Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:18

De wegwerk maskers gooien wij elke keer na gebruik in de kachel. Ze kosten hier maar heel erg weinig geld en ze zullen wel gesubsidieerd worden vanuit de overheid want ze liggen in alle winkels (Per 10 kosten ze 1 euro).

Afbeelding

Over dit mondmasker doe ik altijd een dun katoenen stoffen mondmaskertje want dan zitten ze super goed, hoef ik er niet meer aan te zitten nadat hij eenmaal goed zit en ik kan er alles mee doen.
De maskertjes doe ik meestal in de auto af, heel voorzichtig om de voorkant niet aan te raken, desinfecteer gelijk mijn handen (ligt in de auto en 1 in mijn tasje) en thuis gaat de katoenen in de pan om 15 minuten gekookt te worden. Dit doen wij 1x per dag, en de pan staat met deksel dicht en gooien we de maskertjes in.
Nadat ik een artikel had gelezen op internet, waarin de vergelijking werd getrokken met een vuile onderbroek die je ook niet hergebruikt, := , ben ik er zo vies van geworden dat ik er super hygiënisch (nog meer als eerst) mee omgaat. Ook mijn man heb ik daarin "opgevoed" en die doet het nu ook goed.

Met fobie opmerking eerst, bedoel ik eigenlijk te zeggen. Dat als het RIVM in NL alle aandacht die ze gaven aan de onzin van mondmaskertjes hadden besteed aan uitleg hoe je deze dingen hygiënisch moet en kunt gebruiken, welke ok zijn en welke niet ok zijn, dan zal dit zeker mensen helpen om minder risico te hebben om besmet te worden cq andere besmet te laten geraken.

De houding van Nederland rondom maskertjes wordt op zijn zachts gezegd, internationaal in kritisch bekeken.

Wat Nederland, vind ik , wel heel erg goed doet en heeft gedaan, is de afstand regels er goed ingehamerd. In Frankrijk is dat maar 1 meter, en ik denk dat dit veels te weinig is. Zelf hanteer ik 2 meter zoveel mogelijk, maar 1 meter ook met maskertje op is denk ik nog te weinig want 1 meter wordt al gauw een halve meter.
En ik heb de indruk dat Nederland veel gedisciplineerder is dan de zuidelijke landen.

Shadow0 schreef:
Ook valt me (opnieuw) op dat het uitgangspunt lijkt te blijven dat we corona niet gewoon indammen en stoppen
Dat klopt Shadow en dat is volgens mij omdat dit een onmogelijk iets is en niet reëel. Zelfs met een goed vaccinatie programma, zo is de verwachting, zal covid een onderdeel blijven van ons leven zoals de griep dit ook is, zo heb ik al gelezen in internationale artikelen.

Sterker nog, gisteren las ik een scienes artikel waarin stond dat de mensen met bepaalde eenvoudige wijzigingen van hun leven, het risico op nieuwe ziektes uitbraken kunnen verminderen. We leven nl zo dicht in en op de habitat van dieren, er wordt wereldwijd zo met dieren gesleept, dat de wetenschappers nu al voorspellen dat er nieuwe uitbraken kunnen gaan komen als niet snel een aantal zaken wereld wijd anders aangepakt gaan worden. Ik ben benieuwd of daar iets mee gedaan wordt, want deze wetenschappers hebben ook al voor covid gewaarschuwd voor wereldwijde ziekte uitbraken. Covid valt nog mee, maar er zijn ziektes (denk bv aan ebola) die vele male besmettelijker en dodelijker zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:09

:knuffel: Neonlight wat verdrietig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:36

Zaken benoemen is goed. Zo zeiden mijn zoon en ik tijdens whattsappen, de lock down is tuk :+ , ons huis waar de kopers niet tekenen vanwege de lock down is tuk in het kwadraat en dat opzijn werk er bijna geen werk is dat is zorgelijk en tuk.
Waarop hij zei:"mam vind ik altijd zo heerlijk van je, he baalt, je uit het door zaken k u t tenoemen (voor Bokt tuk :+ ) en dan gaan we verder met genieten van datgene dat wel mooi is.
Zoals gisteren deze zons ondergang

Afbeelding

Zo vanuit de keuken. Dat maakt alles toch goed. <3 Maar wat tuk is Purny is gewoon zo en niet op vakantie gaan (geldt ook voor ons) is gewoon zoo balen en iedereen, dus ook jij en ik zijn er helemaal klaar mee.
Maar het is niet Anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:52

Popstra schreef:
Ben 2 maanden buiten een condoleance en controle in het ziekenhuis mijn erf niet af geweest. Mag ook wel eens wat leuks doen.

Zo gaan wij er ook mee om. Wij zitten nu voor de 2de keer in een lock down→ en dan een echte.
Met 4 vriendinnen zijn we nu wat minder streng. 1x in de week gaan wij, vrouwen die verder nergens komen, gaan we wandelen. Soms drinken we buiten met afstand iets in de tuin bij iemand. De partners komen er dan bij.
Ik heb dit nu 4x gedaan de afgelopen maand van de lock down. En sinds ik dit doen, voel ik me eigenlijk weer zoals vroeger. Erg vrolijk, vol levensvreugde en het doet me goed het wandelen met mijn vriendinnen, het kwekken en lachen. Maar officieel ben ik in overtreding hier in Frankrijk, want ik mag alleen in mijn eentje 1 km cirkel rond mijn huis 1x per dag.
Dus wij gaan verder als 1 km, meestal anderhalve uur, en ipv alleen buiten zijn we met 2 x 2. We riskeren een prent en onlangs zei C tegen mij→ of ik het moeilijk vond dat mijn vriendinnen mij hadden overgehaald. Waarop ik heb geantwoord dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is dat ik mee ga (ik was eerst zo geschokt bij het voorstel), dat ik vind dat we ons aan de afstand regels houden (2 meter meestal ipv de 1 die hier telt) , we altijd in de buitenlucht zijn, we allemaal niemand meer zien en dat al een maand en dat ik me heel erg vrolijk door onze wekelijkse wandeling voel en zie dat dit ook zo bij mijn vriendinnen is. Er is werkelijk niemand in het buitengebied waar we wonen behalve wij viertjes. Het is de prent waard vind ik .

Susan H daar schrok ik ook van. Mensen liepen zo dicht op elkaar, veelal ook zonder mondkapjes.

Freizenfan2 alleen wonen is echt tuk. Heel veel sterkte!!

pien_2010

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:54

Safina je mag van mij tuk lezen als k u t, want dat zeg ik in werkelijkheid maar dan krijg ik de autocorrect van Bokt. Vandaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:27

Citaat:
Wellicht daar; is andere deelstaat.
Hier gisterenavond persconferentie van Moreno; president Junta de Andalucia; 60+.

Vanmorgen langs medische post in het dorp geweest. Ben 60+ en heb het gevraagd.
De griepprik was vorige maand voor 65+. Nu voor iedereen.
Pneumococcen vaccin voor 60+ en risico groepen.
Corona19 vaccin 60+ t.z.t.

Heb voor woensdag afspraak voor pneumococcen.
Griepprik wil ik niet.
Corona19 alleen indien verplicht.

HC waarom wil je die alleen als het verplicht is ?

Vandaag 12,5 jaar getrouwd. Alles is gesloten dus niet zomaar voorbij laten gaan zoals lief zei maar heus dineetje gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Het was zoo gezellig en mijn lief was zo verrast en blij mee. Tja we blijven natuurlijk wel genieten vh leven ondanks covid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:38

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
HC waarom wil je die alleen als het verplicht is ?

Een persoonlijke risicoafweging.

Risico = de kans op een voorval x de potentiële gevolgen.

Vandaar wel een vaccinatie tegen pneumococcen.

Ben en blijf verder keurig strikt met masker/handen/afstand.

En als het verplicht wordt, hou ik me keurig ook aan die regel.

*D

Bedankt!

Wij gaan hem wel halen maar bv griepprik doen we nooit.
We willen zo graag kinderen en klein kinderen zien in Nl.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:55

Morrie schreef:
mijn man had een oproep voor de griep- en pneumokokkenprik, toen hij na een half uur in de rij gestaan te hebben aan de beurt was, was de pneumokokkenprik op, hij zou in november een nieuwe oproep krijgen, niet gebeurd natuurlijk, want inmiddels weten we dat er te weinig van besteld is.

Hoe gaat het verder met je Morrie?
Ik dacht gisteren nog aan je nl.

Spannend Winged!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:00

HC wij zullen ook met inenting voorzichtig blijven maar de resultaten ook voor ouderen zien er goed uit. En dan kunnen we weer eens wat meer met name wil ik graag naar NL om mijn dochter te helpen met nieuw huis, kinderen waaronder tweeling, als dat op prijs wordt gesteld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:36

Sizzle schreef:
bigone schreef:
Joh, Sizzle cool down. Was gewoon een vraag aan HC aangezien we straks allemaal wel te maken krijgen met wel/niet gevaccineerde mensen.

Ok, boodschap aangekomen :D

Er is overigens ook een zekere groep mensen die het liefst zouden zien dat de wereld in een vorm van lock-down blijft (klimaat activisten, mensen in autistisch spectrum, mensen met pleinvrees, mensen met een zwak immuunsysteem). Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen egoistische reden uiteindelijk om iets we/niet te willen.

Sizzle ik vind je posts heel fijn.

Als leek denk ik dat alle in entingen een risico vormen. Het is altijd afwegen.
En tja als ik vd inenting erg ziek zou worden of erger zou dat heel erg sneu zijn, daar we zo voorzichtig zijn. Maar zowel manlief als ik willen graag weer naar Nederland om de (klein) kinderen te zien en we zitten in de risico groep.
Wij willen wel graag het vaccin die 90+% bescherming lijkt te bieden en goed door ouderen lijkt te worden verdragen.

Het is wel grappig want zowel manlief als ik horen bij de kritische vaccers en deze willen we wel ook al voelt het ook wat eng (iets in een gezond lichaam spuiten om een reactie op te wekken).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:11

Proficiat Winged

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:48

Zonet Macron gehoord en hier wordt in 3 fases zeer voorzichtig zaken versoepeld. De details zijn niet zo interessant voor de rest van Europa denk ik.
Wel heb ik een vraagje en misschien is die wel heel erg dom. Sois, hetzij zo.
Eind december en begin januari gaan ze hier in Frankrijk ook vaccineren volgens een bepaald programma en alles wordt daarvoor opgetuigd. Mijn vraag is, zijn in de landen Nederland, België en Frankrijk de vaccinaties hetzelfde daar het virus hetzelfde is? Of kan daar toch verschil in zitten en zo ja wat kan dit betekenen voor de bescherming.
Ik vraag dit daar wij in Frankrijk wonen, kinderen hebben die in België wonen en de meeste familie leden in Nederland hebben wonen. Ik ga er van uit dat wij tot bepaalde hoogte beschermd zijn in deze 3 landen, maar klopt dit ook?
Ik zou graag van Sizzle iets van horen of van andere mensen die meer weten als ik (ik ben ook gewoon een leek met gezond verstand, maar het is niet mijn materie).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:05

Wat ik me ook afvroeg, met mijn leken verstand en een klein beetje medische kennis (doktersassistente geweest met bijhorende diploma) . Als ik me laat enten tegen covid-19, dan wordt ik geënt tegen een virus dat valt onder de corona virussen.
Stel een ander corona virus komt , heb ik dan een grotere kans door de covid-19 vaccinatie, dat mijn lichaam eerder de corona virus (de "spike" dus die een cel wil gaan binnendringen) zal herkennen en dat mijn afweersysteem dan eerder correct gaat reageren? Of is dit een onzin floep gedachte? -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:07

safina schreef:
Sizzle schreef:
4 miljoen dan, dat is een heleboel :+

Het is toch ook levensgevaarlijk, dat enten.
-neemt nog een frikandel-

Klopt, ik neem ook een frikandel→ en later nog een enting }>

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:45

safina schreef:
pien_2010 schreef:
Klopt, ik neem ook een frikandel→ en later nog een enting }>

Hebben ze ook frikadellen daar, Pien? Of moet ik je wat opsturen?
Doen jullie die dan op stokbrood? Met brie? :+

Frikadellen eten wij in Nederland. Dat kennen we hier niet. Ik vond het zo grappig, ik dacht mjammie. In gedachte doe ik mee!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:15

safina schreef:
pien_2010 schreef:
Frikadellen eten wij in Nederland. Dat kennen we hier niet. Ik vond het zo grappig, ik dacht mjammie. In gedachte doe ik mee!

Gezellig. Als ik je een pak moet sturen dan PB je maar. Misschien kan ik er tzt nog een vaccin bij doen. Dan blijft dat meteen lekker koud. :D

Over de bijwerkingen: ik heb dit jaar voor het eerst in mn leven (waarschijnlijk) bijwerkingen gehad van het griepvaccin. 38,9, slap en spierpijn. Eén avondje. Ben benieuwd naar de bijwerkingen van het coronavaccin, maar het moet echt wel een stuk forser zijn dan dit, wil het mij aan twijfelen brengen.

:)F soms doet de post er weken over, donc (dus), ik zie die frikandellen uit hun zelf de oprit marcheren. Ben dus een beelddenker _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:23

Tout a fait (inderdaad) Safina.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:15

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Is een vaccin een perspectief?
Ik vraag mezelf nog altijd af in hoeverre de testen ook zijn geweest op mensen met onderliggende kwalen en auto-immuun ziektes.

Als straks een groot gedeelte van de gezonde mensen is ingeënt, dan bied dat ook al bescherming voor diegene die nog geen enting gehad hebben.

Dus uiteindelijk bied het ook bescherming voor mensen zoals jij Echwel.

Ik hoop dat ze snel kunnen gaan beginnen met enten.

Weten jullie al wat je met de kerst gaat doen?

Wij gaan het "gewoon normaal" vieren zoals altijd. Met in totaal 6 mensen/ 4 huishoudens. (kleine familie)

Sinterklaas komen mijn ouders en oma hier eten, oud en nieuw zijn mijn ouders hier.

(Ouders komen om het weekend, al de hele corona periode)

Inderdaad is het vaccin perspectief biedend. Ja, ik zie het vaccin wel als perspectief. Mijn man (77) en ik gaan het ook gelijk nemen als we aan de beurt zijn. Ik heb er heel veel over gelezen, heb voorspeld nav alle berichten dat het eind dit jaar begin volgens jaar op de markt kan zijn en ik ben er blij mee. Er is heel hard door iedereen aan gewerkt en heeft ongelooflijk veel geld gekregen + de experts hebben samengewerkt! Dus ik vertrouw het vaccin. Het is ook getest op oudere mensen waaruit bleek dat het een bijna zelfde immuun respons gaf als bij de jongeren.
Wat ik denk wat wel belangrijk is, gewoon voor je eigen gemoedsrust, dat je zelf (althans ik doe dat heel bewust) je ook wat afsluit van de covid. Uiteraard is dat onmogelijk als goede vriend op de IC in coma op zijn buik ligt. Dat is doodeng en dan is er veel whattsapp contact met Nederland. Maar gelukkig heeft hij het overleefd en gaat het goed. Dus nu proberen we zoveel mogelijk in onze lock down bubble (we mogen toch nergens naar toe), om veel buiten te zijn en te werken in de tuin, 's avonds leuke TV programma's te kijken cq films, we skypen elke week met één kleinkind, en we hebben wat meer contact met Nederland via whattsapp vergeleken bij normaal.
Tevens (dat is dus verboden maar we doen het wel), wandel ik 1x per week met 3 vriendinnen hier 2 uur (mag pas vanaf zaterdag weer) en na afloop komen de mannen erbij en drinken we buiten wat met elkaar en zitten we op royale afstand.
Ik denk dit duurt al zo lang, er mag niets (hier in Frankrijk) dat het belangrijk is om positief en vrolijk te blijven en het een beetje allemaal te ondergaan. Dit kan natuurlijk alleen maar zolang je zelf of je dierbaren niet ziek zijn en je zelf met werk niet in de fronline staat.
Maar alle nieuwtjes opzoeken over covid dat werkt niet want daar word ik te verdrietig van. Ik lees 1x per dag de berichten over covid van science bv op internet, we kijken 1x per dag het nieuws en een vandaag en dan stoppen we ermee.
We haken af bij zielige verhalen, video's etc want ik slaap er niet van en ik word er bang van en daar heeft niemand iets aan.
Ik denk, en daarom schrijf ik dit op, dat je zelf eraan moet werken om blij en gelukkig te blijven. Het is zoals het is en we zitten allemaal in het zelfde schuitje. Dus proberen we er om een vrolijk schuitje te maken.
Dinsdag hebben we gehoord, dat we met vrienden ons kerstdiner mogen doen. Dat is toegestaan. Zo tof. Het reproductie getal nu in de Haute Vienne is 0,80 en voor het eerst ging het woensdag on der de 1. Ook blij mee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-11-20 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:19

Suzanne dat denk ik ook. Daar antipiceren we dus op. Vanaf maandag, mogen we 3 uur in een straal van 30 km rond het huis zijn, dus gaan we zoveel mogelijk troep rijden naar de vuilnis, verhuizing spullen over brengen etc. Ik verwacht nl dat vanaf half januari de getallen schrikbarend zullen stijgen en we hier de 3de lockdown vanaf februari of wellicht vanaf half januari tegemoet kunnen zien en we weer allemaal binnen moeten blijven cq 1 km in een straal rond het huis mogen zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:50

Klopt gisteren gezien tijdens nieuwsuur.
100% zekerheid is niets doen en thuis blijven zitten alleen of met zijn tweetjes.
Wij gaan voor aanvaardbaar risico en met 2 vrienden die net als wij al maanden alleen i n hun bubble zitten, Kerst vieren. Dat is uiteraard altijd een risico. We doen het met veel afstand maar dan nog.

Ik begrijp Rien ook heel erg goed. Teveel gezien wat een ellende covid kan veroorzaken van te dichtbij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:25

Blussem het zal over 8% gaan. Dat zei het RIVM, want wordt wel getest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:45

Toch als ik zoiets zie vind ik het ook smerig en loop die kraam voorbij.
Dus ik snap de reactie wel van Karuna.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:49

tienus63 schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat vind ik ook. Het is niet dat die mevrouw over haar sla kroppen staat te plassen.

Maar daar zit je niet met je handen aan.

_O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:54

purny schreef:
MoniqueT schreef:
Hoe je het ook wendt of keert, het blijven de mensen zelf die toch de straat op gaan om te gaan winkelen. Verantwoordelijkheid kan je ook zelf nemen.

Klopt. Maar de winkeliers hadden dit ook voor een deel kunnen voorkomen om niet met deze acties te komen

Tja de financiële strop 2020 is groot dus als ze kunnen verdienen weer is het veel gevraagd om niet mee te gaan in deze hype.