Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 13:58

Hoi bokkers,

Mijn vriend en ik zijn van plan volgende week een paar weken met de camper op vakantie te gaan in Duitsland, België en Frankrijk. Nu vroeg ik me af hoe het eigenlijk zit met de coronaregels in de auto en in het openbaar met afstand houden. Veel regels zijn namelijk opgesteld vanuit huishoudens, maar mijn vriend en ik wonen allebei nog bij onze ouders waardoor we officieel niet tot hetzelfde huishouden behoren. Het is daardoor een beetje onduidelijk wat wij nou precies wel en niet zouden mogen.

Ik vroeg me af of er misschien bokkers zijn die ook op vakantie zijn geweest of die in deze landen wonen en wellicht meer weten van de situatie en de handhaving hiervan (zo is het bijvoorbeeld in Nederland zo dat er pas een boete gegeven kan worden bij 3 personen of meer die zich niet aan de regels houden, waardoor wij tijdens de lockdown gewoon nog samen over straat konden).

Ik zou toch graag een beetje onbezorgd op vakantie willen, anders lijkt er me ook niet zoveel aan :o

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:06

Officieel moet je in elk land afstand houden van elkaar als je niet tot hetzelfde huishouden behoort.
Of ze daar op controleren is een gok die jij neemt.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:07

Heel eerlijk, als je onbezorgd op vakantie wil, zou ik volgende week niet gaan, maar een jaartje wachten en kijken hoe het dan staat. Het aantal coronabesmettingen loopt weer op, reizen naar de provincie Antwerpen wordt sterk afgeraden. Als je echt wilt gaan, kan je even kijken op de website van de Rijksoverheid. Daar staat info over o.a. Coronamaatregelen in het buitenland.http://www.nederlandwereldwijd.nl
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 09-08-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:08

Hoe lang ga je?

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:20

Wij zijn net terug uit Oostenrijk en zijn ook met de camper op pad geweest. We zijn door Duitsland gereden( en een paar nachten gebleven) er werd nergens gecontroleerd of je wel uit hetzelfde huishouden komt. Vond het in Duitsland wel wat strenger qua mondkapjes dragen op de camping. Verder vind ik het op de kleinere/ rustige campings makkelijker afstand te houden dan op de massale campings. Als je naar Camperplaatsen gaat is het helemaal goed te doen qua afstand houden

xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 18:07

heidy_wilco schreef:
Heel eerlijk, als je onbezorgd op vakantie wil, zou ik volgende week niet gaan, maar een jaartje wachten en kijken hoe het dan staat. Het aantal coronabesmettingen loopt weer op, reizen naar de provincie Antwerpen wordt sterk afgeraden. Als je echt wilt gaan, kan je even kijken op de website van de Rijksoverheid. Daar staat info over o.a. Coronamaatregelen in het buitenland.http://www.nederlandwereldwijd.nl


Bedankt voor de tip! Regio Antwerpen gaan we sowieso niet heen :)

rien10 schreef:
Hoe lang ga je?


Het plan is nu ongeveer 1,5 week te gaan.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:09

Officieel moet je afstand houden met je vriend.
Daarom zou ik uitstellen.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:56

Zolang jij je netjes aan de regels houdt, en niet opvalt zal het niet zo'n probleem zijn.

Lekker gaan. Kijk via ANWB even welke regels er gelden en houd je daar goed aan, dan is er echt niks aan de hand.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:05

Ik ga over twee weken met mijn vriend naar Frankrijk. Wij wonen niet samen, dus vormen officieel gezien geen huishouden. We zorgen dat we afstand van anderen houden en waar nodig een mondkapje dragen, maar houden onderling geen afstand.

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:09

Ik zou me er niet zo druk om maken eigenlijk... Mijn vriend en ik wonen wel samen maar ons is nog nergens gevraagd of we wel uit 1 huishouden komen terwijl we wel ruim een week naar Frankrijk zijn geweest.

Daarnaast leef je met een camper vaak toch iets meer in je eigen bubble. Als stel zijnde samen met een camper op weg zul je echt niet zomaar de indruk wekken dat jullie niet in hetzelfde huis wonen. En zo lang je je verder aan de geldende regels houdt loopt het wel los denk ik..

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:21

xnaomivdh schreef:
heidy_wilco schreef:
Heel eerlijk, als je onbezorgd op vakantie wil, zou ik volgende week niet gaan, maar een jaartje wachten en kijken hoe het dan staat. Het aantal coronabesmettingen loopt weer op, reizen naar de provincie Antwerpen wordt sterk afgeraden. Als je echt wilt gaan, kan je even kijken op de website van de Rijksoverheid. Daar staat info over o.a. Coronamaatregelen in het buitenland.http://www.nederlandwereldwijd.nl


Bedankt voor de tip! Regio Antwerpen gaan we sowieso niet heen :)

rien10 schreef:
Hoe lang ga je?


Het plan is nu ongeveer 1,5 week te gaan.

Als je anderhalve week gaat, heb je al bijna de quarantaine tijd erop zitten. Lekker gaan.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:22

Frankrijk is goed te doen
Ze vragen een id van 1 van tweeen op de campings en camperplaatsen.
Verder is het aan jezelf of je afstand wilt houden
Ik ga bv niet uit eten en als het ergens druk is draai ik om.

Heb mijn eigen verantwoording hoef niet die van een ander te nemen.
Mondkapjes valt ook wel mee...

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:39

heidy_wilco schreef:
Heel eerlijk, als je onbezorgd op vakantie wil, zou ik volgende week niet gaan, maar een jaartje wachten en kijken hoe het dan staat. Het aantal coronabesmettingen loopt weer op, reizen naar de provincie Antwerpen wordt sterk afgeraden. Als je echt wilt gaan, kan je even kijken op de website van de Rijksoverheid. Daar staat info over o.a. Coronamaatregelen in het buitenland.http://www.nederlandwereldwijd.nl


Ik ben net terug uit Tenerife. Je kan beter daar op het strand liggen dan in NL. Je moet een mondkapje op in winkels ed. Veel restaurants, winkels en hotels zijn dicht of hebben aangepaste openingstijden. Dat vond ik echt een nadeel, maar voordeel was bijv in de zwemparken dat het heerlijk rustig was. Maar ik heb mij geen moment onveilig gevoeld vanwege de Corona

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:25

In Frankrijk is het verplicht in de auto on mondbeus maskertje op te hebben als je niet tot hetzelfde huishouden behoort. Frankrijk kent rode zones (verboden), oranje (alleen als het niet anders kan dusmoet noodzakelijk zijn om te bezoeken) en groene zônes (mag je komen). Bereid je goed voor en ga naar afgelegen plekken in groene zones. Veel plezier.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:00

Ik zou zeggen rijd lekker de andere kant op naar Denemarken. Hier is het heerlijk!! Geen mondkapjes alleen 1m afstand maar iedereen let gewoon uit zichzelf heel goed op. Ik vind het heel prettig hier

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:27

pien_2010 schreef:
In Frankrijk is het verplicht in de auto on mondbeus maskertje op te hebben als je niet tot hetzelfde huishouden behoort. Frankrijk kent rode zones (verboden), oranje (alleen als het niet anders kan dusmoet noodzakelijk zijn om te bezoeken) en groene zônes (mag je komen). Bereid je goed voor en ga naar afgelegen plekken in groene zones. Veel plezier.

Gewoon geïnteresseerd maar weet je ook hoe ze dit controleren?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:38

xnaomivdh schreef:
Bedankt voor de tip! Regio Antwerpen gaan we sowieso niet heen :)
.


Regio Brussel mag je ondertussen ook vermijden. Maar daar kan je met een camper ook niks gaan doen denk ik :D

Provincie Luxemburg zitten ook wel een paar hotspots die te mijden zijn, net als een deel van Noord-Frankrijk.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Vakantie in Europa met vriend, coronaregels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:45

Mijn beide zonen zijn onlangs met hun vriendinnen op vakantie geweest. Het ene stel naar Dld en Ardennen, het andere naar Fr. Nergens controle gehad. Huisje, campings en hotels.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:29

lenaa_tje schreef:
pien_2010 schreef:
In Frankrijk is het verplicht in de auto on mondbeus maskertje op te hebben als je niet tot hetzelfde huishouden behoort. Frankrijk kent rode zones (verboden), oranje (alleen als het niet anders kan dusmoet noodzakelijk zijn om te bezoeken) en groene zônes (mag je komen). Bereid je goed voor en ga naar afgelegen plekken in groene zones. Veel plezier.

Gewoon geïnteresseerd maar weet je ook hoe ze dit controleren?


Dat weet ik niet. Ik denk echter dat Noord Frankrijk tot en met Mayenne (Mayenne gaat ,zo slecht ) daar op echt gehandhaafd gaat worden. Daarna weet ik niet.