Sinterklaas jeugdsentiment

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:55

Ik heb zelf een "staffunctie" bij een stichting in Den Haag die Sinten verhuurt voor het goede doel (www.SNAAC.nl).
We hebben bij ons thuis jaren lang Sint gevierd met onze kinderen, opa en oma en de kids van mijn zwager en schoonzus. Groooot feest. Ik herinner me nog goed hoe mijn kinderen helemaal onder de indruk als ieder jaar mijn "collega" op bezoek kwam: hij is nogal een grote en indrukwekkende Sinterklaas. Maar vooral de zwarte pieten die erbij waren vonden de kinderen geweldig. Over en weer pepernoten gooien en pepernoten gevechten tussen de kinderen en de pieten waren de grootste pretfactor.

Als ikzelf "Klaas" valt het me op dat Zwarte Piet altijd veel geliefder is bij de kinderen dan de Sint zelf. Die is namelijk een beetje "eng". Ik heb het wel gehad dat ik jaar in-jaar uit bij dezelfde families kwam en dat daar zelfs kinderen die het voorafgaande jaar al begonnen te twijfelen ineens weer heel erg gelovig waren als bleek dat Sinterklaas echt alles nog wist van de afgelopen jaren. Je zag ze dan denken......is het nou wel echt? Of toch nep?

Inderdaad zoals hierboven gemeld "verziekt" die hele Zwarte Piet het feest behoorlijk. het wordt tijd dat Sinterklaas weer eens wat mensen, volwassenen dit keer, meeneemt naar Spanje.

SNAAC heeft nog gewone Zwarte Pieten hoor!

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P



pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:32

pjotrg schreef:
Ik bedoelde te zeggen: inderdaad zoals hierboven gemeld "verziekt" die hele Zwarte Piet discussie het feest behoorlijk.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:52

Ik zit nu iedere avond ook achter de computer om het Sinterklaasjournaal te zien. "Comes with the job ;-)"

Als sinterklaas moet ik natuurlijk wel weten wat ik meegemaakt heb, anders val je door de mand. Ik vind het altijd grappig als kinderen zeggen: "maar gisteren in het winkelcentrum had u een heel andere mijter op". Ze letten echt op alles, zelfs als ze nog diep gelovig zijn ;-). Mijn antwoord is dan een wedervraag: "Jij draagt toch ook niet iedere dag dezelfde kleren?"

Ik mag ook nog graag naar de film "Het paard van Sinterklaas". Geweldig die film.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:12

Jolien87 schreef:
Ik vind het overigens wel een hele eer om Sinterklaas in persoon in dit topic te mogen ontmoeten. _/-\o_

Het is ook een hele eer om, een paar dagen per jaar, een BN'er te zijn <:) *\o/*

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:05

Ah, een collega

Dit ben ik (een paar dagen per jaar uiteraard)
Afbeelding

Mijn Amerigo heeft helaas een keertje de Pepernotenkolder gehad en dat heeft was vlekjes achter gelaten
Afbeelding

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:20

Britta31 schreef:
Maar de Sint komt toch uit Spanje en niet uit Frankrijk?


Sssst niemand vertellen. Eigenlijk was de Sint de bisschop van Myra, wat nu in Turkije ligt.
Dus het is ook al een beetje mysterieus waarom hij dan nu uit Spanje schijnt te komen.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:13

Ik vind Jeroen best wel goed. Het is natuurlijk wel even wennen als een "instituut", zoals we BramKlaas wel mogen noemen, vervangen wordt. En Diewertje, ja die hoort er ook bij. Ze doet dat echt heel goed ind ik. Ik vind de nieuwe hoofdpiet wel een beetje "kleverig" naar Diewertje. Maar goed, we kunnen aan zijn kleurtje zien dat hij nog nieuw is ;-)

Ik zeg ook altijd als ik weer wegga na een bezoek: "nou dag hoor". Net als mijn televisie collega ;-)

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:23

Herkenbaarheid van Pieten kan een issue zijn. Ik ben vaak met Pieten op pad geweest en ging dan op visite bij gezinnen waar degene die Piet speelde bekend was. Stem verdraaien, ander haar en helemaal zwart zijn :){ is dan een heel groot voordeel....

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:31

karuna schreef:
Wat ik dan weer uitermate komisch vind en een tik naar de hele discussie :+ meisje dat scholen afgaat heeft een enorme bos kroeshaar en is flink gekleurd (tjsa hoe zeg je dat nu zonder ruzie te krijgen -O- )

Wij vertrokken voorheen vanuit een middelbare school (in Den Haag) en leerlingen speelden de rol van Piet. We hadden dus ook leerlingen met een donkere tot zeer donkere huid en kroeshaar. Die hoefden we niet te sminken, dus jtsa...... mag dat wel van de tegenstanders? Het zou discriminatie zijn om die leerlingen te weigeren als zwarte piet!!

Het is niet makkelijk allemaal.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:27

Jolien87 schreef:
Leuk!
Ja, dat hadden wij destijds in Zwolle ook. Heel leuk om eens zo van dichtbij mee te maken maar je mist echt een hoop van wat er op televisie te zien is. Om te beginnen versta je al niets van de toespraken en gesprekken die de presentator met iedereen heeft door alle enthousiaste kinderen om je heen en het is ook nog eens stervenskoud. :')

Gelukkig kun je alles de volgende dag op de site van het Sinterklaasjournaal bekijken.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:38

Ik blijf het leuk vinden (heb net vanuit het buitenland de intocht terug gekeken). Het blijft gaaf.

Ik heb vroeger ook een paar keer te paard meegereden bij de intocht in Den Haag als lid van de "hofhouding" van Sinterklaas. Je gaat dan eerst heel in het geheim aan boord van een schip dat vervolgens op een paar kilometer buitengaats omdraait en met Sinterklaas aankomt in de haven van Scheveningen. Mijn ambitie was om de Sinterklaas van Den Haag te worden, maar die man zat (misschien nog steeds wel) te stevig in het zadel ;-). En ik woon nu een beetje te ver weg om die rol te spelen....

Ook hebben we wel eens meegedaan bij het vertrek van Sinterklaas (ook per boot) vanuit Hoek van Holland.

Dat alles is en blijft gewoon leuk voor jong én oud. Het verwatert helaas al een beetje, maar ik zou het heel erg jammer vinden als die traditie zou verdwijnen.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:00

Tsja het wordt er niet makkelijker op. We praten hier over jeugdsentiment, dat zijn gevoelens die we nu, nu we ouder zijn, nog hebben. We hebben een beeld van hoe het "hoort". Want zo was het vroeger. Dit heeft volgens mij te maken met identiteit. Nederland wordt steeds multicultureler en een deel van onze cultuur is dat we tolerant zijn. Iedereen mag doen wat hij wil want "zo is die persoon nu eenmaal". Maar.... als iemand ons zegt dat wij niet meer mogen doen wat we willen omdat het die persoon pijn doet, verdriet doet, irriteert dan.... dan stuit ons dat tegen de borst.

Er wordt gesproken over discriminatie, maar volgens mij moet er achter discriminatie een intentie zitten (doelbewust mensen discrimineren). Dat is nooit de bedoeling van de sinterklaastraditie geweest. Ook niet om terug te verwijzen naar slavernij. Volgens mij is er geen zinnig mens die vóór slavernij is.

Laten we alsjeblieft de huidige doelbewuste discriminatie en de huidige slavernij aanpakken!

Als de tegenstanders van Zwarte Piet willen dat alles in één keer verandert dan steigeren we. De naam van de belangrijkste groep tegenstanders van Zwarte Piet: "Kick Out Zwarte Piet" is allesbehalve constructief en vriendelijk. Ik zou ze adviseren een neutraler naam te nemen. Een geleidelijke verandering is veel acceptabeler. Wie mist nou echt de grote "gouden" oorbellen van, inmiddels, heel wat jaren geleden. Wie is er geshockeerd van het feit dat Zwarte Piet als aardig wat jaren geen giga grote rode lippen meer heeft? En wie vind het gek dat Zwarte Piet geen roe meer heeft? Ik denk eigenlijk niemand.

Maar, als je ineens grote groepen pieten blauw en groen en wit kleurt dan gaat het te snel. Ook voor mij eerlijk gezegd.

Met uitgesproken voorstanders en uitgesproken tegenstanders polariseert de boel en gaan mensen elkaar uitschelden en slaan (en met eieren en blikjes gooien volgens de politiek). Dat moet je niet willen. En al zeker niet in de 4 weken per jaar dat we met Sinterklaas bezig zijn. Als Rutte zegt dat die discussie (en protesten) niet op dit moment gevoerd moeten worden ind ik dat nog zo gek niet. En als er dan nog een stelletje raddraaiers (die zogenaamd vóór Zwarte Piet zijn en zogenaamd voetbalfans zijn), maar eigenlijk alleen uit zijn op herrie schoppen dan is het hek van de dam.

Als ik ergens in Afrika rondloop als enige blanke, dan word ik ook gediscrimineerd. Ik word nageroepen: witte, witte. Ik word gezien als geliefde huwelijks partner, want ik "ben wit en dus rijk". Ik bedoel maar.: discriminatie is van alle tijden en alle landen. Dat wil niet zeggen dat het acceptabel is, zeker niet als het opzettelijk gedaan wordt.

