buitenrit mag dat nog wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:48

_Penotti schreef:
Mindim schreef:
]

Dat is idd heel naar. Maar ik snap niet zo waarom men zich zo voelt aangesproken? Ik zeg wat ik niet doe en waarom niet. Wat jullie willen doen, moet je fijn zelf weten, daar zeg ik toch niets van?

En ik geef alleen maar aan dat paarden aan zich al risico geven, maar dat mag niet denk ik.
Want dan kom je te dichtbij wat veel nog te graag doen.

Ik snap je reactie (vetgedrukt stukje) op mijn post niet.

Ja, paarden geven een risico, ze moeten echter wel eten, drinken, in de wei worden gezet en dergelijke, daar ontkom je niet aan, dat is een basisbehoefte voor die dieren en daarvoor heb je ze in de hand, een buitenrit in mijn beleving niet. MAar nogmaals, wat iedereen doet, moet iedereen zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:56

_Penotti schreef:
Onali schreef:
Ja en als ik uit mijn raam kijk breekt spontaan mn kleine teen ...

Het gaat erom dat je risico's vermijdt, ja je kan je nek breken thuis over de hond of uitglijden in de douche.
Daar gaat het niet om, paardrijden brengt nu eenmaal risico's met zich mee.

Nou nou...

Er zijn zoveel dingen die risico's geven.
En die zul je zelf in moeten schatten.
Zoals ik eerder aangaf ga ik met 1 nu geen buitenrit maken, met de ander wel.
Die is 13 en heeft nog nooit maar een ministapje verkeerd gezet.
Dus paardrijden geeft niet altijd extra risico. Niet meer als fietsen.

En als ik dan aangeef een flink ongeluk naast het paard te hebben gehad word er gekat. Komt dat te dicht bij wat jezelf nog wel doet?
Zo komt dat voor mij wel over.
Kijk mij eens geweldig zijn ik rij geen paard, maar ik wandel er wel mee.
Blijf dan helemaal weg bij paarden als je zo op risico's vermijden gaat. (en dat je is voor alle die dat aangaven)


Quote even waar er in dit topic precies op je gekat word, want ik zie het niet?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 01:11

Ik ga vandaag wel op buitenrit en daarvoor ga ik ook met de trailer op pad. Ik ga alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 01:37

Ik verplaats dit topic van Nieuws en Maatschappij naar Corona Vragen. Daar past het beter. :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:13

Ik denk dat op dit moment het boodschappen doen in de supermarkt een stuk risicovoller is dan een buitenritje. Mist je een bosruiter bent. Bak ruiters die ieder voorjaar weer ontgroend moeten worden is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:37

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat op dit moment het boodschappen doen in de supermarkt een stuk risicovoller is dan een buitenritje. Mist je een bosruiter bent. Bak ruiters die ieder voorjaar weer ontgroend moeten worden is een ander verhaal.

Daar heb je gelijk in, echter is eten en daarmee boodschappen doen, een eerste levensbehoefte.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:49

De geest leegmaken is ook erg belangrijk.
En als je een braaf paard hebt is daar op gaan zitten net zo risicovol als wandelen.
En doe je dat in een niet druk gebied besmet je daar niemand mee. Sowieso ga ik niet rijden als ik me niet lekker voel. Dus alles is dan compleet voldaan aan de regels die zijn opgesteld door het RIVM.
En ik heb eerder al een link gedeeld van een groot ziekenhuis dat de zorg voor gewone spoedgevallen ook nog niet in het gedrang is.
Dat je dan niet met je stuiterbal naar buiten gaat is logisch maar dat geeft ook niemand aan te doen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:55

Regel 1.
Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer u niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen. Ook thuis: maximaal drie mensen op bezoek en hou ook dan afstand tot elkaar.

Je zou paardrijden onder frisse neus halen kunnen scharen. Als je een buitenrit kan maken zonder veel mensen tegen te komen en met zo min mogelijk risico op ongelukken dan lijkt het me niet anders dan een rondje fietsen, wandelen of wat mensen dan ook graag doen voor een uurtje per dag in de buitenlucht.

Zelf blijf ik echt zo veel mogelijk thuis en ga alleen de deur uit als het echt niet anders kan. Nu heb ik ook wel makkelijker praten dan veel andere mensen, ik heb mijn paarden aan huis met een flinke lap grond erbij. Maar voor mezelf en andere wil ik het risico van besmetting zoveel mogelijk beperken door mezelf zo min mogelijk te verplaatsen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:17

pien_2010 schreef:
Ik vind het heel naar jullie op opgeheven vingertje en "kijk eens hoe goed we het doen attitude". Dat werken op het schuldgevoel. Echt niet OK. Laat iedereen zelf doen wat hij of zij verantwoord voelt en daarin zijn verantwoordelijkheid nemen. En laten we elkaars keuzes respecteren zonder op het schuldgevoel van de anderen te werken.


Maar daar gaat het niet om. Het gaat niet om een opgeheven vinger, het gaat niet om de beste leerling van de klas te zijn, het gaat niet om 'juf, kijk wat zij doet', het gaat niet om een regering die ons lekker pest met regeltjes. Het gaat om oorlog. Op dit ogenblik zijn wij in oorlog. En zal ik je wat vertellen? We zijn momenteel de oorlog best wel heel hard aan het verliezen. Onze vijand is te onvoorspelbaar, te snel, niet te vatten en dodelijker dan we hadden gedacht.

Dus nee, iedereen mag niet zelf doen wat hij of zijn verantwoord acht. Nee, deze weken, deze maanden, echt even niet. Dat is juist het probleem, dat iedereen wel vindt dat wat hij/zij doet wel veilig is en wel kan. Deze periode moet iedereen echt even mooi in de ganzenpas braaf de regels volgen. En Pien, als jij het dan voor jezelf toch veilig genoeg acht om alsnog met je paard eropuit te trekken of je weet dat je geen richtlijnen overtreedt, ga ik je niet aan je kraag naar binnen sleuren, maar wees dan ook niet verbaasd dat wanneer je dit op een openbaar forum plaatst dat er dan misschien wel enkelen zijn die zeggen 'Goh, ik vind dat misschien niet zo heel verstandig'.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:22

Ik rij ook nog buiten (nl). Je kan het niet noodzakelijk zien, maar ik zie het als wel noodzakelijk. Rechttoe stappen is beter voor mijn merrie momenteel dan rondjes in de bak. Daarbij loop ik meer risico er af te vallen in de bak dan buiten :+

Op buitenrit met te trailer doe ik alleen op zeer rustige tijdstippen en als het druk is draai ik om.

Ik kom te paard veel minder mensen tegen en veel minder dicht op mensen dan met een boodschap in de supermarkt.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:33

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat op dit moment het boodschappen doen in de supermarkt een stuk risicovoller is dan een buitenritje. Mist je een bosruiter bent. Bak ruiters die ieder voorjaar weer ontgroend moeten worden is een ander verhaal.


Deze bakruiter gaat anders ook rustig in de winter een bosrit maken hoor. :roll:
Ik ben banger voor mijn paard als ze over een tijd weer mee kan, na maanden niet naar het bos te zijn geweest vanwege een koliekoperatie. Daar is een maandje niet weg kunnen vanwege wedstrijden en trainingen niks bij. :=

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:40

Gini, ik ben het toch echt wel met pien_2010 eens.
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+

Dat je niet naar buiten gaat met een net zadelmakke 4 jarige, verstandig. Misschien die beter even helemaal niet rijden.
Dat je niet naar buiten gaat als je door een drukke route moet of alleen maar in een druk bos kunt rijden, verstandig.
Maar in de beste wil van de wereld zie ik niet in wat ik met mijn 13 jarige, die ik als 4 jarige zelf beleerd heb en nog nooit 1 pas verkeerd heeft gezet, hier over de landweggetjes aan gevaar vorm voor mijzelf of andere.
En als het RIVM dadelijk zegt het mag niet meer, zal ik het nog steeds onzin vinden hier in het ver afgelegen buitengebied, maar zal ik me er wel aan houden. Maar niet voor de wijzende vingertjes van bokt.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:42

Kaitlyn, ze doelt op ruiters die nooit in het bos komen, en dan in het voorjaar met een fris paard een rondje bos gaan doen. Dat zijn de bakruiters die ontgroend moeten worden elk jaar.
Dat is misschien niet handig om dat in deze tijd te doen.

Maar als buiten rijden bij je standaard training hoort, dan is dat minder risicovol.

Hier ook nog steeds elke week het bos in, die van mij train in alleen aan de hand in de bak en onder het zadel in het bos.
Zolang dit niet verboden is blijf ik dit ook doen. Het risico is in mijn ogen niet groter, dan mijn dagelijkse fietstocht naar mijn werk.
Sterker nog, in 10 jaar dat ik dit dier heb, 1x er af gevallen buiten in de eerste 3 maanden (inschattingsfout van mij) en met de fiets ben ik toch echt vaker de sjaak geweest de laatste jaren.
Niet oplettende medeweggebruiker leverde een valpartij op, en een tak in mijn voorwiel die vast sloeg vorig jaar nog een dikke lip en kapotte neus.

Voor de rest houdt ik mij keurig aan de regels. Houdt afstand, alle sociale contacten stop gezet. Niet meer op visite enz. Alleen boodschappen doen. En alleen met mijn partner een frisse neus halen, met of zonder paard.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:44

_Penotti schreef:
Gini, ik ben het toch echt wel met pien_2010 eens.
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+

Dat je niet naar buiten gaat met een net zadelmakke 4 jarige, verstandig. Misschien die beter even helemaal niet rijden.
Dat je niet naar buiten gaat als je door een drukke route moet of alleen maar in een druk bos kunt rijden, verstandig.
Maar in de beste wil van de wereld zie ik niet in wat ik met mijn 13 jarige, die ik als 4 jarige zelf beleerd heb en nog nooit 1 pas verkeerd heeft gezet, hier over de landweggetjes aan gevaar vorm voor mijzelf of andere.
En als het RIVM dadelijk zegt het mag niet meer, zal ik het nog steeds onzin vinden hier in het ver afgelegen buitengebied, maar zal ik me er wel aan houden. Maar niet voor de wijzende vingertjes van bokt.


Je lacht eerst dat er Bokt regels zijn en RIVM regels en dan ga je zelf verder met het impliceren van een heel eigen setje regels. :D In Belgiƫ is recreatief paardrijden bv. verboden. Die maken dan weer geen onderscheid tussen een 4-jarig of 13-jarig paard. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:45

_Penotti schreef:
Gini, ik ben het toch echt wel met pien_2010 eens.
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+

Dat je niet naar buiten gaat met een net zadelmakke 4 jarige, verstandig. Misschien die beter even helemaal niet rijden.
Dat je niet naar buiten gaat als je door een drukke route moet of alleen maar in een druk bos kunt rijden, verstandig.
Maar in de beste wil van de wereld zie ik niet in wat ik met mijn 13 jarige, die ik als 4 jarige zelf beleerd heb en nog nooit 1 pas verkeerd heeft gezet, hier over de landweggetjes aan gevaar vorm voor mijzelf of andere.
En als het RIVM dadelijk zegt het mag niet meer, zal ik het nog steeds onzin vinden hier in het ver afgelegen buitengebied, maar zal ik me er wel aan houden. Maar niet voor de wijzende vingertjes van bokt.

Maar niemand zegt toch dat je het niet moet doen? Dat moet je zelf weten, ik lees hier alleen wat mensen zelf niet doen en waarom niet, je zegt ook dat er hier op je wordt gekat, waar dan? Jij noemt allemaal dingem die ik hier in dit topic helemaal niet terug kan vinden.

Als jij risico wilt nemen, moet je dat fijn doen, ik doe het niet. Jouw keus, mijn keus. Als jij daar een belerende vinger in wilt zien, zegt dat meer over hoe jij er in staat dan ik hoor.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:47

Eigenlijk wijst Penotti ook met de vinger. Ja, die daar met zijn wilde 4-jarige, die zou niet naar buiten mogen. Maar ik? Ik met mijn makke 13-jarige die ik beleerd heb nog voor ik kon lopen, ik mag zeker naar buiten.

Grappig he, hoe erg we het allemaal vinden dat deze ziekte ons persoonlijk leven aantast. Dat is wat gebeurt wanneer een ver-van-mijn-bed show ineens helemaal niet meer zo ver is.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:47

Gini schreef:
_Penotti schreef:
Gini, ik ben het toch echt wel met pien_2010 eens.
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+

Dat je niet naar buiten gaat met een net zadelmakke 4 jarige, verstandig. Misschien die beter even helemaal niet rijden.
Dat je niet naar buiten gaat als je door een drukke route moet of alleen maar in een druk bos kunt rijden, verstandig.
Maar in de beste wil van de wereld zie ik niet in wat ik met mijn 13 jarige, die ik als 4 jarige zelf beleerd heb en nog nooit 1 pas verkeerd heeft gezet, hier over de landweggetjes aan gevaar vorm voor mijzelf of andere.
En als het RIVM dadelijk zegt het mag niet meer, zal ik het nog steeds onzin vinden hier in het ver afgelegen buitengebied, maar zal ik me er wel aan houden. Maar niet voor de wijzende vingertjes van bokt.


Je lacht eerst dat er Bokt regels zijn en RIVM regels en dan ga je zelf verder met het impliceren van een heel eigen setje regels. :D In Belgiƫ is recreatief paardrijden bv. verboden. Die maken dan weer geen onderscheid tussen een 4-jarig of 13-jarig paard. :+

Dat is om tegemoet te komen aan jullie bokt regels.
Want die gingen over veiligheid betreft vallen.
Als iemand vind dat hij wel met zijn 4 jarige naar buiten wil mag die van mij. Zolang het RIVM zoals nu dat niet uitsluit.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:48

Mindim schreef:
_Penotti schreef:
Gini, ik ben het toch echt wel met pien_2010 eens.
Er lijken RIVM regels te zijn en bokt regels :+

Dat je niet naar buiten gaat met een net zadelmakke 4 jarige, verstandig. Misschien die beter even helemaal niet rijden.
Dat je niet naar buiten gaat als je door een drukke route moet of alleen maar in een druk bos kunt rijden, verstandig.
Maar in de beste wil van de wereld zie ik niet in wat ik met mijn 13 jarige, die ik als 4 jarige zelf beleerd heb en nog nooit 1 pas verkeerd heeft gezet, hier over de landweggetjes aan gevaar vorm voor mijzelf of andere.
En als het RIVM dadelijk zegt het mag niet meer, zal ik het nog steeds onzin vinden hier in het ver afgelegen buitengebied, maar zal ik me er wel aan houden. Maar niet voor de wijzende vingertjes van bokt.

Maar niemand zegt toch dat je het niet moet doen? Dat moet je zelf weten, ik lees hier alleen wat mensen zelf niet doen en waarom niet, je zegt ook dat er hier op je wordt gekat, waar dan? Jij noemt allemaal dingem die ik hier in dit topic helemaal niet terug kan vinden.

Als jij risico wilt nemen, moet je dat fijn doen, ik doe het niet. Jouw keus, mijn keus. Als jij daar een belerende vinger in wilt zien, zegt dat meer over hoe jij er in staat dan ik hoor.

Waarom ziet pien_2010 dan ook wijzende vingers?
Dat is wat ik bedoel.

Jij noemt dat risico, ik niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:49

Gini schreef:
Eigenlijk wijst Penotti ook met de vinger. Ja, die daar met zijn wilde 4-jarige, die zou niet naar buiten mogen. Maar ik? Ik met mijn makke 13-jarige die ik beleerd heb nog voor ik kon lopen, ik mag zeker naar buiten.

Grappig he, hoe erg we het allemaal vinden dat deze ziekte ons persoonlijk leven aantast. Dat is wat gebeurt wanneer een ver-van-mijn-bed show ineens helemaal niet meer zo ver is.

Nee dat is om mee te gaan in jullie gedachtengang van oooh help risico.

Ik gaf al aan dat ik naast het paard een zwaar ongeval heb gehad, maar dat telt niet, dat is blijkbaar alleen op het paard.
Dan zeg ik, stap dan niet op die net zadelmakke.
Maar als iemand denkt dat kan ik prima zal ik de laatste zijn die daar wat over zegt, want sporten is hier niet verboden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:52

_Penotti schreef:
Dat is om tegemoet te komen aan jullie bokt regels.
Want die gingen over veiligheid betreft vallen.
Als iemand vind dat hij wel met zijn 4 jarige naar buiten wil mag die van mij. Zolang het RIVM zoals nu dat niet uitsluit.


Als je de regels van je land volgt, is dat toch ook gewoon ok.
Nergens zie ik staan dat iemand absoluut niet naar buiten zou mogen. Enkel meningen van anderen waarom zij al dan niet wel nog dingen doen. Geen wijzend vingertje, gewoon een gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:54

_Penotti schreef:
Waarom ziet pien_2010 dan ook wijzende vingers?
Dat is wat ik bedoel.

Jij noemt dat risico, ik niet.


Geen idee waarom ze dat ziet, moet je aan haar vragen.
Maar nogmaals, waar wordt je er hier op aangesproken dan. Geef me eens een quote van die belerende vinger, van die bokt regels waar je het over hebt, van het gekat.

Als ik iets een risico noem en jij niet, dan hebben we een verschil van mening, daarmee zeg ik toch niet dat je het niet moet doen?

Het is maar net wat je er in wil lezen hoor en hoe aangesproken je voelt. Maar ik zie hier niemand een belerende vinger opsteken. Sommigen willen geen risico nemen en dat mag ook toch?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:55

_Penotti schreef:
Gini schreef:
Eigenlijk wijst Penotti ook met de vinger. Ja, die daar met zijn wilde 4-jarige, die zou niet naar buiten mogen. Maar ik? Ik met mijn makke 13-jarige die ik beleerd heb nog voor ik kon lopen, ik mag zeker naar buiten.

Grappig he, hoe erg we het allemaal vinden dat deze ziekte ons persoonlijk leven aantast. Dat is wat gebeurt wanneer een ver-van-mijn-bed show ineens helemaal niet meer zo ver is.

Nee dat is om mee te gaan in jullie gedachtengang van oooh help risico.


He? Ik haal mijn eigen gedachtengang helemaal niet uit wat jij typt, dus ik snap niet waar je dan precies in meegaat?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:57

Blijkbaar lezen diverse bokkers het toch als wijzende vinger want zinnen als: "Grappig he, hoe erg we het allemaal vinden dat deze ziekte ons persoonlijk leven aantast. Dat is wat gebeurt wanneer een ver-van-mijn-bed show ineens helemaal niet meer zo ver is." komen mij niet zo prettig over.

Want voor mij tast het heel weinig aan.
Die buitenrit mag gewoon, mijn man werkt gewoon, boodschappen deden we al 1 keer in de week. En ik zit al langer thuis dan nu.

Maar als jij (en mindim) dat als een gesprek vind zal ik dat in gedachte houden bij de volgende berichten en ze anders proberen te lezen. :j

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:04

Maar waarom vul je zoveel in voor een ander? Je spreekt mij aan met jullie en noemt ook nu weer Mindim en mij in 1 adem, terwijl je reageert op iets wat ik gezegd heb en waar Mindim het dus misschien zelf helemaal niet mee eens is. Dat vind ik dan weer niet prettig. Dat ik met mijn persoonlijke mening op een "jullie, met jullie afwijkende mening"-hoop gegooid wordt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:08

Omdat Mindim vergelijkbaar aangeeft.

Citaat:
Het is maar net wat je er in wil lezen hoor en hoe aangesproken je voelt. Maar ik zie hier niemand een belerende vinger opsteken. Sommigen willen geen risico nemen en dat mag ook toch?


En mijn antwoord op haar dus ook is: Maar als jij (en mindim) dat als een gesprek vind zal ik dat in gedachte houden bij de volgende berichten en ze anders proberen te lezen :j

Dus niet als invullen bedoeld.
Wel als aangeven dat ik probeer anders te lezen op wat ik nu als vingerwijzen opvat.

Juist goed bedoeld dus -O-