Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:44

veerledec schreef:
Citaat:
Nl is phobie des masques. ( heeft een masker fobie). En internationaal wordt Nl bekritiseerd over niet gebruiken masker en op dit moment heb ik daarover geen artikelen want is alweer een tijd geleden.
Maar is ook niet echt belangrijk want Nl doet het beter als Frankrijk op dit moment.

Het gaat me niet om een 'angst' voor maskers, het gaat me om het onterecht vertrouwen ontlenen aan maskers en daardoor 'denken dat je veilig bent' of andere keuzes maken qua afstand of contact. En dat lijk ik hier vaker te lezen van mensen uit Spanje, Frankrijk en België, dus wellicht heeft de kritische houding hier daarin wel geholpen.

FFP2 maskers bieden heus wel voldoende bescherming. Die blauwe chirurgische dingen uiteraard niet.

elnienjo

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:49

Zorgpersoneel komt samen met de ouderen/kwetsbaren aan de beurt. Nu maar hopen dat er daar niet veel antivaxxers tussen zitten, anders blijven ze een bron van besmettingen voor hun patienten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:11

Sterkte Neon, wat een trieste afloop...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:38

Volgens mij spelen kinderen een veel grotere rol bij die besmettingen dan dat men toegeeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:48

moonsparkle schreef:
Ik las het op teletekst, staat niet bij om welke variant vaccin het gaat. Ze hopen dan binnen 3 maanden ongeveer drie kwart van de bevolking te hebben ingeënt.

Ik haalde daar ook al een wenkbrauw over op, want hoe komen zij aan zoveel dosissen? Nederland verwacht maar voor 3,5 miljoen mensen de eerste maanden. Dan kan het toch niet zo zijn dat Spanje er voor 30 miljoen krijgt?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:24

MoniqueT schreef:
Spanje zegt veel grootschaliger te hebben ingekocht. Hoe? Geen idee.

Dat kan toch niet? Ze zijn afhankelijk van de West Europese landen die het centraal hebben ingekocht. Lijkt me sterk dat Spanje dan voorrang zou krijgen op de grote geldschieters.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:43

Zoals het er staat zou het over 75% van de Spanjaarden gaan en nog geen 25% van de Nederlanders. Maar wellicht zijn de Spanjaarden iets te voorbarig met hun plannen? Het is wel vooruitstrevend dat zij al wel vaccinatiestraten opzetten natuurlijk, je kunt de logistiek maar voorbereid hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:23

Ik zet gewoon m'n FFP op m'n snoet als ik naar de prikstraat mag. We zijn nu allemaal bekend met die dingen, dus bij grootscheepse vaccinatie (later ook de griepprik weer) zal dat mondkapje wellicht toch ingeburgerd blijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:43

Mij lijkt ook dat het naar rato verdeeld gaat worden over de lidstaten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:54

secricible schreef:
SusanH schreef:
Gefeliciteerd Pien! Wij zijn in februari 12,5 jaar getrouwd. Wordt iets soortgelijks maar denk ik. Wilden eerst een feestje geven maar dat wordt hem nog niet.

Ik snap niks van die termen die voorbij komen maar komt het er in het kort op neer dat je door het vaccin juist een ergere reactie op het virus kunt krijgen? Of denk ik dan een hele verkeerde kant op?

Het kan inderdaad zo zijn dat bij bepaalde ziektes (waaronder mogelijk bij COVID) het afweersysteem dat je na de eerste ziekte-doorgang hebt opgebouwd de tweede keer volledig van de wap gaat waardoor je het ziektebeeld een heel stuk heftiger ervaart.
We weten nu al dat bij COVID het ziekteproces mbt complicaties vaak ontstaat door een overreactie van het afweersysteem. De vraag is of de antistoffen aan het begin van het doormaken van het ziekteproces die tweede reactie triggeren. Als dat zo is dan kun je je voorstellen dat de kans bestaat dat iemand een tweede keer een extra heftige reactie krijgt in die 2e fase.
We weten al dat er corona-virussen zijn waarbij dit gebeurt, alleen niet of dit ook zo is bij dit coronavirus, maar als dat zo is bestaat dus ook de kans dat de antistoffen die we aanmaken nav de enting deze overreactie kunnen oproepen.

Even heel simpel geprobeerd uit te leggen.

En dat wordt 'n trial & error onderzoek bij de reeds gevaccineerden?

Is er eigenlijk al wel getest bij mensen met autoimmuunziektes en hoe reageren zij op het vaccin?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:15

Ik heb geen levensbedreigende autoimmuunaandoeningen, maar wel o.a. B12 opnamestoornis die autoimmuun is. Ik slik dus geen immuunonderdrukkende medicatie, maar krijg B12 injecties.
Verder laat ik me echt overal tegen vaccineren (veel verre reizen gemaakt, maar in de afgelopen maanden ook de pneumovax en bmr gehaald ivm covid) Bijwerkingen heb ik daarvan niet, maar ik weet dus niet of mijn immuunsysteem overreageert mocht ik onverhoopt toch tegen een virus aanlopen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:16

bigone schreef:
HC, er zijn twee pneumokokken vaccins, eentje beschermt vijf jaar en eentje veel langer. Ook nog verschil in tegen welke pneumokokken ze beschermen.

Ik heb de pneumovax23 gehad. Volgens mij moet die elke 5 jaar herhaald worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:24

Die van mij beschermt dan toch in elk geval tegen 23 soorten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:26

secricible schreef:
Dat principe van overreactie is niet voorbehouden aan bepaalde onderliggende ziektebeelden ofzo. Bij bijvoorbeeld dengue zie je ook dat ook gewoon gezonde mensen zo'n overreactie krijgen en dat dengue de tweede keer dus vaak de tweede keer heftiger verloopt dan de eerste keer.
Er is geen reden om aan te nemen dat dat is voorbehouden aan mensen met een slecht immuunsysteem.

HC, dat zal afhangen van de vaccinatiebereidheid enerzijds, en anderzijds van de gevolgen voor het land van lage vaccinatieplicht.
Ik ben ook geen voorstander van verplichten, maar als je je niet laat vaccineren ben je m.i. automatisch verantwoordelijk voor langer economisch schadelijke maatregelen.

Maar ik heb dus al afweer tegen lichaamseigen zaken met mijn type autoimmuunziektes. Is de kans dan groter, kleiner of gelijk dat je een overreactie kunt krijgen op een virus? Dat is iets wat mij de hele pandemie al bezig houdt, maar waar niemand een antwoord op lijkt te weten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:50

Sizzle schreef:
Dat vind ik het hypocriete aan het gebeuren. Als covid weg is gaan we waarschijnlijk gewoon weer terug naar zoals het was. Kleinkinderen smeren hun snotneus weer af bij oma en als die daar dood aan gaat dan vinden we dat ‚normaal‘ want dat doet griep nou eenmaal.

En Nee, ik doe covid niet af als griep, voordat iemand dat denkt. Het is een ziekte die ernstige gevolgen kan hebben en waar men zich hopelijk bijna naar eigen inzicht en wijsheid tegen kan beschermen.

Zou deze pandemie er niet voor zorgen dat meer mensen zich bewust worden van de risico's van 'een griepje' en dus in grotere getalen die griepprik gaan halen vanaf volgend jaar?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:46

mvdende schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk ook absoluut dat het haalbaar is, mijn vraag is meer: hoe krijg je die prioriteit op de juiste plek en is het de juiste prioriteit?
De G20 komt er blijkbaar niet echt uit op het moment, ik zie en hoor steeds enkel dat ze erover discussieren maar niet tot besluiten komen met als excuus dat het remote plaats vind.
Idem met microplastic en fijnstof, daar moeten we ook prima wat mee kunnen, toch?
Typisch WC tegeltje wijsheid: Willen = Kunnen

Ik denk anders dat het behoorlijk onmogelijk gaat zijn COVID-19 helemaal uit te roeien.

Gewoon omdat er werelddelen zijn waar A vaccinatie erg moeilijk is en B de mentaliteit van de mensen totaal anders is. India bijvoorbeeld. Daar kan je geen hele strenge lockdown houden/ mensen houden zich er niet aan want niet werken = geen geld = geen eten. Die mensen gaan echt niet in quarantaine als ze zich verkouden voelen......

En C de wereld is zó klein geworden met al het vliegen..... binnen 24-48 uur ben je bijna op ieder plekje op de wereld (paar eilanden in de oceanen uitgezonderd dan)

Zelfs ziektes "uit de oude doos" die hier in Nederland nu niet meer of zéér zeldzaam voorkomen zijn elders op de wereld nog een serieus probleem: polio, bof mazelen rode hond. Zelfs Ebola weet zo af en toe wéér de kop op te steken, zelfs nádat het "helemaal" uitgeroeid was. Dat komt doordat het nog wél in bepaalde diersoorten aanwezig is. (In het geval van Ebola zijn dit vleermuizen. En zolang er in de bush bush nog steeds vleermuis gegeten wordt.......)

Helemaal 100% wereldwijd COVID-19 uitroeien gaat echt niet gebeuren.

Het doormiddel van vaccinatie in de westerse wereld "uitroeien" / goed beheersbaar maken is denk ik wél mogelijk.

Inderdaad door vaccinatie waardoor het virus niet meer zo makkelijk "overspringt" van mens naar mens.

De armoedige derde wereld bevolking zal toch niet de wereld overvliegen voor plezierreisjes, dus die dragen niet tot nauwelijks bij aan de verspreiding. Zodra de westerse wereld is gevaccineerd én vliegmaatschappijen een vaccinatiebewijs eisen, zal het virus volgens mij vanzelf uitdoven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:07

Sizzle schreef:
Het is ook gewoon een feit dat er een sterke toename aan depressie is, dat laat zich evenmin afwimpelen.
Een middenweg is lang niet zo simpel.

(Uni Basel) „Die Corona-Krise hinterlässt Spuren in unserer Seele: Doppelt so viele Menschen denken täglich an Suizid, dreimal mehr zeigen schwere depressive Symptome. Experten warnen vor den Langzeitfolgen.“

Elnienjo, als het zo simpel was, waarom hebben we dan nog mazelen? En waarom eissen we die vaccinatie niet als harde eis?

Geen idee, ik heb de ziekte als kind gehad, toen bestond er nog geen vaccinatie voor. Ik heb waterpokken persoonlijk als 'n veel vervelendere ziekte ervaren trouwens; gek werd ik van die jeuk!

Nu er vaccinaties voor bestaan zou ik het heel acceptabel vinden dat kinderopvang/school geen ongevaccineerde kinderen wil ontvangen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:51

Sizzle schreef:
Ik vraag me meer af waarom we dan specifiek Covid willen uitroeien als prioriteit als er wellicht dadelijk een vaccin is?
Kunnen we die energie dan niet beter stoppen in het beheersen van ziekten waar nog niet veel voor is? Dengue, Malaria, RS en welvaartsziekten? Of kan dit in parralel?
Is het zinvol om ergens covid te bestrijden waar cholera of fijnstof een groter probleem is?
Of.....honger? Miljoenen kinderen die al maanden geen maaltijd meer eten ivm gesloten scholen?

Ik ben blij dat ik dat niet hoef te beslissen eerlijk gezegd.

Dengue lijkt me wel een goed projectje om na covid op te pakken. Dat rukt tenslotte op richting noorden, dus het wordt tijd voor een vaccin.

