Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:12

safina schreef:
@secricible we hadden het van de week toch over massaal testen en dan ook mensen zonder klachten? En overwegingen daarbij? Deze is wel interessant. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... aal-testen

Hwt artikel zelf:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20233122v1

Maar wel weer een voorbeeld van het OMT dat bij voorbaat vooral gaat bedenken waarom het niet kan. Jammer.

Anderen komen namelijk op basis van exact hetzelfde model en exact dezelfde cijfers tot andere conclusies, omdat de randvoorwaarden anders genomen worden.
Het is namelijk niet 'testen en tegelijkertijd alle andere mogelijkheden stoppen.' Daarvoor is het niet genoeg. Maar we hebben inmiddels toch wel een aantal mogelijkheden: naast de tests hebben we bijvoorbeeld meer BCO en een app, die nu nog niet helemaal is aangesloten op het beleid maar juist in de fase naar heropening en met veel testen heel handig kan zijn.
We hebben inmiddels een maatschappij voorzien van veel plexiglas en plastic zeiltjes. Die hoeven nog niet meteen weg. We hebben straks wellicht vaccins. Ook dat werkt vermoedelijk niet meteen voor iedereen overal perfect, maar juist als je via tests gericht opspoort wat de plekken zijn waar ze nodig zijn, kun je wellicht en meer bereidheid vinden (vaccins voor iets ongerichts is anders dan 'een collega / familielid heeft corona, wil je het vaccin?)

Ook valt me (opnieuw) op dat het uitgangspunt lijkt te blijven dat we corona niet gewoon indammen en stoppen, binnen onze maatschappij. Dan kun je daarna namelijk die tests vooral op de landgrenzen richten, en verder via het riool een oogje in het zeil houden. (En dat is niet onmogelijk, want aan het begin van de zomer waren we daar dus bijna. En dat zonder een totale lockdown en zelfs alweer wat voorzichtige openingen, zonder goed bron- en contactonderzoek, zonder grootschalig testen van mensen zonder klachten, zonder app, en zonder eerste vaccins. Dus wat we toen konden, kan wellicht alleen maar beter nu we meer mogelijkheden hebben.)

(Edit: voor de mensen die het cijfermatig interessant vinden en zelf willen rekenen met de modellen: in het paper wordt alleen gerekend met het effect als de R op 1.3 staat. Maar, mede vanwege de maatregelen die er zijn, is de R geen 1.3 maar veel lager. En als je met zo'n lagere begin-R gaat rekenen is duidelijk dat het leidt tot een veel snellere afname van besmettingen. En ook tot het veel sneller komen in een situatie waarbij bv broncontact ook weer haalbaar wordt.)
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 21-11-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:29

pien_2010 schreef:
Dat klopt Shadow en dat is volgens mij omdat dit een onmogelijk iets is en niet reëel. Zelfs met een goed vaccinatie programma, zo is de verwachting, zal covid een onderdeel blijven van ons leven zoals de griep dit ook is, zo heb ik al gelezen in internationale artikelen.

Maar het is niet zomaar onhaalbaar of onrealistisch. Dat was het vooral omdat er geen plan is gericht op het daadwerkelijk indammen en stoppen. En als je maar vaak genoeg herhaalt dat het niet kan, dan gaan mensen het geloven, maar het is niet zomaar waar!

Nogmaals: kijk eens naar het voorjaar toen we, zelfs min of meer per ongeluk, bijna geen corona meer hadden in de maatschappij.

(En misschien is het zo dat we het niet voor altijd buiten de deur kunnen houden, maar dan heb ik alsnog liever tijden waarin bijna niemand ziek is, totdat het op zeker moment niet meer lukt en er ergens via de grenzen weer een infectie opduikt, dan gewoon maar doorgaan met halve lockdowns en grote aantallen patienten. Niemand wordt daar beter van, en veel mensen worden er wel veel slechter van.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:53

safina schreef:
- het artikel is niet van het OMT

True, maar wel opgezet door een paar belangrijke leden van het OMT (Marc Bonten en Jan Kluytmans. Al stopt die laatste geloof ik.)
Dus dit is wel de visie die binnen het OMT op z'n minst een behoorlijke relevantie krijgt.

Citaat:
- Het risico van deze aanpak zit hem in het gegeven dat mensen al enkele dagen besmettelijk zijn voor ze positief getest worden. En de vals negatieven die besmettelijk zijn en denken dat ze niet besmettelijj zijn, waardoor ze de infectiedruk verhogen als je op basis van veel testen de regels loslaat. De r0 verandert daar niet zoveel aan. Hij verandert er wel door.

Het punt is: je kunt op basis van hetzelfde model tot een heel ander soort conclusie komen als je niet benadrukt waarom het niet de Magische Oplossing is die Alles Oplost, maar gewoon kijkt naar de mogelijkheden die het wel biedt.
Bv deze studie van Harvard:
https://advances.sciencemag.org/content ... .abd5393.1

Citaat:
En een model bedenken waar je echt elke parameter in meeneemt die er bestaat...tot aan plexiglas in een winkel toe...dan is het geen model meer maar de realiteit.

Dan heb ik misschien niet helemaal goed uitgelegd wat ik bedoel. Je hoeft het plexiglas niet apart te modelleren, maar het is er, en heeft invloed op de R. Dus als je gaat rekenen met welke mogelijkheden er zijn, dan kun je dat meenemen.

Het onderzoek test of het genoeg is om alle maatregelen te stoppen en verder niets te doen. En: dan is alleen testen niet voldoende. Maar dat geeft niet, dat is namelijk niet de enige situatie die we in de werkelijkheid kunnen hebben. We kunnen ook een uitgangssituatie hebben met een heleboel verschillende maatregelen die maken dat de R niet 1.3 is, maar ergens rondom de 1 (soms een beetje meer, soms een beetje minder.)
Als je dat als uitgangspunt neemt, is het invoeren van grootschalige tests een manier om heel snel heel veel infecties te voorkomen. Volgt uit hetzelfde model, neemt alleen een andere uitgangssituatie als startpunt.

Citaat:
Zet je negatieve bril even af Shadow. Het is een interessant artikel dat info oplevert. Kunnen we van leren over hoe de betrouwbaarheid van testen van invloed is als je grootschalig en asymptomatisch test. Dat was de reden dat ik het deelde.

Mijn bril is helemaal niet negatief: ik vind het juist zo jammer dat er van het negatieve uitgegaan wordt in de conclusies ('oh, werkt niet' ipv 'dit zijn de randvoorwaarden waaronder het heel veel invloed kan hebben.') Zelfde model, andere manier van kijken, waar we misschien wel wat mee bereiken.

Citaat:
Mag ik wat linkjes van je naar die artikelen waar jij het over hebt? Over anderen die op basis van hetzelfde model tot andere conclusies komen? Ben er wel benieuwd naar natuurlijk.

Naast die Harvardstudie oa deze: https://twitter.com/bslagter/status/1330085789636685830
Mocht je daarop in willen gaan dan zou ik het wel het interessantst vinden om het bij de inhoud te houden, dus per argument. Ja, dat is lastig omdat het meestal verstandig is om Twitter iets minder hoog op de betrouwbaarheidsladder te zetten, maar hier zou ik het dus wel echt graag over de inhoud hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:51

Hoe doen scholen het eigenlijk met gymlessen? Want volgens mij ben je met gym nog met meer leerlingen bij elkaar dan bij een sportclub. Zijn dat nu wel allemaal individuele dingen waarbij je afstand kunt houden als leerling?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:57

Overigens, her en der worden er dus wel degelijk regelmatig scholen gesloten, want er blijken toch besmettingen te zijn op allerlei plekken. Dat is ook nog het zinloze aan dit beleid: uiteindelijk komen veel van die sluitingen toch en zitten heel veel mensen meer of minder tijd in quarantaine. Maar als we dat nou tegelijkertijd doen, dan maakt dat ook echt uit voor de totale besmettingen. En ieder voor zich dat door laten maken spreidt het alleen maar meer uit. Kost enorm veel goodwill van mensen die niet weten waar ze het voor doen, en het geeft meer doden, meer zieken, meer belasting op de zorg (die het niet aankan), meer chronisch zieken, meer onzekerheid en meer duidelijkheid.

Ik heb bv ook echt heel erg te doen met ondernemers die iedere paar weken maar moeten raden wat de bedoeling is, en dan weer hun plan om moeten gooien. Daar hadden we bv die routekaart voor kunnen gebruiken. (Die hadden we bv al in mei kunnen maken.) Paar niveau's, per niveau is duidelijk wat mag en niet, ondernemer schrijft dat uit in een paar scenario's, en als het zover is trek je gewoon het klaarliggende plan uit de kast. Niveau 3? Geen probleem, dan doen we dit, dit en dit.

Maar nu waren mensen op vrijdag nog bezig om uberhaupt uit te zoeken aan welke regels ze nou precies vanaf woensdag hadden moeten volgen. Dat is toch geen doen? Helemaal los van corona - alleen al de energie die alle mensen in bedrijven hebben gestoken om steeds maar weer opnieuw te bedenken wat er dan wel kan.

(Maar ook. En dit is ook belangrijk: dat DOEN ze dus! En dan vind ik die fantasieloze houding van bv het OMT ook storend: ik heb zoveel betrokkenheid en creativiteit gezien en gezien hoe mensen hun bedrijf in leven proberen te houden en die doen dat. En dan kan onze overheid vooral bedenken wat er niet kan en zeker geen oplossing is en wat je bij voorbaat al geen enkele kans moet geven om te laten functioneren. We kunnen zoveel!)

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:09

Deter eerder dichtgaan zodat men rondom kerstmis niet teveel uitwisselt tussen netwerken. Dat voorkomt ook veel leed in groepen die zich grotendeels afzijdig houden maar toch de familie wel willen zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:31

(Ik wil inmiddels vooral heeeeel graag frikandellen...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:50

tienus63 schreef:
Zou net zo goed chinees eten kunnen zijn.
Alles behalve meubilair maar met poten wordt er in gestopt.
Mijn opa zei altijd dat Chinezen alles eten dat poten heeft, behalve meubilair.

Dat zijn dan van die opmerkingen die een tikkeltje etnofobisch overkomen. Aan vroeger kunnen we weinig meer doen, sommige opa's zeiden dat vroeger, maar voor nu lijkt het me prima om op te houden met dat soort (toch best onaardige) stereotypen.

EN we hebben dus de frikandel, en daarmee dus geen enkel recht van spreken :7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:45

Sizzle schreef:
Er is overigens ook een zekere groep mensen die het liefst zouden zien dat de wereld in een vorm van lock-down blijft (klimaat activisten, mensen in autistisch spectrum, mensen met pleinvrees, mensen met een zwak immuunsysteem).

Wat een vreemde stelling, hoe kom je hierbij?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:57

Sizzle schreef:
Shadow, omdat ikeen aantal van van mensen in real-life ken :D
Mensen die zich nu veiliger voelen dan toen alles nog normaal was.

En op basis van wat kennissen veralgemeniseer je dat zo? Zowel de groepen als de stellingen.
Ik vind het echt bizar en stigmatiserend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:08

secricible schreef:
Verder deel ik jullie mening in de zin dat je corona niet hoeft uit te roeien, maar m.i. Ook het doel is dat de zorg niet overbelast is.

Waarom is dat het doel? Waarom is het voorkomen van sterfte, ernstige ziekte en langdurige ziekte niet een doel op zich? Waarom zou je het uitroeien van een virus als dit al op voorhand uitsluiten als doel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:34

secricible schreef:
Ik weet dat jij vind dat dat wel een realistisch doel is, maar blijkbaar denken wetenschappers bij de WHO en rondom de meeste regeringsleiders daar anders over en ik deel hun mening daarin.

Als we de discussie al zo vaak hebben gevoerd, dan wel graag mijn visie juist neerzetten: ik vind dat we het op z'n minst moeten proberen voor er zomaar vanuit gegaan wordt dat het niet kan.

Ik zie in de WHO trouwens niet per se dingen die daarmee strijdig zijn? Bovendien lijkt me dat de WHO een soort minimum-advies geeft. We kunnen als maatschappij best proberen om ietsjes uit te stijgen daarboven.
(Want nogmaals: we kunnen zoveel, zoveel dingen die eerst vergezocht leken zijn bereikt. Dus waarom zou je je op voorhand zo beperken?)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:52

Lolaliza schreef:
Omdat wat je schrijft gewoon niet realistisch is en ook niet haalbaar

Blij dat iedereen dat zo zeker weet!

Citaat:
Virussen zullen steeds blijven en de manier waarop we nu leven de enorme overbevolking helpt het creëren van virussen gewoon extra in de hand ..na Covid komt over enkele jaren gegarandeerd een ander virus op ons af

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt? Onze aanpak van covid in het hier en nu verandert toch weinig aan toekomstige virussen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:57

secricible schreef:
Als je denkt dat het het proberen waard is, vind je het toch een realistisch doel?

Dat hangt een beetje af van wat je onder 'doel' verstaat. Ik weet *niet* zeker of het zou lukken om het ook daadwerkelijk uit te roeien. Omdat we dat simpelweg nog niet hebben geprobeerd. Niet als land en niet als wereld.

Ik vind alleen dat het realistisch genoeg is om eerst te proberen hoever we komen als we wel gericht proberen in te dammen, voor we dat zomaar aannemen dat het niet kan.

Het verschil tussen 'dat lukt wel, vooral doen', 'misschien lukt het, misschien niet, maar dat kunnen we alleen weten door het te proberen' of 'niet aan beginnen, verspilde moeite.'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:10

besita schreef:
En er zullen altijd mensen blijven sterven aan ziektes ( en ook aan andere dingen ) en als het niet van covid is dan wel ooit aan iets anders

Dat verschil tussen nu en ooit is wel belangrijk vind ik. (Maar ook... als je dat niet belangrijk vindt, dan is zelfmoord dus eigenlijk ook geen probleem.)

Citaat:
Dus vind ik een lockdown tot de ziekte is uitgeroeid niet haalbaar ..gezondheidszorg draait op de economie ..geen welvaart geen goede gezondheidszorg
Ik wil jou helemaal geen schuldgevoel aanpraten trouwens

Indammen hoeft niet via een lockdown tot de ziekte is uitgeroeid. We hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar, bv voor tests. Dan kun je corona stoppen zonder dat alles ervoor dicht hoeft. Alleen de mensen die in aanraking geweest zijn met iemand die besmettelijk was blijven een tijdje thuis en laten zich ook testen, en des te sneller kunnen dingen dan weer wel, en alle mensen die niet te maken hebben met die uitbraken kunnen wel dingen blijven doen.

Ook is er nog ontzettend veel te verbeteren aan de naleving van de regels die er wel zijn, bv in de winkels, aan de mogelijkheden om wel (en veilig) te sporten/culturen, het verbeteren van ventilatie en het verkleinen van het aantal leerlingen per klas (dat moest toch al.)

Heel veel van die dingen gaan juist om ook weer dingen mogelijk te maken. Ik vind juist dat dit door laten gaan verwoestend is voor zowel economie (want het is nogal willekeurig en niemand weet meer waarop te rekenen) en voor de mentale gezondheid van mensen (ik kijk liever uit naar concrete verbeteringen dan naar het doorgaan van veel ziekte en veel overlijdens.)

Ik vind het trouwens ook echt een gemiste kans dat de zomer niet is gebruikt om na te denken wat mensen wel nodig hebben om goed het najaar en de winter door te komen, en hoe we daarop voor kunnen bereiden. Dan hadden de mensen die jij als voorbeeld aanhaalt misschien nog geleefd omdat ze meer perspectief hadden gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:21

besita schreef:
We hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar ...Waarom was (is) de tweede golf dan nog harder ?

Omdat er, ook omdat er zovaak gezegd is dat allerlei dingen niet kunnen en niet helpen en we corona toch niet kunnen stoppen, minder bereidheid is om die middelen ook echt te gebruiken.

Citaat:
Als je kan uitroeien zonder lockdown en alles dichtgooien graag ..jij mag van mij meteen premier worden :j

Ik wil echt geen premier zijn hoor :oo Maar volgens mij zijn er genoeg mensen die dit kunnen, ik ben echt niet de enige die dit zegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:33

bigone schreef:
We hebben niet veel meer middelen, wel meer kijk op behandeling van de ernstig zieken.

We hebben tests (en nu zelfs voldoende tests, en hele snelle) en een hele mooie contact-app. Daar kun je echt wel veel mee, als je ze daadwerkelijk in wilt zetten om zo snel mogelijk besmettingen op te sporen en te stoppen.

