Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 19:52

Hey bokkers!
Nu mijn hond, 10 maanden oud, eindelijk een goede zwemtechniek onder de knie (of in de pootjes) heeft, wil ik graag met haar in open lucht nog wat blijven oefenen.
Tot welke buiten- of watertemperatuur laten jullie je hond zwemmen?
Ik zit eraan te denken ofwel een neopreen vest te kopen voor tijdens het zwemmen, ofwel een badjas voor meteen na het zwemmen. Is dit nuttig? Zo ja, welke raden jullie aan?
Welke extra zorg besteden jullie nog opdat je hond het niet te koud krijgt, te snel afkoelt?
Alle tips welkom!

Don't take anything for granted


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:08

Er zijn wel wetsuits voor honden. Misschien is dat een idee?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:08

Niets. je kunt een handdoek meenemen als hij weinig vacht heeft maar mijn honden gaan nog zwemmen als het vriest. Rennen dan een hoop rondjes en gaan daarna de auto weer in en dan naar binnen. Ze hebben helemaal geen tijd om af te koelen buiten het water. Ik probeer het zelfs te ontmoedigen in de winter maar soms ben ik te laat en doen ze plons. Maargoed het zijn Herders en kunnen wel tegen een stootje. Ik heb ze nog nooit zien rillen na een flinke plons en pakjes etc gaan ze alleen maar slopen dus dan maar zo.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

roekes

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:10

Mijn hond mag het water in totdat er ijs begint te vormen. (Ik zou mn hond niet willen verliezen doordat hij onder t ijs terecht komt) Hij is een labrador. Hij schudt zich uit als hij heeft gezwommen en we wandelen verder. Ik heb geen badjas, zwemvest oid voor hem.
Laatst bijgewerkt door roekes op 20-09-22 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 20:12

Cayenne schreef:
Er zijn wel wetsuits voor honden. Misschien is dat een idee?


Ja , daaraan zit ik te denken maar ik zoek ervaringen want ik heb geen idee of dat wat is en het kost toch wel wat.

Don't take anything for granted

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:17

Wat voor vacht heeft je hond ( word hij weleens echt nat op zijn huid?

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

herr_balou
Berichten: 1430
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:54

Het water blijft relatief nog redelijk lang warm. In het voorjaar is water het koudst want dan is het gedurende de winter periode geheel afgekoeld.
Bij een jonge hond zou je je niet heel veel zorgen moeten maken afhankelijk vam het type vacht. Als de buiten temperatuur langdurig onder de 10 graden komt zou je kunnen overwegen een badjas aan te doen op het moment dat de hond nog mat is maar wel in rust, dus bijvoorbeeld in de auto. En kijk naar je hond, ze kunnen zelf best aangeven dat het te koud is, als je maar 'luistert' naar hun signalen.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 01:16

Hier niets(enkele dunne vacht,kleine hondjes)
Ze zwemmen wel altijd aangelijnd. En in de auto hangen handdoeken om ze wat te drogen. Een badjas staat wel nog op mn verlanglijstje. Maar das eigen gemak eigenlijk.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Lay_D

Berichten: 3700
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 04:58

De onze heeft een badjas voor na het zwemmen, niet omdat hij het koud heeft maar omdat hij dan binnen 30 min volledig droog is en ik daardoor auto en of huis ook schoner houdt door geen uitschuddende
hond meer te hebben.

https://www.dierenoppasamersfoort.nl/ daar hebben wij hem vandaan.

En zo ziet het eruit:


Afbeelding

Ik heb de badjas te koop, want hij is inmiddels toe aan een maat groter.

Pablo, A star in heaven. 7-7-1997- 15-04-2013
Minipret, Woezel en Pip <3 <3
Maak de kleine dingen groots.
Als het even niet kan zoals het moet,dan moet het even zoals het kan!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 06:56

Ik lees even mee. Heb een waterrat, en ga graag naar een losloopgebied hier in de buurt waar water zit. Daar gaat ze in, hoe koud of warm het buiten ook is. Zo'n badjas is voor in huis wel handig. In de zomer liep ze zich onderweg wel weer droog maar als het buiten kouder is lukt dat natuurlijk niet meer.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 07:26

Hier ervaren we dat als ze het te koud vinden ze zelf het water niet meer in gaan. Wel honden met een korte vacht.
Maar dit is altijd tijdens het wandelen en ravotten daarna samen nog een tijdje.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-22 08:28

snorkel1986 schreef:
Wat voor vacht heeft je hond ( word hij weleens echt nat op zijn huid?


Het is een schnauzer, dus een “plukhond“ met een ondervacht.

Don't take anything for granted

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:29

nooit wat gehad bij onze hond en ze zwom het hele jaar door rond in de zee en onbevaren sloten. ook bij buiten min 5 lag ze in het water.
ik had ook zon badjas maar deed ik meer aan als ik thuis niet te natte bende wilde hebben.. ligt miss wel aan het ras. mijn hond was een golden, een waterhond in spe met een natuurlijke dubbele vacht, Ik vermoed dat de jouwe het ook niet hoeft

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-22 08:32

Zoals ik het nu lees, doet niemand eigenlijk de hond iets aan IN het water om te beschermen tegen de koude maar sommigen wel een badjas voor achteraf, soms ook gewoon voor het gemak van uitschudden.

Don't take anything for granted

Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hond zwemmen in het najaar. Extra bescherming ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:43

Mijn honden zwemmen zolang ze dat willen, 1 dus jaar rond :brr: . Het enige wat we doen is hem nooit wassen, zodat zijn vacht goed kan blijven werken.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

anca

Berichten: 1763
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:32

Ik heb een hond met een hele dikke ondervacht. Als hij zwemt als we wandelen dan lopen we gewoon erna weer door. Was ik toevallig die keer met de auto op pad dan krijgt hij in de auto even een badjes aan anders is de hele auto drijfnat en dat wil je niet in de winter. -O-

hartelijke groeten,
anca


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers