Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:07

lifaya schreef:
Nou bij mijn werk toch geen aanpassing bij de fouillering op de luchthaven :7 als er “random” is moeten we vooralsnog de gehele persoon handmatig controleren. Lekker handig als mensen klachten hebben en je dus in iemands gezicht staat te hijgen...

Misschien een hele stomme vraag, maar hoe zou je het anders willen doen?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:13

De Jumbo in de buurt van mijn ouders had al op Facebook staan of mensen alsjeblieft zoveel mogelijk alleen naar de winkel wilden komen. Er liepen daar hele gezinnen die er een familie-uitje van hadden gemaakt :=

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:19

Storm schreef:
Destination schreef:
De Jumbo in de buurt van mijn ouders had al op Facebook staan of mensen alsjeblieft zoveel mogelijk alleen naar de winkel wilden komen. Er liepen daar hele gezinnen die er een familie-uitje van hadden gemaakt :=


Maar sommigen hebben geen keuze. Ik ben alleenstaande moeder van 2 kleine kinderen. Als ik boodschappen doe, moeten ze mee... #)

Daarom ook 'zoveel mogelijk'. Er waren mensen waarbij beide ouders boodschappen aan het doen waren inclusief hun kinderen. In jouw geval is het niet mogelijk om je kinderen thuis te laten, maar een vader kan prima op de kinderen letten terwijl de moeder boodschappen doet of andersom.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:25


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks de regels in de bovenste foto was de supermarkt hier bijna helemaal leeg. Geen wc-papier, geen meel, geen suiker en conserven ook heel weinig. Ik vind het heel triest, want vooral de oudere mensen hebben vaak niet de capaciteiten om zo veel te hamsteren. Een vriend vertelde me dat hij een oudere vrouw in de supermarkt had gezien die haast stond te huilen dat er helemaal geen fruit meer was, want die vitaminen had ze nodig -O-

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:21

Kaja schreef:
Wel eens bij stilgestaan dat degene met twaalf broden dit meeneemt voor de mensen uit haar dorp? Op ons dorp is er namelijk ook een onbaatzuchtige vrouw die boodschappen doet voor dorpsgenoten die niet kunnen, willen of durven.
Wel eens bij stilgestaan dat de mensen met een volle winkelwagen een groot gezin hebben of inwonende ouders? Ik heb namelijk ook tijdelijk mijn ouders in huis.
Wel eens bij stilgestaan dat de mensen die nu meer boodschappen meenemen dan anders dit doen omdat zij zo min mogelijk nog in contact willen komen met andere mensen? Want dit is het advies toch?
Wel eens bij stilgestaan dat mensen willen voorkomen om bij een eventuele lock down uren in de rij moeten staan om eten en drinken te kopen? Want dat is wat we zien in Italië en Spanje.
Juist diegene die een negatieve lading willen geven aan hen die de boodschap wel degelijk begrijpen, juist diegene die deze situatie aangrijpen om negatieve uitlatingen te doen over de mensen die de ernst van dit maatschappelijke probleem wel degelijk begrijpen.
Juist diegene hangen achterover, juist diegene leiden hun leven alsof er niets aan de hand is, juist diegene zorgen ervoor dat het virus grip krijgt, verspreid en voor zoveel meer ellende zorgt dan noodzakelijk. Juist jullie tonen geen medeleven voor risico groepen zoals oudere mensen en mensen met een zwakke gezondheid!
Want ondertussen doen jullie niet veel meer dan je medemensen zwart maken op sociale media. Ondertussen beperken jullie geen sociale contacten.
Dit is een tijd van bezinning en beproeving.
Er kan nog zo hard geroepen worden dat er genoeg voorraad is, maar heeft nu niemand in de gaten dat als je in een vroeg stadium zorgt voor voldoende voorraad bij je thuis dit eraan bijdraagt dat we sociale contacten beperken zodat de overheid dat niet voor ons hoeft te beslissen? Hoe minder beweging onder ons mensen, hoe minder de beweging van het virus.
En als je dan toch boodschappen doet, neem dan iets mee voor diegene die niet kunnen, willen of durven. Hopelijk dit keer zonder dat je beschuldigd word van hamsteren of asociaal gedrag. Want niemand weet dat je thuis vijf kinderen hebt waarvan er eentje een zwakke gezondheid heeft of dat je boodschappen meeneemt voor je dorpsgenoten. Je bent een held, een familiemens, iemand die verder nadenkt en zo een steentje bijdraagt om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt. Een onderdeel van de tijd waarin we allemaal even stil moeten staan.... stil staan bij alles wat er om ons heen gebeurd.

