Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:43

Zoals het er staat zou het over 75% van de Spanjaarden gaan en nog geen 25% van de Nederlanders. Maar wellicht zijn de Spanjaarden iets te voorbarig met hun plannen? Het is wel vooruitstrevend dat zij al wel vaccinatiestraten opzetten natuurlijk, je kunt de logistiek maar voorbereid hebben.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:58

Ach ik vindt het wel goed. Dan kunnen we mooi eerst in Spanje kijken wat de vaccin nou echt doet voordat we er hier aan begingen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 01:23

MoniqueT schreef:
Van wat ik gelezen heb, begrijp ik dat ze in januari het plan gaan uitrollen. Eerst zorgpersoneel, tweede groep is 65plussers en chronisch zieken, derde groep andere essentiële beroepsgroepen (onderwijs, brandweer en nog wat anderen) en daarna de rest van de bevolking. In mei/juni hopen ze klaar te zijn.


60+

elnienjo schreef:
Het is wel vooruitstrevend dat zij al wel vaccinatiestraten opzetten natuurlijk, je kunt de logistiek maar voorbereid hebben.


Dat is de definitie van regeren.


@Blussem: Wanneer ze hier beginnen is men in de VS al een maand op grote schaal bezig.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:53

lenaa_tje schreef:
tienus63 schreef:
Epidemioloog wil aanscherping maatregelen scholen:

Bron Nos.nl

https://nos.nl/l/2357584

Eens met dit
Citaat:
Geef bijvoorbeeld tijdelijk online les als er meerdere besmettingen zijn in een klas en zorg ervoor dat je het contact tussen leerlingen vermindert, bijvoorbeeld tijdens pauzes."


Maar dit gebeurd nu al op veel scholen. Dat er niks gebeurd is echt onzin. Zo hebben wij leerjaren thuis gehad bij 1 of 2 besmettingen. Na een week mogen ze klachtenvrij naar school.
Ik ken ook een school in de regio die de leerlingen in het lokaal laten tijdens de pauze.
Dus laten ze eerst maar is inventariseren wat er al wel gebeurd door de scholen zelf.


Herkenbaar, onze jongste mag vandaag weer naar school, nadat ze met de klas in quarantaine hebben gezeten wegens twee coronagevallen. Een weekje digitaal onderwijs is prima te doen, zonder het echt een gigantische impact heeft. Er is een heel groot grijs gebied tussen de scholen in alle gevallen open laten en tussen ze volledig sluiten. Het hoeft niet per se de ene of de andere oplossing te zijn en je mag best van een school verwachten dat ze erover nadenken hoe ze dat in kunnen richten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:04

Met de priklocaties in NL zal het wel goedzitten, het is immers de normale voortgang om in groepen geprikt te worden. Dat zie ik bij ons nog niet zo aangezien hier in feite iedere prik door een arts of verpleegkundige gezet wordt. Ook voor de standaard prikken bij kinderen gaan we naar een kinderarts.
Wat men in het verleden echter niet zo goed deed is het vermijden van infectie tijdens zulke prikacties in overladen gymzalen (mexikaanse geiep, meningokokken), dat zal nu wellicht beter moeten.

60+ lijkt mij ook gezien de eerste resultaten een logische stap. Jongeren mogen in principe nog niet, die zijn nog niet deel geweest van het onderzoek.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:23

Ik zet gewoon m'n FFP op m'n snoet als ik naar de prikstraat mag. We zijn nu allemaal bekend met die dingen, dus bij grootscheepse vaccinatie (later ook de griepprik weer) zal dat mondkapje wellicht toch ingeburgerd blijven.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:12

Ik moest ook een mondkapje op tijdens de griepvaccinatie

Winged

Berichten: 33032
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:44

-O- Hier toch even langs de teststraat vanmiddag. Heb geen ernstige klachten, maar wel veel slijm in de keel/longen. Dus zekere voor het onzekere nemen. Ik gok dat het een combi is van een lange duurloop (hardlopen) gecombineerd met de nu eindelijk aanwezige kou en dat mijn lijf daar even op moet wennen... Maargoed :=

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:21

Huertecilla schreef:
MoniqueT schreef:
Van wat ik gelezen heb, begrijp ik dat ze in januari het plan gaan uitrollen. Eerst zorgpersoneel, tweede groep is 65plussers en chronisch zieken, derde groep andere essentiële beroepsgroepen (onderwijs, brandweer en nog wat anderen) en daarna de rest van de bevolking. In mei/juni hopen ze klaar te zijn.


60+

.


Hier de groepen beschreven in het Nederlands en ook hier wordt 65+ gezegd. Mijn eerdere brom was La Verdad de Murcia.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:30

MoniqueT schreef:
Hier de groepen beschreven in het Nederlands en ook hier wordt 65+ gezegd. Mijn eerdere brom was La Verdad de Murcia.


Wellicht daar; is andere deelstaat.
Hier gisterenavond persconferentie van Moreno; president Junta de Andalucia; 60+.

Vanmorgen langs medische post in het dorp geweest. Ben 60+ en heb het gevraagd.
De griepprik was vorige maand voor 65+. Nu voor iedereen.
Pneumococcen vaccin voor 60+ en risico groepen.
Corona19 vaccin 60+ t.z.t.

Heb voor woensdag afspraak voor pneumococcen.
Griepprik wil ik niet.
Corona19 alleen indien verplicht.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:32

Dan is de info in het artikel niet juist, want Sanchez heeft gisteren expliciet gezegd dat het programma landelijk hetzelfde zal zijn.

Griep prik heb ik al, COVID-19 wil ik zeker. Chronisch ziek, dus in groep 2.

Note: alle landelijke pers spreekt over tweede groep zijn 65plussers die niet in residencias wonen. Verschillende bronnen gecheckt.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:41

Winged schreef:
-O- Hier toch even langs de teststraat vanmiddag. Heb geen ernstige klachten, maar wel veel slijm in de keel/longen. Dus zekere voor het onzekere nemen. Ik gok dat het een combi is van een lange duurloop (hardlopen) gecombineerd met de nu eindelijk aanwezige kou en dat mijn lijf daar even op moet wennen... Maargoed :=

Succes!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:02

MoniqueT schreef:
Dan is de info in het artikel niet juist, want Sanchez heeft gisteren expliciet gezegd dat het programma landelijk hetzelfde zal zijn.

Griep prik heb ik al, COVID-19 wil ik zeker. Chronisch ziek, dus in groep 2.

Note: alle landelijke pers spreekt over tweede groep zijn 65plussers die niet in residencias wonen. Verschillende bronnen gecheckt.


We zien het over twee maanden wel.
Maakt verder niet veel uit. Het doel i reductie van de druk op de gezondheidszorg en wélke risicogroepen ook geïdentificeerd worden, het is altijd érgens beginnen en dan uitbreiden. Net als met griep. 14 miljoen mensen gevaccineerd in oktober...
Verder zou 65+ +:)+ uitkomen; wil niet :o

Heel blij dat hier nú al begonnen is met de voorbereiding van het proces. Als ze dat goed georganiseerd hebben en half januari beginnen, is in twee maanden de halve bevolking resistent en wat overblijft heeft een laag risico.
Wil niet te positief zijn maar ojala!!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:05

Fijn dat het vaccin van astra zenica ook goede resultaten geeft, is er iets te kiezen want deze is niet op basis van rna.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:05

Winged schreef:
-O- Hier toch even langs de teststraat vanmiddag. Heb geen ernstige klachten, maar wel veel slijm in de keel/longen. Dus zekere voor het onzekere nemen. Ik gok dat het een combi is van een lange duurloop (hardlopen) gecombineerd met de nu eindelijk aanwezige kou en dat mijn lijf daar even op moet wennen... Maargoed :=


Succes!

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:09

Ik heb het topic weer gevonden :)
sterkte Winged.
Ben net samen met mijn zoon geweest. hij heeft koorts en hoest en voelt zich beroerd.
Ik hoest alleen een beetje en wat slapjes.

Zal wel weer niets zijn, maar uiteraard testen we. Ik kan nog zo voorzichtig zijn maar met een zoon die dageliks naar school gaat ( middelbaar ) en musical doet als hobby 4x per week .... in Amsterdam ... kunnen we erop wachten.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:38

elnienjo schreef:
Zoals het er staat zou het over 75% van de Spanjaarden gaan en nog geen 25% van de Nederlanders. Maar wellicht zijn de Spanjaarden iets te voorbarig met hun plannen? Het is wel vooruitstrevend dat zij al wel vaccinatiestraten opzetten natuurlijk, je kunt de logistiek maar voorbereid hebben.


In NL zijn ze ook al vollop bezig met de logistiek begreep ik.
En ik vind het ook wel bijzonder hoe Spanje kan claimen om zoveel meer vaccinaties te hebben dan NL, ook in percentages. Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat lopen, aangezien die verdeling door de EU aardig naar rato was wat ik gelezen heb.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:43

Mij lijkt ook dat het naar rato verdeeld gaat worden over de lidstaten.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:49

Ik zit er even over in te lezen, maar ik lees toch wel aardige nuances zo als ik me verdiep in teksten van bijvoorbeeld spanjevandaag.com (ik kan geen spaans dus kan geen spaanse kranten lezen)

https://www.spanjevandaag.com/21/11/202 ... tieplicht/

Citaat:
Omdat er reeds een hoge mate van bewustzijn is bij de inwoners van Spanje hoeft men geen vaccinatieplicht in te stellen waarbij iedereen verplicht zou worden om zich te laten vaccineren tegen Covid-19.

Citaat:
Uit de laatste opiniepeiling van het Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) blijkt dat 44,4% van de Spanjaarden zich wel wil vaccineren met een vaccin terwijl 40,3% aangeeft geen corona-vaccin te willen hebben.

bijzondere tegenstrijdigheid m.i. als je een vaccinatiegraad van 70% wil hebben. "hoge mate van bewustzijn" vind ik dus wel tegenvallen, hij ligt nog lager dan in NL.

Citaat:
Zoals het er nu naar uitziet en zoals het ook in het nationale vaccinatieplan staat zal Spanje begin januari al beginnen met het vaccineren tegen Covid-19. Het doel van dit landelijk vaccinatieplan is om de meerderheid van de bevolking te immuniseren door middel van de Covid-vaccinatie in de maanden mei tot juli.

Citaat:
Voor wat betreft de capaciteit om te vaccineren herinnert Salvador Illa eraan dat er reeds 13.000 vaccinatie punten zijn in het land en dat tot nu toe bij iedere gelegenheid om te vaccineren tegen de normale groep het mogelijk was om in 9 weken tijd 14 miljoen mensen te vaccineren.

Ook redelijk tegensprekend m.i..... Zelf heeft hij het over een "zeer substantieel deel", wat redelijk vaag is.

De stukken van de EU laten een naar rato verdeling zien,

https://ec.europa.eu/transparency/regdo ... PART-1.PDF
Citaat:
De
aankoopovereenkomsten bevatten een bepaling over de eerlijke verdeling van vaccindoses
over de lidstaten, zodat wordt gewaarborgd dat elk land doses pro rata van de omvang de
bevolking toegewezen krijgt, tenzij de deelnemende lidstaten tijdens de uitvoering van de
aankoopovereenkomsten anders overeenkomen.

Ik lees overigens nergens dat dit laatste van toepassing is rondom Spanje, maar de aankoopovereenkomsten zijn geheim dus je moet het doen met uitgelekte informatie.


Ik krijg obv deze informatie vooral een gevoel van naar de mond praten eigenlijk en ben benieuwd wat hiervan over 3 maanden waarheid is.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:00

secricible schreef:
Ik zit er even over in te lezen, maar ik lees toch wel aardige nuances zo als ik me verdiep in teksten van bijvoorbeeld spanjevandaag.com (ik kan geen spaans dus kan geen spaanse kranten lezen)

Citaat:
Uit de laatste opiniepeiling van het Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) blijkt dat 44,4% van de Spanjaarden zich wel wil vaccineren met een vaccin terwijl 40,3% aangeeft geen corona-vaccin te willen hebben.


Als die 44.4% een resitentie heeft is dat met de zeg 15% die het dan via de natuurlijke infectie heeft, tegen de 60% van de bevolking dus de meerderheid en het restant met minder risico = het lek boven water.

Dat zou máánden vlotter zijn dan ik vreesde.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:03

er wordt nu berekend dat 60-70% een vaccinatie moet krijgen om groepsimmuniteit te hebben. In het artikel wat ik quoot staan die cijfers ook voor Spanje, dus ik ga er vanuit dat Spanje dezelfde vaccinatiegraad moet halen als NL. En daar zit je met 44% dus nog lang niet aan.

EDIT: de 70% is door de WHO geadviseerd als internationale richtlijn.

Zolang er geen groepsimmuniteit is heb je altijd nog enige mate van maatregelen nodig om de boel gecontroleerd te houden.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:06

Huertecilla, dat geldt natuurlijk alleen maar als je met 60% voldoende immuniteit hebt gecreëerd. En dat is maar de vraag bij een virus dat zo besmettelijk is als covid-19 en een vaccin dat ook niet voor 100% beschermt.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:16

secricible schreef:
er wordt nu berekend dat 60-70% een vaccinatie moet krijgen om groepsimmuniteit te hebben. In het artikel wat ik quoot staan die cijfers ook voor Spanje, dus ik ga er vanuit dat Spanje dezelfde vaccinatiegraad moet halen als NL. En daar zit je met 44% dus nog lang niet aan.


Lees: plús de 15% die het dan via natuurlijk besmetting heeft.


Inderdaad Karl.
Is maar de vraag.
Zeg 90% dan is de 44% 40% plus 15% 55% dus maand extra nodig.
Nog steeds voor de zomer en eerder dan ik bang voor was hier.
Nee, dat is niet ineens afschaffen van maskers/handen desinfecteren/afstand houden maar wel hervatten van sociale leven en economie.
Hoop doet leven.

Winged

Berichten: 33032
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:17

Eleeke schreef:
Ik heb het topic weer gevonden :)
sterkte Winged.
Ben net samen met mijn zoon geweest. hij heeft koorts en hoest en voelt zich beroerd.
Ik hoest alleen een beetje en wat slapjes.

Zal wel weer niets zijn, maar uiteraard testen we. Ik kan nog zo voorzichtig zijn maar met een zoon die dageliks naar school gaat ( middelbaar ) en musical doet als hobby 4x per week .... in Amsterdam ... kunnen we erop wachten.

Dat zijn wel al meer klachten dan dat ik heb. Ik voel me een beetje overdreven dat ik nu ga testen, maar t voelt wel 'vol' en lijf is ook moe. Beter zekere voor het onzekere -O-

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:19

Zeker doen hoor Winged.
Er is op dit testcapaciteit genoeg en bij lang niet iedereen zijn de klachten duidelijk.