2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 13:20

2016 eindigde voor mij in een drama. Van grote plannen voor in de toekomst, naar plotseling mijn soulmate laten gaan.

[IM] Wat een gemis... Mijn topper is er niet meer

Wanda, je wordt gemist! Y;(


2017 moest en zou een beter jaar worden, het kon niet anders!!

Januari:
Ondanks het verdriet nog erg groot was opzoek gegaan naar een nieuw maatje.
Ik ging opzoek naar:
-KWPN, het liefste een zwarte
-Sterke voorkeur voor een ruin
-3 tot 8 jaar
- L1 geklasseerd.

Heel veel paarden gezien, ook een aantal die precies aan mijn eisen voldeden, maar bij geen een had ik nou echt het gevoel van: 'Ja, dit is 'm!'

Februari:
De zoektocht gaat door...

15/02: Mijn moeder laat me een advertentie zien van een bruine 9 jarige Engels Volbloed merrie. Korte, onduidelijke beschrijving en vage foto's. Sprak me totaal niet aan maar uiteindelijk toch overgehaald door mijn moeder om te gaan kijken, ze stond toch zo dichtbij huis.

16/02: Met lichte tegenzin de auto in, dit paard is niks voor mij...
Ik mocht haar zelf uit de weide halen, poetsen en opzadelen. Goh, toch wel een leuk beestje.
Het rijden ging eigenlijk helemaal niet zo goed. Extreem gevoelig voor been hulpen en ze liet het bit geen een seconde met rust. Stelling was nergens te bekennen en aanleuning kende ze niet.
Afbeelding
Maar toch had ik het gevoel van 'Ja, dit is 'm!' :+
Na het rijden de papieren bekeken, grote stempel met 'British Racing Horse' erop.
Eigenaren hadden haar pas 3 maanden en zij hadden haar gekocht van haar jockey. Oftewel, groen van de renbaan en geen enkele ervaring met het 'gewone' rijden. ( Bijna hetzelfde als L1 geklasseerd toch? :') )
Heel even getwijfeld, maar toch na overleg besloten ervoor te gaan mits ze goed gekeurd zou worden.

17/02: Met vlag en wimpel door de keuring en zo was ik binnen 24 uur de eigenaresse van een paard dat totaal niet aan mijn eisen voldeed en waar ik in eerste instantie niet eens heen wilde om te kijken :D

Maart:
Een rustige maand, elkaar leren kennen en vriendjes maken in de kudde.
Omdat ze tijdens het rijden met het bit blijft klooien, laat ik de tandarts komen. Deze haalt een hele hoop haken weg en constateert een heel laag gehemelte en een dikke tong, heel weinig plek voor het bit. In totaal hebben we een stuk of 20 bitten geprobeerd, van dik naar dun, ongebroken, dubbelgebroken, appelbitjes en aurigaan, geen een bit waar ze lekker op loopt.
Oplossing: bitloos
Afbeelding

April:
Helaas gaat het hier mis. Ik haal haar met een dikke voet uit de wei en het voelt niet goed. Omtrek onder de kogel is ruim 32cm(!), dat is bijna 10cm meer dan de andere voet.
Dierenarts 1: mag in de kudde blijven, niet rijden en 1x per dag koelen > na twee weken geen verschil
Dierenarts 2: mag in de kudde blijven, 2x per dag aan de hand stappen en 2x per dag koelen > na twee weken geen verschil


Afbeelding


Mei:
Ondertussen zijn we ruim een maand verder zonder enige verbetering en besluit ik er nogmaals een dierenarts bij te halen, dit maal van een andere kliniek.
Dierenarts 3: 2 weken complete boxrust, antibiotica & ontstekkingsremmer met pijnstiller. 1x per dag aan de hand stappen en 3x per dag koelen.

Afbeelding


Dit lijkt te werken en na deze twee weken is de voet minder dik. Ze wordt uitverdoofd en de problemen blijken uit het gebied onder de kogel te komen. In overleg met de kliniek besluiten we een echo en rontgenfotos te maken. Voordat we dit kunnen doen moet de zwelling nog iets meer afnemen. Ze mag op een wat groter stuk, we gaan 2x per dag aan de hand stappen en blijven 3x per dag koelen

Afbeelding

Juni:
De echo en foto's worden gemaakt en het is even heeel spannend: 'Zien we daar nou een botsplinter in de pees?' :wow:

Dit is gelukkig niet het geval maar er zit wat subcutane fibrose ter hoogte waar de zwelling en het wondje zitten, met daaronder in het mediale oblique distale sesamoidair ligament een kleine beschadiging. Oftwel een beschadiging aan een bandje in de binnenkant van de kootholte.

Afbeelding
Bo krijgt een bak met 'troostbrokken' van mijn zusje

Juli & Augstus:
We gaan door met koelen, stappen, en om de verveling een beetje tegen te gaan oefenen we wat kleine vrijheidsdressuur oefeningetjes.

Afbeelding

September:
Begin september wordt er opnieuw een echo gemaakt om te kijken hoe het er nu voorstaat. De dierenarts is erg tevreden over de voortgang, het 'gat' is weer opgevuld en is goed aan het genezen. Het ziet er zelfs zo goed uit dat we weer kleine stukjes mogen gaan stappen onder het zadel!
Afbeelding


Oktober:
Een lastige maand. Ik sta al bijna 4 jaar op deze stalling maar besluit toch te verhuizen om dat het beter is voor het herstel van Bo. Dit is achteraf de beste keuze van het jaar geweest.
Het gaat zo goed met Bo dat ze eindelijk weer in de kudde mag, en daar knapt ze ontzettend van op.

Afbeelding


November:
Dierenarts komt voor de laatste controle, en voor het eerste sinds april loopt ze weer zuiver met de buigproef! We gaan samen weer aan de slag in de bak, en ze doet het fantastisch. Ik heb nog nooit zo'n werkwillig paard gezien.

Afbeelding

December:
We maken de overstap van boomloos naar een dressuurzadel omdat ik hier toch iets meer steun aan heb. We kunnen nu eindelijk beginnen met trainen, en er is nog een hoop ruimte voor verbetering. Bo doet ontzettend goed haar best, maar met haar verleden op de renbaan is eigenlijk alles nog onbekend en nieuw. We hebben nu 1x per week priveles en daar leren we samen een hoop van.

Afbeelding
Ik wens jullie nog allemaal een gezond, gelukkig en sportief 2018! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Lisa_WB op 03-01-18 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:26

Wat een superleuk dier zeg!! <3 heel veel geluk samen!!

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:39

Leuk dier! Ik heb toch altijd een zwak voor die snelheidsduivels :). Hopelijk volgend jaar een gezonder jaar voor jullie!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:44

Wat een leuk topic! Ondanks dat Bo geblesseerd was dit jaar en totaal niet was wat je zocht, heb je zo te lezen toch weer een paard dat goed bij je past.

Veel plezier in 2018!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:06

Wat een aansprekend paard, ik snap wel dat je voor haar gevallen bent!!

Ik wens jullie heel veel (rij)plezier in dit nieuwe jaar, maar vooral ook dat je geniet van je knappe merrie :).

[o]

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 14:29

Wat een leuke & lieve reacties, bedankt! En genieten ga ik zeker doen! :D

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:49

Oh wat ontzettend leuk! Inderdaad iets heel anders als je wensenlijstje. Maar, als fan van de Volbloed, kan ik alleen maar zeggen, geniet.
Ze zijn zo intelligent en werkwillig.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 15:28

Jessica24 schreef:
Oh wat ontzettend leuk! Inderdaad iets heel anders als je wensenlijstje. Maar, als fan van de Volbloed, kan ik alleen maar zeggen, geniet.
Ze zijn zo intelligent en werkwillig.


Intelligent en werkwillig zijn ze zeker! Ongelofelijk hoe snel ze oefeningen en nieuwe dingen door heeft.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:10

Een Engels volbloed <3 Wat een heerlijk rustig hoofd zit erop, precies zoals ik ze ook ken. Wel heb je enorm veel pech met haar gehad dit jaar zeg, jammer van de slechte start. Ik hoop dat jullie het komende jaar ontzettend veel zullen genieten samen en ook een hoop van elkaar zullen leren!
Ze zijn zo super slim, gaat vast goed komen. Zo'n jaar van veel revalidatie heeft jullie ook veel tijd samen gegeven, maar nu weer vooruit!

Wat is haar afstamming?

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:16

Wat een leuk paard! Grappig dat je dan toch zomaar met zo iets heel anders thuis kan komen haha. :D

Ik wens jullie een goed 2018 met een stuk minder blessure leed!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 21:09

Unseen: Bedankt! Ik hoop dat mijn 2018 overzichtje een stuk mooier en actiever is, maar 2017 is absoluut geen slecht paardenjaar voor mij geweest. Ik kende haar door en door voordat we aan de slag gingen en dat is achteraf ook maar goed geweest. Ze spiegelt mij enorm en kan op sommige momenten heel gevoelig zijn. Aan de andere kant is ze extreem werkwillig en vindt ze álles interessant. Is soms best een lastige combi :D

Dit is haar afstamming:
http://www.pedigreequery.com/rosies+magic2


Larissa96: 'Huh een merrie? Wát? Ook nog Engels Volbloed?!? Niet eens geklasseerd?' Dit heb ik op het begin heeeeel vaak gehoord :')
Ondertussen zijn de meeste wel een beetje van de schrik bekomen & ben ik heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt :p


Diane_

Berichten: 1982
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst: 06-01-18 10:35

Wat een aansprekend paard! Jammer dat je zoveel met haar moeten dokteren, maar wel fijn haar nu al helemaal goed te kennen inderdaad! Heel veel plezier samen in 2018!

Monique1963

Berichten: 8521
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst: 06-01-18 11:49

Tjee, dat was niet zoals je het gehoopt had, zeker niet na het verlies van je paard in 2016. Wel heel erg fijn dat je die klik hebt! Nu hopen dat ze in 2018 geen kreupelheden meer krijgt. Succes!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Webding
Berichten: 86
Geregistreerd: 29-05-11

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst: 06-01-18 12:49

Leuk dier!
Zal je altijd zien, dat je het paard koopt wat je niet wilt.
Vanwaar heb jij dat sidepull hoofdstel?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Nieuw bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 13:04

Oh wat gaaf, uitgelicht! :D

Bedankt!!!

Abricoosje: Op de foto van maart heeft ze een hand gemaakte neusriem van Exclusive Bitless and Western, de rest is van een los hoofdstel van Marengo. Ik vond deze te veel schuiven voor het mooie en met een bontje eronder was hij net te kort helaas. Op de foto van November heeft ze een FRA Aram met music scharen. Ondertussen rijd ik weer met een sidepull, de FRA pardoes. Bevalt heel erg goed! :)

Edit: Typefoutje

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst: 06-01-18 13:43

Wat een leuke merrie! Goed van je moeder dat ze je heeft over weten te halen :D maar wat een pech zo in het begin. Hopelijk een beter 2018!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 18:22

Bedankt! Dat mijn moeder haar heeft gevonden en hoe het allemaal is gelopen moet ik nog vaak aanhoren :')

Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst: 06-01-18 18:28

Wat een aansprekend hoofdje!
Heel veel geluk!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst: 06-01-18 18:39

Wat een lief paard zeg! Ik hoop stiekem ook in februari goed nieuws te krijgen over mijn paard maar ik hou me kalm. Gat in de tussenpees is toch iets anders dan wat die van jou had. We blijven hopen :D. Heel veel geluk en veilige kilometers gewenst met je paardje!

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: 2017, bedankt voor dit fantastische paard!

Nieuw bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 19:54

Bedankt! :)

OneAndOnlyx: Oei dat is inderdaad niet niks!! Heel veel succes & voor jou ook een beter 2018!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Nieuw bericht Geplaatst: 09-01-18 20:04

Lisa_WB schreef:
Bedankt! :)

OneAndOnlyx: Oei dat is inderdaad niet niks!! Heel veel succes & voor jou ook een beter 2018!


Dankjewel! :D

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers