Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:33

Mja, zeker dat samenscholen. Mag dat nou wel of niet op priveterrein. Wat geld dat voor bedrijven (die niet in vitale beroepen zitten) Hoe gaat dat op pensionstallen? Mag je daar ook maar meer met 3 mensen komen?

Precies dat PSvanLot. Ik vind het ook lastiger worden met het vragenrondje.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:02

Ik vind de Jonge toch niet echt standvastig ofzo.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:15

Ik was net in de supermarkt net en ik vond het echt druk.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:31

Ik zit er wel een beetje door. Kan gelukkig nog wel veel naar de paarden, maar zie mijn vriend al weken niet en ik mis hem echt -O- Het voelt gewoon een beetje uitzichtloos sinds deze week.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:48

Heel veel sterkte Babootje :(:)

Hoe zat het nu? Is er vandaag of morgen overleg over wat er gaat gebeuren vanaf 6 april?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:37

Popstra schreef:
LadyMadonna schreef:
Sterkte babootje :(:) verschrikkelijke situatie...

Wat ik niet begrijp... we zitten nu zeg maar 2 weken in maatregelen, en een week in verscherpte maatregelen.
Toch wordt de piek pas eind mei verwacht? Dat is over 8 weken zeg maar... je zou die dan toch eerder verwachten?
Iemand die dit in Jip en Janneke taal uit kan leggen?

Ik begreep ze nu deze week een piek verwachten!??

Ja en dan eind mei weer begreep ik

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:20

Photograph schreef:
Echwel schreef:
Zie toch dat veel jongeren zichzelf belangrijker vinden dan het grote geheel, jammer

Meid, ik ben nergens behalve binnen. Weees blij dat ik niet met een groep jongeren de straat op ga, want zo zie ik er ook heel veel

Je bent wel ergens, want je was bij een vriendin. Dat is toch precies wat niet de bedoeling is en nu zeg je dat je nergens komt.. Juist wat je nu doet is gevaarlijk en de reden dat het virus zich verspreid

Ik vind de briefing ook interessant, maar met die sheet met die blauwe en heel veel rode lijntjes ben ik afgehaakt

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:22

Ik heb het debat gevolgd, maar kan ik ook ergens die brieven vinden? Want Ik heb zomaar het idee dat er volgende week een hele lange brief verzonden word

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:28

ruitje schreef:
Ik wil graag de briefing terug kijken, kan dat ergens? Zie nu alleen het live debat nog maar dat is zoveel van hetzelfde :+

Die van vanmorgen bedoel je? die staat gewoon op Youtube!

https://www.youtube.com/watch?v=JqOq8KlebsY

Alles wat live uitgezonden word over corona staat op de YTpagina van NOS. Persconferenties en dat soort dingen ook

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:51

Ik kook mijn shampoo bij de action als die op is, dus ik kom daarvoor bij de action. Net zoals wel meer huishoudelijke dingen. Action is niet persee voor koffiekopjes, kussenslopen enzv hè :')

Maar langzaamaan heb ik het gevoel dat Nederland toch goed bezig is met de maatregelen. We zijn er nog(lang) niet maar toch fijn dat er een dalende lijn lijkt te zijn

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:24

Ik ben heel benieuwd naar die apps :j ik zie er ook wel heil in geloof ik.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:34

Ik ben dus NPO 1 aan het kijken en ik vind dat immuniteit nog wel een dingetje. als je dus lichte vorm hebt gehad ben je ook maar licht immuun als ik hem goed begrijp. Houd dat dus in dat je nog een keer besmet kunt raken?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:01

Zullen we gewoon weer ontopic gaan en niet zo op elkaar in lopen hakken? Beetje jammer dat het topic nu zo gaat!

Ik ben overigens opgelucht te lezen dat het aantal op de IC's redelijk stabiel blijft! Ik hoop ook dat nederland zich met de paasdagen gedragen kan en dat we toch op de goede weg zijn nu.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:08

Janine1990 schreef:
Ann schreef:
Bizar dat mensen toch gaan in deze tijden. Je hebt toch zelf ook gezond verstand?

Ik denk dat heel erg veel mensen nog niet begrijpen met welk doel we thuis blijven, namelijk de druk op de zorg verlagen en tijdrekken.

Die denken alleen maar: maar ik ben niet ziek, ik kan niemand ziek maken. Dus is het niet zo erg om.... Nouja vul maar in...

Ik weet niet of Nederlanders zo braaf thuis gaan zitten dit weekend. Maar Pasen is in Nederland sowieso meer een feest van familie en woonboulevard heb ik het idee..

Maar ergens snap ik dat ook wel. Ik heb gister voor het eerst binnen mijn kennisenkring gehoord dat iemand corona heeft. Ik woon in Friesland, daar waar het toch minder erg is als in het zuiden van het land. Het is ergens heel onrealistisch wat er gebeurd. Je krijgt beelden te zien op tv, daar moet je het mee doen zeg maar. Kennisje van mij werkt in de thuiszorg en het enige wat ze ziet is dat er minder mensen thuiszorg willen hebben en dus moet sprokkelen om aan haar uren te komen.

En ik praat het niet goed he! maar Ik denk wel dat je gelijk hebt als je zegt dat mensen (nog) niet begrijpen met welk doel ze thuis blijven.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:29

Janine1990 schreef:
Snap ik hoor Ladybird, woon zelf in Groningen vlak bij de beide grenzen. Maar het is hier zo rustig ondanks alles.

Je merkt in de winkel al dat mensen meer lak hebben aan de regels. :(

Jup dat merkte ik van de week ook inderdaad. Ik vind het ook drukker worden in de winkels, Maar ook buiten op straat bijv. NIet in groepjes, maar iedereen gaat met 2 tallen lopen. waardoor het alsnog druk word

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:46

mvdende schreef:
Mijn vader vorige week moest ook verplicht een mandje. Ik natuurlijk ook.

Op een gegeven moment zie ik een lonely mandje in de winkel staan, met jawel de door pap uitgekozen producten.

We moeten er nog even aan wennen dat mandjes continu meegenomen moeten worden.

Vandaag ga ik een rondje boeren winkels doen. Wil even naar de zuivelboerderij en kijken voor wat locale eieren enz.

Mijn ouders komen dit weekend hier Pasen vieren, zusje en vriend blijven thuis. Toch wat onwerkelijk om niet met zn 5en Pasen te kunnen vieren.

2 jaar geleden zaten we met Pasen in Duinerell en vorig jaar in Landal Twenhaarsveld.... Dit jaar dus Tuinasie.

Ik zet mijn winkelkarretje ook ergens heen en ga los vervolgens de boodschappen pakken. Dat mag ook gewoon want de reden van een karretje is bij mijn weten dat zr tellen hoeveel karren er in de winkel zijn

Babootje gecondoleerd :(:) heel veel sterkte!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:35

Ik heb me vandaag voor het eerst echt onveilig gevoeld in een winkel Was hier bij de lidl. Super druk, niet te doen om anderhalve meter afstand te houden. Ik ben met een brood de winkel weer uit gekomen en heb daarna boodschappen bij de AH gedaan. DAar ging het een stuk beter, maar echt lekker voel ik me er niet bij. Ik ga voorlopig maar even geen boodschappen meer doen geloof ik.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:34

_Cathalijne schreef:
Huertecilla schreef:
Is niet echt een intelligente lockdown wel? Er is alleen een verzoek tot beperking van verplaatsing en afstand houden.
Kán zonder meer een intelligente aanpak zijn, maar lockdown is het niet en er wordt niet echt intelligent gehoor aan gegeven.

