Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:24

Joman schreef:
PSvanLot schreef:
Dat zegt dus niet dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren.

We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.

Zeker, maar de zin, dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren is geen kloppende zin.

Wanneer de carnavalsvakantie 4 weken later geweest was, er geen mensen feest gevierd hadden en er geen grote groep mensen naar Noord Italië gegaan was dan was er naar alle waarschijnlijkheid in Brabant niet zo'n grote groep besmet geraakt.

Maar helaas was het op het moment van de carnavalsvakantie in het zuiden nog niet penibel genoeg om alles te kunnen annuleren. Was het maar zo geweest...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:25

MarlindeRooz schreef:
PSvanLot schreef:

Heeeeel Netflix hebben we dan gehad. Met videoland er achteraan.

Gelukkig drukken ze al eventjes boeken. Die zijn nooit op! :D

Ik heb nog een goede 50 boeken op mijn e-reader staan, ik kan vooruit ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:32

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

Zeker, maar de zin, dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren is geen kloppende zin.

Wanneer de carnavalsvakantie 4 weken later geweest was, er geen mensen feest gevierd hadden en er geen grote groep mensen naar Noord Italië gegaan was dan was er naar alle waarschijnlijkheid in Brabant niet zo'n grote groep besmet geraakt.

Maar helaas was het op het moment van de carnavalsvakantie in het zuiden nog niet penibel genoeg om alles te kunnen annuleren. Was het maar zo geweest...

Ja, helemaal gelijk. Dat had het niet zo'n vaart gelopen waarschijnlijk.

Maar je krijgt natuurlijk nooit iets afgeblazen of verboden als daar geen reden voor is en enkel uit voorzorg.

Ik zit inmiddels in de afwachtende stand. Ik luister naar de berichtgevingen op de NOS liveblog en volg de debatten en persconferenties. Verder houd ik me zoveel en zo goed mogelijk aan de afspraken en hoop dat dit allemaal zo goed mogelijk gaat aflopen voor ons allemaal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:51

Huertecilla schreef:
CharleyT schreef:

Perfect omschreven, al die wijsheid achteraf en vingertje wijzen is zo energie verspillend. Niemand heeft in deze unieke situatie de wijsheid in pacht.
Het steeds weer vergelijken van cijfers uit diverse landen is ook zo nutteloos.(niet voor de professional)
Het is tenslotte geen wedstrijd

Er is ook een uiterste wat ´struisvogel-politiek´ heet.

Beter laat dan nooit; beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald :)*

Maar Huertecilla, je woont in Spanje en daar is alles zo goed geregeld. Wat maak je je toch enorm druk en ben je (onterecht?) kritisch over de Nederlandse manier van handelen?

Je blijft hier maar roepen hoe slecht dat het hier gedaan wordt en hoe geweldig het in Spanje gaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:03

Ik was vanmorgen toch weer erg trots op mijn les klanten en mede dorpelingen.

Tijdens het lesgeven heeft iedereen met een tikkie betaald, is er niemand in mijn buurt geweest en hebben we lekker in de zon, buiten kunnen trainen.

Daarna ben ik boodschappen gaan doen in de AH. Iedere kar die een klant wegzette werd meteen gedesinfecteerd. Ik kreeg dus een schone kar.
In de winkel had iedereen gepaste afstand. We hebben netjes op elkaar gewacht en dankjewel gezegd als je iemand voor liet gaan of als je even moest wachten.

Zo slecht doen we het in NL dus niet....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:10

MoniqueT schreef:
PSvanLot schreef:
Ik was vanmorgen toch weer erg trots op mijn les klanten en mede dorpelingen.

Tijdens het lesgeven heeft iedereen met een tikkie betaald, is er niemand in mijn buurt geweest en hebben we lekker in de zon, buiten kunnen trainen.

Daarna ben ik boodschappen gaan doen in de AH. Iedere kar die een klant wegzette werd meteen gedesinfecteerd. Ik kreeg dus een schone kar.
In de winkel had iedereen gepaste afstand. We hebben netjes op elkaar gewacht en dankjewel gezegd als je iemand voor liet gaan of als je even moest wachten.

Zo slecht doen we het in NL dus niet....

Soms mis ik de ´like´-knop!

<3 thanks

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:15

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:19

Rutte geeft heel netjes toe dat de persconferentie van maandag een zooitje was.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:30

purny schreef:
Dus als ik het goed begrijp wat de minister zegt is dat thuis zitten zonder werk niet tot 1 juni geld?