Citaat:
En uitroeien zal nooit lukken, lukt met andere virussen ook niet .

... en maar blijven herhalen. Klopt. Als je vooraf zeker weet dat het niet gaat lukken, en je doet dus ook niets om er naartoe te werken, dan lukt het inderdaad nooit!

(En eh, pokken? Polio?)

Citaat:
Wel kan het beheersbaar en flink ingedamd worden mits de vaccins werken en mensen bereid zijn om te vaccineren.

Het kan flink ingedamd worden met tests en gericht beleid, ook zonder vaccins. Dus nog beter met, waarschijnlijk.
"Beheersbaar" lijkt me dan weer niet echt een haalbare optie, daarvoor is het veel te explosief.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:47

besita schreef:
Moet nu wel effe := want jij schreef ( en niet ik zoals je laat uitschijnen ) "we hebben nu veel meer middelen dan in het voorjaar " en nu ga je zeggen van niet

Dat schreef ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:54

Sizzle schreef:
Ik vraag me meer af waarom we dan specifiek Covid willen uitroeien als prioriteit als er wellicht dadelijk een vaccin is?

Ten eerste, omdat er nu, niet straks, allemaal mensen ziek worden, en er bijvoorbeeld tientallen mensen per dag aan overlijden. Dat staat in geen verhouding tot wat dan ook in onze maatschappij.

Bijvoorbeeld omdat zelfs als het vaccin er straks is, dat nog niet meteen alles oplost, bijvoorbeeld omdat er nog niet genoeg vaccins zijn voor iedereen.

Citaat:
Kunnen we die energie dan niet beter stoppen in het beheersen van ziekten waar nog niet veel voor is? Dengue, Malaria, RS en welvaartsziekten? Of kan dit in parralel?

Het zou in principe in parallel kunnen, maar ja, we hebben wel te maken met een kapitalistische wereld waarin de levens van rijke mensen en rijke landen meer gewaardeerd worden. Ben ik het niet helemaal mee eens, maar ik zou toch graag corona hier stoppen ongeacht of malaria en dengue worden gestopt.
Het zijn hoe dan ook geen dingen die afgewogen worden tegen elkaar.

Citaat:
Is het zinvol om ergens covid te bestrijden waar cholera of fijnstof een groter probleem is?

Ja, corona is duidelijk ernstig genoeg om het hoe dan ook te bestrijden. Cholera bestrijden lijkt me echter ook heel zinnig. Situaties waarin fijnstof een groter probleem dan corona is, zijn er in principe niet.

Citaat:
Of.....honger? Miljoenen kinderen die al maanden geen maaltijd meer eten ivm gesloten scholen?

Quote je nu van een of andere Amerikaanse site? Want volgens mij leven er in Zwitserland geen miljoenen kinderen die afhankelijk zijn van schoolmaaltijden, en in Nederland zeker ook niet. Er zijn helaas genoeg kinderen in armoede, maar onze voorzieningen lopen niet via scholen (en oh ja, de scholen zijn niet gesloten!)
Dus ik weet echt niet waar je dit vandaan haalt maar het slaat in de context van deze discussie helemaal nergens op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:55

bigone schreef:
Daarom denk ik ook dat Corona het nieuwe griepvirus word, met een goed werkend vaccin, desnoods jaarlijks te herhalen kun je de maatschappij weer openen. Mits er verder onderzoek naar de langdurige gevolgen word gedaan. Er zijn nogal wat jongeren flink te pas gekomen .

Welke gevolgen? De langdurige gevolgen van corona? Die zijn namelijk best heftig lijkt het. En je hoort er maar weinig over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:01

secricible schreef:
Ik denk dat corona uitroeien op geen enkele manier opweegt tegen de maatregelen die daarvoor nodig zijn. Een vrij nieuw vaccin bij meer dan 95% van de wereldbevolking zien te krijgen,

Waar komt die 95% vandaan, bron?

Citaat:
En dat doen we voor een virus met een relatief laag sterftepercentage

Het sterftepercentage is juist behoorlijk hoog en aanzienlijk hoger dan bij griep, dat op zichzelf al een redelijk hoog sterftepercentage heeft.

Citaat:
en bij vrij weinig mensen tot problemen lijdt relatief gezien.

Het leidt juist bij behoorlijk wat mensen wel degelijk tot problemen, vooral ook langdurig.

