Corona in het gezin, hoe ga je met de kinderen om?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Corona in het gezin, hoe ga je met de kinderen om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-20 20:52

Nu er steeds meer besmettingen in onze omgeving zijn (juf van onze jongste, vrienden, collega's) en de kans naar ons gevoel steeds groter wordt dat wij ook een keer aan de beurt komen, is dit wel een onderwerp bij ons in het gezin geweest.

Hoe doe je het met je kinderen als je als ouder(s) corona hebt? Toevallig heb ik dit 2x in mijn omgeving meegemaakt en dan merk je wel hoe dubbel en moeilijk sommige regels zijn, zo niet onuitvoerbaar.

Een alleenstaande vriendin van mij was positief en ook ziek. Niet heel erg, maar wel zoals bij een griep echt 7 dagen beroerd. Haar kind van 12 had geen klachten, maar moest ook in quarantaine. Van de GGD moest mijn vriendin op haar slaapkamer blijven en alleen naar de wc en douche indien nodig. Dan moest ze nadien alles ontsmetten. Haar 12 jarige kind moest dan haar eten voor de deur zetten en voor zichzelf zorgen. Na dit 2 dagen zo te doen, zijn zowel moeder als kind een soort van ingestort. Kind voelde zich slecht en verveeld door de isolatie. En vriendin vond het mentaal echt niet gezond voor het kind. Ze is gewoon steeds overdag naar beneden geweest. Wel afstand gehouden. Toen de GGD dit hoorde gaven ze aan dat ondanks de afstand, de quarantaine van het kind pas inging op het moment dat moeder 24 uur klachtenvrij was.
Vervolgens mocht ze tijdens die quarantaine niemand ontvangen dus moest mijn vriendin thuisblijven van het werk. Zodoende hebben zij ruim 3,5 week binnen gezeten in isolatie.

Bij haar was het nog 10 dagen quarantaine. Inmiddels mag je op dag 5 laten testen.

Een andere vriendin van me kreeg als eerst corona. Zij is in isolatie gegaan op haar slaapkamer. Een paar dagen later volgde haar man. Hij is ook in isolatie gegaan in hun slaapkamer. Dit moest ook van de GGD. Toen enkele dagen later de 2 oudste kinderen (14 en 17) ook positief waren en naar hun slaapkamers moesten, bleef de jongste van 9 over.

Mijn vriendin werd regelmatig gebeld door de GGD n.a.v. veel besmettingen in het gezin. Zij gaven aan dat de quarantaine van de jongste pas inging als de laatste 24 uur klachtenvrij was. Ze heeft zelfs nog een hele discussie met de GGD gehad toen ze aangaf echt wel in dezelfde ruimte als haar dochter te verblijven. Mijn vriendin voelde zich na 1,5 week eigenlijk weer helemaal goed, maar bleef af en toe hoesten. Van de GGD werd dit nog gezien als klachten. Dit heeft nog 1,5 week geduurd. Ook haar man bleef na het beter zijn even een hoestje houden. Door steeds die intervallen tussen de gezinsleden en het blijven houden van een hoestje, zou dit heel lang duren voor de jongste van het moment van thuis moeten blijven tot einde quarantaine.
Ze hebben toen besloten gewoon zonder afstand met elkaar om te gaan en ervan uit te gaan dat zij het ook gehad heeft. Toen de laatste van het gezin 24 uur klachtenvrij was zijn ze weer naar buiten gegaan.


Wij hebben het er ook al over gehad. In hoeverre ga je in isolatie en laat je je kinderen aan hun lot over als je een één ouder gezin bent of beide ouders besmet zijn?
En als je dat niet doet ... ergens schiet het door mijn hoofd dat de kinderen het dan maar beter ook gelijk gehad kunnen hebben. Verreweg de meeste kinderen hebben er weinig tot geen klachten van in onze omgeving.


Nu hoop ik heel snel dat we gevaccineerd kunnen worden, maar toch vraag ik me dit af. Hebben jullie zulke situaties al een meegemaakt? Denken jullie hier wel eens over na?


Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Corona in het gezin, hoe ga je met de kinderen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:02

Mijn dochter heeft het gehad. Niet heel ziek geweest gelukkig. Daarna nog wel nog steeds heel erg moe.
En die mocht van mij gewoon beneden eten, knuffels even niet.
Maar helemaal alleen dat is voor haar niet te doen.
Ze is 17 trouwens, tijdens haar ziek zijn ook zoveel mogelijk de online lessen gevolgd.