Hoe bedoel je dat?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:45

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1604453 ... ronacrisis
In kamerdebat stevige kritiek op de aanpak van coronacrisis door het kabinet
Kamer wil farmaceuten desnoods met dwanglicenties dwingen om de nodige informatie voor het testmateriaal af te dwingen.

De stevige kritiek is niet waar. Iedereen was het eens over de aanpak van nu behalve Wilders.

Over het testen waren wel veel vragen, maar de Telegraaf brengt het veel erger dan dat het in het debat net besproken werd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:31

Destination schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1604453 ... ronacrisis
In kamerdebat stevige kritiek op de aanpak van coronacrisis door het kabinet
Kamer wil farmaceuten desnoods met dwanglicenties dwingen om de nodige informatie voor het testmateriaal af te dwingen.

Dat is toch hele andere berichtgeving dan de NOS, die stelt dat er kritiek is op de communicatie.
"Alle Kamerleden die tot nu toe aan het woord zijn geweest in het debat over de coronacrisis, hebben kritiek geuit op de manier waarop het kabinet communiceert. Er is onder de bevolking veel verwarring over de genomen maatregelen, zeggen de politici."
https://nos.nl/liveblog/2328375-kamer-k ... essie.html

Over kritiek op het beleid zegt NOS alleen dat Baudet eerder veel kritiek op het beleid had, maar dat hij nu vindt dat er goede maatregelen zijn genomen.

Ook nu.nl heeft het eigenlijk alleen over kritiek op de slechte communicatie.
https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/k ... catie.html

Hart van Nederland stelt dat vorige week Forum voor Democratie en de PVV kritiek hadden op de aanpak, maar dat het lijkt alsof Forum is bijgedraaid. Verder is er inderdaad kritiek op de communicatie, maar het beleid wordt vrij weinig genoemd.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -26-maart/

Het klinkt mij eerder alsof Telegraaf iets anders heeft gehoord dan de andere nieuwssites.

Zo is het ook wat ik gehoord heb.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:32

Cer schreef:
wat is de mevrouw van de SP vervelend..
Wil ze dat Rutte de beschermingsmiddelen uit zn mouw tovert?

Nu wil ze ook de IC capaciteit meteen geregeld zien. Niks mee te maken dat dingen besteld en geregeld moeten worden. Gewoon nu... haha

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:33

Babootje schreef:
Cer schreef:
wat is de mevrouw van de SP vervelend..
Wil ze dat Rutte de beschermingsmiddelen uit zn mouw tovert?

Wat ik wel irritant vind is dat Rutte er iedere keer omheen kletst. Niet alle landen hebben tekorten zoals wij dat hebben. Niet aan IC bedden en al helemaal niet aan testcapaciteit. NL heeft gewoon te laat en te langzaam ingegrepen. Dat toegeven zou al een hele stap zijn.

Het ging om beschermingsmiddelen, die zijn wel degelijk te kort in geheel europa.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:35

Cer schreef:
Maar dat testen is toch al uitgebreid besproken?

Dit ging over beschermingsmiddelen, niet om testen. Dus inderdaad het testen was al besproken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:38

Cer schreef:
Ja want gisteren werd t besluit genomen, dus vandaag moeten ze er zijn...
Ik wou dat ik mn werk zo voor elkaar had.. :j

Ze willen echt exact weten waar iets vandaan komt, wie het maakt en wie er verantwoordelijk is.

Ik snap dat wel, maar is dat nu iets om discussie over te voeren? Het is in mijn ogen belangrijker om te zorgen dat ze er snel komen dan wie er verantwoordelijk voor is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:43

Cer schreef:
Ja nou ja hij zegt dat die dingen besteld zijn.. maar ik kan me voorstellen dat hij niet kan zeggen dat ze er volgende week dinsdag zijn, omdat nu die transportsector soms een troepje is.. zoiets?
Want als hij zegt dat ze er dinsdag zijn, en ze zijn er woensdag, dan breekt de zogenaamde oorlog uit..
Maar ergens moet je denk ook wel weten wat de levertijd is... toch?

Ze zijn ook van zo enorm veel factoren afhankelijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:18

Ladybird schreef:
Ik vind de Jonge toch niet echt standvastig ofzo.

Hij is er ook zomaar neergezet in een hele moeilijke tijd.

Ik zou nog niet bijna willen ruilen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:02

bigone schreef:
https://nos.nl/l/2327537

Voor de mensen die denken dat het alleen mensen met onderliggende problemen treft om op de ic te komen en te overlijden, zou het onderste stuk uit bovenstaande link even lezen.

het zou interessant zijn als bekend zou zijn in welke leeftijdscategorie de overledene vallen die geen onderliggend lijden hadden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:04

Shadow0 schreef:
PSvanLot schreef:
Hij is er ook zomaar neergezet in een hele moeilijke tijd.

Helemaal niet, hij is gewoon minister van VWS en daarnaast vice-premier. Dat is niet 'zomaar neergezet.'

hij moet een Bruins vervangen die in deze crisis het voortouw heeft genomen. het is nogal wat als dat acuut over moet nemen.

Ik vind dat hij het heel goed oet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:08

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

het zou interessant zijn als bekend zou zijn in welke leeftijdscategorie de overledene vallen die geen onderliggend lijden hadden.

Je weet niet zeker natuurlijk of iemand onder liggende gezondheidskwalen heeft. Dus de vraag is wat je daar uiteindelijk aan hebt. Hoewel ik daar ook wel nieuwsgierig naar ben hoor.
Moeder van mijn collega is overleden aan corona. (waarschijnlijk zelfs besmet door die collega zelf, die al 3 weken goed ziek is en inmiddels een longontsteking heeft). Was (voor zover bekend), gezond. Leeftijd 84. Denk dat je bij mensen zonder onderliggend lijden toch al snel in een hogere leeftijdscategorie zit.

Dat weten ze bij ruim de helft van de overledene wel zeker. Daar zou je behoorlijk goed een aantal feiten uit kunnen halen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:10

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

Dat weten ze bij ruim de helft van de overledene wel zeker. Daar zou je behoorlijk goed een aantal feiten uit kunnen halen.

En dus bij een groot deel ook niet :)

Dat klopt. Maar de helft kan voldoende zijn als uit cijfers blijkt dat (bijna) alle 'jongere' mensen die overleden zijn een onderliggend lijden heeft.

Je hebt niet altijd alle cijfers nodig om conclusies te trekken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:33

Het is zo moeilijk. Aan de ene kant wil je graag gaan werken. Even weer naar de normale gang van zaken, voor zover als dat kan.

Ik in het onderwijs ben al 3 weken thuis, eerst wat verkouden en daarna geen school meer. Ben er wel een paar keer geweest om wat spullen te regelen en op te halen, maar dat voelde zo raar zonder al mijn leuke/lieve leerlingen.
Vriend is ook thuis sinds vorige week, die heeft nu kantoor thuis en moet af en toe heel even op en neer.

Ik ga morgenochtend werken bij mijn moeder in de winkel. Daar heb ik zoveel zin in... even wat anders.

Gelukkig heb ik nog wat paardrijles te geven en wat te rijden, dat maakt het wel wat fijner.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:34

LadyMadonna schreef:
Ik reed net langs er kruitvat, en daar staan nu borden buiten dat je alleen met pin mag betalen.... ik vraag me af en f dat mag? Aangezien contant geld gewoon een geldig betaalmiddel een is?

Dat is bij de Action ook al een tijdje. Ik begrijp het, maar ik vind het heel kwalijk. Er zijn mensen die helemaal niet kunnen pinnen. Dat wereldje wordt nu wel heel erg klein.

In de winkel van mijn moeder komen veel ouderen. Die gaan mij morgen ook zeker cash betalen. Ik doe daarna mijn handen heel goed af, je kunt ze moeilijk wegsturen omdat ze niet kunnen pinnen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:35

elnienjo schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik reed net langs er kruitvat, en daar staan nu borden buiten dat je alleen met pin mag betalen.... ik vraag me af en f dat mag? Aangezien contant geld gewoon een geldig betaalmiddel een is?

Het wordt door de overheid geadviseerd om alleen met pin te betalen vanwege de risico's, dan ga je toch nu niet met contant betalen?

Anders bestel je je drogisterijartikelen gewoon online.

En ouderen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:53

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:
En ouderen?

De ouderen die ik ken 70/80-ers betalen gewoon met pin.

Als je zo stokoud bent dat je nooit hebt leren pinnen denk ik dat het sowieso niet verstandig is om nog naar winkels te gaan qua besmettingsrisico's.

Wat een onzin zeg. Er zit ook nog een stukje veiligheid achter. Ik ken meer dan genoeg ouderen die altijd prima hebben kunnen pinnen maar het nu niet goed meer durven.

Wat een gedachte ook dat als je nooit hebt leren pinnen dat je dan een risico bent. koekoek..