In het UK loopt het helaas slecht met de niet intelligente niet lockdown aldaar. Zullen serieuze beperkende maatregelen nodig zijn doch de kat is al uit de zak ben ik bang en zou niet weten hoe ze de golf moeten opvangen met de nu al overspoelde NHS.
Heel triest wat ik hoor van vrienden daar.

Kun jij ook wel eens iets positief zeggen over de aanpak van NL of andere landen? want in NL zitten we in een stabiele fase op het moment, lockdown of niet, maatregelen of niet, het werkt wel. Ook landen die strengere maatregelen hebben zien niet een snellere daling dan wat we nu in NL zien. Hoe dat verder verloopt moeten we zien. Maar dat geldt niet alleen voor NL, maar voor alle landen. Vooralsnog houdt een groot deel van de mensen zich aan de maatregelen wat leidt tot een tragere spreiding. Nergens staat dat het doel is dat het virus compleet gestopt wordt, en mogelijk is het niet eens wenselijk (mbt. groepsimmuniteit, of deze nu wel optreed of niet, en ik welke mate is een andere discussie). Het gaat erom dat de spreidingssnelheid daalt, en dat de druk op de zorg niet te hoog wordt.

De maatregelen, en vooral de effeten ervan ontzettend land en regio specifiek. Want in dichtbevolkte gebieden gaat spreiding hoe dan ook gemakkelijker dan in minder dicht bevolkte gebieden. Dus dichtbevolkte gebieden in lockdown gooien is veel effectiever dan dat ene dorpje waar de huizen 500m van elkaar verwijderd staan, Je zou je in die zin zelfs kunnen afvragen of het niet effectiever is om mensen uit de dichtbevolkte gebieden tijdelijk wel in hun 2e verblijf te laten verblijven om zo de populatiedichtheid van bepaalde steden te verminderen (wel in acht nemende dat ze dan min. 14 dagen in quarantaine moeten in dat vakantiehuisje, maar dat ter zijde).

Met betrekking tot een nieuw piek: Hadden we niet in het weekend van 22 maart dat het in de natuurgebieden zo druk was? Iedereen zei toen ook over 2 weken gaan we weer een gigantische piek zien. En toch zien we op het moment een daling? waarom heeft mogelijk met het feit te maken dat de overgrote meerderheid gezond was in die tijd, en er toch een vorm van social distancing werd toegepast (in de wat minder strikte zin dan 1,5 meter, maar elke 10 cm, is toch weer minder risico op verspreiding). Dus gaan we over 2 weken weer een piek zien? we weten het niet, maar zolang iedereen die naar de winkel gaat geen klachten heeft, en er een vorm van social distancing wordt toegepast (idealiter min. 1,5 meter, maar alles is beter dan niets), dan hoop ik toch dat het mee gaat vallen.

Eens met wat hierboven gezegd word! Ik kan eigenlijk niet anders dan trots zijn op de beslissingen die Nederland over het algemeen gemaakt heeft. IC zijn vol, maar niet overvol geraakt waardoor mensen niet meer verzorgd konden worden, mensen houden of doen hun best echt wel om er rekening mee te houden en je hebt er altijd een paar tussen zitten die dat niet interesseert. Dat zal overal in de wereld zo zijn.

Ik ben blij met onze vorm van lockdown. En de cijfers zijn er naar dat we schijnbaar toch iets goed doen :D

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:24

Is er geen technische brieving? Of kijk ik daar nu zo overheen?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:33

Over draaiorgelmuziek, ik kijk uit op een verzorgingstehuis, maar afgelopen zaterdag heeft daar zeker 3,5 uur een draaiorgel gestaan. Ik gun die oudjes echtwel een uurtje muziek, maar na 2 uur ben je zon draaiorgel echt wel zat.

Maar ik vind wel dat dit soort dingen moeten kunnen als men het leven van een ander daar iets makkelijker door maakt. De oudjes kwamen massaal de balkons op en hebben er wel van genoten