Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:35

Ik wil graag blijven volgen en mensen bedanken voor de vele informatieve bijdragen!

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:29

Ik denk dat je ook heel goed in de gaten moet houden dat landen hele verschillende uitgangspunten kunnen hebben door de situatie ter plekke. Hier in Spanje is bijvoorbeeld een enorme uitbraak geweest bij een begrafenis, waardoor er in Madrid heel veel mensen besmet waren. Daar gingen al snel de scholen dicht, veel ouderen werken sowieso niet meer, dus veel mensen grepen dat aan om dan maar lekker naar het vakantiehuis aan zee te gaan. Want dat is hier heel gewoon, een tweede familiehuis aan de kust. Dus ... dikke feesten aan de playa´s, volle kroegen en restaurant en de volgende grote uitbraak in die regio.

Daarbij komen ook nog eens veel hossende en feestvierende toeristen, met name in grote plaatsen als Benidorm, waar enorm veel ouderen overwinteren van binnen en buiten Spanje. Dan kan het hard gaan. Een beetje wat afgelopen weekend gebeurde met Belgen in Brabant.

Om al die verplaatsingen én feestjes te verhinderen, zijn ze hier echt heel abrupt dicht gegaan met de horeca. Door het mooie weer leven mensen hier veel op straat, dus het grote samenkomen verplaatst zich dan naar de stranden en parken.

Dus mogen we hier echt bijna niks meer, maar ik denk dat hier eerder eerst de toeristen weg moesten zijn, zowel uit binnen- als buitenland. Dat bereik je vooral door hen niets meer te bieden. Ik verwacht hier langzaam aan meer vrijheden voor de mensen die gewoon in hun eigen huis wonen.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:25

Kaja schreef:
Wel eens bij stilgestaan dat mensen willen voorkomen om bij een eventuele lock down uren in de rij moeten staan om eten en drinken te kopen? Want dat is wat we zien in Italië en Spanje.


Dat dus. Wij zitten in Spanje en hebben zaterdag voor dik 600 euro boodschappen ingeslagen, waaronder heel veel drinkwater (want niet te drinken hier uit de kraan). We hopen zo minstens twee weken of hopelijk langer de deur niet eens uit te hoeven. Ik ga liever één keer flink boodschappen doen, dan elke dag of om de dag mezelf bloot te stellen aan het virus of anderen te kunnen besmetten. We zijn vorige week uit Amerika gekomen en proberen alle contact met anderen te vermijden, niet alleen voor onze eigen veiligheid.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:30

Mijn vriendin heeft een bouwmarkt, in Brabant, waar heel veel besmettingen zijn. Hartstikke druk!

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:46

tienus63 schreef:
MoniqueT schreef:
Mijn vriendin heeft een bouwmarkt, in Brabant, waar heel veel besmettingen zijn. Hartstikke druk!

Geen verwijt, maar het is wel dubbel dat dergelijke winkels open blijven. Zeker in een gebied als Brabant.

Economisch gezien kan het een ondernemer net het zetje zijn om in de toekomst te kunnen blijven bestaan.



Als er iemand niet achter staat, ben ik het wel hoor. Ik stel het juist met verbazing vast, want wij zitten hier echt in volledige lock down in Spanje. Ik vind het gewoon echt niet kunnen. Maar ja, zij zal ook niet sluiten als anderen open blijven.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:59

Kaus schreef:
Even een vraagje over de lockdown in Italië en Spanje. Je krijgt daar dus een straf als je zonder goede reden de weg op bent. Valt hond uitlaten daar wel onder goede reden? Dat kan je namelijk rekken zoals je wil en 'toevallig' een vriendin tegenkomen etc.


