Sinterklaas jeugdsentiment

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:01

Ze nemen de discussie wel op de hak hoor. Het is iig wel voorbij gekomen. Gister werd letterlijk gezegd dat niet zeker was of het door kon gaan, dat Terneuzen de intocht niet wilde en dat ze daarom naar Zaandam gingen. Kwartje van de plaatjes icm een bepaalde grootgrutter die uit Zaandam komt viel bij mij gister ineens. Dan is idd wel extra grappig dat Frank die in alle Jumbo reclames zit plaatjes uitdeelt.

Mijn ouders lieten altijd de buurman aankloppen. Mijn ouders zaten dus ook gewoon in de kamer. Stond er ineens een zak voor de deur.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37105
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:04

Ze hebben terneuzen gebeld omdat zaandam mogelijk te weing water heeft ivm meneer de Haan. Maar terneuzen wilde ze ook niet hebben wegens te duur. In de hoop sintrklaas buiten de te laag water problemen te houden. Wat wel weer past bij veel heel lage waterstanden en pontjes uit de vaart in rest van het land. Dus mocht ergens sint niet kunnen aanleggen ivm te laag water dan is meneer de Haan de schuldige. Laag water is hier echt een flink probleem

Vooral die hekken hier je plaatje vragen, zal best een grote stad iets zijn. Hier nooit geweest :') maar idd ah is zaans ten slotte. :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:11

En Verkade natuurlijk. De koek- en chocoladeproducent uit Zaandam waar je vroeger plaatjes bij kon sparen, zoals Katinka Polderman vertelde. _/-\o_

Dat van die aankomst die misschien niet door kon gaan was mij ook opgevallen. Ook precies op de dag van de uitspraak van de rechter, maar dat moet toeval zijn. Wel goed dat ze dat soort dingen inbouwen. Kinderen krijgen echt wel wat mee van het gekrakeel, en kunnen het op die manier 'begrijpen'.

Ze hadden het over Terneuzen als alternatief. Zit daar nog iets achter?
Ja, ik ben zo onderhand net een molloot. Niks is toeval in het Sinterklaasjournaal. :D

EDIT: Oh ja, natuurlijk karuna. In Terneuzen hebben ze geen last van lage waterstand dus mocht het nodig zijn kunnen ze daar naar uitwijken voor de intocht.

Bloemetje75
Berichten: 1977
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:13

Heerlijke tijd!

Nu mijn kinderen groter zijn, wordt het anders gevierd. We trekken lootjes met ons gezin, mijn moeder en partner en mijn zusje en haar man (zoontje daar is nog heel klein). Vast bedrag, surprise en gedicht verplicht! We eten eerst met zijn allen en er is altijd genoeg te snoepen.
Vroeger bakte opa zelf gevulde speculaas en banketstaaf en maakte ook wel suikerbeestjes. Nu opa er niet meer is, bak ik nog altijd de gevulde speculaas met dat recept.

Een jaar of 8 geleden vierden we het bij mijn moeder en mocht dochter (toen jaar of 7) een papieren zakdoekje in de open haard gooien. Dat snoetje toen ze het deurtje open deed en er allemaal pakjes uit de haard kwamen glijden.... Ze heeft het er nog over!

Verder heeft Zwarte Piet wel eens gelogeerd in onze camper (incl licht laten branden en dan bord met mandarijnschilletjes, korst brood, vies mes, lege pot chocopasta, bekertje met restje chocomelk, schminck, extra witte kraag met vlekken en uiteraard restjes inpakpapier, plakband en schaar en een beslapen bed.... vinden als we gingen kijken.

Vroeger inderdaad thuis ook eerst met gebonk op de deur en hand met pepernoten die door een deur kwam. Daarna ook de stress om de laatste gedichten af te krijgen...
Ik heb toen ik het geheim al wist en mijn zusje niet, vaak op de badkamer gezeten met mijn moeder in bad al rijmend en ik alle gedichten in klad op papier schrijven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37105
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:15

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/109 ... asjournaal

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/109 ... asjournaal
Even opgezocht, ja terneuzen was in de running maar is afgehaakt wegens inderdaad te duur voor intocht van dit jaar :P

Nou ja schiet mij maar lek, bokt is in de war eerste link doet niet tweede wel, haal ik eerste stukke link weg doet de eerder werkende nummer 2 het ook,niet meer. Nou ja zeg in voorbeeld doet ie het wel daarna niet meer {:)-:(

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:24

Britta31 schreef:
Sinterklaas heeft toch een speciaal sleuteltje die op alle deuren van het land past.



Dat vond ze een heel naar idee. :+

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:29

Hmm, ik zit nu opeens te denken... Die nieuwe pieten proeven alle chocoladeletters. Zelfs die van mij, heb ik gecheckt :P . Zijn straks alle chocoladeletters ongeschikt als cadeautje en is er dan gelukkig een chocoladeproducent in Zaandam die voor nieuwe kan zorgen?

Oh sorry, misschien moet ik dit soort dingen voortaan in een spoiler zetten. :D

Ik vind het echt geweldig hoe echte feiten verweven worden in het verhaal, en burgemeesters die altijd meespelen. Bonifatius als allereerste hulpsinterklaas vorig jaar spande wel de kroon. Wie dat ooit bedacht heeft verdient een standbeeld.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:37

Net een heel verhaal getypt en nu is die weg...
Poging 2.

Ik heb weer sinds jaren weer zin in Sinterklaas. Ik ben namelijk echt uber kerstpersoon. <|-

Wij gaan nu altijd naar de intocht hier, en natuurlijk via de tv. En als we toevallig om die tijd voor de tv zitten pakken we het sinterklaasjournaal ook even mee, gewoon omdat het leuk is :D

Vroeger zette we natuurlijk elke avond onze schoen en was ons huis versiert met zelfgemaakte schoolversiersels. En op 5 december deden we altijd een spel met de dobbelsteen. Als je dan 6 gooide mocht je een cadeau uit de zak pakken en dan maar hopen dat die voor jouw was <:)

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37105
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:13

Klinkt ook leuk.

Lindy zoeits vermoed ik ook :)) mijn letter zat er niet bij :D

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 16:53

Ik moet zeggen dat ik het Sinterklaasjournaal als volwassene zo mogelijk nog leuker vind met al die dubbel humor erin. := Nu ook weer in het telefoongesprek met Den Bosch die ze niet wil hebben omdat ze de nieuwe pieten niet leuk vinden. _O-

Ik heb inmiddels mijn Sinterklaashoekje in gereedheid gebracht. <:) :){

Afbeelding

En de pepernotenbakjes even naast elkaar om te showen. <3
Afbeelding

Edit: als jullie nog een leuk boek willen lezen over Sinterklaas dan is dit een aanrader: Sinterklaas Bestaat!
In het boek vertelt Bram over zijn jaren als Sinterklaas met daarbij een heleboel mooie, ontroerende en grappige foto's.

sharief
Berichten: 852
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 17:30

Ja echt sentiment, zo leuk !
Helaas kwam daar een eind aan mijn gelovigheid in Sint, toen ik iets te graag Amerigo wilde zien :-)
Ik ben stiekem als 7 jarige naar beneden geglipt toen mijn ouders 's avonds laat gingen slapen.
De schoentjes stonden klaar, liedje gezongen, appel en water voor Amerigo en in mijn hoofd had ik bedacht dat ik dat mooie witte paard toch echt eens wilde aaien.

Ik dus stil de trap af, toen ik dacht dat mijn ouders sliepen.
Onder de eettafel gedoken, op de koude tegelvloer (brrr!). Wachten tot Sint, piet en het paard zouden komen.

Hoorde ik de trap kraken, ik vol spanning stil onder tafel, bang dat mam of pap zouden ontdekken dat ik uit bed was geglipt.
Inderdaad, voeten van mijn moeder die ik naar de keuken zag lopen.
Een hand die de appel voor het paard opraapt. Ik hoor een hap genomen worden, cadeautje en appel gaan terug in de schoen. Schopje tegen de waterbak, water op de grond.
Ik zie mijn moeder de trap weer opgaan en de lamp weer uit.

Daar zat ik dan , beduusd dat er wel een cadeautje in mijn schoen zat.. Maar mijn moeder had dat er in gestopt!
Geen paard, geen Sint en geen piet.
Ik heb heel stil (dacht ik) mijn cadeautje uit mijn schoen gehaald, mee naar boven genomen en onder mijn dekbed geopend.
Een mooi groen setje met een kralenketting, oorbellen en een armbandje.
Toen stapte mijn moeder mijn kamer binnen en had ze door dat ik wist hoe de vork in de steel zat.
Het meest erg vond ik er aan dat er nooit een paard binnen zou komen hahaha.
Daarna vond ik het wel heel stoer dat ik nu bij de "grote mensen"hoorde met het spel.
Mijn jongere zusje heeft nog jaren geloofd en ik speelde het mee.
Wat een leuke traditie....
Tegenwoordig vieren we het met een spelletjesavond, kruidnoten, taaitaai, lekker eten. Puberkids in huis, maar Sint blijven wij vieren

Jolien87, wat een leuk en gezellig hoekje ! En bedankt voor de tip, die ga ik aanschaffen voor de 5e :-)

;-)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:23

Jolien87 schreef:
Ik moet zeggen dat ik het Sinterklaasjournaal als volwassene zo mogelijk nog leuker vind met al die dubbel humor erin. := Nu ook weer in het telefoongesprek met Den Bosch die ze niet wil hebben omdat ze de nieuwe pieten niet leuk vinden. _O-

Ja, ik heb me ook weer zitten bescheuren voor de TV. Veendam ook, dat geen geld had, als knipoog naar de failliete voetbalclub.