In die context willen winkeliers zich niet de vingers branden, lekker neutraal blijven. Ze moeten immers geld verdienen. Dat doen ze nu met Kerstmis en met "Black Friday". Mag die term dan wel? Doet dat niet denken aan de zwarte knecht van Robinson Crusoe? Je kunt overal wel wat achter zoeken......

Ik woon in het buitenland, Frankrijk. Als je dat land een beetje kent is het wel heel anders dan Nederland. En het is niet eens zo ver weg. Je hoeft alleen België maar door.

Ga ik me storen aan hun "rare" gewoonten? Ga ik me bijvoorbeeld storen aan het feit dat ze enorm veel aandacht besteden aan de eerste wereldoorlog (vooral de afgelopen 4 to 5 jaar) en bijna helemaal niet aan de tweede. Ga ik me storen aan een indrukwekkende militaire parade waar zelfs Trump jaloers op is? Ga ik me storen aan sommige rare eetgewoonten?

Nee, als ik dat niet wil zien, kijk ik er niet naar en doe ik er niet aan mee. Als ik het leuk/lekker vind doe ik er wel aan mee. En ondertussen eet ik nog gewoon drop, hagelslag en pindakaas, speel ik Sinterklaas met behoorlijk zwarte Pieten en kijk ik dagelijks naar het Sinterklaas journaal.

En eigenlijk vind ik dat het Sinterklaasjournaal heel creatief bezig is met "de" problematiek. Die helemaal geen problematiek zou zijn als iedereen een beetje gas terug neemt. Ik vond Diewertje's argumenten in DWDD eigenlijk ook heel redelijk.

En tot slot: als je het niet met me eens bent, nou, dat mag. Als je mij maar toestaat het wél met mezelf eens te zijn ;-)

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:18

Wat ik wilde aangeven is dat het jeugdsentiment (onderwerp van dit topic), zaken die ons na aan het hart liggen of die ons anderszins geraakt hebben. van belang zijn. We kunnen helaas de discussie niet negeren hoezeer we dat ook zouden willen. Maar goed, ik zal mijn mond verder houden in dit topic.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:27

De leesplankjes in het Sinterklaas journaal van gisteren waren ook heel erg jeugdsentiment. Dat is lang geleden!!! Weer zo'n grappige twitch in het Sinterklaasjournaal.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:57

Tsja, die klazen (zelfs een Klazina) bij Paul de Leeuw waren grappig, maar ik vond dat de Sinterklaas bij Paul zich niet waardig gedroeg. Nou weet ik wel dat dat programma niet voor kinderen bedoeld is maar de Sint is voor mij een waardig persoon die bepaalde taal niet gebruikt en anderen er ook op corrigeert.
Dat gevoel is voor mij een mix van "vroeger", mijn eigen rol als Sinterklaas (ik heb er overigens om diverse redenen een punt achter gezet dit jaar) en ook mijn "verleden" als schoolmeester ;-)
Ik vond overigens het laatste Sinterklaasjournaal op 4 december geniaal!
Nu is de sint weer weg en hebben we weer een maand of tien rust ;-)

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:26

Tsja ieder zijn meug he?

Deze uitzending van Jiskefet strookt helemaal niet met mijn Sinterklaas beleving (hoewel ik Jiskefet vaak juist wel leuk vind). Deze uitzending was ook nog eens heeeeel sloooom.

Bij Paul vond ik dat de Sinterklaas ook heel leuk had kunnen zijn zonder grof taalgebruik. Dat Paul razendsnel schakelt tussen grof (tot beledigend aan toe) en teder dat weten we en dat hoort bij hem.

Het is ieders eigen beleving. Gelukkig hoef je niet te kijken naar, of mee te doen aan, dingen die je niet bevallen. Dat zouden meer mensen als standpunt moeten hebben, want dat zou een hoop heisa schelen in ons zo tolerante....?..... Nederland.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:33

Vandaar het vraagteken. We willen altijd wel graag heel tolerant overkomen...

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

pjotrg

Berichten: 1157
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:14

Hier niet gevierd. Onze kids zijn inmiddels 19 en 21.....

We doen dit jaar wat kadootjes met kerst. Ook omdat de Franse vriend van Michelle er dan bij is.

Ik moest laatst denken aan een grappige herinnering van de Sinterklaasviering vroeger bij ons thuis. Onze hond had als gewoonte om alle papiertjes van de (uitgepakte) pakjes vakkundig te versnipperen. Hij kreeg zelf ook altijd een paar pakjes voor hemzelf met hondensnoepjes of een kluif erin. Zo had hij ook veel lol aan [o] pakjesavond.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, daiswees, hagelslag, LuCa88, Ponytante, purny, roucha1, Slmt9, StalNollie, xChoco, YandexBot en 46 bezoekers