Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

bigone

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:10

Komt nu toch dichterbij, oma van schoonzoon , 98 en op zich kerngezond , woont in een tehuis waar gisteren iemand positief is getest.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:27

In Italië 30 artsen en 67 priesters al overleden aan Corona en dan zijn verpleegkundigen nog niet eens bekend. Je kunt de strijd ook verliezen wanneer er geen personeel meer is.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:38

Joman schreef:
bigone schreef:
In Italië 30 artsen en 67 priesters al overleden aan Corona en dan zijn verpleegkundigen nog niet eens bekend. Je kunt de strijd ook verliezen wanneer er geen personeel meer is.

Dit zit ik me dus eigenlijk al dagen af te vragen: Er zijn natuurlijk veel besmettingen, en ook jongere artsen zijn overleden (bijvoorbeeld in China en Frankrijk), van een jaar of 34.
Hoe kan dit?
Zou het zo kunnen zijn, hoe meer je wordt blootgesteld hoe meer je geïnfecteerd wordt? Of zouden deze mensen dan toch een onderliggende kwaal kunnen hebben?

Ik vermoed dat ook totale uitputting ontstaat door continue te werken, dan Corona er overheen en bingo. En priesters, die bezoeken toch zoveel mogelijk zieken en lopen zo veel risico. Zijn vaak ook iets ouder dus ??

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:40

Ik denk dat in elk land de hulpverleners vol in de wind staan wat betreft Corona. Wanneer je e dagelijks aan word blootgesteld gaat het gewoon een keer fout bij sommigen .

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:39

Oscar schreef:
secricible schreef:
Helaas heeft ook het RIVM geen glazen bol en geen alwetend oog. Ik heb ze nog nergens betrapt op leugels. Wel op achteraf blijken dat dingen niet volledig goed ingeschat zijn. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.

Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.

Ben ik met je eens, echter gingen ze toen ook uit van wat ze toen wisten. Het virus is nieuw, een globale pandemie is nieuw, de noodtoestand is nieuw. De hele wereld ligt in de prak en of bvb een totale lockdown meer leed kan voorkomen zullen we de komende twee, drie weken gaan zien in China waarbij we niet moeten vergeten dat we het over een volgzaam land hebben die de regels strikt opvolgen. In Italië zijn 60.000 boetes uitgedeeld omdat mensen zich niet aan de regels hielden en daar zou het toch duidelijk moeten zijn voor de zwaar getroffen bevolking.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:20

Stel je eens voor dat Nederland direct na het eerste geval op slot was gegaan , echt een complete en zeer strenge lockdown voor een maand. En na die maand dan? Met de hele wereld om ons heen die nu nog steeds in brand staat? Dan hadden wij weer kunnen touwtjespringen op straat , kinderen weer naar school. Alle bedrijven weer open . Terrassen weer vol en dan?? Geen reizen naar het buitenland , alle Nederlanders van voor de lockdown mogen nog steeds niet naar huis, toeristen zeker niet welkom. Maar ja, wij hebben het virus goed aangepakt en zijn er af totdat over een half jaar het in de hele wereld lijkt bedwongen, we worden weer losser en het hele riedeltje begint opnieuw . Dat risico is er nu ook zeker maar misschien word een groot gedeelte van onze bevolking immuun en valt het dan mee. Dat is dus de glazen bol , niemand heeft de perfecte oplossing en welke maatregel dan ook heeft nadelen en voorlopig is het schema nu waar de regering voor kiest. Ik had liever de eerste gehad, dan was het minder gevaarlijk voor mij en was de kans op een medicijn of vaccin iets groter dan wanneer ik het nu krijg . En ik denk dat veel mensen hier uit angst of economische redenen fel reageren .

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:59

Ze zijn nu in andere landen, Frankrijk Spanje al bezig volgens mij om mensen via de telefoon te traceren en wanneer wij ons niet aan de regels houden mogen ze dat van mij hier ook doen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:13

Er is eigenlijk maar één ding waarbij me gigantisch aan erger en dat is dat ze de besmettingen niet per woonplaats vermelden. Woon je in een grote plattelandsgemeente dan zie je de besmettingen per gemeente . Volgens mij kun je beter per woonplaats aangeven of er besmettingen zijn dan worden mensen nog voorzichtiger .

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:01

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1583847 ... -in-de-weg
Ah daar komt de aap uit de mouw. We hebben onszelf blijkbaar te afhankelijk gemaakt van een grote farmaceut die de receptuur van de testvloeistof niet met haar afnemers wil delen, maar zelf onvoldoende capaciteit heeft om te leveren.

De hele wereld is afhankelijk van dit soort bedrijven en zo’n vloeistof kan in een laboratorium ontleed worden en nagemaakt, kan met medicijnen ook. Dus dat zal ook wel gaan gebeuren maar dat duurt misschien even aangezien ze het nu heel druk hebben met testen op Corona zelf.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:38

Daar word al vanaf het begin op gehamerd Femke maar helaas denken mensen nog steeds dat het wel meevalt. Net voor het eerst in twee weken boodschappen gedaan. Bij jumbo bewaker voor de deur, karretjes zelf ontsmetten. Bij ah gewoon karretje pakken en geen ontsmettingsmiddel te zien. Ik heb standaard handschoenen aan en een das( voor zover het werkt) voor mijn gezicht langs. Komt er iemand die ik ken enthousiast op me af , kon nog net de kar ertussen drukken . Heb even gevraagd wat ze niet begreep van anderhalve meter. Ze ging meteen op iemand anders af om daar mee te kletsen. Ook een oudere man, monddoekje, handschoenen en ruim afstand houdend keek het hoofdschuddend aan . We hebben even op ruime afstand gepraat en hij vertelde dat bij hem in de straat al zes gezinnen in thuisisolatie zitten en hij uiterst voorzichtig was . Al weken lang want zijn buurman was vrachtwagen chauffeur en dat vertrouwde hij al niet. Maar hij vond het wel prettig om even een praatje te maken met mij en ik ook. Even je eigen stem weer horen is ook wel prettig.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:50

Ik denk dat landen daar al druk mee bezig zijn, eerste hier gebouwde beademingsapparatuur is al klaar om getest te worden. En een fabriek voor medische beschermingsmogelijkheden zal ook nog wel uit de grond gestampt worden want dit virus zijn we nog niet kwijt.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:47

Mooi dat het in jullie regio goed gaat, in een andere regio zijn ambulances die oudere mensen moesten evacueren massaal bekogeld met stenen en zo is er in elk land iets wat niet goed gaat.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:57

https://www.worldometers.info/coronavirus/ hier kun je volgen hoeveel besmettingen en doden per land er per dag bij komen, maar zoals Amerika, dat is pas laat in de avond compleet want d]lang niet alle staten zijn verwerkt. Gisteren begonnen ze met 5 doden om met 250 te eindigen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:14

Pandora2 schreef:
bigone schreef:
https://www.worldometers.info/coronavirus/ hier kun je volgen hoeveel besmettingen en doden per land er per dag bij komen, maar zoals Amerika, dat is pas laat in de avond compleet want d]lang niet alle staten zijn verwerkt. Gisteren begonnen ze met 5 doden om met 250 te eindigen.

Deze is een goeie. Dank !

Wij zijn vandaag wel heel sterk gestegen :7
Maar alsnog volgt dit wel de voorspellingen van de virologen.

Zag een interview met een Belgische arts, die zei dat hij nu de jongeren die toch nog even een lockdownfeestje vierden nu bij hem aan de beademing liggen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:45

https://nos.nl/l/2327537

Voor de mensen die denken dat het alleen mensen met onderliggende problemen treft om op de ic te komen en te overlijden, zou het onderste stuk uit bovenstaande link even lezen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:18

Bloodymary schreef:
Ik ben belastingadviseur met kantoor aan huis. Net komt een klant de gegevens brengen voor de belastingaangifte. Zij is iemand die maar blijft praten en je bijna niet weg krijgt. Ze werkt in het ziekenhuis en vertelde nota bene dat ze al drie keer met een patiënt zonder bescherming in aanraking was gekomen en die later Corona bleken te hebben... Ik ging steeds verder weg staan. Mooi dat ze in de zorg werkt, maar denk een beetje na. En ik ben echt niet iemand die heel panisch is en doet om niet besmet te raken, maar dit vond ik toch wel vreemd.

En , ondanks dat ze klant, heb je haar niet even verteld hoe dom ze bezig is?

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:19

Ik las deze week het bericht van een wijkagent, die had een aantal jongeren uit elkaar gehaald die in een woonkamer zaten te kletsen, stijf naast elkaar. Hij zal zijn wijkgenoten kennen en daarom hebben ingegrepen. Dit waren vrienden en geen huisgenoten .

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:32

Ook uit de ziekenhuizen in Brabant komen geluiden dat de artsen zien dat het iets afvlakt. En die staan er helaas met de neus boven op in het zwaarst getroffen gebied.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:36

moonfish13 schreef:
Het Radboud heeft een machine ontwikkeld om het beademingsprobleem op te lossen!!!
€370 per unit, ze geven alles vrij straks zodat ze massaal gebouwd kunnen worden!

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2020/n ... x2GGzp5C9I

Dit is zo simpel maar zeer waarschijnlijk in heel veel landen een levensreddend apparaat!!

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:15

Dit is wel toepasselijk, niet leuk maar toch, raakt wel de kern waar het om draait terwijl anderen vechten voor de zieke mensen en onze (strontverwende) maatschappij.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bigone op 26-03-20 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:31

Die drie mensen is om te voorkomen dat mensen denken dat er nog wel twee bij kunnen terwijl het huis gewoon niet groot genoeg is. Dan rekken de grenzen weer op en is de afstand onvoldoende.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:07

Dat filmpje van die twee kids op de bank was om die anderhalve meter aan te geven. Maar dat hadden ze beter met twee mensen buiten op de bank kunnen doen . Nu krijg je inderdaad door sommigen weer dit soort vragen. Gewoon afstand houden, veel handen wassen en niet noodzakelijke visites zoals verjaardagen afzeggen.
Zo moeilijk is het niet maar overal wat achter zoeken maakt de zaak nog veel onduidelijker . Houd je aan de basisregels dan voorkom je al heel veel .

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:10

In Amerika over enkele uren meer besmettingen dan in China en Italië .

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:33

En dan komt er nog een heel serieus probleem bij, wanneer dit achter de rug is komt dit op de zorg af, keuzes moeten ze nu blijkbaar al maken en enkelen hier op bokt kunnen er nu al over meepraten

https://nos.nl/l/2328445

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:51

Die man geeft duidelijk aan dat de hele medische zorg onderbezet was en is. En toen het ziekenfonds werd afgeschaft en de marktwerking in de zorg kwam onder het mom dat de wachttijden zo werden aangepakt waren veel mensen opgelucht want de wachttijd was gigantisch. Alleen is hij nu nog veel groter dan hij ooit geweest is maar betaal je er wel veel meer geld voor. ( staat los van Corona ).