En wat wil je hier precies mee zeggen? Ik denk als je bij binnenkomst bij de supermarkt aangeeft dat je ook boodschappen doet voor buren e.d., ze heus wel af willen wijken van eventuele regels die ze hebben. Feit is gewoon dat de meeste mensen niet zo liefdadig zijn dat ze voor anderen boodschappen doen, maar dat ze voor zichzelf aan het hamsteren zijn. Het probleem met het hamsteren is dat er niet genoeg overblijft voor anderen. Als ik nu naar de supermarkt ga en genoeg inkoop zodat ik minder vaak heen hoef, heeft degene na mij toch niets meer? In mijn lokale supermarkt mag je nog maximaal 2 blikken groente, 2 blikken soep e.d. meenemen en alsnog is de hele supermarkt leeg.

Banyu schreef:
Wij zijn gister sinds 17u weer open gegaan met de Drive.
Wél is het alleen met pin betalingen, was nog best druk, en met afrekenen moeten wij plastice handschoenen aan.

Sommige gasten worden echt boos, omdat ze voor nu even NIET contant kunnen betalen. En voornamelijk veel buitenlanders, Let op: Ik ben geen rasist oid, maar om dan ineens maar je middelvinger op te steken oid, gaat dan ook iets te ver.

Helaas merken wij het ook in onze uren, dat iedereen weinig wordt ingepland. Dit is vanuit het hoofdkantoor. Beetje lastig, aangezien sommige écht al wel druk maken, o.a ook ik onbewust misschien, of mensen hun vaste lasten wel kunnen betalen volgende maand! -O-

Ik hoop van harte dat voor iedereen alles weer gauw normaal kan worden!

Ik zag wel een filmpje op facebook voorbij komen, iemand die nu ook het caronavirus heeft, die had het heel moeilijk met ademhalen. Misschien dat jullie die ook wel gezien hebben?

Hier in Duitsland wordt nu ook veelal om pin gevraagd en ik merk dat het toch lastig is in een land die zo gericht is op contante betalingen. Mensen moeten echt even omschakelen naar het pinnen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:29

Kaja schreef:
Ik merk dat je je aangesproken voel, daarom wil ik je vragen om mijn bericht nogmaals te lezen. En dit keer vanuit een ander perspectief, niet vanuit je eigen referentiekader.

Ik voel me helemaal niet aangesproken hoor, ik heb standaard voldoende voorraad in huis. Feit is gewoon dat niet iedereen ineens kan gaan hamsteren om sociaal contact te gaan verminderen. Er is dan een hele grote groep die helemaal geen boodschappen meer krijgt, omdat de winkels niet snel genoeg bevoorraad worden. Het is niet voor niets dat veel winkels met regels komen om de hamsteraars in te perken. Die regels zijn niet bedoeld om grotere gezinnen of liefdadige mensen te pesten, daarvoor zullen ongetwijfeld na uitleg uitzonderingen voor gemaakt worden. Het gaat om kleinere gezinnen/paren die ineens flink gaan hamsteren.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:35

Kaja schreef:
Dan heb je makkelijk praten met je standaard voorraad toch?! Je gaat totaal voorbij aan hetgeen waar het nu om draait, je mist de essentie van mijn post maar laat je ondertussen wel zeer negatief uit over mensen zoals Monique hierboven. Maar ja, makkelijk praten als je standaard voldoende voorraad hebt.

Je bent me nu helemaal kwijt. Welk punt probeer je nu te maken?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:40

Kaja schreef:
dakplaat schreef:
Kaja dat soort emo-betogen met 'jullie jullie jullie' draagt ook weinig bij aan enige verbondenheid. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje hoor.

Wie de schoen past, trekke hem aan.
Het enige wat ik graag zou zien, is dat sommige het bekijken vanuit een ander perspectief.
Niets emo aan, want het irriteert me mateloos!

Maar wat was nu exact het punt van je bericht dan?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:41

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk kan de OS gewoon niet doorgaan. Je hebt nu al een enorme ongelijkheid in trainen qua voorbereiding. In Nederland ligt alles stil, Frankrijk ook en in vele andere landen ook. Topsporters kan je niet zomaar een aantal weken niet laten trainen, dat is funest. Laat staan als het maanden gaat duren.

Dat las ik ook over wielrenners inderdaad. Dat het bij hen gewoon heel precies komt qua training om op het juiste moment in topvorm te zijn.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:46


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:51

secricible schreef:
ja, maar ik bedoel dat hij daar niet als nummer 1 naar boven komt, sorry ik was beetje vaag :D

Dat klopt, want de tabel is gesorteerd op het grootste aantal gevallen. Als je helemaal rechts op tot cases/1m pop klikt, staat IJsland wel helemaal bovenaan.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:52

bigone schreef:
Zo'n tabel zegt vrij weinig, misschien heeft ijsland iedereen getest en een ander land bijna niemand.

Dat heeft IJsland inderdaad gedaan.
"“A proportionally high number of samples have been taken from arriving passengers and we have therefore managed to achieve early detection of infections. We are committed to keeping our residents and visitors as informed and prepared as possible and given the small population of Iceland this is easily achieved,” says Alma D. Möller, Director of Health."
https://www.government.is/news/article/ ... n-Iceland/

IJsland heeft als voordeel dat het vrij weinig toegangspunten heeft en het dus makkelijker kan controleren wie het land binnenkomt.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:29

Kaja schreef:
dakplaat schreef:
Als je dat graag wil zien, is het handig om je bericht anders te formuleren. Jezelf als held beschrijven en alle anderen als schuldige komt niet bijzonder sympathiek over.

Waar beschrijf ik mijzelf precies als held?

Als mijn bericht niet aankomt, omdat je het niet kan lezen vanuit een andere invalshoek dan hoef je ook niet datgene eruit te halen wat je als stok kan gebruiken om te slaan. Laat het dan voor wat het is.

Ik zal mezelf nogmaals herhalen. Wat is nou precies het punt van je eerdere bericht? Wat wil je ermee aantonen?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:36

Isapaardje schreef:
1705 besmettingen in Nederland met 43 doden.
Duitsland telt bijna 8000 besmettingen met 20 doden.

Om voorbeeld te noemen.
Ik snap die verhouding dan niet goed. Is men in Duitsland gezonder of testen ze daar meer mensen op corona dan hier? Weet iemand dat?

In Duitsland wordt er ook niet bijzonder veel getest :n In mijn stad hebben we een Fieberambulanz, zodat eventuele patiënten niet naar hun huisarts of ziekenhuis hoeven.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:44

Loretta schreef:
Het is toch weer een enorm risico om de scholen toch weer gedeeltelijk open te gaan doen. Het mag toch wel duidelijk zijn dat je met dit virus niet moet gokken.

Het is echter niet gezegd dat leerlingen ook fysiek op school moeten zijn. Voor examens zal dit wel het geval zijn, maar aangezien er verder geen leerlingen zijn, kunnen de eindexamenklassen over meerdere lokalen verspreid worden. Voor de normale lessen kan uitgeweken worden naar online middelen, zoals Skype. In het artikel van NOS wordt bijvoorbeeld ook genoemd dat mondelinge examens eventueel via de telefoon gedaan kunnen worden.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:13

Photograph schreef:
Tieneke schreef:
Oookeeeeeee.... Terug on topic?

Ik ben benieuwd welke bijkomende maatregelen in België komen. Het volk schreeuwt algemeen om een lockdown...


Waarom zouden ze een lockdown willen.. Ik hoop echt niet dat nederland een lock down krijgt, lijkt me echt niet chill gedwongen in huis te zitten..

Maar je hoort nu ook al zoveel mogelijk thuis te blijven, toch? Hier in Duitsland noemen ze het geen lockdown, maar vrijwel alles is dicht. Ik vraag me af of ze nog met een curfew komen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:16

Photograph schreef:
wat ik me btw afvraag, moet je eigenlijk hamsteren als er een lockdown komt? Mag je dan ook niet naar supermarkten etc?

Nee. Supermarkten blijven open.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:19

Mjetterd schreef:
Is het de verwachting dat er meer testen beschikbaar komen en er meer getest gaat worden? Of blijft het bij ouderen en risicogroepen?

Er worden wel meer tests gemaakt, o.a. door het Zwitserse bedrijf Roche dat nu heel veel heeft verkocht aan de VS. Er is voor zover ik weet nog niet bekend of Nederland meer tests gaat krijgen en zo ja, of er dan ook meer getest gaat worden. Ik denk haast dat het bij de ouderen en risicogroepen blijft. Hopelijk nemen ze dan ook meer zorgpersoneel mee in de tests.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:22

Pandora2 schreef:
Wat ik dan wel weer bijzonder vond om te horen, is dat hier in de buurt blijkbaar een aantal huisartsen zijn die haast geen patiënten meer hebben in de praktijk. Agenda's wijd open voor de rest van de week.

Zou het feit dat een afwezigheidsattest nu gewoon per telefoon kan aangevraagd worden hier iets mee te maken hebben ? :=

In deze periode zijn er heel veel mensen met verkoudheid en griep. Normaal gesproken zullen die naar een arts toe gaan voor een attest wanneer de werkgever dit verlangt en dit zal nu inderdaad per telefoon gaan. Ik denk trouwens ook dat mensen nu langer wachten met naar de arts gaan uit angst voor besmetting?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:23

Photograph schreef:
sureido schreef:
Photograph je plaatst nu echt onnodige berichten, je deed toch zelf vakkenvullen? Kom op zeg. Er is al zovaak hier als door Rutte als door supermarktmanagers gezegd dat hamsteren niet nodig gaat zijn.


Oh dus ik mag ook al geen vragen meer stellen? Wat is het volgende wat niet meer mag?

Naar buiten gaan :+

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:48

Babootje schreef:
Morris schreef:
Isapaardje, je noemde incubatietijd van 14 dagen (als ik het goed heb).

De mediaan is 5 dagen.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19
https://nl.wikipedia.org/wiki/COVID-19


Ik had begrepen dat binnen 12 dagen 98% besmet is en dus voor de zekerheid dus 14 dagen worden genomen.

98% van wat precies? Dat de incubatietijd van de meerderheid (98%) binnen 12 dagen is?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:54

Sassii schreef:
Ik ben WOEST!

Mijn schoonouders rijden nét Nederland binnen na een roadtrip met de camper door Zuid Spanje, Frankrijk en België. Ze zijn al een paar dagen terug vertrokken, maar ze konden niet meer rijden dan dat ze al deden.
Je zou denken dat ze gelijk naar huis gaan en zichzelf 2 weken in quarantaine zouden zetten, niet dus! Ze gaan gelijk gezellig bij mijn schoonzusje en haar vriend op bezoek in Bennekom.
En niemand van die hele familie die zegt dat dit niet kan. Iedereen zegt ‘wat gezellig!’
Die hele familie heeft zo’n ongelofelijk bord voor hun kop. Hoe achterlijk kan je zijn?
Ik ga dus voorlopig niet meer naar mijn schoonouders. (Goed excuus om niet te hoeven gaan ;-))

-O-

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:56

Citaat:
Defensie bereidt zich voor om de Nederlandse bevolking te helpen in de strijd tegen het coronavirus. Volgens minister Bijleveld houdt de krijgsmacht rekening met allerlei scenario’s. “Gelukkig is de militaire inzet nog niet nodig geweest, maar als het moet ondersteunen we waar dat mogelijk is.”

“Denk aan onze medische capaciteit”, noemt ze als voorbeeld. “We hebben het calamiteitenhospitaal in Utrecht, maar daarnaast nog een noodhospitaal dat misschien is in te zetten. Ook is er opvangcapaciteit om mensen in quarantaine te houden.” En dit gaat alleen nog maar over plekken op het land. Ook op het water heeft de krijgsmacht het een en ander te bieden.

Dan gaat het natuurlijk over de marine “De amfibische transportschepen Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam beschikken over geavanceerde en ruime ziekenboegen waar patiënten met besmettelijke ziektes zijn te behandelen”, licht Bijleveld toe. “Dat geldt trouwens ook voor het logistieke ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr.Ms. Karel Doorman. Dat heeft bovendien eigen laboratoria en een speciale quarantaineruimte met afzuiging. Heel geschikt om patiënten met besmettelijke ziektes te behandelen. We onderzoeken welke van deze capaciteiten beschikbaar zijn."

