Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:44

Pandora2 schreef:
Sorry dat ik je liet schrikken :o

Ze verwachten binnen een jaar tot anderhalf jaar een vaccin beschikbaar te hebben. Dan zullen ze er veel meer vat op krijgen.

Ik dacht dat er bedrijven waren die hoopten in de herfst al een vaccin klaar te hebben? Of zit ik mis?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:58

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:11

Marcella schreef:
Ga ik nu trouwens te ver met 2x per dag temperstuur opnemen ('s ochtends & 's avonds) vind het zelf niet namelijk. :o

Ik vind dat redelijk ver gaan ja. Gebruik je een oorthermometer? Die kan je namelijk niet gebruiken net nadat je uit bed bent gegaan, doordat je hoofd de hele nacht op een kussen heeft gelezen. Zo lang je je fit voelt is er geen enkele reden om je temperatuur op te meten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:30

tienus63 schreef:
Ik schrik van het bericht in het nosjournaal, regionieuws gedeelte, dat virus deeltjes in de rioolwaterzuivering zijn aan getroffen.
Met de woorden van dhr Foucher, viroloog in het achterhoofd krijg ik de kriebels van de watervogels in dat water.

Mwah, ik schrik er niet zo van. Het is niet in het drinkwater aangetroffen, maar in rioolwater. In hetzelfde bericht staat dat de kans dat drinkwater met het coronavirus besmet raakt nul is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:13

Joman schreef:
bigone schreef:
Stel je eens voor dat Nederland direct na het eerste geval op slot was gegaan , echt een complete en zeer strenge lockdown voor een maand. En na die maand dan? Met de hele wereld om ons heen die nu nog steeds in brand staat? Dan hadden wij weer kunnen touwtjespringen op straat , kinderen weer naar school. Alle bedrijven weer open . Terrassen weer vol en dan?? Geen reizen naar het buitenland , alle Nederlanders van voor de lockdown mogen nog steeds niet naar huis, toeristen zeker niet welkom. Maar ja, wij hebben het virus goed aangepakt en zijn er af totdat over een half jaar het in de hele wereld lijkt bedwongen, we worden weer losser en het hele riedeltje begint opnieuw . Dat risico is er nu ook zeker maar misschien word een groot gedeelte van onze bevolking immuun en valt het dan mee. Dat is dus de glazen bol , niemand heeft de perfecte oplossing en welke maatregel dan ook heeft nadelen en voorlopig is het schema nu waar de regering voor kiest. Ik had liever de eerste gehad, dan was het minder gevaarlijk voor mij en was de kans op een medicijn of vaccin iets groter dan wanneer ik het nu krijg . En ik denk dat veel mensen hier uit angst of economische redenen fel reageren .

Oh maar ik zeg helemaal niet dat Nederland op slot had moeten gaan. Eerder maatregelen nemen, dat wel :) En dan heb ik het niet enkel over quarantaine maatregelen, maar ook over het tijdig inslaan van beschermingsmiddelen en beademingsapparatuur.
Nu hobbelen we achter de feiten aan; 2000 beademingsapparaturen bestellen, terwijl de hele wereld erom vraagt. Succes met deze uitdaging.

Goh, in Duitsland heeft het ook even geduurd voordat alles op gang kwam. De Duitse regering heeft 10,000 beademingsapparaten besteld en dat gaat de rest van het jaar duren totdat ze allemaal zijn uitgeleverd. En dan is het nog maar de vraag of ze het dit jaar redden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:17

bigone schreef:
Er is eigenlijk maar één ding waarbij me gigantisch aan erger en dat is dat ze de besmettingen niet per woonplaats vermelden. Woon je in een grote plattelandsgemeente dan zie je de besmettingen per gemeente . Volgens mij kun je beter per woonplaats aangeven of er besmettingen zijn dan worden mensen nog voorzichtiger .

Ja en mensen bij wie het niet in het dorp is worden onvoorzichtiger.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:25

Joman schreef:
Volgens mij zeg ik in zo ongeveer al mijn berichten Europa, en heb ik het zelfs over de wereld.
Dus Nederland staat hier echt niet alleen in :)

Nee, maar in de laatste paar berichten heb je het vrijwel alleen over het RIVM en Nederland gehad, waardoor het lijkt alsof alleen Nederland te laat komt met maatregelen. Dit is echter niet zo, dit geldt voor ontzettend veel landen en dat wilde ik verduidelijken met mijn bericht.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:33

Joman schreef:
Nogmaals, dat heb ik in meerdere berichten al duidelijk gemaakt.
Ik woon in Nederland, dus vandaar dat ik Nederland er verder ook uitpik. Dat doet niets af aan mijn andere uitspraken, dat ook andere landen die niet goed hebben ingeschat :)

Nogmaals, ik wilde alleen verduidelijken dat Nederland niet het enige land is waar middelen laat worden besteld. Ik woon in Duitsland, dus vandaar dat ik Duitsland eruit pik.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:27

Astorga schreef:
purny schreef:
Ik volg het debat ook.

Ik volg het half.
Baudet kreeg nog net geen straf net.
:')

Was hij weer eens stout? :=

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:01

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1604453 ... ronacrisis
In kamerdebat stevige kritiek op de aanpak van coronacrisis door het kabinet
Kamer wil farmaceuten desnoods met dwanglicenties dwingen om de nodige informatie voor het testmateriaal af te dwingen.

Dat is toch hele andere berichtgeving dan de NOS, die stelt dat er kritiek is op de communicatie.
"Alle Kamerleden die tot nu toe aan het woord zijn geweest in het debat over de coronacrisis, hebben kritiek geuit op de manier waarop het kabinet communiceert. Er is onder de bevolking veel verwarring over de genomen maatregelen, zeggen de politici."
https://nos.nl/liveblog/2328375-kamer-k ... essie.html

Over kritiek op het beleid zegt NOS alleen dat Baudet eerder veel kritiek op het beleid had, maar dat hij nu vindt dat er goede maatregelen zijn genomen.

Ook nu.nl heeft het eigenlijk alleen over kritiek op de slechte communicatie.
https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/k ... catie.html

Hart van Nederland stelt dat vorige week Forum voor Democratie en de PVV kritiek hadden op de aanpak, maar dat het lijkt alsof Forum is bijgedraaid. Verder is er inderdaad kritiek op de communicatie, maar het beleid wordt vrij weinig genoemd.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -26-maart/

Het klinkt mij eerder alsof Telegraaf iets anders heeft gehoord dan de andere nieuwssites.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:25

Babootje schreef:
Cer schreef:
wat is de mevrouw van de SP vervelend..
Wil ze dat Rutte de beschermingsmiddelen uit zn mouw tovert?

Wat ik wel irritant vind is dat Rutte er iedere keer omheen kletst. Niet alle landen hebben tekorten zoals wij dat hebben. Niet aan IC bedden en al helemaal niet aan testcapaciteit. NL heeft gewoon te laat en te langzaam ingegrepen. Dat toegeven zou al een hele stap zijn.

Niet alleen Nederland heeft een tekort aan testcapaciteit. Vooral de VS en het VK hebben dit probleem ook. En wat dacht je van Frankrijk, waar eerst iedereen met symptomen werd getest en nu alleen degenen met ernstige symptomen? Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Spanje, waar nu veel minder getest wordt dan voorheen. In de 2e link zie je een overzicht van het aantal tests van een aantal landen, waaronder Nederland. En dan gaat dit alleen nog maar over westerse landen.
https://www.ft.com/content/86efe246-692 ... 70cff6e4d3
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/24/ci ... k-a3994674

Qua IC capaciteiten zou het inderdaad beter kunnen, maar Nederland heeft ongeveer hetzelfde aantal per 100,000 inwoners als de Scandinavische landen of het VK.
https://www.demorgen.be/nieuws/de-klok- ... ~b876f4a0/

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:34

Babootje schreef:
Misschien niet het enige maar de landen om ons heen hebben genoeg en daar wordt wel veel getest.
In zo'n rijk land als het onze waarover men zegt dat we het allemaal zo goed voor elkaar hebben, is het dus beschamend dat we er zo voor staan. Te weinig IC capaciteit, tekort aan beschermingsartikelen en tekort aan testen.

In elk lang zijn er dus tekorten volgens de ECDC.
"Repeated assessments of the situation in the Member States have shown shortages of laboratory consumables. The laboratories have experienced delayed or missing deliveries of swabbing material, plastic consumables, RNA extraction and RT-PCR reagents, and PPE. This is affecting laboratories in all EU/EEA countries. The European Commission has launched a joint procurement to enable equitable access to materials and equipment." (ECDC risk assessment, pagina 16)

https://www.ecdc.europa.eu/sites/defaul ... VID-19.pdf

Het kan bijvoorbeeld wel lijken alsof er ontzettend veel getest wordt in Duitsland, maar je moet niet vergeten dat Duitsland ook veel meer inwoners heeft. En zelfs als Nederland nu de testcapaciteiten wil verdubbelen, is dit wellicht niet mogelijk, aangezien alle lidstaten van de EU problemen hebben met leveringen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:42

PSvanLot schreef:
Cer schreef:
Maar dat testen is toch al uitgebreid besproken?

Dit ging over beschermingsmiddelen, niet om testen. Dus inderdaad het testen was al besproken.

En ook een tekort aan beschermingsmateriaal is niet alleen een probleem. Over de hele wereld zie je dat er mensen mondkapjes aan het naaien zijn of maskers aan het printen zijn met een 3D-printer. De WHO stelt zelf materiaal naar 47 verschillende laten te hebben gestuurd omdat ze niet voldoende capaciteiten hadden. Toegegeven, die zijn niet de meest westerse landen, maar ook daar zijn tekorten.
https://www.who.int/news-room/detail/03 ... -worldwide

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:43

moonsparkle schreef:
Ik vraag me ook af net als een andere bokker waarom ze de piek eind mei verwachten. Het enige wat ik kan bedenken is dat we per april weer alles mogen doen en dan de piek in eind mei hebben wanneer we het wel aan kunnen omdat er dan meer bedden en apparaten zijn?

Misschien heeft het met de druk op de intensive care te maken? Ik las ergens dat een patient gemiddeld 3 weken op de IC ligt, maar dat dit ook regelmatig langer is. Op het moment is er een infectiegraad van 1, dus elk persoon steekt 1 ander persoon aan. Daardoor neemt het totale aantal besmettingen nog steeds toe en komen er dus ook steeds meer mensen op de IC. Doordat ze zo lang blijven liggen, wordt het op een gegeven moment krap met de capaciteiten.

Als dat het niet is, weet ik het ook niet :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:49

Scum schreef:
Iemand vroeg hier naar de piek van eind mei.
Dit heb ik zelf bedacht hoor. Zou dat kunnen komen door al die mensen die een paar dagen geleden alllemaal massaal op de stranden enzo liepen? Als zij elkaar besmetten komen er over 2 weken veel mensen met beginnende ziekteklachten. En volgens mij kun je dan 2 weken later op een IC belanden? Dan zit je dus over 4 weken.... begin mei.
Maar die grote groep mensen kan ondertussen heeeel veel anderen besmet hebben waardoor je dan eind mei een piek krijgt?

Volgens het RIVM ligt de piek ook eind mei, dus je zat goed :))
https://nos.nl/artikel/2328281-rivm-gro ... dklok.html
https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... e_rivm.pdf

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:50

Shadow0 schreef:
Maar bv, Bruins was akkoord met het vorderen van de mondkapjes waar die nog wel liggen, en dat is door De Jonge en Van Rijn weer teruggedraaid. En ondertussen werken er dus mensen zonder bescherming in verzorgingstehuizen of in de thuiszorg, waardoor de kans erg groot is dat personeel en bewoners ziek worden.

Heb je hier een bron van? Ik kan alleen maar vinden dat Bruins het heeft gezegd en dat hij daarna onwel is geworden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:53

Lon schreef:
Teruggedraaid met daarbij het argument dat het dreigende vorderingsbesluit reden voor verschillende fabrikanten was om in het geheel niet meer aan Nederland te willen leveren, waardoor dat besluit een groot ongewenst effect zou hebben.

Heb je een link?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:00

Cer schreef:
ik heb t gegoogled en daar komen wel resultaten uit..
dat alleen 'de dreiging' van de vordering handelaars schuchter maakte omdat ze bang waren dat de kapjes op schiphol ingevorderd zouden worden en de handelaar dan geen geld zou ontvangen...

Zou je dan ook de linkjes willen delen? Alle berichten die ik zie zijn meer dan een week oud en stellen dat de mondkapjes gevorderd zullen worden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:03

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:05

Huertecilla schreef:
Destination schreef:
[ Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Spanje, waar nu veel minder getest wordt dan voorheen.

Pertinent onjuist.
Er zijn hier sinds maandag doorrij sneltest stations en dagelijks komen er nieuwe bij.
In andalucia zijn er al meer dan een dozijn en worden nu the APK stations ingericht.
Bron? Junta de Andalucia.

Inmiddels is er binenlandse productie van 15-20 duizend tests per dag.

Het stond in het artikel van FT in mijn bericht waar je de quote uit hebt gehaald. Daar werd gesteld dat in o.a. Madrid eerst ook mensen met milde klachten werden getest en dat daar nu is overgeschakeld naar het alleen testen van mensen met zware klachten, zoals ademhalingsproblemen.

En heb je een link naar een bericht over de binnenlandse productie?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:09

opisop_shop schreef:
Die verscherpte maatregelen, gelden die ook op pensionstallen bijvoorbeeld?

Hoe bedoel je dat? Pensionstallen zijn in principe privéterrein.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:29

Loretta schreef:
Ze kunnen je zelfs in huis beboeten als je daar een feestje aan het bouwen bent. Dus ja het geldt ook op priveterrein.

Dat was alleen in België, toch? Of heb je ergens een bron waar staat dat het ook over feestjes gaat? In het artikel van RTL Nieuws wordt duidelijk gesproken over privéterrein.
Overigens valt het verzorgen van dieren onder noodzakelijke bewegingen, dus ik betwijfel of de regels dan gelden. Op een pensioenstal met 150 paarden kunnen dan immers niet alle paarden door hun eigenaar verzorgd worden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ren-boetes

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:33

Oscar schreef:
Even een hersenspinsel. Binnenkort moet ik weer voor behandeling in het ziekenhuis zijn. Ik zat eraan te denken om iets leuks/lekkers mee te nemen voor de personeelsleden, maar zou dat nu nog wel mogen?

Het hangt er vanaf wat je meeneemt, ik kan me voorstellen dat zelfgebakken spullen momenteel niet worden opgegeten. Als je iets uit de supermarkt haalt wat gewoon per stuk verpakt is (denk aan gevulde koeken, appelrondo's, dat soort dingen) dat het dan een kleiner probleem is. Bij twijfel zou je altijd even kunnen bellen met het algemene telefoonnummer van het ziekenhuis.

Joman schreef:
Ook bij een pensionstal moet je 1,5 meter afstand houden en mag je niet samenscholen. Dat lijkt me toch wel als een paal boven water staan?
Welke regel zou nog meer van toepassing moeten zijn?

Ik zei ook niet dat je een feestje moest gaan bouwen en elkaar moest gaan knuffelen, toch? Ik kan me alleen voorstellen dat je dan wel met meer dan 3 mensen op het terrein aanwezig bent. Het gaat mij er nu om dat er wordt gesproken over openbare ruimte en een pensioenstal dat niet is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:39

Babootje schreef:
Van Dissel moet voorlopig echt even zn mond houden...

Waarom? Enige context zou wel fijn zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:25

Babootje schreef:
Dat staat een paar posts terug. Daar ook uitgelegd waarom hij even zijn mond zou moeten houden.
Als je niet leest, ja dan houdt het op...

Is het zoveel moeite om het even uit te leggen? Niet iedereen onthoudt de inhoud van posts die bijna 24 uur geleden zijn geplaatst. Bovendien lijkt het door de manier waarop je het nu hebt geplaatst alsof hij vandaag iets verkeerds heeft gezegd, wat dus kennelijk niet het geval is?