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:05

Ja ik denk er wel over na. Als mijn dochter het krijgt blijven we gewoon beiden thuis maar we gaan ons niet afzonderen van elkaar. Dat is toch geen doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Steenbok12
Berichten: 7817
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:06

Mijn kleine man is 1 jaar en we wonen in een flatje met kleine slaapkamers. Mocht 1 iemand het krijgen dan schat ik de kans groot dat de ander ook besmet zal raken. We hebben buikgriep gehad vorige week en hadden redelijk afstand gehouden maar mijn man was de dag erop ook meteen ziek.
De zorg voor de kleine gaat ten alle tijden door met goede dagen maar ook met wisselvallige dagen qua slapen. Om dat allemaal 2 weken alleen te moeten doen pfoe.

Overigens knuffelt en speelt de kkeine met al het bezoek. Wij houden wel netjes afstand. Maar de sociale ontwikkeling vind ik enorm belangrijk en hechting met anderen. Dat was echt een dilemma toen hij net 3 maanden was maar ik ben blij dat we hier toch voor gekozen hebben.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 23-12-20 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:06

De regels mbt thuisquarantaine zijn heel duidelijk;
De positief geteste moet minimaal 7 dagen in quarantaine en moet dan minimaal 24 uur klachtenvrij zijn.
Huisgenoten moeten 10 dagen in quarantaine vanaf het laatste risicocontact. Als je dus apart gaat zitten is het laatste risicocontact dat geweest en gaan de 10 dagen gelijk in.
Je kan en mag er ook voor kiezen om wel bij je gezin te blijven, maar dan gaan de 10 dagen pas in vanaf dat je 24 uur klachtenvrij bent (na die minimale 7 dagen)

Ik ben zelf op zolder gaan zitten en kwam alleen beneden voor het avondeten wat ik op afstand opat. Hierdoor hoefde mijn zoontje (van 5 en heb een dochter van 16 maand) niet nóg langer thuis te blijven van school dan nu al nodig was.
Vrienden van mij hebben voor de andere optie gekozen, daardoor hebben zij inderdaad ook 7+10 dagen thuis gezeten
Laatst bijgewerkt door Liselot op 23-12-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:06

Onze kinderen zijn 2 en 4 dus afstand houden is geen optie. Ook wij als man en vrouw zouden niet van elkaar apart gaan leven.

I love you to the moon and back

Eleionomae

Berichten: 19589
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:07

Hier het zelfde hoor, als 1 van ons ziek wordt, laat de ander het dan ook maar krijgen, het is bijna niet te doen anders. Dan maar gewoon met z'n allen in 1x in quarantaine

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Corona in het gezin, hoe ga je met de kinderen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:11

Hier 2x positief getest. (2x ziek of gewoon nog restdeeltjes gevonden??) en beide keren geen afstand gehouden tot vriend en kind.
Kleine vent is nu 2 dus dat is niet te doen.

Vriend is in al die tijd elke keer negatief getest. :+

Overigens, als het aan de GGD had gelegen zat ik nu nog in quarantaine (vanaf mei) met hun 24u klachtenvrij. :') (chronisch verkouden, ook voor corona al)

Gewoon de 24u aangehouden nadat ik van mijn koorts en hoest af was.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:12

Ik lees even mee, heb hier ook al een paar keer over gedacht. Ik maak me eigenlijk vooral zorgen wat we moeten doen met onze kleuter mochten we allebei flink ziek worden en niet voor haar kunnen zorgen...

moonsparkle
Berichten: 21657
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:14

Ik vraag me vooral af hoe besmettelijk het nu is voor kinderen en van kinderen op volwassenen, weet iemand dat misschien? Omdat de meeste regels niet gelden voor kinderen houden ze ook geen afstand (in winkels), we dachten ook om een neefje te laten logeren maar nu twijfel ik best wel want hij komt gewoon met veel mensen in aanraking. Kunnen ze het net zo makkelijk overbrengen als volwassenen (of nog makkelijker omdat ze weleens vergeten te niezen of hoesten met hand voor de mond) en hoeven ze vooral minder maatregelen omdat ze er zelf niet zo ziek van worden
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-12-20 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:15

Ik heb het zojuist gehad en ben nu iets meer dan 24u klachtenvrij. Wij konden niet geïsoleerd leven onderling, dus hebben dat ook niet gedaan. Kindjes zijn klein dus snappen er allemaal niks van. Er is toch een lockdown dus we zitten lekker met zijn allen voorlopig in quarantaine.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:15

Ik denk dat je eigen gezonde verstand in sommige gevallen geschikter is als richtlijn dan de GGD... Niet enkel rekening houdend met het medisch aspect maar zeker bij kinderen ook het mentale.

Gelukkig niet mee te maken gehad zelf, maar in ons gezin hebben we afgesproken dat de zoons van mijn man (permanent bij ons) bij positief van een gezinslid naar hun moeder gaan. Tegen de regels, maar daar kunnen ze net zo goed digitaal hun lessen volgen maar de impact is veel kleiner aangezien hun moeder werkloos is en minimaal sociaal netwerk terwijl wij beiden werken + peuter en zwangerschap.
Zowel voor henzelf als belasting mochten wij ziek zijn, en de rust in huis met het oog op peuter zou dit het beste zijn maar niet volgens de GGD.

R a m a e l ♡ 29.11.2018
M a r o d i n ♡ 25.04.2021

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-20 21:17

Liselot schreef:
De regels mbt thuisquarantaine zijn heel duidelijk;
De positief geteste moet minimaal 7 dagen in quarantaine en moet dan minimaal 24 uur klachtenvrij zijn.

Huisgenoten moeten 10 dagen in quarantaine vanaf het laatste risicocontact. Als je dus apart gaat zitten is het laatste risicocontact dat geweest en gaan de 10 dagen gelijk in.
Je kan en mag er ook voor kiezen om wel bij je gezin te blijven, maar dan gaan de 10 dagen pas in vanaf dat je 24 uur klachtenvrij bent (na die minimale 7 dagen)

Ik ben zelf op zolder gaan zitten en kwam alleen beneden voor het avondeten wat ik op afstand opat. Hierdoor hoefde mijn zoontje niet nóg langer thuis te blijven van school dan nu al nodig was.
Vrienden van mij hebben voor de andere optie gekozen, daardoor hebben zij inderdaad ook 7+10 dagen thuis gezeten


Op zich redelijk duidelijk, maar wanneer spreek je van risicocontact? Beide vriendinnen hebben het hier met de GGD over gehad. Wel in dezelfde ruimte, maar ruim 1,5-2 meter was niet voldoende vond de GGD.

Terwijl ik 18 uur voor ze ziek werd 3 uur bij haar op de koffie ben geweest. Doordat wij 1,5 meter afstand hebben gehouden, was ik geen nauw contact en hoefde ik dan weer niet in quarantaine. Als je 24/7 in één huis samenleeft zal dit dus anders zijn.

Als er nog een niet besmette ouder in huis is, is het natuurlijk niet zo'n probleem. Maar als beide ouders besmet zijn of je bent een 1oudergezin dan is het toch bijna niet te doen om je minimaal 8 dagen te isoleren van je kind(eren)?

Bij mijn ene vriendin duurde het zo lang, door die interval en dat hoestje. Die hebben haar gewoon ''behandeld'' alsof zij ook besmet was. Toen de laatste van het hoestje af was zijn ze allemaal weer naar buiten gegaan. En dus geen 10 dagen quarantaine meer. Met 5 personen in huis, waarvan 4 positief is die kans ook best groot natuurlijk.

Ik vind het mentaal best een flinke impact hebben als je een kind van 10, 12, 14 jaar bijv. echt 8 dagen lang isoleert. Daarnaast zou ik me best zorgen maken als mijn 10 jarige zelf 8 dagen gaat koken en zich verder 8 dagen lang beneden uit kan leven zonder toezicht.

Wij zouden idd ook zoiets hebben van ... dan allemaal maar.
Hetzelfde trouwens als 1 van mijn kinderen corona zou krijgen (10 en 13). Ik ga ze dan echt niet minimaal 8 dagen op hun kamer opsluiten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-20 21:19

Levita schreef:
Ik heb het zojuist gehad en ben nu iets meer dan 24u klachtenvrij. Wij konden niet geïsoleerd leven onderling, dus hebben dat ook niet gedaan. Kindjes zijn klein dus snappen er allemaal niks van. Er is toch een lockdown dus we zitten lekker met zijn allen voorlopig in quarantaine.


Fijn dat je inmiddels klachtenvrij bent!

