Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:06

Ja, beetje aardiger mag wel Morris. Suzanne neemt de moeite even iets uit te leggen. En dat voorkomt weer allerlei stipje-posts. Dat is toch goed dat ze dat doet?

Over de mondkapjes: gebruiken jullie elke keer een verse? Want eigenlijk moet dat, maar als ik heel eerlijk ben: ik heb in de zakken van mn jassen en de auto overal stoffen exemplaren liggen en ik gebruik ze wel eens meerdere keren. :oo

Ik vind het ook lastig er niet aan te zitten. Mn oren zullen wel te hoog zitten :+ , maar sommige mondkapjes schuiven richting mn ogen en dan moet ik ze regelmatig omlaag trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:12

Wat ik doe is ook niet fris hoor. Want als ik fiets krijg ik een loopneus. Dan doe ik daarna dat ding over mn murf, dan zie je zo'n natte doorlekplek ontstaan en dat droogt dan daarna op in mn jaszak.

Tor zover mijn smerige verhalen. Ik ga eens een kookwasje doen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:51

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:37

Shadow0 schreef:
safina schreef:
@secricible we hadden het van de week toch over massaal testen en dan ook mensen zonder klachten? En overwegingen daarbij? Deze is wel interessant. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... aal-testen

Hwt artikel zelf:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20233122v1


Maar wel weer een voorbeeld van het OMT dat bij voorbaat vooral gaat bedenken waarom het niet kan. Jammer.

Anderen komen namelijk op basis van exact hetzelfde model en exact dezelfde cijfers tot andere conclusies, omdat de randvoorwaarden anders genomen worden.
Het is namelijk niet 'testen en tegelijkertijd alle andere mogelijkheden stoppen.' Daarvoor is het niet genoeg. Maar we hebben inmiddels toch wel een aantal mogelijkheden: naast de tests hebben we bijvoorbeeld meer BCO en een app, die nu nog niet helemaal is aangesloten op het beleid maar juist in de fase naar heropening en met veel testen heel handig kan zijn.
We hebben inmiddels een maatschappij voorzien van veel plexiglas en plastic zeiltjes. Die hoeven nog niet meteen weg. We hebben straks wellicht vaccins. Ook dat werkt vermoedelijk niet meteen voor iedereen overal perfect, maar juist als je via tests gericht opspoort wat de plekken zijn waar ze nodig zijn, kun je wellicht en meer bereidheid vinden (vaccins voor iets ongerichts is anders dan 'een collega / familielid heeft corona, wil je het vaccin?)

Ook valt me (opnieuw) op dat het uitgangspunt lijkt te blijven dat we corona niet gewoon indammen en stoppen, binnen onze maatschappij. Dan kun je daarna namelijk die tests vooral op de landgrenzen richten, en verder via het riool een oogje in het zeil houden. (En dat is niet onmogelijk, want aan het begin van de zomer waren we daar dus bijna. En dat zonder een totale lockdown en zelfs alweer wat voorzichtige openingen, zonder goed bron- en contactonderzoek, zonder grootschalig testen van mensen zonder klachten, zonder app, en zonder eerste vaccins. Dus wat we toen konden, kan wellicht alleen maar beter nu we meer mogelijkheden hebben.)

(Edit: voor de mensen die het cijfermatig interessant vinden en zelf willen rekenen met de modellen: in het paper wordt alleen gerekend met het effect als de R op 1.3 staat. Maar, mede vanwege de maatregelen die er zijn, is de R geen 1.3 maar veel lager. En als je met zo'n lagere begin-R gaat rekenen is duidelijk dat het leidt tot een veel snellere afname van besmettingen. En ook tot het veel sneller komen in een situatie waarbij bv broncontact ook weer haalbaar wordt.)



Even snel twee dingen:
- het artikel is niet van het OMT
- Het risico van deze aanpak zit hem in het gegeven dat mensen al enkele dagen besmettelijk zijn voor ze positief getest worden. En de vals negatieven die besmettelijk zijn en denken dat ze niet besmettelijj zijn, waardoor ze de infectiedruk verhogen als je op basis van veel testen de regels loslaat. De r0 verandert daar niet zoveel aan. Hij verandert er wel door.

En een model bedenken waar je echt elke parameter in meeneemt die er bestaat...tot aan plexiglas in een winkel toe...dan is het geen model meer maar de realiteit.

Zet je negatieve bril even af Shadow. Het is een interessant artikel dat info oplevert. Kunnen we van leren over hoe de betrouwbaarheid van testen van invloed is als je grootschalig en asymptomatisch test. Dat was de reden dat ik het deelde.

Mag ik wat linkjes van je naar die artikelen waar jij het over hebt? Over anderen die op basis van hetzelfde model tot andere conclusies komen? Ben er wel benieuwd naar natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:15

Neonlight schreef:
Mijn 2de mama is gisterenavond ook overleden. De longontsteking die ze heeft gekregen doordat het slikken niet meer goed ging na al dat beademen is haar fataal geworden.


Ach nee...wat ontzettend verdrietig dit. Heel veel sterkte, Neonlight.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:53

Ik vind tuk een beetje tuttig. Maar Purny, ik vind het echt volkomen ruk voor je. Ik had je die vakantie echt onwijs gegund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:05

pien_2010 schreef:
Safina je mag van mij tuk lezen als k u t, want dat zeg ik in werkelijkheid maar dan krijg ik de autocorrect van Bokt. Vandaar.


Die autocorrect is ook volkomen køt.

Tuk zeggen lijkt gewoon net zoiets als chips zeggen als je oliebol bedoelt.

Schijt. Kak. Sjit mag je dus ook al niet zeggen hier.

En als je dan probeert uit te drukken hoe ruk die hele coronatoestand is, worden je woorden ook nog vervangen met allerlei feestdagen-gerelateerde tekst. Om het nog even erger te maken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:20

Ik heb de vakantie eigenlijk niet zo erg gemist. Ik vond het wel lekker op m'n erf met m'n paard en m'n moestuin en m'n opblaasbad. Maar wat ik wel gemist heb is het gevoel van vakantie hebben. Want door die kak-corona heb ik heel veel gewerkt. En vooral dat continu "aan" staan is wel slopend.

Ik heb wel weer eens zin in een stedentripje. Romantisch samen een weekendje weg. Hoeft niet eens heel ver weg. Al was het Maastricht of Hamburg.

Voor mij persoonlijk is de hele corona-toestand ook wel een signaal dat het anders moet met de wereld. En dat maakt dat ik kritischer ben geworden over vliegreizen. Dat mag wel wat minder wat mij betreft.


moonsparkle schreef:
Sorry als ik niet echt aansluit in wat er nu wordt besproken, ik las net het bericht dat ze vanaf januari willen gaan vaccineren in Spanje. Ik ben normaal echt niet tegen vaccins, maar ik vind het toch een beetje spannend. Het vaccin is toch snel ontwikkeld, zou het op de lange termijn geen kwaad kunnen? Ook las ik over een paar eerder ontwikkelde vaccins dat iemand bijvoorbeeld een onverklaarbare ziekte had gekregen waardoor het destijds was gestopt, ik weet niet of het om hetzelfde vaccin gaat.


Ze hebben dat ding op tienduizenden mensen getest. Als je bang bent dat je er wat van krijgt, zou ik je met klem ontraden om ooit nog in een auto te stappen. Want de kans dat je het verkeer niet overleeft is veel groter. ;)

Ik las ook al ergens de mooie spreuk: "dus je eet al je hele leven frikadellen, maar je wilt geen vaccin omdat je niet wat erin zit?" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:44

tienus63 schreef:
Frikandellen eet ik niet, weet zo ongeveer wel wat er in gaat, behalve paard.
Zou net zo goed chinees eten kunnen zijn.


Er zitten toch geen vleermuizen in frikandellen hoop ik? :=

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:35

Ik zit me meteen af te vragen wat het zou betekenen als de r0 onder de 0 is. Dan worden mensen niet meer besmet, maar ontsmet ofzo. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:47

secricible schreef:
safina schreef:
Ik zit me meteen af te vragen wat het zou betekenen als de r0 onder de 0 is. Dan worden mensen niet meer besmet, maar ontsmet ofzo. :D

Soort supervaccinatie _/-\o_


Ik vind je vraag wel interessant pien. Maar als ik sizzle goed begrijp maakt de stam dus uiteindelijk niet meer uit voor de vaccinatie?


Een negatieve r zou betekenen dat je door contact te maken iemand niet meer besmet, maar juist ont-besmet.

Dan gaan we dus met zn allen zoveel mogelijk knuffelen, kussen, handen geven, in het rond hoesten, verplicht de kroeg in, feesten, reizen, met vieze handen overal aanzitten en samenklitten. En dat alles om de wereld zo snel mogelijk van dat virus af te helpen. :')

Zijn we ook wel snel weer helemaal zat denk ik.:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:14

Sheran schreef:
Ik probeerde die clip uit New Earth van Doctor Who op te zoeken, waarin ze aan het eind een soort geneesmiddel hebben dat alle ziektes geneest, en dat moesten mensen dan aan elkaar doorgeven door elkaar aan te raken :P. Maar hij staat helaas niet op YT.


Oh wauw, wat grappig dat dit al eens bedacht is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:02

Sizzle schreef:
In de war...als je 2x een prik moet. Hoe kan je dan met 50 mjn doses 29 mjn mensen enten?
Gaat dat uit van die halve dosis bij de eerste prik van Pfizer?


Ze hebben vast een boel doden door de eerste enting ingecalculeerd :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-20 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:04

Sizzle schreef:
4 miljoen dan, dat is een heleboel :+



Het is toch ook levensgevaarlijk, dat enten.
-neemt nog een frikandel-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:37

pien_2010 schreef:
Klopt, ik neem ook een frikandel→ en later nog een enting }>


Hebben ze ook frikadellen daar, Pien? Of moet ik je wat opsturen?
Doen jullie die dan op stokbrood? Met brie? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:12

pien_2010 schreef:
Frikadellen eten wij in Nederland. Dat kennen we hier niet. Ik vond het zo grappig, ik dacht mjammie. In gedachte doe ik mee!