En als het covid vaccin een verplichte reizigersvaccinatie wordt dan zal het in de praktijk wel zo goed als uitdoven uiteindelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Degenen die er nu al last van hebben die ontwikkelen blijkbaar zelf niets. Zodra wij er hier last van krijgen dan zullen pharmaceuten er hopelijk wel opspringen. Dat zijn tenslotte commerciele bedrijven, ze moeten er wel wat aan kunnen verdienen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Cer schreef:
Dengue heb ik eigenlijk niet eerder van gehoord.. hoe gaat men om met mensen die vanuit een gebied waar dat voorkomt (waar dan?) ergens anders heen willen reizen? Zijn daar dan ook tests voor ofzo?

Dengue is net zoals malaria niet besmettelijk. Je krijgt het rechtstreeks van een mug. Nadeel bij dengue is dat dat door overdag actieve muggen wordt overgebracht, terwijl de malariamug alleen na zonsondergang actief is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Sheran schreef:
O zou dát even een goed idee zijn. En alsjeblieft kabinet, doe het dan vóór de kerstvakantie. Erna heeft veel minder zin.

Juist erna! Dan kunnen ze na al die sociale events even een paar weken thuis geisoleerd worden voordat ze weer massaal bij elkaar komen op scholen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Ik zou vanaf 1 t/m 14 januari een strenge lockdown doen met alles dicht om wat er met de feestdagen weer verpest wordt recht te kunnen zetten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

Sheran schreef:
Ik zou zeggen juist ervoor, want dan wordt het met kerst niet zo verspreid. En liefst ervoor én erna.
Dit is overigens ook een opmerking uit puur eigenbelang _O-.

Er wordt nu al veel te veel massaal geshopt voor kerst, dus die verspreidingen blijven gaan. Na oudjaar is er gelukkig niets meer te vieren, de winkels halen hun kerstversieringen weg, dus winkelen wordt weer saai. Dan is een sluiting en lockdown makkelijker te respecteren denk ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:49

Voortaan insectenspray spuiten in vliegtuigen en schepen.
Als je naar Nieuw Zeeland vliegt krijg je als passagier ook de volle laag vlak voor landing. Daar willen ze echt niets schadelijks binnenkrijgen wat hun unieke natuur kan aantasten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

karuna schreef:
Oke, wordt ik net gebeld door een bekende die verbijsterd is. Die komt een hem bekende tegen onderweg terug is van de supermarkt op de fiets. Die begint een heel verhaal over ik laat niet enten want... en corona is onzin enz. De bekende verhalen. De man ziet er niet fit uit, hoesterig hijgerig kortom ziekjes. De bekende vraagt een beetje door. Wat blijkt er is een kleinkind in puberleeftijd positief bevonden via school. Een ouder is ook besmet. En de twee grootouders (een kwam de bekende dus tegen) zijn ook niet fit.

Maar ja die hebben geen internet of zoiets en kijken weinig tv. De man wilde morgen gewoon naar zijn werk gaan (plek waar best veel mensen langskomen). Want hij voelde zich niet doodziek en het was allemaal onzin. En hij had ook geen idee waar hij zich moest laten testen. Gelukkig is de man overgehaald zijn huisarts te bellen waar te laten testen. En mijn bekende is heel blij dat ruim afstand houden een tweede natuur is geworden.

Op deze manier gaat een verspreiding wel rap ja. -O- Maar het geeft ook aan dat er mogelijk een best aantal mensen gewoon niet bereikt worden door de overheid. En is er te weinig buiten internet te vinden over het telefoonnummer. Nu snap ik kleinzoon ook niet, want die heeft de info van de ggd gehad. Zeg dan de regels aan de grootouders. -O-

Maar fijn :n

Dan leef je toch wel erg onder 'n steen als je niets mee krijgt van de vele nieuwsberichten en persconferenties. En als die man ook nog gewoon werkt dan is ie toch nog geen 70? Hoe wereldvreemd is zo iemand dan wel niet?