2018: "ik wil geen (donker)bruine!"

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

2018: "ik wil geen (donker)bruine!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 20:18

Want ik wou een bijzonder kleurtje, iets als valk of palomino. Bont vond ik ook prima. Maarja, bijna alle pony's die ik op sporthorses of marktplaats had uitgekozen op hun eigenschappen, waren bruin.
2018 is het eerste jaar met mijn eigen pony. Op 10/11/2017 is hij bij ons gekomen.
Kort paspoortje:
Hoppenhof's Dylano
New Forest
11 jaar
143 cm.
En ja, hij is bruin :')

2018 was een jaar met veel vallen en weer opstaan.

Januari
We hebben in deze maand niet zo veel gedaan, vooral aan elkaar gewend en rustig de dressuur een beetje opgepakt.

Februari
In februari werd je kreupel :( De dierenarts heeft een deel van je been verdoofd om te zien hoe je dan zou lopen. De kreupelheid bleef helaas zichtbaar, dus we wisten nog steeds niet wat er nou aan de hand was. Uiteindelijk is de zadelmaker langsgeweest. Deze zei dat mijn zadel, die ik had overgenomen van de vorige eigenaar, heel slecht was. Ik moest per direct een nieuwe hebben. Dit is uiteindelijk een prachtig, bruin springzadel geworden.
We hebben verder veel gestapt. Vooral onder het zadel (of z.z.), want aan de hand lopen wil je niet. Dan word je dominant en ga je bijten.

Maart
Midden maart begon je weer goed te lopen. Met het springen had je nu een nieuw trucje: na de sprong omhoog komen met je voorbenen en gek doen. Dit hebben we je wel snel weer afgeleerd.
Eind maart was het zover: de eerste keer in de trailer van een vriendin! Wij hadden (en hebben nog steeds niet) geen eigen trailer. We hebben dit een aantal keer geoefend zodat we binnenkort ritjes konden maken buiten de stal.

Afbeelding

April
April was niet zo druk. We trainden lekker door qua dressuur en we maakten af en toe een sprongetje.

Mei
Daar gingen we dan! Onze eerste echte buitenrit samen. Een vriendin van de manege ging met de fiets mee. Het ging super! Als we over een tijdje eindelijk een trailer hebben, wil ik veel vaker samen op pad.

Afbeelding

Ook hebben we je samen met je grote vriend in de paddock gezet, om te kijken of jullie gek zouden doen. Jullie gedroegen jullie echter voorbeeldig <3

Afbeelding

Verder hebben we, zoals gewoonlijk, elke woensdag gelest.

Afbeelding

En onze eerste FNRS wedstrijd was een feit.

Afbeelding

In mei kwamen we er trouwens ook achter hoe veel last je had van de mugjes. Blijkbaar heb je last van zomereczeem, maar de oude eigenaren hebben hier vrijwel niks over gezegd. Daar ging de helft van je manen! Tot op de dag van vandaag zijn de nieuwe haren nog bezig met op een mooie lengte groeien.

Juni
In juni werden er op de manege springlessen aangeboden. Dit was 6x een les van 1u. Op het moment begon het hele gedoe met het weigeren, dus dit kwam mooi uit. Verder was het een rustige maand.

Juli
Deze maand gingen we zelf 19 dagen op vakantie. Ik heb dus bijna geen foto's. Wel was de laatste springles in juli. Deze laatste les eindigde super, en toen had ik er weer vertrouwen in.

Augustus
Het springen ging weer goed en je was natuurlijk erg sociaal.

Afbeelding
Afbeelding

September
Woehoe! September stond in het teken van crossen *\o/* Eerst een keer oefenen op Bussloo...

Afbeelding

... om erna mee te doen met de tripalon van Bussloo!

Afbeelding

Zowel het oefenen als de echte cross verliepen niet bepaald soepel. Je weigerde overal minimaal 1x, om er vervolgens na nog een keer aanrijden er wél overheen te springen. Zelfs in het springparcours had je niet genoeg vertrouwen om te springen. Ik zat met mijn handen in het haar, waarom spring je nou niet?! Omdat je eerst de sprong uitgebreid moest bekijken voor je eroverheen ging, hebben we je ogen laten checken. Hier was niks mis mee. Ik besloot om volgend jaar veel te oefenen met 'enge' dingen en gewoon veel oefencrossen rijden.
De maand eindigde dan ook met een crossles in Ermelo (waardoor ik een dag niet naar school hoefde).

Afbeelding

Oktober
De volgende oefencross was in oktober. Hier precies hetzelfde probleem, maar wel met een heerlijk gevoel uitgereden. Het lange stuk galopperen gaf echt zo'n kick om nooit te vergeten <3 <3

Afbeelding
Afbeelding

November
Ik heb nog nooit op je gezeten zonder cap. Ik vond dat het tijd werd voor een paar herfstige foto's met touwhalster. Zo gezegd, zo gedaan! Je stond stokstijf stil, ik was geen moment bang dat je gek zou doen omdat ik zonder cap zat. Volgend jaar wil ik graag een echte fotoshoot in het bos als de bladeren zo mooi kleuren.

Afbeelding

December
En dan zijn we al weer in december! Het weigeren gaat door, en we zijn druk bezig met het trainen. Op 9 december deden we mee aan het kerstspringen op onze manege. Het eerste rondje 2x weigeren, het tweede rondje maar 1x. Wat was ik blij met deze rondes! Alsof je het weer 'deed', en vertrouwen had. Het gaat nog lang niet altijd goed, maar ik heb er vertrouwen in dat het weigeren zal stoppen. We gaan daar volgend jaar in ieder geval veel mee aan de slag.

Afbeelding

We sluiten het jaar af met een rondje zonder zadel en zonder hoofdstel uitstappen. Het gaat steeds beter, zo alleen op neckrope.

Afbeelding

Op naar 2019!


Cioccolato

Berichten: 6530
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2018: "ik wil geen (donker)bruine!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:22

wat een mooi overzicht!


Saaams

Berichten: 13232
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:22

Mooi verslag van je jaar. Jammer van de vervelende start.
Ik snap je hopeloosheid wat betreft het weigeren. Goed dat je gewoon kilometers blijft maken.

Laerkens Beauty

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2018: "ik wil geen (donker)bruine!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 12:08

Dankjulliewel!

@Saaams, ik doe mijn best om er zo positief mogelijk in te staan. Bedankt voor het compliment.

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 17:55

Ben het stuk over de verkoudheid van Dylano helemaal vergeten te vertellen :+

Tijdens een woensdagles aan het begin van november begon hij ineens met hoesten en het was echt zo'n rokershoest. Tegen het einde van de les kreeg hij het ook erg zwaar. De volgende dagen bleef die irritante hoest maar terugkomen. Er was (nog) geen snot, dus we keken het even aan. Tot hij op een dag met een snotneus uit de stapmolen kwam. Toen gelijk de dierenarts gebeld en die heeft wat tips gegeven. Dylano had gelukkig geen koorts maar wel een flinke verkoudheid. Hij is 2 weekjes stilgezet om daarna weer langzaam op te bouwen. De dierenarts had twee medicijnen megegeven die goed aansloegen. Het was even spannend om mijn maatje ineens zo niet lekker te zien, maar hij is er weer helemaal bovenop gekomen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers