wie betaald die uiteindelijk ?


Wie betaalt alle zorg rondom de Corona patienten? Of de extra zorg (door lang moeten wachten) die door overbelasting van het zorgsysteem nodig is? Wat denk je dat duurder is?

Hoe dan ook zit de vaccinatie in het basispakket. Jij betaalt er niet direct meer voor en er is dus geen sprake van de vaccinatie niet te kunnen betalen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 23-11-20 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:33

bigone schreef:
We hebben niet veel meer middelen, wel meer kijk op behandeling van de ernstig zieken.


We hebben tests (en nu zelfs voldoende tests, en hele snelle) en een hele mooie contact-app. Daar kun je echt wel veel mee, als je ze daadwerkelijk in wilt zetten om zo snel mogelijk besmettingen op te sporen en te stoppen.

Citaat:
En uitroeien zal nooit lukken, lukt met andere virussen ook niet .


... en maar blijven herhalen. Klopt. Als je vooraf zeker weet dat het niet gaat lukken, en je doet dus ook niets om er naartoe te werken, dan lukt het inderdaad nooit!

(En eh, pokken? Polio?)

Citaat:
Wel kan het beheersbaar en flink ingedamd worden mits de vaccins werken en mensen bereid zijn om te vaccineren.


Het kan flink ingedamd worden met tests en gericht beleid, ook zonder vaccins. Dus nog beter met, waarschijnlijk.
"Beheersbaar" lijkt me dan weer niet echt een haalbare optie, daarvoor is het veel te explosief.

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:34

bigone schreef:
besita schreef:
We hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar ...Waarom was (is) de tweede golf dan nog harder ?
Als je kan uitroeien zonder lockdown en alles dichtgooien graag ..jij mag van mij meteen premier worden :j

We hebben niet veel meer middelen, wel meer kijk op behandeling van de ernstig zieken. Tweede golf is niet heftiger maar wel langduriger , scholen blijven open en verpleeghuizen ook. En een veel groter aantal mensen houd zich toch wat minder aan de regels. En uitroeien zal nooit lukken, lukt met andere virussen ook niet . Wel kan het beheersbaar en flink ingedamd worden mits de vaccins werken en mensen bereid zijn om te vaccineren.

Moet nu wel effe := want jij schreef ( en niet ik zoals je laat uitschijnen ) "we hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar " en nu ga je zeggen van niet
Volgens de virologen en experten is de tweede golf veel heftiger ( niet mijn woorden dus )
Het was shadow die schreef dat uitroeien best kan
Ik ben het verder wel met je eens met indammen ,vaccin en voorzichtiger leven ..niet met lockdowns zoals hier

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:36

bigone schreef:
besita schreef:

Neen want de virologen hebben steeds gewaarschuwd voor de tweede golf maar er werd amper gehoor aan gegeven
Elk land ( overheid had zijn eigen prioriteiten en dat was ineens geen covid meer ..als ze toen ( onder de 100 besmettingen ) al hun zaakjes op orde hadden met testen ,tracen etc dan hadden we nu niet in deze oliebol gezeten

Schreeuwen vanaf de zijlijn is zo gemakkelijk. Snap wel dat jij je frustratie op deze manier uit maar dat is als als als en daar schieten we geen klap mee op.

Ik schreeuw toch helemaal niet ik zeg gewoon dat we vele malen zijn gewaarschuwd voor de tweede golf ..in september al en toch is er op dat moment weinig gebeurd

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:45

Ik vraag me meer af waarom we dan specifiek Covid willen uitroeien als prioriteit als er wellicht dadelijk een vaccin is?
Kunnen we die energie dan niet beter stoppen in het beheersen van ziekten waar nog niet veel voor is? Dengue, Malaria, RS en welvaartsziekten? Of kan dit in parralel?
Is het zinvol om ergens covid te bestrijden waar cholera of fijnstof een groter probleem is?
Of.....honger? Miljoenen kinderen die al maanden geen maaltijd meer eten ivm gesloten scholen?

Ik ben blij dat ik dat niet hoef te beslissen eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-11-20 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt