Corona-maatregelen in België: hoe gaat het bij jou?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Stral

Re: Corona-maatregelen in België: hoe gaat het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:47

Ik denk dat met veel kampen exact die jongeren bereikt worden die we daarnet benoemd hebben hoor. Dat zal de achterliggende reden zijn.

Zelf sta ik niet te springen mijn kleuter weer uit handen te geven eerlijk gezegd, maar dat ben ik, voor vele anderen is het wel echt goed denk ik.

Straal

Noira (Everdale x Ampère x Weltmeyer)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:08

Pandora2 schreef:
Gini schreef:
O ja, ik heb net koekjes gebakken en nu ruikt heel het huis zoet. <3

En bedankt ! :')

By the way...wie heeft mijn regen gestolen ?? >;) :+

:wave:
Maar m’n zee droom (met ijsje en koekjes (thks Gini O:) ) ) viel daardoor wel in het water := _O- !

Wanneer (welke datum) wordt er in be weer echt iets / versoepeling bekend gemaakt?
Of gaat dat nu om de dag “een versoepeling” :roll: ?
Bedoel: 2e verblijvers eerst, nu dan kampen ?!

Oh en sorry Y;( : kon het toch niet helemaal laten :oo ...
Nl telling = werkelijke aantallen (besmettingen, overlijden ed) zijn hoger dan de aantallen die (op rivm site) genoemd worden....(Maw laat tot alles open)

Be telling = van de wzc is 1/4 deel bevestigd covid19 overlijden
Dus 3/4 (!) vermoeden maar deze worden dus wel al de gehele periode meegenomen bij overleden covid19 personen in be

Als je dat dus gaat terug- & omrekenen / door elkaar husselen / uit je hoge hoed toveren en dat 3/4 deel extra erbij telt in nl (zodat zij dus als het ware ook 3/4 deel vermoeden erbij krijgen) kom je op bijna hetzelfde aantal overleden personen in nl uit :o
Maar ja, zij “tellen” anders ...

Varekaj; jammer dat je emmer vandaag overdruppelde ;( maar gelukkig dat ha er de nood van in ziet en je nu iig “werkrust” krijgt! Want ik kan me niet voorstellen hoe zwaar het voor jullie is geweest (en nog vd ene kant). Petje af +:)+

30 mei 2017: Un, "mijn" grote zwarte zorgenbeeb voor 13 jr lang.Wat heb ik van je genoten! Doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:14

In Nederland zitten inmiddels de vermoedens er ook bij, die worden door de huisartsen toegevoegd. Qua 'oversterfte' zitten we vandaag weer in de 'normale marge'. Als je de oversterfte telt (wat dus grotendeels corona zal zijn, al scheen er ook een influenza rond te gaan), zat Nederland op 9.000. Dat is dus wel meer dan gemeld (5.788 nu), maar niet driekwart meer.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/20 ... a-epidemie

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:34

Kan het dat ze in NL minder streng zijn in het dragen van mondmaskers? Mijn vriend is op weg naar Schiphol ivm werk en op de trein vanaf de grens zie je blijkbaar veel minder mensen met een masker. Hij voelt zich echt aangestaard en beetje achterdochtig bekeken. Hier in BE is het namelijk wel verplicht op openbaar vervoer.

Op Schiphol zelf zou het pas vanaf de gaten verplicht zijn, dat gaan we morgen zien als hij moet vliegen. Bestemming is Taiwan en daar dan 2 weken verplichte quarantaine voor hij aan boord mag gaan.

Hey, van mij mogen de grenzen open en hopelijk is deze zomer vakantie mogelijk in het buitenland, maar dan wel voor iedereen. Dat hele selectieve "jij wel/jij niet", daar doet het virus niet aan en wij dus liefst ook niet. Iedereen heeft het doorgemaakt dus iedereen verdient wel een verzetje lijkt me. En als dat een verzetje is op een camping ergens tussen de wijnvelden, dan zou het fijn zijn als dat ook toegelaten kan worden.

Bij mijn tante is social distancing btw geen probleem. Ze zit in een hutje op een heuvel met de buren op 1km :')

I am not especially talented. I'm just passionately curious

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:42

En er is regen

http://www.hippocoaching.be - http://www.psychologica.be

Building bridges to protect human capital

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:43

veerledec schreef:
In Nederland zitten inmiddels de vermoedens er ook bij, die worden door de huisartsen toegevoegd. Qua 'oversterfte' zitten we vandaag weer in de 'normale marge'. Als je de oversterfte telt (wat dus grotendeels corona zal zijn, al scheen er ook een influenza rond te gaan), zat Nederland op 9.000. Dat is dus wel meer dan gemeld (5.788 nu), maar niet driekwart meer.

Nee hoor want de zin:
Werkelijke aantallen zijn hoger dan de aantallen die hier (rivm site / telling dus) genoemd worden, staat nog steeds bij de telling van vandaag!

En het is niet 3/4 meer zoals ik heb gerekend. Heb het (belgische manier van overleden tellingen) helemaal omgerekend en verrekend naar de nl tellingen. Dan kom ik dus op 30 overledenen meer in nl uit dan in be?!
Dus maw als nl zo zou tellen als be doet, zou het aantal covid19 overledenen dus nagenoeg gelijk zijn.
En dan kom je weer op de beginvraag uit:
Wat is nu “beter”?
Algehele lockdown of intelligente lockdown :+
Idontknow ....

30 mei 2017: Un, "mijn" grote zwarte zorgenbeeb voor 13 jr lang.Wat heb ik van je genoten! Doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:45

Ben NL en officieel moet een mondkapje gedragen worden in openbaar vervoer
Heb erop gelet als ik bussen tegen kom , maar zie geen mondkapjes . Ook in de trein amper werdt me verteld door iemand die veel met de trein reist.

Ik lees overigens mee hier omdat ik tegen de grens aan woon en t graah mee volg. Heb niet jullie ellende van familie niet mogen zien , maar wel zoontje in BE op school en beste vrienden wonen over de streep .
Begin echt te balen
Normaal tref ik ze ongeveer elke 2 weken nu al maanden niet
Whats app wordt ook saai

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:46

Varekaj: mondmaskers zijn vanaf 1 juni verplicht in het openbaar vervoer in nl
(Beter laat dan nooit ofzo :x )

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:48

Evelienepien schreef:
veerledec schreef:

Nee hoor want de zin:
Werkelijke aantallen zijn hoger dan de aantallen die hier (rivm site / telling dus) genoemd worden, staat nog steeds bij de telling van vandaag!

En het is niet 3/4 meer zoals ik heb gerekend. Heb het (belgische manier van overleden tellingen) helemaal omgerekend en verrekend naar de nl tellingen. Dan kom ik dus op 30 overledenen meer in nl uit dan in be?!
Dus maw als nl zo zou tellen als be doet, zou het aantal covid19 overledenen dus nagenoeg gelijk zijn.
En dan kom je weer op de beginvraag uit:
Wat is nu “beter”?
Algehele lockdown of intelligente lockdown :+
Idontknow ....

Die zin klopt ook. Dat is het minimum (5,7k). Het maximum is de oversterfte (9k). De waarheid ligt daartussen, maar zal meer richting de 9k liggen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:02

Veerledec: aha !
Dus mooi uitgedrukte verzachting vd nl cijfers :x
(en dat bedoelde ik ook en daar verkijken mensen zich dus op ;( )

Nou, ben nu weer bij met de be regels :')
Speeltuinen vanaf 27 mei open en zomerkampen vanaf 1 juli (met eventueel bestemming buitland mits die binnen 150 km valt).
Wat ik dan wel weer apart vind gezien laatste want be loopt (tot nu dus) met iedere versoepeling achter nl aan. En in nl is er over dit onderwerp nu nog niets beslist .. dus be loopt nu voor met deze versoepeling. Niet dat dat iets uitmaakt maar viel me op

Zouden dan de grenzen ook weer open gaan O:) ????

Vind het wel chaotisch zo met die tussentijdse versoepelingen :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:04

Ik volg totaal niet meer wat nu wel en niet mag. :o :=

Morgen eens proberen aan uit te komen want mijn chaos-hoofd krijgt het precies nier meer echt verwerkt. :=

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:25

Speeltuinen open, jeugdkampen toegestaan, sporten met 20 toegestaan, kleuter- en lagere scholen weer open.
Maar met 8 op veilige afstand in je eigen tuin mag nog steeds niet en bij bezoek in een WZC is het met mondmasker en plexiglas tussen, waardoor veel bewoners hun bezoek niet kunnen verstaan.

Alsof iedereen onder "toezicht" zich aan de regels houdt omdat het in het openbaar is. Ik zie ze vaker compleet de mist in gaan, bewust en onbewust.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:12

Evelienepien schreef:
Maar m’n zee droom (met ijsje en koekjes (thks Gini O:) ) ) viel daardoor wel in het water := _O- !

}> God straft onmiddellijk !

Waterijs en koekjesblubber is toch ook lekker … :))

Varekaj Rust ze ! Teveel spanning op de boog geeft ellende :7 .
Je zal zeker niet de eerste zijn en ook niet de laatste.

Ik hoorde gister ook opeens dat er over allerlei dingen een beslissing genomen werd. De scholen gaan vanaf begin juni weer zo goed als volledig open ook ofzo.
Ze zetten er flink de pas in de laatste dagen :+

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/wereld ... spartandhp

Het wordt alsmaar beter met die mondmaskers die door de belgische staat besteld zijn. Ook een goedemorgen ... :')

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:40

Ik ga zo maar weer eens kijken of er gecontroleerd wordt aan de grens. Kan er geen touw aan vast knopen.
Donderdag (Hemelvaart) om 8:45 motor, auto en combi midden in dorp, mannen rustig aan het praten met elkaar.
Lunchtijd, wel bus aan de grens, geen controle.
Gisteren, marktdag in Maastricht, brugdag dus ik was zeker van controle, vroeger weg naar werk om op tijd te zijn. Niemand te zien om 10:00. Gevolg weer veel te vroeg op werk. En ik kan wel wat doen maar krijg pas betaald vanaf de officiële starttijd. Dus ik sta daar mijn tijd te verwachten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:45

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:10

Varekaj schreef:
Speeltuinen open, jeugdkampen toegestaan, sporten met 20 toegestaan, kleuter- en lagere scholen weer open.
Maar met 8 op veilige afstand in je eigen tuin mag nog steeds niet en bij bezoek in een WZC is het met mondmasker en plexiglas tussen, waardoor veel bewoners hun bezoek niet kunnen verstaan.

Alsof iedereen onder "toezicht" zich aan de regels houdt omdat het in het openbaar is. Ik zie ze vaker compleet de mist in gaan, bewust en onbewust.

Ik blijf dat gek vinden. Ik ga nu naar mijn vader maar wij knuffelen niet. Die wat zich niet aan de maatregelen houden doen dat nu ook niet. Ik hoop ergens heel egoïstisch dat ik tegen eind augustus/begin september wel een klein feestje mag geven voor mijn 30e. :+ (geen groot feest, gewoon met een paar goede vrienden in de tuin.)

Ik zie wel in die link dat ze ook willen bespreken wanneer ze sociale contacten weer meer kunnen toe laten op 3 juni (dus dan bespreken, niet dan toe laten.) ?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:10

Evelienepien schreef:
Veerledec: aha !
Dus mooi uitgedrukte verzachting vd nl cijfers :x
(en dat bedoelde ik ook en daar verkijken mensen zich dus op ;( )

Nou, ben nu weer bij met de be regels :')
Speeltuinen vanaf 27 mei open en zomerkampen vanaf 1 juli (met eventueel bestemming buitland mits die binnen 150 km valt).
Wat ik dan wel weer apart vind gezien laatste want be loopt (tot nu dus) met iedere versoepeling achter nl aan. En in nl is er over dit onderwerp nu nog niets beslist .. dus be loopt nu voor met deze versoepeling. Niet dat dat iets uitmaakt maar viel me op

Zouden dan de grenzen ook weer open gaan O:) ????

Vind het wel chaotisch zo met die tussentijdse versoepelingen :o

Wat is de verzachting? Ze kunnen niet meer rapporteren dan gemeld, dus dat doen ze dan ook niet. De rest is op basis van extractie. In het kader van de versoepelingen zijn ook niet de absolute cijfers van belang, maar het verloop en de tendens (bij een gelijk gebleven of aangescherpte meetmethode).

Zomerkampen zijn hier niet zo'n ding. Om welke leeftijd gaat dat? Tot en met 12 mag in Nederland sowieso. Boven 12 mag met 1,5 meter. Buitenland is hier nog nooit verboden geweest.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:19

Ik kijk bij het vergelijken van Nederland en België liever naar de ziekenhuisopnames en ic-opnames.
Dat is dezelfde manier van tellen.

Mooi afgewerkte mondmaskers met neusbeugel en filteropening: https://www.heiltjeaartje.com/mondmaskers

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:00

Veerledec: ben ik nu echt zo onduidelijk ?
Punt is dat nl dus anders telt waardoor er een verzachting / minder covid19 getallen lijkt dan in be; dus nl doet het in de ogen vd mensen (die niet weten dat er dus dat verschil is) veel beter...dat is het enige wat ik duidelijk probeer te maken zodat mensen zich niet blind staren want oh, nl doet het zo goed :o

In nl is het nog steeds code oranje voor reisadvies:
Alleen naar buitenland voor noodzakelijke reizen :?
Kun je natuurlijk afgaan betwisten wat noodzakelijk is (zoals velen doen :') ) maar imo is dat dus toch wel nog een verbod :Y) want ja, alle genomen maatregelen van in den beginne waren niet verboden maar wel af te raden :j

Zomerkampen zouden eventueel weer mogen pas vanaf 1 juli omdat er dan de faciliteiten zoals gezamelijk sanitair ed weer open mogen; dus vanaf dan kunnen alle campings ed (met alleen openbare faciliteiten) ook weer volop kunnen draaien.

Wat spannend weer zo’n vervroegde 3 juni update in be ;)
Zal wel een economisch besluit worden want ja, anders trekken de grensgemeente mensen massaaal vanaf 8 juni naar de open horeca in nl <<)
De open grensovergang voor verkeer wordt hier blijkbaar ookal weken wel / niet bemand.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:29

Of ik ben niet duidelijk, want er is dus geen verzachting. Dat klinkt net alsof er bewust iets achter gehouden wordt, en dat is niet het geval.

Het reisadvies is een advies, en dus zeker geen verbod. Het is een waarschuwing voor reizigers, omdat het land van bestemming mogelijk maatregelen kan nemen waardoor je niet meer terug kan. Nu zou repatriëring vanuit België/Duitsland naar Nederland niet de grootste horde zijn gelukkig :D.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:37

Evelienepien schreef:
Zal wel een economisch besluit worden want ja, anders trekken de grensgemeente mensen massaaal vanaf 8 juni naar de open horeca in nl <<)
De open grensovergang voor verkeer wordt hier blijkbaar ookal weken wel / niet bemand.

Maar horeca is toch alleen op reservering in Nederland? Zomaar op de bonnefooi het terras op komen is er voorlopig bij ons niet bij denk ik.

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:59

Ik gok dat zoiets ook in BE er wel gaat komen. Terrasjes beperkte toegang, uit eten op reservatie en in kleinere aantallen.

Wij hebben de gok genomen en onze reis geboekt voor november. Het voorschot is nu veel kleiner en de volledige som moet ook veel later pas voldaan worden.
Mijn vriend is vanochtend vanop Schiphol vertrokken naar Taiwan. Bij de gaten werd koorts gemeten en niet alle stoelen werden ingevuld. Masker moet gehele vlucht aan blijven tenzij bij eten/drinken. Gezellig hoor, 13u met zo'n ding op je neus. Ergens rond middernacht onze tijd komt hij aan, ben benieuwd hoe het ginds allemaal in elkaar zit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:10

Spannend wel idd zeg! Hier met de warmte ook al meer geërgerd aan het dragen van het masker op het werk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:14

Zat er geen maximum tijd aan hoe lang zo’n masker goed werkt of zit dat mis in mijn hoofd?

Straal

Noira (Everdale x Ampère x Weltmeyer)

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:32

Ik dacht ergens gelezen te hebben 8u maar ben niet zeker. Hij heeft sowieso 5 chirurgische mee en 2 zelfgemaakte katoenen met uitneembare filter in zijn handbagage. Geloof wel dat hij tijdens de vlucht eens ging wisselen om hygiënische reden :j

Voor de maaltijden krijgt hij dagelijks enkele foto's als suggestie en kan daaruit kiezen. Dat zetten ze dan op een trolley voor de kamer af. Zijn bureau moet dienen als zowel werkplek en eettafel.
Voor beddengoed kan hij verse lakens vragen maar alles qua bedopschik moeten ze zelf doen. Het vuile linnen moet in de badkamer. De ophaling ervan leek me niet echt duidelijk, ik denk dat ze daar wel een speciale linnenzak voor zullen voorzien? Hij zit er 14 dagen, als dat nooit wordt opgehaald tot bij uitchecken :=