Mijn ene vriendin kreeg overigens ook echt gedoe op het werk, omdat ze beter was maar nog thuis bleef voor haar kind. Vanwege de quarantaine mocht er geen oppas komen.


marrlinde schreef:
Ik denk dat je eigen gezonde verstand in sommige gevallen geschikter is als richtlijn dan de GGD... Niet enkel rekening houdend met het medisch aspect maar zeker bij kinderen ook het mentale.


Dat ben ik helemaal met je eens!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-12-20 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:20

Ik werd ziek, mijn man een dag later. Wij zijn dan ook niet in quarantaine afzonderlijk gegaan maar gewoon als gezin. Contactoppervlakken steeds afnemen. Hebben in totaal 4 weken binnengezeten. Dit was tijdens de eerste lockdown. We hebben een dochter van 5.

Als een van ons weer ziek wordt doen we t ook weer zo. :j gewoon met zn allen binnenblijven en quarantaine aanhouden nadat de klachten voorbij zijn. Wij werken sowieso thuis, dus wat dat betreft lukt quarantaine sowieso wel.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Corona in het gezin, hoe ga je met de kinderen om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-20 21:25

Wij zouden het inderdaad ook zo doen. Gewoon minimaal 7 dagen binnen en min. 24 uur klachtenvrij en dan gewoon weer naar buiten. Ook voor de kinderen.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:25

Karin_deB schreef:
Onze kinderen zijn 2 en 4 dus afstand houden is geen optie. Ook wij als man en vrouw zouden niet van elkaar apart gaan leven.


Hier zou het ook geen optie zijn met kids van 1 en 4. Ik vind sowieso dat de richtlijnen mensonterend zijn en depressies en andere problemen in de hand werken.
Ik begrijp prima dat als je het hebt, dat je thuis blijft. Ik vind het echter kansloos om te zeggen dat je je totaal afzondert van je gezin en maar zegt: jongen, doe het even lekker zelf. Zie je een 1 jarige al zijn eigen brood EN mijn brood smeren? Kansloos dus...

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:25

Ik zou het heel moeilijk vinden als mijn bijna 8 jarige dochter besmet zou zijn.

Een kind is heel aanhankelijk als het ziek is. En als moeder wil je er dan ook helemaal zijn.
Maar ik behoor tot meerdere risicogroepen. En daarna moet je ook in goede gezondheid verder kunnen natuurlijk.

Ik ben bang dat we dan iets moeten regelen en dat we tijdelijk uit elkaar gaan. Anders is het echt geen doen.

Als ik ziek word, dan ga ik in afzondering voor zolang als dat nodig is.

Edit: typfout

noviceh

Berichten: 4765
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:28

Ik heb er zeker over nagedacht. Onze kinderen zijn nog niet zelfstandig, dus we kunnen ons niet als ouder in huis isoleren. Daarbij moet ik blijven werken tot ik een positieve test heb, ook al is er corona in ons gezin. Mocht het ons gezin treffen, dan zou ik denk ik voor dezelfde optie kiezen als Hanafubuki.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:29

De dame die ik aan de lijn had van de GGD snapte heel goed dat we geen afstand konden houden t.o.v. de kinderen. Dus het hangt er ook maar vanaf wie je van de GGD aan de lijn krijgt denk ik. Je kunt gewoon niet van jonge kinderen verwachten dat ze zelf alles gaan regelen. Daarnaast moet je huis er ook maar op gericht zijn om af te zonderen.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:32

Nog niet meegemaakt (gelukkig), tot nu toe alleen 2x een negatief getest (puber) kind gehad binnen het gezin.

Wel de folder uitgebreid doorgenomen die verstrekt werd bij het testen.
Eerlijk gezegd schrok ik me rot, van die quarantainemaatregelen binnen een gezin.
Mij lijkt het niet werkbaar. Is denk ik wel goed te doen als je met 2 volwassenen in een huis woont, maar een gezin met kinderen? :n En ook al zijn het pubers en geen kleine ukkies, ik zie al die regeltjes niet lukken. Ik woon niet in een kasteel, je komt mekaar voortdurend tegen.
En na gebruik de wc zelf laten schoonmaken door de zieke zelf????
Zijn die lui van de GGD/RIVM zelf wel eens ziek geweest?
Als ik ziek ben, ben ik niet in staat om op mijn benen te staan, ik geloof niet dat er dan nog iets van schoonmaken komt. Mijn huis is geen ziekenhuis, zelfs als ik niet ziek ben zou ik dat continue ontsmetten van alles en nog wat na 1 dag al flink beu zijn (en onmogelijk kunnen volhouden)