Gezellig. Als ik je een pak moet sturen dan PB je maar. Misschien kan ik er tzt nog een vaccin bij doen. Dan blijft dat meteen lekker koud. :D

Over de bijwerkingen: ik heb dit jaar voor het eerst in mn leven (waarschijnlijk) bijwerkingen gehad van het griepvaccin. 38,9, slap en spierpijn. Eén avondje. Ben benieuwd naar de bijwerkingen van het coronavaccin, maar het moet echt wel een stuk forser zijn dan dit, wil het mij aan twijfelen brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:21

pien_2010 schreef:
:)F soms doet de post er weken over, donc (dus), ik zie die frikandellen uit hun zelf de oprit marcheren. Ben dus een beelddenker _O-


Mocht je bijwerkingen krijgen, dan denk ik dat ze van de frikandellen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:09

raket schreef:
De eerste keer rook ik niets, dat heeft een aantal weken geduurd. Daarna rook ik bloemkool.

De 2e keer rook ik maar heel kort niets.
Nu ruik ik brand. Inmiddels niet meer continu, gelukkig. Want als er echt ergens brand is ruik ik dat toch liever.
Veel beterschap!


Ik hoorde van een moeder dat ze het heel lastig vond omdat ze de poepbroeken van haar kind niet meer rook... En de hele dag brand ruiken...ik zou er toch een beetje stress van krijgen. Je ruikt ook niet meer of de melk zuur is enzo. Lijkt me nog best een gedoe hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:36

elnienjo schreef:
Lijntechnisch zou ik het best kunnen gebruiken om een half jaartje m'n reuk en smaak kwijt te raken :D


Ik zou dan vooral willen dat chocola smaakt naar witlof en witlof naar chocola.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:27

Ik hoor dat het OMT eventueel de kerstvakantie wil verlengen om de besmettingen onder jongeren omlaag te krijgen. Maar in mijn regio zoeken de jongeren elkaar juist ontzettend op buiten school. Vriendengroepen, feestjes, in de keet etc. Scholen balen er ook van. Sturen ze een klas naar huis wegens besmettingen in de klas, wordt er vervolgens een feestje georganiseerd. Ik vraag me af of de kerstvakantie verlengen het verspreiden dan niet juist in de hand gaat werken. Na de herfstvakantie zag je de besmettingen hier onder jongeren ook niet zakken.
Wat denken jullie? Goed idee die verlengde kerstvakantie? Of toch niet?

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:35

Als ze de kerstvakantie verlengen, zou het het meest handig zijn als ouders hun jongeren gewoon niet laten feesten. Maar hoe krijg je dat voor elkaar he? Schijnt best moeilijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:18

Winged schreef:
Ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen. zij laten hun kind naar buiten gaan 'want hij zegt dat hij naar vriend A gaat.' Ja... En daarna? De 'ja, dat doet mijn kind niet' gaat niet altijd op. In principe hebben we momenteel allemaal huisarrest :+


En dat is precies wat ouders heel lastig lijken te begrijpen en hun pubers nog minder. Want op school zie je als jongere grote groepen medejongeren. En hoef je geen anderhalve meter afstand te houden. Waarom dan buiten school opeens maar beperkt met mensen afspreken? Waarom mag er dan geen feestje? Waarom mag je niet samenkomen in de keet?

Terwijl je kans op transmissie waarschijnlijk wel groter is als je bij harde muziek met een slok op luide toon een gesprek voert met iemand dan wanneer je naast elkaar zit te luisteren naar een wiskundeles. En scholen vooral open blijven omdat het nodig wordt geacht voor de ontwikkeling van kinderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:47

Oh help. Ik hoorde een podcast met tips over hoe je de donkere, sombere dagen doorkomt. Het advies: veel licht en lichtjes. Dat fleurt je brein op. Je hersenen schijnen er goed op te reageren.

Ik heb dus van sinterklaas lichtjes voor in de tuin gevraagd. Omdat ik ook de rest van de wereld wil opvrolijken.

Blij dat ik niet in je flat woon, Morrie.

Sinterklaas vieren we hier online, we sturen elkaar de kado's. En kerst weet ik nog niet. Ja, ik moet werken. Dat weet ik al wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:54

Er zou bij mij acuut een grote lichtkerstman op mijn balkon komen, Morrie. Met rendier en slee. Die knippert in alle kleuren, op maat van de meest irritante kerstmuziek die er bestaat.
En ik ernaast, met mn middelvinger omhoog. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:51

besita schreef:
Je mag naar de hoe.ren om te wippen maar niet naar de kapper om je haren te knippen -O-


Mooie eerste regels voor een sinterklaasgedicht. :D

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eega, Gitana en 27 bezoekers