Vijftig meter van je huis, hooguit en je moet sowieso 2 meter afstand van andere mensen houden. Blijkbaar mag je 10 minuten buiten.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:44

Bah, mijn zoon meldt net dat hij (na eerder deze week lichte verhoging) nu 38,8 te meten. Boom van een vent, maar wel op 2000 km. afstand nu. Voelt niet fijn ... Zijn vriendin werkt in de thuiszorg, die kan het nu ook niet mee naar haar werk nemen.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:03

Storm schreef:
Weet iemand dit?
Als je in het buitenland bent, moet je zo snel mogelijk terugkomen staat op nu.nl.
Is zoiets een harde eis?
Mijn oom en tante zijn net een paar dagen op vakantie in Bonaire. Ze vinden het wel best daar volgens mij. Ze hebben zelfs een auto gehuurd. Moeten ze nu terug, of mogen ze blijven? Is zoiets een harde eis?

Dat ze in eerste instantie niet hadden moeten gaan, ben ik voltrekt met jullie eens.


Je hoeft niet terug, maar dan moet je ook accepteren dat je misschien lange tijd niet terug kan. Ze halen je nu nog terug, maar daarna ben je op jezelf aangewezen, ook als hotels daar dicht gaan bijvoorbeeld.

Hier in Spanje zitten heel veel Nederlanders die gewoon in hun eigen vakantiehuis zitten. Wij zijn hier resident, maar mijn jongste dochter is ook in Nederland ingeschreven. Zij blijft hier, maar kan geen recht meer maken op hulp uit Nederland om alsnog daar te komen.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:05

blensink schreef:
Oh Monique wat verschrikkelijk kan me voorstellen dat je bezorgt bent. Een dikke knuffel voor jou Albert en je dochter. :(:) Y;(
Hier hetzelfde mijn zoon zegt dat hij al vier dagen helse hoofdpijn heeft.
Maak me toch wel een beetje zorgen dat ze in Nederland het zo anders aanpakken……..


Hij zegt net dat hij echt alleen koorts heeft, verder geen klachten. Laten we hopen op een mild verloop als het al corona is. Maar hij is echt nooit ziek en heeft vorige week vriendenweekend gehad met een groep waarin al wat twijfelgevallen zitten nu.

Ook heel veel sterkte voor jou en je zoon!!

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:22

PSvanLot schreef:
Op twitter komt voorbij door Olav Mol dat mensen in Spanje hun hond verhuren voor €10 per uur zodat mensen naar buiten kunnen...


Verhaal gaat ja. Maar je komt niet ver hoor.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:18

SusanH schreef:
Maar 3 maanden...dat is echt niet te doen. Ik ga dat iig niet volhouden. Dan word ik gek. En ik denk dat ik niet de enige ben.


Er zullen heel veel mensen psychische klachten krijgen door dit hele gebeuren. Maar niemand kan je vertellen dat het dus anders kan.

Heel bot gezegd: in een oorlog worden mensen ook gek van angst en zorgen. Als ze al overleven.

Als ik dan nu een Wilders en Klaver zie staan stampen wat ze NU willen en willen weten, dan vraag ik me af of ze denken dat mensen echt niet alles op alles zetten.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 18-03-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:22

Zou iemand nu Wilders zijn grote mond eens snoeren?

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:27

Wij komen al jaren bij de Makro in Breda (ja, ook al wonen we in Spanje) en kinderen mogen echt al heel erg lang mee. Ook naar het aantal mensen wordt totaal niet meer gekeken. In Vianen precies zo.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:20

Wat betreft dat uurtje voor ouderen ... zouden juist degenen die toch al afhankelijk zijn van thuiszorg nog veel zelf hun boodschappen doen? Ik denk dat die toch niet zo vaak meer zelf de deur uitgaan?

Als ik kijk naar mijn buren in ons Nederlandse appartement (ter verduidelijking: wij wonen in Spanje en zijn nu gewoon thuis) die allemaal boven de 75 zijn, maar wel vitaal. Die spoken inderdaad bijna allemaal al vroeg rond en kunnen gewoon wel zelf boodschappen doen. Ik zie ze echt allemaal best om half acht al bij de Coop aan de overkant lopen hoor. Als ze dan de rest van de dag maar netjes binnen blijven :-)

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:13

corine1981 schreef:
Kana schreef:
Hebben jullie dit filmpje al gezien?
Van kurtzgesagt, heel informatief over wat Corona met je lichaam doet.
https://www.youtube.com/watch?v=BtN-goy9VOY


Mooi filmpje, ik ga hem delen.


Ik ook!!

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:30

Echwel schreef:
Monique ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat veel ouderen hier in de flat met scootmobiel en rollator toch hun boodschapjes doen..
Mijn buurvrouw 83 loopt achter rollator maar heeft medisch hulp nodig in de ochtend..
Veel hebben ook de sleutel min een kluisje bij de deur, omdat ze niet zelf uit bed kunnen


Het was ook vooral algemeen bedoeld. Ik kan me voorstellen dat een mevrouw als zij nu ook hulp uit de omgeving krijgt om boodschappen te doen? Kinderen, buren, etc.

Mijn buurvrouw van 79 helpt al jaren een nog oudere dame met boodschappen elke donderdag, maar heeft nu ook aangegeven dat ze toch echt verwacht dat de eigen kinderen dat nu met die dame gaan doen (ha, haar dochter heeft dat trouwens aangegeven, zelf durft ze dat niet).

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:18

elnienjo schreef:
Vind het vooral schokkend dat er blijkbaar geen noodvoorraad voor de ziekenhuizen aanwezig is in Nederland. Zowel wat het aantal testen betreft als beschermmateriaal. De Nederlandse overheid is duidelijk helemaal niet voorbereid op een pandemie, terwijl ze altijd roepen heel goed voorbereid te zijn op allerhande crisissen. Dat geeft toch te denken.


Niemand was hierop voorbereid. Denk je echt dat dit alleen een probleem is van de Nederlandse overheid? Hier in Spanje is het precies hetzelfde hoor.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:27

Dank voor je uitleg, Sodera.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:00

Marie_Anne schreef:
Electra63 schreef:
Opvolger van Bruins wordt Van Rijn, een PvdA.
Dat is bijzonder, omdat de PvdA geen deel uitmaakt van deze regering.

Dat is wel mooi. Waar lees je dat?


Nu op TV. Mooi, kijken naar kwaliteit en niet naar politiek.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:38

Helemaal mee eens HC! Ook ik woon in Spanje.

Zó verdrietig, mijn dochter is 33 weken zwanger en mist ons zo ...

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:03

blensink schreef:
Voor de mensen die in Spanje wonen, ben ik langzaam aan gek aan het worden na een week opgesloten te zitten in huis, of merken jullie ook dat de lucht zuiverder is?


Ha, ik denk dat wij hier altijd al in een zuiver stukje niemandslands zitten. Wij hebben ook totaal geen industrie in de buurt en weinig autoverkeer. Maar het zou zomaar kunnen.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:43

Oscar schreef:
Mee eens. Ik vind die hele Davina Michelle he-le-maal niks. Ben ik nou een nog ergere azijnzeiker? :D


Ik ben het helemaal met je eens!

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:23

Ik snap de mensen Nederland echt niet! En België heeft ook geen lock down zolang mensen gewoon nog op straat mogen zonder noodzaak. Als iedereen zich aan de regels houdt, voorkom je dat je echt niks meer mag.

Dit is hier in Spanje: https://www.theolivepress.es/spain-news ... medium=rss

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:27

Dat mag hier ook niet.

Webshop - digital art: MoTekent

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:04

Blensink: zoon en schoondochter blijven rond de 38 graden hangen en hoesten, maar zijn niet echt ziek.

Webshop - digital art: MoTekent

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, CarpeDiem_, Carr_friesje, Eefje_Sammy, IASCrawler, Imhrien, jitskenienke, Jive03, maj0, Mo_86, Relserk, scrabbel, YandexBot en 146 bezoekers