En die 'deskundige' in de studio deed mij verdacht veel denken aan die man van de fipronil-affaire. Die zat in de studio te vertellen dat er niets aan de hand was, maar toen de presentatrice doorvroeg moest hij toch zeggen dat mensen de eieren beter niet konden eten.


Oh, kikkers en muizen, mijn favo sinterklaassnoep! :9 :9 :9

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 18:27

LindyH schreef:
Jolien87 schreef:
Ik moet zeggen dat ik het Sinterklaasjournaal als volwassene zo mogelijk nog leuker vind met al die dubbel humor erin. := Nu ook weer in het telefoongesprek met Den Bosch die ze niet wil hebben omdat ze de nieuwe pieten niet leuk vinden. _O-

Ja, ik heb me ook weer zitten bescheuren voor de TV. Veendam ook, dat geen geld had, als knipoog naar de failliete voetbalclub.

En die 'deskundige' in de studio deed mij verdacht veel denken aan die man van de fipronil-affaire. Die zat in de studio te vertellen dat er niets aan de hand was, maar toen de presentatrice doorvroeg moest hij toch zeggen dat mensen de eieren beter niet konden eten.


Oh, kikkers en muizen, mijn favo sinterklaassnoep! :9 :9 :9


Oh verrek ja!

Ja, die vind ik ook het lekkerst. En schuimpjes. :9
In de pepernotenpot zit de inhoud van een zak pepernoten met strooigoed en een extra zak schuimpjes. O:)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:51

Ik zit nu net de aflevering van vandaag te kijken. "Over en Brexit!" _O- _/-\o_

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:52

Borstplaat :~ :~ :~

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 18:53

Alles comes precies zoals it comes. :')

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:54

Borstplaat! Wel zelfgemaakt. Die uit de supermarkt hoef ik niet :')

Net als marsepein, van de bakker heerlijk. Uit de supermarkt smaakt niet eens naar amandelen :+

[o]

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:56

Marsepein vond ik als kind niet lekker en nu nog steeds niet...gatver :(

Ik ga nu wel altijd voor de chocolade pepernoten.

Bestaan die grote taai taai poppen ook nog. Daar zat er ook altijd wel 1 van in de zak net als een letter.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:15

Ja hij was weer goed vandaag. Al vind ik het jammer dat Jan Boerenfluitjes pas 1 keer langs is gekomen. Die vind ik ook zo grappig. En dat echtpaar gespeeld door Bert Visser en Brigitte Kaandorp mogen van mij ook nog wel langs komen :j

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:28

Ja, dat hoop ik ook, al kan ik me voorstellen dat Jan Boerenfluitjes een beetje door zijn spreuken en originele plaatsnamen heen is.

Ze hebben dit jaar wel een enorm blik BNers open getrokken. Dat waren er andere jaren toch niet zó veel? Wel leuk dat er ook wat gezichten van de commerciële omroep bij zitten.

Ik vraag me ook nog steeds af wie die derde 'oude' piet nou is. Die ene die het donkerst geschminkt is. Je hebt Owen Schumacher (Malle Pietje), dan heb je die acteur die ook in Loenatik speelde en in nog wel meer (kinder)programma's, ik weet zijn naam niet, en dan dus die derde, met veel roetvegen. Wie is dat toch?

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:04

Ohh, Sharief.. Das ook wat _O-

Mijn zusje en ik zijn er beide helaas achter gekomen door andere kinderen die het leuk vonden voor ons de pret te bederven.
Ik helemaal zelfverzekerd naar mn moeder, "dat meisje zegt dat Sinterklaas niet bestaat".
Mn moeder nam me mee naar boven en liet alle tekeningen etc zien die ik door de jaren heen in mijn schoen had gedaan. Nou daar kwamen de tranen hoor haha.

Nog jaren meegespeeld voor mijn zusje. Dat was opzich ook wel een leuke tijd!

Vanavond sinterklaasjournaal gekeken. Prachtig die fantasie die ze daar in stoppen. Een man die met zijn emmer al het water uit het kanaal (wat het ook is) schept zodat de Sint daar niet kan aanleggen _O-

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

fique

Berichten: 2498
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:30

Hahaha ja Hendrik Haan uit Koog aan de Zaan die haalt water uit de zaan in plaats vanuit de kraan _O-

De Zaan is trouwens een rivier ;)

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:37

En die Hendrik Haan is Henny Huisman. :D

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:41

fique schreef:
De Zaan is trouwens een rivier ;)


Dank! :D

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

fique

Berichten: 2498
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:49

Het grappige is dat mn man het ging opzoeken, maar er is dus een lied van hendrik haan uit koog aan de zaan van annie mg smidt. Was ook een soort sneer naar het kabinet toe van dwijlen met de kraan open.
Dus ook weer een dubbele betekenis.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, ComscoreBot, Desire__, DotBot, katinker, luuntje, Roosch, tanec_meisje, Winged en 52 bezoekers