De Doorman heeft zijn grote meerwaarde bewezen in 2014 toen het schip werd ingezet bij de bestrijding van Ebola in West-Afrika. Alle 3 de schepen hebben operatietafels en gezamenlijk zo’n 30 intensive-carebedden.
Bijleveld: “Inzet was tot nu toe nog niet nodig, maar zoals altijd staan we klaar voor als dat wel het geval is. Het kan niet zo zijn dat we ons dan nog eens moeten gaan voorbereiden.”

Het draait niet alleen om opvangplekken en medische hulp als de minister het heeft over het paraat staan van Defensie. “Militairen zijn natuurlijk ook in te zetten voor transport, of voor distributie van wat dan ook. De landmacht kan noodvoorzieningen bouwen. Mocht de nood aan de man zijn dan ondersteunt Defensie desgewenst de politie bij het handhaven van de openbare orde. Het is een van onze taken om civiele autoriteiten te ondersteunen. Defensie is misschien niet veel in beeld nu, maar als het erop aankomt kan Nederland op haar krijgsmacht rekenen. Maar we moeten natuurlijk wel rekening houden met een inzet voor langere tijd.”

Natuurlijk heeft Bijleveld ook oog voor de militairen zelf, want die kunnen het virus net zo goed oplopen. Dus volgt Defensie het advies van de RIVM om zo lang mogelijk op de been te blijven. “In de uitzendgebieden monitoren we de situatie en nemen maatregelen. Hier in eigen land wordt waar mogelijk thuis gewerkt. Ik sluit me graag aan bij de minister-president: Ik heb groot respect voor onze hulpverleners, artsen en verpleegkundigen en iedereen die nu voorop gaat. Alleen samen en gecontroleerd kunnen we het coronavirus bestrijden. “Hou je aan de aanwijzingen en sta elkaar bij als dat mogelijk is”, voegt Bijleveld eraan toe, “of zoals wij in Twente zeggen: Noaberschap."


Dit las ik net op de Facebookpagina van defensie. Kort gezegd heeft defensie middelen om de civiele maatschappij te ondersteunen, zo is er o.a. een noodhospitaal dat ingezet kan worden. Verder zijn er mogelijkheden om mensen in quarantaine te plaatsen en zijn er 3 schepen die mensen kunnen opvangen. Naast medische hulp kan defensie ook helpen met transportmiddelen of het handhaven van de openbare orde.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:10

LadyMadonna schreef:
vraag:

Mijn man heeft af en toe acute bronchitis als reactie op huisstofmijt. Heeft daar een puffer voor, die hij alleen dan gebruikt.
Ook heeft hij een auto-immuun ziekte (psoriasis).
Hij is verder kerngezond, sportief, eet gezond... maar krijgt wel elk jaar een oproep voor een griepprik.
Is hij nu risico patiënt of niet? En als hij Corona zou krijgen, is het dan te verwachten dat hij er meer last van krijgt of is dat echt glazenbol werk?

Je man valt met psoriasis in principe niet in de risicogroep en loop evenveel risico als andere mensen om besmet te raken.
https://farbenhaut.de/coronavirus-psoriasis/
https://www.psoriasis-netz.de/medikamen ... mente.html
https://psoriasispatientennederland.nl/ ... rona-virus

Volgens het longfonds is op dit moment nog niet duidelijk wat het Coronavirus voor de verschillende groepen longziektes gaat betekenen. Ook hier geldt dat je het risico op besmetting zo klein mogelijk moet maken. Het virus heeft natuurlijk veel invloed op de longen, dus ik kan me voorstellen dat het verloop erger is als er al een longziekte is, dit staat ook in onderstaande link. Het is mogelijk dat de longziekte verergerd wordt door het Coronavirus.
https://www.longfonds.nl/corona-longziekten

Echter kan je het beste contact opnemen met de huisarts of met de specialist.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Azhari, Condor, corinec, Elin_, Floko, gillian, hafpower, Hannerups, judithje, kimberly1995, leanneXXnona, LuCa88, nimbletje, ontherun, Tessiej, Typhoon, vikawiek, VuurVleugels, wiifke, YandexBot en 185 bezoekers