Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:40

Blue_Eyes schreef:
PSvanLot schreef:
Er zijn ook heel veel mensen gaan skiën vanuit Brabant.
Carnaval wordt grotendeels gevierd in je eigen dorp/stad. Het zal vast bijgedragen hebben in de verspreiding maar alle mensen die uit Noord Italië gekomen zijn waarschijnlijk nog wel meer.

Normaal gesproken wel, maar met de storm zijn er heel veel mensen gaan verplaatsen naar plaatsen waar de optocht niet gecanceld werd ivm het weer.

en vervolgens in overvolle bedompte kroegen dat het regent. Toen waren er al mensen die zeiden eens zien wat er nu binnen 14 dagen gebeurt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:49

Oscar schreef:
Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.

Ben ik met je eens, echter gingen ze toen ook uit van wat ze toen wisten. Het virus is nieuw, een globale pandemie is nieuw, de noodtoestand is nieuw. [/quote]

Dat is ook zeker zo. Ik geloof ook zeker niet dat we bewust voorgelogen zijn oid., zo achterdochtig ben ik nu ook weer niet hoor. Maar achteraf bezien hebben ze wel dingen als 'feit' gepresenteerd terwijl ze dat zelf niet zeker wisten en dat heeft mijn vertrouwen wel geschaad. En dan ga ik er nog steeds niet vanuit dat er kwade opzet/liegen (geef het een naam) in het spel is want daar geloof ik niet in.

Joman, in je citaat staat 'The main way'. Dat is iets anders dan 'the only way' zoals het een maand geleden gepresenteerd werd.[/quote]

Kwade opzet is een groot woord. Het is wel allemaal heel erg roekeloos verlopen. Vanaf het begin al. Dat het nog zo makkelijk was om vanuit China naar Europa te reizen. (Dat lag dan aan de EU) Toen werd gezegd dat dat economisch zo'n enorme ramp zou worden. Maar die economische ramp was in het niet gevallen bij deze ramp. Het was toen al wel duidelijk dat het hier om een virus ging dat zich heel stilletjes kon verspreiden en in veel gevallen leek op een verkoudheidje. Om heel eerlijk te zijn was ik al eten aan het in slaan op het moment dat Wuhan in Lockdown ging.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:02

Babootje schreef:
@Lorette; een beetje gechargeerd maar ik ook. Je zag meteen dat dit andere koek was icm de economie en de reislust van de mens moest dit wel mis gaan. Hwt ging zo hard daar in Wuhan

Precies dat ja. Dat had ik dus ook. En vooral door die lange incubatietijd en de besmettelijkheid. En het feit dat het Chinees nieuwjaar was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:42

Denise_Storm schreef:
Ik snap niet waar de conclusie wordt getrokken dat de cijfers dalen?
Volgens mij zijn er tot nu toe elke dag hogere cijfers qua aantal besmettingen, overledenen en opnames bijgekomen... Ben ik echt zo kippig of snap ik niet waarop die conclusie wordt getrokken?

Ik vermoed dat ze meer bedoelen dat de stijging linear begint te lijken inplaats van expotioneel.

Als je de graofiek totale aantalen per dag aanklikt dan zie je dat de stijging niet steeds sneller wordt. Het is maar een gedachte van mij waar je niet al teveel waarde aan moet nemen. Voordat iemand weer beweert dat ik net doe of ik het allemaal weet.

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:20

Destination schreef:
opisop_shop schreef:
Die verscherpte maatregelen, gelden die ook op pensionstallen bijvoorbeeld?

Hoe bedoel je dat? Pensionstallen zijn in principe privéterrein.

Ze kunnen je zelfs in huis beboeten als je daar een feestje aan het bouwen bent. Dus ja het geldt ook op priveterrein.

Loretta

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:03

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:23

Politievlogger Jan Willem laat een dienst zien van afgekopen Dinsdag net na de invoering van de nieuwe Corona regels.
Hij verteld ook nog iets over het juridische aspect waar Dinsdag nog aan gewerkt werd.

https://www.youtube.com/watch?v=rZupiRsdt9I

Aan de ene kant wel mooi om te zien dat de straten echt zo leeg zijn. Maar ook wel weer heel erg treurig als je bedenkt in wat voor een situatie de hele wereld nu zit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:32

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:51

sureido schreef:
Tja, dat het virus niet zo weg is weet ik, maar heel ‘t jaar niet meer het huis uit om leuke dingen te doen? Denk dat dat niemand gaat pikken en zeker in de zomer niet.

Ik zelf zou ook gillend gek worden trouwens.

Ik zit op dit moment hele dagen binnen. Maar een heel jaar lijkt me wel heel erg zwaar. Dat het geen makkelijk jaar wordt is wel duidelijk maar hoe we hier de rest van het jaar mee om moeten gaan dat moeten we nog echt gaan bekijken denk ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:00

SinneJ schreef:
Ik denk dat we allemaal even niet te veel moeten willen... het is rot, dat ontken ik niet, maar het gaat ook om perspectief en aanvaarden dat alles veranderd is.

We zijn verwend. We kunnen nog met iedereen communiceren, we zijn het gewoon dat we toegang hebben tot de hele wereld en dat we 100 verschillende hobbies hebben. Enkele jaren geleden was dat ook niet zo, toen was een wandeling ook de ontspanning waar je het mee deed.

Aan niemand specifiek gericht en ik wil daarmee niet zeggen dat je niet mag klagen, maar soms is het mentaal aangenamer als je je er op een bepaald moment bij neerlegt dat alles anders is nu, dat je niet meer mag denken in hoe het was en dat dat per se allemaal weer hersteld moet worden binnen een paar weken.

We moeten nu ook niet teveel willen.
Ik zit ook in afwachting van alle ontwilkelingen al anderhalve week thuis.
Maar ook even heel praktisch gezien moeten we toch wel nadenken over bepaalde zaken. Zoals het hele jaar niet naar de kapper of bijvoorbeeld de tandarts en fysiotherapeut. Tijdelijk zijn die dingen wel op te schorten. Maar hoe gaan we daar de rest van het jaar mee om.
En ook bezoek aan bejaarde familieleden. Dat begint er nu al behoorlijk in te hakken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:37

sureido schreef:
Ann schreef:
@sureido,
Wat als het dan nog niet veilig is qua besmettingsgevaar om het sociale leven weer op te pakken? Hoe ga je daar mee om?

Zie ik dan wel weer.

Op dit moment is het met alles we moeten zien hoe het precies loopt. Eigenlijk is niets zeker.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:41

moonfish13 schreef:
Dit is zo simpel maar zeer waarschijnlijk in heel veel landen een levensreddend apparaat!!

Bedenk eens wat dit voor het rode kruis kan betekenen straks!
Je kunt narcose intraveneus toedienen en beademen met dit ding, dat houdt in dat ze veel meer mensen kunnen opereren.
En daarna beademen, fantastisch.

Tijdens een grote crisis worden altijd de beste uitvindingen gedaan. Dit beademingsapparaat zit maar even weer in de pocket.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:57

SinneJ schreef:
Ik heb nergens gezegd dat het een jaar gaat duren, weet ik veel... Ik zeg dat we moeten stoppen met maar te willen willen willen en eens een keer blij zijn met wat we (nog) hebben hebben hebben, zoals onze gezondheid hopelijk.

Ik hoop met je mee dat het tegen juni beter gaat.

Gezondheid is wel mijn allergrootste zorg op het moment. Dat is nu het belangrijkste.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:07

tienus63 schreef:
Campings in Twente sluiten!
https://www.rtvoost.nl/nieuws/328167/Ex ... n-gesloten

Heel verstandig.
Zeeland was al gesloten. Ik hoop dat de rest volgt.
Heel banketstaaf voor de sector. Maar de horeca moet ook sluiten tot 6 april. En daarna hoopt de horeca dat ze weer open mogen.
Ik heb me boos en bezorgd gemaakt dat mensen uit corona getroffen gebied met de caravan op pad wilden.
Notabene mensen die ze kennen zijn er door overleden en buren in quarantaine.
Een van de ouders werkzaam in sector waar risico op besmetting groot is.
En pubers in huis die de gebruikelijke bijbaantjes hebben.

Wat een verstand om dan naar de camping te willen gaan.

Dat is ook zorgelijk. De gebieden waar nu weinig besmettingen zijn moeten niet opeens massaal bezocht worden door Brabanders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:15

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:57

lovee schreef:
Ik hoop dat het allemaal snel wat minder wordt...

Daar hopen we allemaal op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:40

tiwi1969 schreef:
Op de Veluwe en de Achterhoek komen behoorlijke inperkingen in de toeristische sector.
Belangrijkste punt is het sluiten van gemeenschappelijke sanitaire ruimtes op campings, jachthavens etc. omdat de 1,5 meter afstand daar moeilijk te waarborgen is.
https://www.apeldoorn.nl/ter/coronanieu ... ector.html

Ik snap niet dat er nog toeristische bedrijven open zijn. Dadelijk krijgen we weer een enorme volksverhuizing met alle gevolgen van dien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:28

Pandora2 schreef:
In Luik is de eerste kat besmet met corona.
Een week na haar eigenaar kreeg ze symptomen.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/li ... ~a304dc44/

Dat vind ik dan wel weer behoorlijk zorgwekkend dat dit virus ook overslaat op andere soorten. Met zoveel besmette mensen als er nu op het moment zijn is het beangstigend wat er kan gebeuren als het virus zich gaat verspreiden via andere soorten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:38

Ann schreef:
Zoals ik het lees is het een op zichzelf staand geval en een besmetting van mens naar dier ipv andersom.

Ik hoop dan maar dat het hier bij blijft en dat het straks niet gigantisch rondgaat bij bepaalde diersoorten. Dan wordt besrijding nog moeilijker.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:40

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:23

Destination schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1653720 ... arde-omver
Dit is toch wel weer een dieptepunt... -O-
Coronaruzie in Brabantse supermarkt: man smijt bejaarde omver

Man smijt bejaarde om ver ja, maar alleen nadat bejaarde man probeert te schoppen. Ik praat het natuurlijk niet goed, maar die kop is ook stemmingmakerij.

Dan nog, dat doe je gewoon niet. Het is vreselijk laf om dan met een zak potgrond te gaan gooien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:06

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:16

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:20

Shadow0 schreef:
Joman schreef:
Hoewel ik ook vind dat Roche moet meewerken en moet buigen voor de gezondheid van de burger, is dat wel meteen het einde van hun bestaansrecht.

Een mooi moment om medisch onderzoek en dergelijke weer aan de maatschappij terug te geven :j Niet alleen voor dit geval maar gewoon in het algemeen. De bedrijven kunnen niet vertrouwd worden met het algemeen belang.

Er is genoeg mis met de manier waarop er nu onderzocht wordt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:24

Joman schreef:
Ik heb mijn hoop gevestigd op de testen die mogelijk in Wageningen zullen worden gedaan. Geen Roche, en 500 tot 1500 testen per dag aan capaciteit. Het zou beter zijn als we eens niet zo afhankelijk worden gemaakt van een dergelijk bedrijf.

Roche is om van te kotsen.
Ik snap ook niet wat voor een pantser die vrouw voor haar hoofd heeft dat ze dat nog voor de televisie met droge ogen kan zeggen.