Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:54

Ik vind in principe iedereen die werkt. Maar omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan bepaalde groepen, vind ik het soms wel oneerlijk dat de beroepen op de achtergrond die het ook drukker hebben vergeten worden.

Mijn man is automonteur en zij hebben het gewoon druk. Laatst met 24uurs dienst regelmatig naar dokterspost en ziekenhuis gemoeten omdat artsen en verpleegkundigen met pech stonden en niet naar huis konden.
Ambulances laatst voor onderhoud omdat ze echt niet stil mogen vallen.

En dan het risico dat ze lopen, een auto zit vol besmettings gevaren. Ze doen alles volgens maatregelen en meer, maar ik val in de risico groep en mijn man werkt, dus wij kunnen ons niet isoleren.

Maar zo zijn er meer beroepen. Het erge is nog dat ze roepen; blijf thuis of er veel begrip is voor mensen die thuis zitten, maar niet voor de andere beroepen dan de zorg, die toch moeten werken.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:50

Cubone schreef:
superpony schreef:
Ik vind in principe iedereen die werkt. Maar omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan bepaalde groepen, vind ik het soms wel oneerlijk dat de beroepen op de achtergrond die het ook drukker hebben vergeten worden.


Dit is precies mijn gevoel en ik stoor me er aan dat er maar een paar groepen constant benoemd worden en de rest compleet genegeerd. Vandaar ook dit topic, juist omdat iedereen verdiend in het zonnetje gezet te worden :)

Lijkt me lastig dat jouw man zo door moet werken terwijl jij wel risicogroep bent.


Dat is inderdaad een dingetje. We zitten in Groningen, maar hij werkt in Emmen, dus net iets hoger risico gebied.
Eerst werd er weinig ondernomen en toen kwamen de maatregelen waar ze zich heel netjes aan houden, maar met auto's waar werkelijk alles wordt aangeraakt en mensen juist behoorlijk hoesten, niezen ( in neus wroeten ) etc, is het lastig echt alles vooraf te ontsmetten.
Ze kleden zichzelf goed, maar risico blijft.

Toen na de echte maatregelen, heeft mijn man zich steeds omgekleed toen hij thuis kwam, maar hij heeft inmiddels 2x 24uurs dienst gehad in die tijd en dan is het komen en gaan. En juist de meeste ritten waren naar ziekenhuis en dokterspost.

Mensen zeggen heel snel; je bent "maar" automonteur, maar zonder hun kom je er niet als je auto kapot gaat. En hier in sommige gebieden is er amper ov en zeker niet laat of 's nachts, terwijl er dan ook gewerkt wordt in ziekenhuizen.

En net wat je zegt; daar erger ik me aan. De zorg heeft het echt heel zwaar, maar dat komt ook door de slechte omstandigheden die er al jaren zijn.
Maar mensen willen om te vereren een soort helden en de rest is bijzaak waar je elkaar juist zo hard nodig hebt.

Nu willen ze weer dat huisbazen de huur kwijtschelden, want die huisjesmelkers kunnen het wel missen..........Maar we hebben ook zulke mensen nodig, hoe goed of slecht ze soms ook zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:10

Ik vind het voor de ondernemers die het zwaar hebben en nog zwaarder gaan krijgen ook echt vreselijk.

Alleen is het wel zo dat mensen hun steentje kunnen bijdragen door thuis te blijven en minder risico lopen. Het is heel fijn dat wij financieel niet lijden onder deze crisis, maar we lopen wel een extra gezondheids risico door continu contact te hebben en dat niet 100% te kunnen vermijden.

Als je gaat kijken naar de slecht betaalde banen, zijn dat bijna alle banen wel die niet boven MBO niv uitkomen. Zoals ik schreef, is mijn man automonteur en altijd doorgeleerd, 30+ jaar ervaring, maar die beroeps groep krijgt straks echt geen loonsverhoging omdat ze zo nodig waren. Terwijl wel de artsen en verpleegkundigen bellen met pech bijvoorbeeld.

En feitelijk is dit altijd al zo. In die beroepsgroepen waar je van LBO/MBO niv voor een baas gaat werken is het gewoon knudde. En verdien je wel net ietsjes meer, wordt je nog harder gepakt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:33

Sheran schreef:
Je kunt natuurlijk de keuze maken dat je liever financieel aan de grond komt dan risico loopt (je baan opzeggen/dat risico lopen omdat je zegt dat je thuisblijft vanwege risico). Maar dat is geen gemakkelijke keuze.


Dat kan echt niet. Wij hebben een hypotheek en als we die noodgedwongen moeten verkopen, staan we gewoon op straat.
Ja, je kan alle dieren wegdoen, maar wij hebben paarden staan 20+ ers die echt niet meer te verkopen zijn. Geen veearts die ze zomaar even een spuitje geeft omdat wij opeens geen geld meer hebben.

Daarbij heb ik medische zorg nodig en zijn onze zorgkosten gewoon heel hoog voor mij. Dat kan je nooit van een bijstand betalen.

Er zijn gewoon beroepen die je thuis kan doen en beroepen waarbij dat echt niet kan. Maar mensen kunnen in Nederland echt niet zomaar stoppen. Wij hebben geen extreem luxe leven, maar je leeft en woont wel naar je inkomen.

Misschien zouden wij het een half jaar zonder inkomen uithouden, maar je weet niet hoe alles gaat lopen.

Daarbij is ook helemaal niet gezegd dat we dan niet ziek worden als we 1x pw naar de supermarkt gaan. Dat weet je niet.
Ik zeg alleen dat de mensen die moeten werken en vergeten worden, ook nog eens risico lopen door meer contact met van alles en iedereen dan de mensen die nu niet werken of thuis werken.

Ze hebben het maar over; blijf thuis en dat kan niet voor iedereen.

Daarbij, nogmaals; als mijn man stopt met werken en zijn collega's dus, dan komt er echt veel stil te liggen. Zij hebben bijvoorbeeld ook ambulances in onderhoud!! En auto's van mensen in de zorg etc etc.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:40

Gini schreef:
superpony schreef:
Ik vind in principe iedereen die werkt. Maar omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan bepaalde groepen, vind ik het soms wel oneerlijk dat de beroepen op de achtergrond die het ook drukker hebben vergeten worden.


Voor mij is die extra dankbaarheid niet zozeer omwille van beroepen die het drukker hebben, maar omwille van beroepen die risicovoller zijn. Want ook de kantoorklerk die alle administratie voor de tijdelijke werkloosheidsuitkeringen in orde moet brengen verzwelgt nu in het werk. Dus ieder beroep is op dat vlak waardevol en verdient gewoon respect. Maar heel veel meer risico is er niet, terwijl er wel beroepsgroepen zijn die aan het figuurlijke front aan het vechten zijn. De kantoorklerk heeft het pokkedruk, de verpleegster wordt in haar gezicht gehoest terwijl ze hoopt dat haar mondmasker goed genoeg aansluit. Ik vind het dus niet oneerlijk dat bepaalde beroepsgroepen nu even extra aandacht krijgen.


Maar er is nog zoveel meer.

Veel winkels zijn open, waar men zich ook niet lang aan alle maatregelen houdt. Ook daar hoesten en niezen mensen nog steeds en loopt personeel een risico.

Mijn man neemt een auto aan, waar van het handvat tot elk knopje alles wordt aangeraakt en mensen in auto's ook veel hoesten, niezen en in de neus wroeten.

Een arts zei ook op tv; in het ziekenhuis lopen zij veel minder risico dan in de supermarkt. Ook al zijn er tekorten aan bescherming, is het daar nog steeds beter geregeld dan in de winkel of andere dienstverlenende bedrijven.

De zwaarte van de zorg zit het hem in het veel te weinig personeel en onwijs veel werkdruk. Mijn man kan bijv pauze nemen, waar artsen en verpleegkundigen toch veelal doorgaan als ze met levens bezig zijn. Hoewel daar ook regels zijn en ze elkaar daarop wijzen om te rusten.

@Sheran, Voor een baas werken is niet hetzelfde als een zzp-er. Ten eerste heb ik altijd voor mezelf gewerkt en ben ik te missen. En had ik me kunnen verzekeren.
Mijn man kan niet zomaar stoppen. Dan krijg je gewoon niks noppes, nada. Eerst je geld opeten en dan ene bijstand.
En zoals ik al schreef; als mensen zomaar stoppen, heb je gewoon grote problemen. Ik zie het al voor me dat monteurs stoppen met werken in ziekenhuizen bijvoorbeeld en daar de boel kapot gaat en niemand dat komt repareren. Hoe zie je dat voor je?

Het is geen wedstrijd wie het zwaarder heeft of wat moeilijker is. Het gaat erom dat we allemaal risico lopen en als je buitenshuis werkt dat echt hoger is dan binnenshuis. Maar niemand gaat nu buitenshuis werken als dat niet meer mag, dus die beroepen zijn gewoon nodig.