Citaat:
Extreme maatregelen om corona uit te roeien is net zo zinnig als proberen influenza uit te roeien.

Waarom denk je dat er maar 2 manieren zijn, of extreme maatregelen of niet? Waarom die starheid?

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, als er een vaccin is dat al jaren veilig gebruikt wordt en vrijwillig 99% van de bevolking dat vaccin wil nemen, dan zou ik alleen maar voor uitroeien zijn. Ieder virus minder is winst wat mij betreft.

Waarom zou je alleen maar focussen op de mogelijkheid van vaccins als middel om uitbraken te beperken?

Citaat:
Maar de risico’s van vaccineren, danwel de gevolgen van nog tijdenlang in lockdown blijven (als je de mensen überhaupt al mee krijgt!) staat totaal niet in relatie tot de gevolgen van corona bij een vaccinatiegraad van 70%. En daarom is het wat mij betreft onwenselijk om corona uit te roeien.

Over welke risico's heb je het hier en aan wat voor cijfers denk je hier? Want als ik die rekensom maak kom ik tot de tegenovergestelde conclusie: er worden zoveel mensen ziek, zoveel mensen ernstig en zoveel mensen langdurig, en er gaan zoveel mensen dood dat het heel wenselijk is om wel behoorlijk je best te doen om dit te stoppen, ipv allerlei mensen met langdurige schade van een infectie te kampen. Dus, welke feiten en cijfers neem jij als beginpunt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:12

Sizzle schreef:
Shadow, Ik heb het over globaal

Maar eh, er is helemaal niemand die afwegingen moet maken tussen corona in Europa en cholera ergens anders.

Citaat:
, lokaal hebben we immers ook geen cholera. We leven immers niet in een geisoleerd Europa.

Maar dit is niet een lastig ethisch dilemma maar gewoon een vrij simpel praktisch probleem dat goed op te lossen is: controle aan de buitenpunten. Daar kunnen we die tests voor gebruiken. Niet iedereen heeft namelijk voortdurend close contact met mensen van buiten Europa.
Dat is 1 van de dingen die we kunnen leren: je hoeft dus helemaal niet alles de hele tijd te controleren, je moet vooral heel alert zijn, snel opmerken als er toch iets door de mazen glipt en dan snel handelen.

Citaat:
Weer terug naar de welerd: Wereldwijd sterven er elke dag 700 kinderen door het RS virus en jaarlijks meer dan 100.000 kinderen.

Vaccin?

Ja, graag! Dat wordt toch ontwikkeld nu?
Ik snap niet wat je precies duidelijk wilt maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:02

elnienjo schreef:
Voortaan insectenspray spuiten in vliegtuigen en schepen.
Als je naar Nieuw Zeeland vliegt krijg je als passagier ook de volle laag vlak voor landing. Daar willen ze echt niets schadelijks binnenkrijgen wat hun unieke natuur kan aantasten.

Kun je toch je onzinreacties weer wat matigen? Corona is een virus en wordt doorgegeven door mensen. Daar helpt insectenspray niks tegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Oh, het zou kunnen inderdaad. HC valt bij mij weg, maar blijkt nog door te gaan over muggen. Ik had de reactie van ElNienjo gelezen als reactie op de uitwisseling tussen Popstra en Electra. Sorry.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Kanttekeningen bij het nu-artikel:
nu.nl schreef:
Een R van boven de 1 duidt erop dat het virus zich sneller verspreidt, doordat een kleine groep een steeds grotere groep anderen aansteekt.

Dat is het belangrijke: een situatie met een R boven de 1 loopt hoe dan ook uit de hand, omdat het aantal mensen dat ziek wordt steeds groter wordt.
Bij een R onder 1 ontstaat er met de tijd weer een beetje ruimte omdat het aantal besmettingen afneemt (ook als dat langzaam is.)

Citaat:
Nu valt nog niet met zekerheid te zeggen of het reproductiegetal deze week tot boven de 1 is gestegen. Het RIVM houdt rekening met een kleine foutmarge, die het getal kan doen dalen tot 0,99.

Of doen stijgen tot nog wat verder boven de 1.

Edit: Onder 0 is buiten de grenzen van de realiteit.. <1
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op Gisteren, 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt