Een jaar lang vooruitgang met shetlanders Sammeke en Arthur

Moderators: Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance, zonnebloem18, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SammyFloor

Een jaar lang vooruitgang met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 00:49

Ik heb lang getwijfeld om een topic te maken, ik ben absoluut geen actieve poster meer. Maar een jaaroverzicht is vooral fijn voor mezelf, dus bij deze een overzicht van Sammeke en Arthur in 2017.
Sammeke is mijn shetlandermerrie van 9, waaronder 8 jaar bij mij en Arthur is mijn ruintje van 7, waaronder 6 jaar bij mij :)

Mijn doelen voor 2017
- Relaxte menritjes kunnen maken met Sammeke alleen
- In totaal min. 100 km aan wandelingen kunnen maken
- Niet maar in een dal sukkelen waar de training stilvalt

Het begin van het jaar januari en februari ging moeizaam. Buiten grondwerk gebeurde er niet veel. Sammeke en Arthur zaten niet zo goed in hun vel, ze stonden vrij mager en hun bespiering was niets. Een tegenslag die niet hielp met alles.
Afbeelding

Afbeelding

In maart en april begon het jaar wat op gang te komen. Ik pikte 2 menritjes mee met Sammeke, ze kregen een nieuwe stal (die ze vreselijk vonden) en door weidegang en slobber kwamen ze er steeds meer door.
Afbeelding

Afbeelding

Mei en juni waren een stuk leuker. De wandelkriebels wakkerde ook bij mijn stalgenootjes op, stilletjes aan gingen we steeds meer op pad.
Afbeelding

Juli was weer even een dipje. Door mijn vakantiewerk vond ik moeilijk een balans en deed ik vrij weinig met Sammeke en Arthur. Die hadden geen klagen, ze barstten van energie. Eindelijk was Arthur erdoor geraakt.
Afbeelding

Augustus was een topmaand. Tot vlak voor augustus had ik 40 km bij elkaar gereden. Ik reed amper met Sammeke, en ik dacht dat we de 100 km nooit zouden halen. Maar ineens reden we meerdere keren per week, veel van mijn stalgenootjes gaan mee op pad maar ook alleen ging het heel goed. Sammeke was nog steeds erg onzeker, maar de twijfel was er sneller uit en zo deed ik deze maand mijn eerste galop met haar buiten.
Met Arthur ging het grondwerken ook heel goed, we deden talloze nieuwe dingen samen en hij was een brokje van energie.
Afbeelding

September was heel dubbel. Langs de ene kant reed ik ontzettend veel fijne ritten met Sammeke, maar anderzijds had Arthur weer een kleine terugval. Hij was heel futloos en begon weer te vermageren. Dierenarts laten checken, alles in orde. Weer meer beginnen bijvoeren, en wat vitaminespuiten erbij gegeven. Begonnen met rechtrichten met Arthur, om zijn bespiering te versterken.
Afbeelding

In oktober zat ik weer vol op op school. Ik had veel schrik om weer te hervallen in mijn oude stramien, waarin ik heel weinig tijd had voor mijn geliefde ukkies. Boven mijn verwachtingen, vond alles een soort van balans. Ik heb nog genoeg tijd voor Sammeke en Arthur. Arthur knapte vrij snel weer op, gelukkig maar. Ik startte weer met loswerk met mijn beide pony's, en het liep vlotter dan verwachten.
Afbeelding

November was fijn. Enorm fijne ritten gereden waarin we met sprongen vooruit gingen. En Arthur deed het zo goed. Hoe hard we vroeger ook hebben gebotst, hoe goed het nu ging.
Afbeelding

Afbeelding

December was echt een topmaand om mee af te sluiten. Sammeke en Arthur zaten vol energie, ze zijn gelukkig met alles zoals het nu gaat. Ik merk in alles dat we nog dichter naar elkaar toegroeien, en dat gevoel is heel fijn. Er lag sneeuw, na 5 jaar heb ik nog eens gesleed met Sammeke. Wat een lol! En hoe goed deed ze het. We reden een sneeuwrit met een stalgenoot, heel cool. We deden veel ritten :) Arthur blijft alles overstijgen, wat een toppony! Op de allerlaatste dag van het jaar nam ik hem eens mee op wandeling, een klein tourtje dat ik soms ook met Sammeke doe. En wat oversteeg hij mijn verwachtingen.
Afbeelding

Afbeelding

Ik kijk wel positief terug naar 2017. Het begin ging moeizaam en liep over het algemeen niet zo goed. Veel tegenslagen, maar eens we erdoor kwamen knalde we het jaar door. Mijn doel om 100 km te rijden, is geëindigd op 280 km. Waanzinnig. Ik heb het gevoel dat we eindelijk echt vertrokken zijn, en we genieten enorm hard van onze ritten samen. Met Arthur ben ik verder gekomen dan ik had durven dromen. Hoeveel ik van deze pony hou, we hebben zo vaak gebotst. Heel veel up's en down's, maar nu gaat het zo goed.
Overigs was 2017 het eerste jaar dat ik volledig financieel voor Sammeke en Arthur instond. Ookal heb ik ze al zo'n 8 jaar, het is ineens op me af geworpen. In het begin van het jaar, heb ik overwogen ze te verkopen want ik dacht dat het me nooit zou lukken. Mijn hart zou breken en mijn wereld zou instorten. Ik ben enorm gelukkig dat ik heb gevochten, want het lukt me beter dan ik had verwacht.

Al mijn uitzichten van 2017
Afbeelding

Mijn doelen voor 2018 zijn vrij simpel. Zoveel mogelijk kilometers rijden, mijn doel is 400 km.

_Sofie

Re: Een jaar lang vooruitgang met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:25

Wat een leukerds! Succes met het behalen van je doelen :)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)
Dressuur Z1 + 2
Springen L + 4

Diane_

Re: Een jaar lang vooruitgang met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:00

Uitgelicht :)
Leuke pony's heb je! Wat fijn dat het afgelopen jaar zo goed is geëindigd. Die laatste collage is ook leuk. :)
Op een naar een mooi 2018!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie