Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:18

Janneke2 schreef:
sureido schreef:
Maar ik denk eigenlijk dat echt al veel mensen Corona hebben gehad hoor, zonder dat ze het wisten. Dan is eind mei toch ver weg?

Vergelijk het met polio.
(Even een willekeurige ziekte.)

Honderd mensen krijgen het in augustus: voor 95 is het 'een zomergriepje' of een paar dagen diarree.
Voor 2 mensen: tijdelijke verlammingsverschijnselen, voor 2 mensen blijvende verlammingen en 1 mens sterft.

Volgens mij doelt Sureido op het geluid dat eind mei de piek wordt verwacht...

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:26

Kaus schreef:
Maar die cijfers groeien toch enorm als de universiteiten, hoge scholen, bejaardenhuizen etc straks allemaal weer open gaan? Of willen ze dat dan geleidelijk gaan doen? Je kan toch niet alles in één keer weer open gooien...

De teugels zullen ze wat laten vieren en vervolgens weer moeten aantrekken. Dat is de verwachting. Totdat er een vaccin komt...

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:27

Marie_Anne schreef:
sureido schreef:
Ja inderdaad, ik verwacht die piek veel eerder, vooral als deze maatregelen zolang nog gelden.

Het duurt even voor de maatregelen effect hebben, het duurt even voor mensen ziek worden en anderen besmetten, en dan duurt het ook nog even voor een aantal van die mensen zo ziek zijn dat ze op de IC belanden. En degenen die op de IC belanden blijven er lang liggen. Vandaar dat ze eind mei de piek verwachten volgens mij.

Maar dan nog, zou ik denken dat je de piek half mei toch wel moet hebben (gehad).

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:30

Kaus schreef:
Joman schreef:

De teugels zullen ze wat laten vieren en vervolgens weer moeten aantrekken. Dat is de verwachting. Totdat er een vaccin komt...

Dit lijkt mij ook. Maar dan zie ik het dus ook wel gebeuren dat de universiteiten in het nieuwe studiejaar weer open gaan en dan misschien na een maand toch weer dicht.

Zijn er al berichten over hoe ze dit willen gaan doen?

Tja, dat is afwachten. Ze bekijken het per een paar weken. Dus daar zul je ongetwijfeld tzt iets over horen.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:33

Wat is die beste mevr van die PvDD toch een doos en een drammert. Ongeloofloos.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:48

bigone schreef:
https://nos.nl/l/2327537

Voor de mensen die denken dat het alleen mensen met onderliggende problemen treft om op de ic te komen en te overlijden, zou het onderste stuk uit bovenstaande link even lezen.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat nog denkt...
Overigens kun je je ook afvragen of de overledenen geen onderliggende kwalen hadden, die niet bekend zijn. Maargoed, dat zullen we niet te weten komen :)

Joman

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:00

Even over het debat he; die Jesse Klaver heeft zich binnen afzienbare tijd ook ontpopt tot een naar mannetje zeg. Veldman verdient een prijs voor snelspreken :D

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:05

PSvanLot schreef:
bigone schreef:
https://nos.nl/l/2327537

Voor de mensen die denken dat het alleen mensen met onderliggende problemen treft om op de ic te komen en te overlijden, zou het onderste stuk uit bovenstaande link even lezen.

het zou interessant zijn als bekend zou zijn in welke leeftijdscategorie de overledene vallen die geen onderliggend lijden hadden.

Je weet niet zeker natuurlijk of iemand onder liggende gezondheidskwalen heeft. Dus de vraag is wat je daar uiteindelijk aan hebt. Hoewel ik daar ook wel nieuwsgierig naar ben hoor.
Moeder van mijn collega is overleden aan corona. (waarschijnlijk zelfs besmet door die collega zelf, die al 3 weken goed ziek is en inmiddels een longontsteking heeft). Was (voor zover bekend), gezond. Leeftijd 84. Denk dat je bij mensen zonder onderliggend lijden toch al snel in een hogere leeftijdscategorie zit.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:08

opisop_shop schreef:
Die verscherpte maatregelen, gelden die ook op pensionstallen bijvoorbeeld?

Ja natuurlijk.

Joman

MoniqueT schreef:
Majabeestje schreef:
Waarom vergelijken we steeds met Spanje? Ik meen toch dat de situatie daar niet te vergelijken was met hier? Een beetje meekijken hoe het in andere landen gaat snap ik, maar als je het zo graag wil hebben over Spanje dan ga je toch op een Spaans forum? Of is daar geen bokt? :+

Ik heb eerder aangeboden het hier niet meer over Spanje te hebben, maar kreeg toen juist de vraag van diverse mensen om dat wel te doen omdat ze het interessant vinden.

En nee, Spanje heeft geen Bokt, maar wel veel informatie die ik net zo goed volg. Mijn interesse in Nederland is zeker zo groot, gezien mijn hele gezin daar bijna woont.

Ik vind het nog steeds interessant om te lezen.
Men doelt meer op het gehak van HC, dat begint behoorlijk irritant te worden.

Joman

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Je weet niet zeker natuurlijk of iemand onder liggende gezondheidskwalen heeft. Dus de vraag is wat je daar uiteindelijk aan hebt. Hoewel ik daar ook wel nieuwsgierig naar ben hoor.
Moeder van mijn collega is overleden aan corona. (waarschijnlijk zelfs besmet door die collega zelf, die al 3 weken goed ziek is en inmiddels een longontsteking heeft). Was (voor zover bekend), gezond. Leeftijd 84. Denk dat je bij mensen zonder onderliggend lijden toch al snel in een hogere leeftijdscategorie zit.

Dat weten ze bij ruim de helft van de overledene wel zeker. Daar zou je behoorlijk goed een aantal feiten uit kunnen halen.

En dus bij een groot deel ook niet :)

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:30

Oscar schreef:
Precies, laten we elkaar steunen als dat kan. En ik vind het ook interessant om te lezen hoe het er elders aan toe gaat. Kan me ook goed voorstellen dat als je in een ander land zit en nu gedwongen minder contacten hebt dat je dan een stuk steun kunt vinden bij mensen die helaas in hetzelfde schuitje zitten. Wat mij betreft ben je meer dan van harte welkom hier in dit topic.

Even een hersenspinsel. Binnenkort moet ik weer voor behandeling in het ziekenhuis zijn. Ik zat eraan te denken om iets leuks/lekkers mee te nemen voor de personeelsleden, maar zou dat nu nog wel mogen?

Ik heb gisteren 800 tulpen laten bezorgen in het ziekenhuis, via Bolt Amsterdam. (voor personeel én voor patiënten)
Zoiets kun je doen. ik zou zelf niets eetbaars meenemen; althans, ik zou het niet opeten als ik het zou krijgen :D
Laatst bijgewerkt door Joman op 26-03-20 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:31

Destination schreef:
Loretta schreef:
Ze kunnen je zelfs in huis beboeten als je daar een feestje aan het bouwen bent. Dus ja het geldt ook op priveterrein.

Dat was alleen in België, toch? Of heb je ergens een bron waar staat dat het ook over feestjes gaat? In het artikel van RTL Nieuws wordt duidelijk gesproken over privéterrein.
Overigens valt het verzorgen van dieren onder noodzakelijke bewegingen, dus ik betwijfel of de regels dan gelden. Op een pensioenstal met 150 paarden kunnen dan immers niet alle paarden door hun eigenaar verzorgd worden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ren-boetes

Ook bij een pensionstal moet je 1,5 meter afstand houden en mag je niet samenscholen. Dat lijkt me toch wel als een paal boven water staan?
Welke regel zou nog meer van toepassing moeten zijn?

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:49

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:

Ze kunnen je zelfs in huis beboeten als je daar een feestje aan het bouwen bent. Dus ja het geldt ook op priveterrein.

Volgens mij kan dit niet hoor, je in huis beboeten. Niet met de maatregelen die nu zijn getroffen in ieder geval.

De regels zijn zo, dat gemeenten meer bevoegdheden krijgen om maatregelen op te nemen en te handhaven. Dit kan dus per gemeente verschillen.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:59

Marie_Anne schreef:
Joman schreef:

De regels zijn zo, dat gemeenten meer bevoegdheden krijgen om maatregelen op te nemen en te handhaven. Dit kan dus per gemeente verschillen.

Om gebieden aan te wijzen waar kan worden gehandhaafd ja. Niet in iemands huis. Volgens mij heeft Rutte dat zelfs nog zijdelings genoemd tijdens die persconferentie.
Citaat:
Burgemeesters kunnen gebieden aanwijzen waar groepsvorming verboden is. Het kan gaan om parken, stranden of wijken. Bij groepen van 3 of meer die geen anderhalve meter afstand houden, wordt gehandhaafd.

Citaat:
De bestaande maatregelen wil de overheid ook beter kunnen handhaven. Daarom krijgen burgemeesters de mogelijkheid om via een noodverordening makkelijker en sneller op te kunnen treden. Burgemeesters kunnen specifieke locaties sluiten, zoals parken, stranden en campings. Er kunnen ook boetes worden opgelegd.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... te-krijgen

Dat is toch precies wat ik zeg :)

Joman

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:09

In Frankrijk is een16 jarig meisje overleden aan Corona...

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:14

raket schreef:
Ik heb besloten de regels wel te lezen als ik ooit weer uit isolatie kan. Morgen 3 weken en ik zit nog wel minstens een week vrees ik.
Tegen die tijd ben ik toch mensenschuw.

Hahaa. Mensen zullen ook bang voor jou zijn, als ze weten dat je Corona hebt (gehad) ;) :D
Duurt wel erg lang zeg...

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:18

secricible schreef:
mvdende schreef:
Ik ben het volledig met sureido eens.

Tot 6 april was nog te "overleven" tot 1 juni zou al veel ergernis oproepen en veel financiële problemen in de toeristische sector.

Als het veel langer dan 1 juni gaat duren, dan zijn de financiële gevolgen niet te overzien én zijn de meeste mensen het goed zat! Mensen gaan dan pogingen doen om onder het beleid uit te komen, bijvoorbeeld door eten af te halen en voor de stoep van het restaurant op gaan eten. Of met mooi weer het eten in een parkje opeten.

Als het straks écht mooi weer gaat worden, houdt je mensen echt niet meer binnen in huis en/Of tuin. Dan trekken ze eropuit om te gaan recreëren.

Fijn dat er mensen zijn die nog even de discussie van gisteren illustreren, waar gezegd werd dat te vroeg of te lang maatregelen inzetten niet gevolgd zal worden. Blijkbaar is die paar weekjes voor sommige mensen al voldoende om weerbarstig te worden (en dat bedoel ik negatief tegenover jullie. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zo denken en dat het ook de aard van de mens is.)

Ik vind wel dat jullie erg weinig vertrouwen hebben in de burger en diens eventuele gehoorzaamheid.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:22

moonsparkle schreef:
Ik vind het nu wel eng worden, er staat een bericht op teletekst dat er nu 761 patiënten met corona op de ic liggen en dat er nu 925 bedden beschikbaar zijn. Er waren 117 patiënten bij bijgekomen. Dat zou betekenen dat we over twee dagen niet genoeg bedden hebben als het aantal patiënten die een bed nodig hebben niet af neemt? Want er staat dat per 1 april het aantal bedden uitgebreid kan zijn tot 1037 bedden.

Het is echt heel nijpend... Ik denk dat ze het niet gaan redden en dat ze toch meer keuzes gaan maken of ze gaan behandelen. Denk dat ze ouderen met onderliggend lijden dan misschien niet meer gaan behandelen in overleg met familie en patiënt.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:29

moonsparkle schreef:
Er werd zo vaak duidelijk gezegd van wat nu als het we het nu niet aan kunnen, ja apparatuur en bedden waren onderweg, we kijken of patiënten naar Duitsland kunnen, maar dat lost nu niks op of althans dan zou je zeggen dat het nu rond zou moeten zijn anders is er toch een hele grote kans dat je geen plek hebt voor de mensen al binnen twee dagen.

Volgens mij word er trouwens altijd al overlegd met bejaarden/familie of ze het nog willen als ze al weinig kans hebben op goed herstel of ze willen doorgaan met behandelen of palliatieve sedatie.

Ja klopt. Maar ik denk dan nog meer... En de middelen voor palliatieve sedatie zijn volgens mij ook schaars aan het worden. Kwam vandaag naar voren in het debat.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:16

Babootje schreef:
_Penotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/wetenschap ... ~a594fcce/

Ik moet zeggen dat ik de paniek ook groot vind betreffende het aantal doden dat steeds geteld word.
Ook hier op bokt word er steeds maar gekeken tot het punt van nieuwe cijfers.
Ik begrijp de overbezetting in de ziekenhuizen en dat het daar vooral voor het personeel erg zwaar is.
Maar ik blijf niet begrijpen dat als er in een jaar 10.000 doden in Nederland zijn aan de griep dat we daar niet op geattendeerd worden, niets. En dan nu dit, het duurt nog wel even voordat we aan 10.000 zitten.
Dat doden tellen mag van mij echt wel geschrapt worden, we weten niet hoeveel besmettingen er zijn dus het zegt eigenlijk niets.

Een paar pagina's geleden (misschien heb je het gemist) stond ook een artikeltje dat er heel wat corona-doden worden gemist, eenvoudig omdat ze niet getest worden. Mortaliteit (doden) met een verdenken van corona mogen niet worden gemeld bij de GGD.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1105238 ... ligt-hoger

Voor degenen die nog vertrouwen in het RIVM en Van Dissel hebben onderstaand nog een leuk artikel.
"Hoe het RIVM er maandenlang helemaal naast zat".
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... t-zat.html

_Penotti schreef:
Maar ik blijf niet begrijpen dat als er in een jaar 10.000 doden in Nederland zijn aan de griep dat we daar niet op geattendeerd worden, niets. En dan nu dit, het duurt nog wel even voordat we aan 10.000 zitten.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar jij het cijfer van 10.000 doden per jaar aan oversterfte vandaan haalt.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... -influenza
Oversterfte aan influenza ruim 2.900 gevallen
In het griepseizoen van 2018/2019 stierven ruim 2.900 personen meer tijdens de griepepidemie dan verwacht (Reukers et al., 2019). Het is waarschijnlijk dat deze 'oversterfte' samenhangt met de griep. Deze oversterfte is een stuk lager dan in 2017/2018, toen de hoogste oversterfte sinds de start van de monitoring (in 2009) is waargenomen. Seizoen 2013/2014 kende een erg mild griepseizoen, met maar vier weken griepepidemie, er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie (Teirlinck et al., 2014).
Ruim 1.200 sterfgevallen door influenza in 2018
In 2018 zijn volgens de CBS Doodsoorzakenstatistiek 1.207 mensen (513 mannen en 694 vrouwen) overleden met influenza als onderliggende doodsoorzaak (ICD-10-codes J09-J11). Veruit het grootste deel van deze sterfgevallen (96%) betrof mensen boven de 60 jaar. Deze cijfers geven echter een onderschatting, omdat influenza niet altijd wordt gemeld als onderliggende doodsoorzaak. Modelberekeningen schatten een gemiddeld aantal sterfgevallen door influenza van bijna 2.000 per jaar in de periode 1999-2010 (Wijngaard et al., 2012; van Asten et al., 2012).

Precies dit. Dank voor deze bijdrage!

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:19

mvdende schreef:
tiwi1969 schreef:
Op de Veluwe en de Achterhoek komen behoorlijke inperkingen in de toeristische sector.
Belangrijkste punt is het sluiten van gemeenschappelijke sanitaire ruimtes op campings, jachthavens etc. omdat de 1,5 meter afstand daar moeilijk te waarborgen is.
https://www.apeldoorn.nl/ter/coronanieu ... ector.html

Gelukkig "maar" tot 6 april.

Echt ik hoop zó dat komende dinsdag de regels voor horeca versoepeld gaan worden.

Deze bedrijven moeten leven op de omzet van de zomer, kunnen ze niet normaal draaien, dan zijn ze volgende zomer waarschijnlijk ook niet meer open omdat ze dan failliet zijn.

Jij maakt je blijkbaar wel druk om het omvallen horeca, maar niet om het omvallen van de reisbranche.... Apart.

Ik hoop dat de maatregelen nog wat langer duren. Met een verwachte piek eind mei, schiet je natuurlijk niks op met maatregelen tot 6 april. Dan blijf je in die piek hangen.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:25

_Penotti schreef:
@babootje, waar ik dat getal vandaan haal heb ik al vaak gedeeld :)

Deze oa.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... vaarlijker

9444 in 17/18 was ook een heftig jaar.
Maar ronde 2000 is niet raar.

En nee ik heb niet gemist dat ze denken dat er meer mensen zijn gestorven.
Maar eerlijk, dat is geen feit.
De griep is een week geleden ook weer extra omhoog gekomen stond in de krant, dus dat kunnen ook gewone griepdoden zijn. Dat weten die huisartsen net zo min.
Dat vind ik dus van die opruiende AD artikelen.
Angst aanjagen.

Nouja, zoals hier in het topic al werd genoemd; het sterftecijfer is misschien tot daaraan toe. Het grillige verloop, en het vol raken van de ic's zijn denk ik meer zaken om over de panikeren.

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:30

SusanH schreef:
Idd eerst de piek eruit. Maar wat mij betreft zo snel mogelijk kijken hoe we bepaalde dingen gefaseerd weer op kunnen starten. Horeca, uitjes, evenementen en reizen lijken mij niet de eerste prioriteit. Wel: mensen die op andere behandelingen dan corona wachten. Schoolkinderen die thuis zitten. Mensen binnen de GGZ en verstandelijk gehandicapten zorg die verplicht thuis zitten. Mantelzorgers ontlasten. Kijken hoe we de economie weer op gang kunnen krijgen. En zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen.

Ik schat ook in, dat ze het zo gaan doen. Mondjesmaat wat meer toestaan, en wanneer nodig de maatregelen weer aanscherpen. Dit zal zo blijven doorgaan, totdat er een vaccin in (althans, dat volgt uit verschillende interviews met o.a. Ranst)

Joman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:45

Electra63 schreef:
Babootje schreef:
Ik vind dat dit eigenlijk wel een eigen post verdient :D
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... t-zat.html
T/m eind februari zei het RIVM nog dat het virus leek op een "gewone" griep en dat we ons geen zorgen behoefden te maken want het zou hier niet tot een uitbraak komen. Mensen zonder symptomen zouden niet besmettelijk zijn, Toen waren er in het buitenland en via de WHO al andere signalen.
2 maanden lang is hier de kop in het zand gestoken op advies van het RIVM. 2 maanden kostbare tijd die het kabinet had kunnen gebruiken om NL voor te bereiden op een grote uitbraak. Het inzetten van maatregelen, het regelen van voldoende IC capaciteit, voldoende beademingsapparatuur, voldoende testen, mondkapjes etc etc. Nu lopen we als NL achteraan en moeten we het doen met alles wat er in Europa "van de wagen" valt. En heeft Tjechie het blijkbaar ook beter gedaan als ze in staat zijn om duizenden beschermende pakken naar Spanje te sturen waar onze zorgmedewerkers niet eens aan een mondkapje kunnen komen.
Een trieste en beschamende toestand.

Je valt in herhaling. ;)

Ik vroeg me al af wanneer jij je zou melden met dergelijk commentaar.

Ik vind het wel interessant om te lezen Babootje. Dank voor het delen. Jammer dat het zo heeft moeten lopen, en dat de situatie zoals de huidige voorkomen (gedeeltelijk) had kunnen worden.