Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:31

Zullen we dan maar alles toestaan waarvan handhaven moeilijk is? Ik bedoel, van die vechtpartijen zijn ook illegaal, maar als het een beetje moeilijk is om te handhaven kun je het net zo goed toestaan toch? Het gaat er totaal niet om dat je een signaal afgeeft naar de maatschappij ofzo..

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:34

Bij een verbod is wel het voorhanden van vuurwerk hebben al strafbaar.
Hoef je niet eens te weten of het vuurwerk van hier is of uit het buitenland.
Dan hoef er niet eens geknald te worden. Dan is het net als een pistool, het hebben er van is al strafbaar. Zou prima zijn. Dat handhaaft zeker wel gemakkelijker.

Daarnaast boete 100 euro per stuk. kan dus flink oplopen.
Dat handhaaft al preventief. Want al is de pakkans klein, hebben ze je dan ben je zo veel geld kwijt. En geen halt strafjes, dat ook voor kinderen laten gelden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:54

Marjoow schreef:
Omdat we dan alles wel kunnen gaan afschaffen. Persoonlijk vind ik roken veel meer overlast veroorzaken dan vuurwerk. Moeten we dat ook verbieden?
Dronken mensen veroorzaken ook ontzettend veel overlast, alcohol maar verbieden?
Voetbalhooligans veroorzaken enorm veel overlast, voetbal maar verbieden?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen wordt de mogelijkheid afgenomen om zelf risico's en gevaren in te schatten omdat er zo ontzettend veel regels en verboden zijn.

Wat een rare voorbeelden noem je, want:
-Roken is verboden in openbare ruimtes.
-Openbare dronkenschap is verboden.
-Geweldpleging is verboden ( voetbal op zich heeft weinig met hooligans te maken).

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:31

Marjoow schreef:
Omdat we dan alles wel kunnen gaan afschaffen.


Dat noemt men ook wel een drogredenering. We hoeven niet alles of niets te doen, we zijn als mensen heel prima in staat om afwegingen te maken waarbij je dus soms bepaalt dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, maar soms kunt besluiten dat het niet zo is.


Citaat:
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen wordt de mogelijkheid afgenomen om zelf risico's en gevaren in te schatten omdat er zo ontzettend veel regels en verboden zijn.


Het punt is dat de mensen die de overlast en risico's moeten dragen, niet zomaar dezelfden zijn als degenen die het uitvoeren.

Dit is bijvoorbeeld nadrukkelijk de reden dat ik tegen een wettelijke capverplichting voor volwassenen ben. (Verplichting vanuit sportbond of stal ofzo heb ik geen problemen mee.)
Ik heb altijd een cap op met paardrijden, maar uiteindelijk bezorg je anderen niet op grote schaal overlast en is het vooral je eigen hoofd. Die afweging mogen mensen zelf maken. (En als je gaat zeggen 'jamaar het geeft last aan ziekenhuizen', weet dan dat je inderdaad erg richting 'alles verbieden' zou gaan. Dat wil ik dus juist niet.)

Maar bij vuurwerk bestaat een deel van de slachtoffers uit omstanders, niet de afstekers zelf. En is 1 partij vuurwerk, afgestoken door 1 iemand, te horen in minstens een paarhonderd huishoudens (dichtbevolkte wijk.)
Degenen die aan het knallen zijn, zijn niet dezelfden als de mensen die binnen blijven omdat ze de straat niet meer op durven (of omdat hun geleidehond dat niet meer durft.)

Als last en plezier bij dezelfde personen komen ben ik geneigd te zeggen: niet al te veel mee bemoeien. Als het niet zou gaan om de enorme overlast aan [i]anderen[i] zou vuurwerk van mij beslist niet verboden hoeven worden.

Maar juist bij vuurwerk ligt het niet bij de persoon zelf, en werkt zo'n risicoafweging niet. Dat is dus het moment dat regels in de samenleving wel nuttig zijn om het in balans te houden.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:00

Kuggur schreef:
Marjoow schreef:
Omdat we dan alles wel kunnen gaan afschaffen. Persoonlijk vind ik roken veel meer overlast veroorzaken dan vuurwerk. Moeten we dat ook verbieden?
Dronken mensen veroorzaken ook ontzettend veel overlast, alcohol maar verbieden?
Voetbalhooligans veroorzaken enorm veel overlast, voetbal maar verbieden?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen wordt de mogelijkheid afgenomen om zelf risico's en gevaren in te schatten omdat er zo ontzettend veel regels en verboden zijn.

Wat een rare voorbeelden noem je, want:
-Roken is verboden in openbare ruimtes.
-Openbare dronkenschap is verboden.
-Geweldpleging is verboden ( voetbal op zich heeft weinig met hooligans te maken).

Precies alles wat jij nu raar noemt gebeurt in veelvoud dagelijks. :') Dus leg mij dan uit wat het verschil gaat worden als vuurwerk verboden wordt? Want het zal nog steeds afgestoken worden. Maar goed dat verbod komt nu niet want het is dit jaar in feitelijke cijfers stukken beter verlopen dan vorig jaar dus verbetering. Of het nu slecht weer was of niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:36

sureido schreef:
Precies alles wat jij nu raar noemt gebeurt in veelvoud dagelijks. :') Dus leg mij dan uit wat het verschil gaat worden als vuurwerk verboden wordt? Want het zal nog steeds afgestoken worden. Maar goed dat verbod komt nu niet want het is dit jaar in feitelijke cijfers stukken beter verlopen dan vorig jaar dus verbetering. Of het nu slecht weer was of niet.

Ik krijg een nogal naar gevoel van jouw toon. Hoeveel slachtoffers zijn acceptabel dan? (Om nog maar te zwijgen over de kosten voor de staat/verzekeringsmaatschappijen voor alle ontplofte prullenbakken, brievenbussen etc) Daar kun je nu nog niks over zeggen.
Verder zei je eerder volgens mij dat de cijfers over verwondingen door illegaal vuurwerk niet kloppen omdat mensen liegen in het ziekenhuis. Wie zegt dat er niet ook mensen zijn die liegen over dat hun verwondingen door vuurwerk komen? Dan is die daling van jou ineens een stuk minder realistisch, als we er toch vanuit gaan dat mensen liegen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:58

Graag een quote waar ik zeg dat mensen liegen in het ziekenhuis? :D

Hoorde net op het nieuws toevallig dat de kosten ook minder waren dit jaar als anderen jaren volgens de verzekeringsmaatschappijen.

https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/goog ... eling.html

Verder zag ik terwijl ik alvast dit als bewijs opzocht ook dat verzekeraars tegen een verbod zijn. Vorig jaar gepost.

Mij hoor je niet zeggen dat ik het goed vind dat mensen in het ziekenhuis belanden maar wel dat het minder wordt. Dat betekend verbetering, je kan niet van 100% naar 0% gaan in één jaar. Dus snap niet waarom jij een naar gevoel krijgt als ik blij ben dat het beter is gegaan? Ik ben voor een verbod voor illegaal vuurwerk, ik ben voor op betere handhaving op afsteken buiten genoemde tijden, ik ben tegen een verbod voor afsteken van siervuurwerk.

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:59

De overlast van roken is toch gigantisch veranderd sinds de aangepaste regelgeving? Ik heb me ooit knap beroerd gevoeld omdat er gewoon op kantoor gerookt werd. Inmiddels kom ik met schone kleren uit als ik ergens wat ga drinken. Ook al is het met een boel gemopper gegaan, en heb je andere punten waar we nog bezig zijn met uitzoeken van een goede balans (zoals het op straat onder de terrasverwarming gaan roken en dan geluidsoverlast geven), er is wel degelijk heel veel veranderd. Het is dus absoluut niet onmogelijk om dingen te veranderen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:34

Nu is er weer een idioot vuurwerk af aan het steken.
De buren hebben twee vakantiehuisjes ik denk dat die mafketel daar nu logeert.
Woon je lekker rustig zit daar zo'n... Zo'n... Zal maar niet schrijven wat ik denk

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:31

Nog steeds word er vuurwerk afgestoken zeg, in onze straat en eergister een groepje jongens gooide vuurwerk in de wei,de paarden schrokken zich rot.En dan fietsen ze keihard weg.
Verbod op knalvuurwerk! echt hoor.

FB Groep Second Chance.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:54

gohya schreef:
Nog steeds word er vuurwerk afgestoken zeg, in onze straat en eergister een groepje jongens gooide vuurwerk in de wei,de paarden schrokken zich rot.En dan fietsen ze keihard weg.
Verbod op knalvuurwerk! echt hoor.

Dat knalvuurwerk is al verboden hoor, en wel tot 31 december 18u. Waar je nu last van hebt heeft niets met een ontbrekend verbod te maken, maar met een gebrek aan handhaving. Dat laatste los je niet op met extra regels.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:23

Verbod op de verkoop van knalvuurwerk :) En de beschikbaarheid van vuurwerk verminderen verandert de situatie wel. Veel van het knalvuurwerk dat buiten de toegestane tijd wordt afgestoken klinkt als legaal gekocht vuurwerk.

Gisteren was overigens de eerste dag dat ik niet bewust meerdere knallen van vuurwerk heb gehoord. De eerste sinds 27 december! (En dan ben ik heel benieuwd of dat inhoudt dat de lol er nu een beetje vanaf is / de voorraad op aan het raken is, of dat het vooral de combinatie van wind, regen en hagel ontmoedigend werkte, of misschien gewoon de herrie overstemde.)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:31

@Shadow0 ik gok op dat de voorraad aan het opraken is.

FB Groep Second Chance.

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:32

Laten we het hopen.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:15

Een heerlijke serene rust gehad. De grens over en geen enkel geknal meer. Twee keer vuurwerk gezien bij euro disney. Mooi proffesioneel vuurwerk. Verder geen enkele knal gehoord. Zalig gewoon.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, Black_Moon, brennie85, Drico, Flying_Angel, fohadie, Gee, Googlebot, Maanon_, maava, Niobe, Urona447, xJolijn en 168 bezoekers