Daarnaast: als een gezinslid echt zo ziek is dat ie zijn bed niet uit kan, dan moet iemand toch verpleegster m/v spelen. En ik beschik niet over een ziekenhuisvoorraad aan materialen als beschermende kleding en dergelijke.
(Toen de kinderen klein waren, heb ik jarenlang vrijwillig de griepvaccinatie gehaald, zodat er in ieder geval nog iemand in huis rechtop liep tijdens een griepgolf. Ben heel vaak de "verpleegster" geweest, omdat man en kinderen allemaal gestrekt lagen met griep)

Ik denk dat als het binnen een gezin heerst, je er maar gewoon vanuit moet gaan dat iedereen er al aan is blootgesteld, dus sowieso al besmet is. Tegen de tijd dat je de uitslag van de coronatest hebt, zijn de anderen al lang besmet, denk ik.

Maar goed, voorlopig zijn we allemaal nog gezond, dus zolang we ons netjes gedragen en aan de maatregelen houden, blijven we dat hopelijk ook.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:35

Vayo schreef:
Liselot schreef:
De regels mbt thuisquarantaine zijn heel duidelijk;
De positief geteste moet minimaal 7 dagen in quarantaine en moet dan minimaal 24 uur klachtenvrij zijn.

Huisgenoten moeten 10 dagen in quarantaine vanaf het laatste risicocontact. Als je dus apart gaat zitten is het laatste risicocontact dat geweest en gaan de 10 dagen gelijk in.
Je kan en mag er ook voor kiezen om wel bij je gezin te blijven, maar dan gaan de 10 dagen pas in vanaf dat je 24 uur klachtenvrij bent (na die minimale 7 dagen)

Ik ben zelf op zolder gaan zitten en kwam alleen beneden voor het avondeten wat ik op afstand opat. Hierdoor hoefde mijn zoontje niet nóg langer thuis te blijven van school dan nu al nodig was.
Vrienden van mij hebben voor de andere optie gekozen, daardoor hebben zij inderdaad ook 7+10 dagen thuis gezeten


Op zich redelijk duidelijk, maar wanneer spreek je van risicocontact? Beide vriendinnen hebben het hier met de GGD over gehad. Wel in dezelfde ruimte, maar ruim 1,5-2 meter was niet voldoende vond de GGD.

Terwijl ik 18 uur voor ze ziek werd 3 uur bij haar op de koffie ben geweest. Doordat wij 1,5 meter afstand hebben gehouden, was ik geen nauw contact en hoefde ik dan weer niet in quarantaine. Als je 24/7 in één huis samenleeft zal dit dus anders zijn.

Als er nog een niet besmette ouder in huis is, is het natuurlijk niet zo'n probleem. Maar als beide ouders besmet zijn of je bent een 1oudergezin dan is het toch bijna niet te doen om je minimaal 8 dagen te isoleren van je kind(eren)?

Bij mijn ene vriendin duurde het zo lang, door die interval en dat hoestje. Die hebben haar gewoon ''behandeld'' alsof zij ook besmet was. Toen de laatste van het hoestje af was zijn ze allemaal weer naar buiten gegaan. En dus geen 10 dagen quarantaine meer. Met 5 personen in huis, waarvan 4 positief is die kans ook best groot natuurlijk.

Ik vind het mentaal best een flinke impact hebben als je een kind van 10, 12, 14 jaar bijv. echt 8 dagen lang isoleert. Daarnaast zou ik me best zorgen maken als mijn 10 jarige zelf 8 dagen gaat koken en zich verder 8 dagen lang beneden uit kan leven zonder toezicht.

Wij zouden idd ook zoiets hebben van ... dan allemaal maar.
Hetzelfde trouwens als 1 van mijn kinderen corona zou krijgen (10 en 13). Ik ga ze dan echt niet minimaal 8 dagen op hun kamer opsluiten.



Het zal per GGD medewerker verschillen, maar ik mocht wel beneden eten op ruime (lees een meter of 6) afstand. Risicocontact is langer dan 15 minuten bij elkaar.
Gelukkig heb ik een partner waardoor dit ook mogelijk was. Als ik die niet had gehad was ik met de kinderen samen gebleven.
Ik was vooral heel bang dat ik mijn man aan zou steken en dat hij echt ernstig ziek zou worden of zelfs zou komen te overlijden. Vandaar vooral dat ik helemaal apart ben gaan zitten

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:36

hoefnageltje schreef:
Nog niet meegemaakt (gelukkig), tot nu toe alleen 2x een negatief getest (puber) kind gehad binnen het gezin.

Wel de folder uitgebreid doorgenomen die verstrekt werd bij het testen.
Eerlijk gezegd schrok ik me rot, van die quarantainemaatregelen binnen een gezin.
Mij lijkt het niet werkbaar. Is denk ik wel goed te doen als je met 2 volwassenen in een huis woont, maar een gezin met kinderen? :n En ook al zijn het pubers en geen kleine ukkies, ik zie al die regeltjes niet lukken. Ik woon niet in een kasteel, je komt mekaar voortdurend tegen.
En na gebruik de wc zelf laten schoonmaken door de zieke zelf????
Zijn die lui van de GGD/RIVM zelf wel eens ziek geweest?
Als ik ziek ben, ben ik niet in staat om op mijn benen te staan, ik geloof niet dat er dan nog iets van schoonmaken komt. Mijn huis is geen ziekenhuis, zelfs als ik niet ziek ben zou ik dat continue ontsmetten van alles en nog wat na 1 dag al flink beu zijn (en onmogelijk kunnen volhouden)

Daarnaast: als een gezinslid echt zo ziek is dat ie zijn bed niet uit kan, dan moet iemand toch verpleegster m/v spelen. En ik beschik niet over een ziekenhuisvoorraad aan materialen als beschermende kleding en dergelijke.
(Toen de kinderen klein waren, heb ik jarenlang vrijwillig de griepvaccinatie gehaald, zodat er in ieder geval nog iemand in huis rechtop liep tijdens een griepgolf. Ben heel vaak de "verpleegster" geweest, omdat man en kinderen allemaal gestrekt lagen met griep)

Ik denk dat als het binnen een gezin heerst, je er maar gewoon vanuit moet gaan dat iedereen er al aan is blootgesteld, dus sowieso al besmet is. Tegen de tijd dat je de uitslag van de coronatest hebt, zijn de anderen al lang besmet, denk ik.

Maar goed, voorlopig zijn we allemaal nog gezond, dus zolang we ons netjes gedragen en aan de maatregelen houden, blijven we dat hopelijk ook.


Hier is het met 2 kleine kinderen anders prima gelukt hoor

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-20 21:42

Levita schreef:
De dame die ik aan de lijn had van de GGD snapte heel goed dat we geen afstand konden houden t.o.v. de kinderen. Dus het hangt er ook maar vanaf wie je van de GGD aan de lijn krijgt denk ik. Je kunt gewoon niet van jonge kinderen verwachten dat ze zelf alles gaan regelen. Daarnaast moet je huis er ook maar op gericht zijn om af te zonderen.


Bij mijn ene vriendin (alleenstaand, kind geen contact met vader) was het kind 12.

En bij het andere gezin waarbij iedereen ziek was (beide ouders), was het enige kind dat niet besmet was 9 (bijna 10).


Misschien dat het ook aan de leeftijd van de kinderen ligt? Mijn dochter van 13 zou ik best kunnen denk ik. Maar dan nog vind ik het mentaal niet gezond. Ze zal het vast 1 of 2 dagen leuk vinden, maar daarna wordt het erg eenzaam.

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:44

Ik heb hier wel over nagedacht, wij zouden als gezin in quarantaine gaan en dat zou dan inderdaad inhouden dat onze dochter nog langer zou moeten wachten. Niet ideaal, maar haar met een mogelijke besmetting naar iemand anders sturen doe je niet en afstand houden is niet te doen. Nou is onze dochter 6, bij een puber van 16 zou dat toch wel een beetje anders zijn. Zoals in de OP een kind van 9 of 10 die kan je niet zelfstandig laten koken, daarnaast denk ik dan dat de kans ook dik aanwezig is dat meer mensen binnen het gezin al besmet zijn.

Quarantaine kan verkort worden door na 5 dagen te testen toch? Of je dat met een jong kind moet willen is een tweede, maar dat scheelt wel weer een paar dagen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloesem21, ComscoreBot, Eapy, ImkeTarek, Josien_, Kaetibangsi, Love_Rosie, Maanon_, Malissaa1, MissMarije, MuffinX, Sababber en 58 bezoekers