Het vervelende zoals wordt herhaald, is dat de aandacht komt op enkele beroepen, waar meer beroepen nu extra werkdruk hebben en risico's lopen. En niet iedereen thuis zit, want daar is ook erg veel aandacht voor.

Geloof me; mijn man had best gewild dat zijn bedrijf zou sluiten. Wij zitten in een mega verbouwing, dus hij werkt thuis ook 's avonds en in de weekenden. En hij zou minder risico lopen. Hij wil zelf niet ziek worden, maar je wil ook nooit je vrouw besmetten omdat je moet werken.

Mijn overleden broer was gehandicapt en woonde nog bij onze moeder die al 74 was toen hij overleed. Hij was zwaar lichamelijk gehandicapt en had volledige zorg nodig. Hij ging naar dagbesteding. Geen idee hoe dat had gemoeten als hij nog had geleefd. Maar hoor wel hoe het daar in de woonhuizen momenteel is, en dat is echt vreselijk zwaar.
Gehandicapten die niemand op bezoek mogen krijgen. Verstandelijk gehandicapten die je niet kan uitleggen dat ze afstand moeten houden, niet open mogen hoesten en niezen etc, maar toch volledig afhankelijk zijn van verzorgers. Daar lopen ze echt meer risico's dan in het ziekenhuis en het is dweilen met de kraan open.

Ik zeg al jaren dat de "gewone" beroepen te weinig gewaardeert worden, want je hebt elkaar nodig. Het ene beroep, kan niet zonder het andere. Waar de verschillen in status, aanzien en loon echt heel grof verschillend zijn.
Maar ga je nu onderwijs en de zorg meer loon geven, moet je ook naar al die andere hardwerkende mensen kijken die alles draaiende houden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:26

Shenavallie schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je alleen dankbaar moet zijn tijdens een crisis of aardig tegen elkaar als er een feestdag is. Doe gewoon het hele jaar vriendelijk tegen elkaar, dat zou de wereld een stuk mooier maken. En het gaat niet alleen om de beroepen die nu steeds onder de aandacht worden gebracht, het gaat om elke beroepsgroep. Iedereen verdient meer complimenten, crisis of niet, feestdag of niet, gewoon omdat iedereen die werkt op zijn of haar manier nodig is.


Nou dat dus!!

Ik zou nooit in de zorg kunnen werken. Heb vaak in het zoekenhuis gelegen en mijn broer was gehandicapt, maar heb wel mijn respect en dankbaarheid uitgesproken soms. Niet altijd, want overal lopen !@#$% rond en als je ziek bent of pijn hebt, kan dat echt vervelend zijn.

Maar het staat mij al mijn hele leven enorm tegen dat de loon verschillen zo enorm groot zijn. Verschil moet er echt zijn, want de goedkope huizen, auto's en kleding etc hebben ook hun doelgroep nodig en je kan niet allemaal vrijstaand wonen, luxe reizen maken, dure auto's rijden etc.

Maar je kan er niets aan doen als je niet zo goed kan leren en dan vaak in een wat minder betaalde baan terecht komt. Of simpelweg gewoon iets heel leuk vindt. Mijn man wist bijv op zijn 8e al dat hij automonteur wilde worden en opleiding maakte hem niks uit.
Onze zoon komt van Vwo naar Havo, heeft Hbo gedaan en is gestrand in de horeca zonder hbo opleiding nu. Eigen keuzes en wij hebben het allemaal goed, maar kan heel anders gaan.

Ondernemers vind ik wel een vak apart ergens, maar de rest zou echt eerlijker en beter in verhouding betaald moeten worden. Zeker gezien het leven gewoon echt veel duurder is geworden.

Zeker de dienstverlenende groepen hebben het vaak zwaar. Een dank je wel kan er amper ooit vanaf. Er wordt tegen mensen gescholden en gedaan alsof ze automaten zijn. Mensen hebben zo weinig begrip voor een ander.
Heel veel mensen zouden hun werk al leuker vinden als ze weinig keuzes hebben wanneer het meer gewaardeert zou worden en mensen ze fatsoenlijk zouden behandelen.

Ik weet niet of het een experiment was of altijd zo geregeld, maar zag ooit een docu over een groot bedrijf die iedereen gelijk had gesteld, van postkamer tot manager. Daar was weinig absentie etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie