[VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

[VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-22 11:17

Maze is inmiddels drachtig gescand en verwacht puppen rond 1 januari. :+

Afbeelding


Afgelopen November is ons nestje Schotse Collies korthaar geboren, die zijn morgen alweer een half jaar oud, wat vliegt de tijd! [BB-HK] [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar. In dat topic heb ik de vraag gesteld of mensen het interessant zouden vinden om het proces van heel vroeg mee te maken/ lezen, daar kwamen in het topic en per PB positieve reacties op.

Het volgende nestje wat we hopen te mogen verwelkomen is een nestje van onze Mazikeen. Dat nestje fokken we hoofdzakelijk voor onszelf want eigenlijk zou Maze voor mijn wederhelft zijn geweest als sporthond, ik heb haar echter uitgezocht toen ze nog geen 12 uur oud was en dus ingepikt. :+ tbf, hij heeft wel mijn eigen gefokte Schotse Collie ingepikt. :+ Maar hij wilt graag een Mini Maze. Voor hem blijft er een teef bij ons en een vriendin krijgt een reu op uitplaatsing.


Afbeelding
Afbeelding


'Hardworkpaysoff A Milky Miltank'
Mazikeen, oftewel Maze
DOB: 21.12.2020
12,kg & +/- 44/46cm schofthoogte

Maze is loops geweest in januari en ik ga er even vanuit dat ze weer loops zal worden over negen maanden, of dat daadwerkelijk zo is moeten we uiteraard nog zien. In theorie zou ze dus weer loops 'moeten' worden rond oktober en de loopsheid daarna gaan we dekken, dus volgend jaar mei --> augustus, even heel ruim genomen.

Afbeelding

Maze was al vrij van alles door de combinatie van haar ouders maar ik heb haar alsnog laten testen zodat ik de resultaten zelf ook op papier heb en ook wist of ze voor bruine puppy's zou kunnen zorgen en haar genetische code voor vacht.

Afbeelding
Voor het mensen die graag een kijkje willen nemen in die testen: KLIK!

Voor de mensen die al aan het rekenen geslagen waren of de oplettende lezer, er missen nog wat testen en dat klopt! HD, ED, Spondylose & Rug moeten nog op de foto, eveneens moet de ECVO nog plaatsvinden. Hoewel HD foto's al gemaakt mogen worden voor de officiele beoordeling van de Raad van Beheer, is ze nog te jong voor ED foto's, daarvoor moet ze 18 maanden zijn. Uiteraard kies ik er dan voor om te wachten tot een leeftijd van 18 maanden en laat alles in één keer op de foto zetten.

Binnenkort gaan we ook voor de ECVO, deze zal weer verlopen zijn tegen de tijd dat zij een nestje krijgt maar ik wil wel graag weten of ze vrij is of niet.

Maze moet zowel de foto's als de ECVO glansrijk doorstaan om onze fokplannen werkelijkheid te maken, anders is het topic al snel klaar. :=

Inmiddels zijn we al enige tijd bezig met het vinden van een geschikte reu, dat lijkt heel vroeg maar bij de Border Collie geen overbodige luxe. Zeker in de (sport) Border Collies wordt je doodgegooid met reuen, véél uit dezelfde lijnen en daardoor ook véél dezelfde gezondheidsproblemen of afwijkingen. Veelvuldig epilepsie, OCD, BCC of DNA afwijkingen, ontzettend veel dragers of lijders, HD-B, en dan zijn er nog een aantal lijnen of kennels waar ik met afstand niet in de buurt wil komen of in het stamboom wil zien van de reu.

Als ik al deze eisen ga toepassen is de reuenkeuze in één keer een heel stuk kleiner en die wordt nóg kleiner door Maze haar (populaire) lijnen en door het veelvuldig gebruik van bepaalde reuen in Nederland, Duitsland, België & Luxemburg.

Als een reu door bovenstaande 'selecties' komt, is er ook nog een persoonlijke voorkeur, het liefst een bruine reu, korthaar, reeds actief in de sport en ouder dan drie jaar. Geen harde eis maar daarmee krijgt een reu wel een extra kruisje achter zijn naam, ik zou heel graag bruine puppy's willen zien verschijnen tijdens de geboorte. :+ De drie jaar is een voorkeur omdat de meeste epilepsie gevallen ruim voor die leeftijd uiten en je vanaf drie jaar ervanuit mag gaan dat genetische epilepsie zich niet gaat uiten. Laat ik duidelijk zijn dat dit absoluut géén garantie is maar indien mogelijk houd ik daar graag rekening mee.

Dan is er wel nog één harde eis die niks met testen te maken heeft, als de reu bovenstaande allemaal mag aftikken dan moet het karakter ook matchen. Werkwillig maar koel in het koppie, lief maar niet soft maar bovenal, stabiel, niet neurotisch.

Maze is namelijk super zelfverzekerd en héél vol van haarzelf, zo heb ik haar niet gemaakt, zo is ze geboren, ik heb het wel bevestigd en gesteund. Tijdens haar eerste levensjaar hebben we flink wat uitdagingen gehad. Maze was zo zelfverzekerd dat ze als 8 weken oude puppy wel los kon lopen maar met gemak 50 meter voorop liep, niet onverwacht want haar moeder is net zo. Ik vind dit helemaal niet storend zolang ze wel luistert als het nodig is maar dat was niet het geval. Dat heeft Maze enige tijd aan de lange riem opgeleverd en behoorlijk wat uren training.

Een ander voorbeeld is de agility, begonnen met 8 weken maar ze zag het nut niet in van samenwerken. Driften, rennen en vooral háár plannen uitvoeren. Ze kwam niet naar ons toe, wilde niet met mij spelen, liet zich niet vangen op het veld, kortom, niks mee aan te vangen. Dus terug naar de absolute basis en ervoor zorgen dat alles in haar ogen haar idee was. Bloed, zweet, tranen, meer zweet, uren en uren op een krukje zitten en héél veel geduld boekte eindelijk resultaat. Sinds januari dit jaar boekte we succes na succes en sinds eind februari gaan we met waanzinnige sprongen vooruit. Maze heeft bedacht dat samenwerken veel leuker en handiger is dan alleen maar wat doen. We lopen dus een jaar 'achter' met trainen maar dat maakt mij niks uit. Ik heb ontzettend veel van haar mogen leren en ze is uiteindelijk precies wat ik besteld had en graag wilde. *\o/*

Nu is Maze een klein actief ding maar super stabiel, nergens van onder de indruk, heel sociaal en heeft een werklust voor tien BC's maar is in huis heel koel, rustig en kan zichzelf prima vermaken in de tuin.

Afgelopen weekend heeft ze voor het eerst mogen proeven aan een groot evenement en de 'wedstrijddruk', als COVID-19 puppy sta je 1-0 achter en dat verschil merkte je goed toen we dit jaar weer de eerste wedstrijden liepen waar ze mee mocht. Maar ze deed het waanzinnig, de dogsurvival deed ze alsof ze er al tien eerder gedaan had, de obstakels nam ze vol overtuiging en waar ze twijfelde vertrouwde ze op mijn mening en aanmoediging!

Afbeelding

Daarnaast is Maze een echte allrounder, in voor alles wat ik haar voor de pootjes gooi. We doen ook geregeld canicrossen en sinds kort mag ze ook mee voor de step op minder belastende rondjes.

Afbeelding


Goed, even kort, wat zoek ik dus in een reu?
- 100% op DNA (liefst getest bij MDD)
- HD-A, ED & Spondylose vrij, rug in orde
- ECVO liefst vrij, een kleine bemerking is geen probleem, ligt er wel aan wat.
- Liefst bruin
- Liefst korthaar
- Liefst ouder dan drie jaar
- Liefst al actief in de (beginnende) sport
- Passend karakter
- Een grotere reu, Maze is maar Mini en hoewel ik dat echt fantastisch vind zouden ze voor de mooi iets groter mogen en dan vooral iets langer en ruimer.


Afbeelding

Inmiddels zijn er al véél reuen gepasseerd en ook een aantal reuen die me zijn aangeboden, veel reuen konden aan de hand van bovenstaande eisen ook direct weer doorgestreept worden en een aantal kanshebbers zijn door naar de tweede selectieronde. :+ Één reu heeft tot nu toe heel sterk mijn voorkeur maar ik zal de definitieve reu pas bekend maken tegen de tijd dat de beslissing definitief is.

Net zoals bij Dana zal het nest gestreamd worden, afgelopen nestje hebben we dat gedaan via Twitch & YouTube, de volgende keer alleen via Twitch en van 's ochtends tot 's avonds. Hoewel Dana weinig hinder ondervond van het 24/7 de camera aan, had ik er wel last van 's nachts. Zelfs met oordopjes in hoorde ik de ventilator draaien en andere geluiden. :')

Voor de mensen die de bevalling van Dana willen bekijken: Klik!

Al onze streams zijn nog terug te vinden via het kanaal, als je niks te doen of te kijken hebt, er staat uren en uren beeldmateriaal op van schattige puppy's! <3 Het zijn dan wel Schotse Collies, maar tot de tijd dat er Border Collies zijn moeten zij maar even de leegte vullen.


Deze pups worden gefokt onder mijn eigen kennel "Vihaan Aditi", KLIK!
Afbeelding



Ik open dit topic om mensen mee te nemen in de wereld van bewust en doordacht fokken en sta daarom ook open voor alle vragen. Alles mag gevraagd en gezegd worden. :list:
Laatst bijgewerkt door KimD op 27-11-23 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:38

Nou ik volg hoor! Ik vind Maze echt geweldig en ben heel benieuwd voor welke reu je nu uiteindelijk gaat *\o/*
Ook erg leuk om te lezen hoe verantwoord en bewust je met alle keuzes om gaat, het meeste is me wel bekend maar altijd goed om bij te leren!

Volg de avonturen van Skye en Lux op instagram!
https://instagram.com/dog.on.a.mission

Flux

Berichten: 2488
Geregistreerd: 10-06-05

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:51

Ik ben er weer bij en zet weer een stipje! Heel benieuwd!

Je zegt "liefst getest bij MDD", wat is MDD? Zelfde als Embark? Wisdom Panel?

xPabloBokt

Berichten: 9376
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:00

Ben al fan door de naam van je hond! Ik volg :D

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-22 12:13

Flux schreef:
Ik ben er weer bij en zet weer een stipje! Heel benieuwd!

Je zegt "liefst getest bij MDD", wat is MDD? Zelfde als Embark? Wisdom Panel?


Sorry, die had ik beter voluit kunnen schrijven, zal het straks even aanpassen. MDD staat voor MyDogDna, een onderdeel van Wisdom Panel inderdaad!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:19

Oeh, superleuk! Ik volg!
Wat is Maze prachtig zeg! En wat zijn jullie goed en doordacht bezig! _/-\o_
Ik ben erg benieuwd naar de reu en het nest! :):) *Ikmagnietikmagnietikmagniet*
Ik moest wel grinniken bij haar kennelnaam.. "A Milky Miltank" :))
Was de fokker een Pokémon fan? :D

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:39

Yeah! Daar ben je dan, super leuk ik volg natuurlijk ook. Ik weet echt helemaal niets van fokken dus ik lees en leer (voor de lol).

Flux

Berichten: 2488
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:44

KimD schreef:
Flux schreef:
Ik ben er weer bij en zet weer een stipje! Heel benieuwd!

Je zegt "liefst getest bij MDD", wat is MDD? Zelfde als Embark? Wisdom Panel?


Sorry, die had ik beter voluit kunnen schrijven, zal het straks even aanpassen. MDD staat voor MyDogDna, een onderdeel van Wisdom Panel inderdaad!


Ah, akkoord! Thanks! :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:54

maar er gaat een wereld open, ik kende alleen de zwart witte schaap drijvers! er gaat dus een stipje bij dit topic Leuk! :D

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:47

Uiteraaaard ga ik dit volgen *\%/*

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:54

Neem aan dat je ook al eens richting Duitsland gekeken hebt?
Zitten wel twee goeie bruine kortharen bij mijn weten.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

x_Nadia

Berichten: 1359
Geregistreerd: 17-11-12

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:20

Ik volg ook zeker mee *\o/*

Wij willen zelf binnenkort ook gaan kijken naar een gezinsuitbreiding :):)
En wij neigen ook naar een collie type :o

Chase Instagram: shetland.adventures
Navy
Duplo

Blaze -overleden 29-12-2012

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:23

Wauw dit is nog weer eens een heerlijk verhelderend en onwijs goed doordacht nestje <3 Hier zouden zoveel mensen een voorbeeld aan mogen nemen!

Ik vind Maze echt geweldig! Ik wist helemaal niet dat deze kleur ook in de bc was <3

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:33

Ik volg en voordat ik je OP had gelezen dacht ik huh is ze al zo oud?!Dacht waar blijft de tijd maar t valt mee :+
Ik vind het wachten trouwens wel HEUL lang zo hoor dat kan mijn ongeduldig ik denk ik niet aan.
Ben benieuuw wie de toekomstige papa zal gaan worden!

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-22 15:37

Cayenne schreef:
Oeh, superleuk! Ik volg!
Wat is Maze prachtig zeg! En wat zijn jullie goed en doordacht bezig! _/-\o_
Ik ben erg benieuwd naar de reu en het nest! :):) *Ikmagnietikmagnietikmagniet*
Ik moest wel grinniken bij haar kennelnaam.. "A Milky Miltank" :))
Was de fokker een Pokémon fan? :D


Ik denk dat Maze Mango fantastisch zou vinden! :D

Ik ben nogal lang van stof zoals de OP doet vermoeden dus ik wilde dit niet erbij zetten, maar vooruit, hier komt het. :+

Maze is gefokt door een van mijn beste vriendinnen, Soof, de moeder van Maze was tien dagen oud toen mijn vriendin de eerste foto doorstuurde. Toen zei ik direct 'als je daar ooit mee fokt wil ik er een puppy van!' en hoe ouder ze werd hoe sterker dat gevoel. Maar omdat haar inmiddels ex man heel actief agility doet was dat plan vrij onzeker, toen kwam Corona en was er niks te trainen en geen wedstrijden, alle tijd voor een nestje dus.

Vanaf dat moment zijn we samen op zoek gegaan naar een geschikte reu voor Soof, ook daar zijn heel veel honden de keuring gepasseerd en ook heel veel afgewezen. Toen kwam mijn vriendin Cymru op het spoor, ik vind die reu pot maar dan ook potlelijk máár hij is wel gezond en er zitten goede lijnen achter dus ik stond uiteraard achter haar keuze. Door die keuze kwam mijn eis van 'een bruine asjeblieft' wel te vervallen want die zouden er niet uitrollen.

Zij en haar ex man hebben een zoon en die is Pokémon fan, verzamelt ook fanatiek de kaarten. Ze hadden nog geen thema voor het nest dus toen wij daar bleven eten ver op het einde van de dracht zei onze vriendin "Onze zoon opperde een Pokémon nest, allemaal Pokémon namen....', in een 'die spoort niet' toon. Jammer genoeg voor haar reageer wij alletwee met "Ja! Echt vet! Doen!". Zo geschiedde! :Y) Uiteraard werd Maze op stamboom mijn favoriete Pokémon, Miltank! *\o/*

Afbeelding

Soof, de moeder van Maze als puppy:
Afbeelding
Afbeelding

En als volwassen hond:
Afbeelding

Mazikeen als puppy:
Afbeelding
Afbeelding


Sansevieria schreef:
Neem aan dat je ook al eens richting Duitsland gekeken hebt?
Zitten wel twee goeie bruine kortharen bij mijn weten.


Yes, uiteraard. De kanshebber zit ook in Duitsland, zo'n 700km verderop. Het probleem is dat momenteel veel gefokt wordt met de zelfde reuen in een straal van zo'n 400km. Zou ik natuurlijk ook kunnen doen maar ik wil liever een reu die niet (te) vaak gebruikt wordt, anders lopen we ons in een eventuele toekomst weer klem met lijnen. Liever iets verser, vernieuwend bloed!

kwita schreef:
maar er gaat een wereld open, ik kende alleen de zwart witte schaap drijvers! er gaat dus een stipje bij dit topic Leuk! :D


Border Collies mogen in alle geuren, kleuren en maten gefokt worden. :+ Er zit wel degelijk een verschil in lijnen. Tegenwoordig heb je Show, Werk & Sportlijnen en daar zit een héél groot verschil tussen. De showlijnen zijn over het algemeen allemaal langhaar en van oudsher zwart-wit met de bekende aftekeningen. Bij werklijnen zie je al wat meer variatie in kleur maar alsnog veel langhaar. In de sportlijnen of een combinatie van sport/ werklijnen zie je al veel meer kleurvariatie en die zijn tegenwoordig bijna allemaal korthaar.

Onze oudste Border Collie is 10 jaar oud, een blue merle korthaar. Toen waren ze nog niet zo populair.
Afbeelding

De huidige sporthond van mijn wederhelft, Harvey, een vierjarige halflang haar werklijn.
Afbeelding

Mijn wedstrijd BC, Puk, een zesjarige halflang haar teef. Geen idee welke lijnen, ze is als herplaatser bij ons gekomen. Wel mijn absolute favoriete werkhond.
Afbeelding

x_Nadia schreef:
Ik volg ook zeker mee *\o/*

Wij willen zelf binnenkort ook gaan kijken naar een gezinsuitbreiding :):)
En wij neigen ook naar een collie type :o


Ik kan het alleen maar aanraden, ik wil niet anders meer. Of het nou een Border of Schotse Collie is, ik vind ze fantastisch! Terwijl ik 10 jaar geleden niet 'zo'n schijtdier' wilde hebben. _O- Als je maar goed oplet wat je verwachtingen en wensen zijn icm bepaalde lijnen of ras. Dan zit tussen de collie-achtige zeker een goede match. :D


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

x_Nadia

Berichten: 1359
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:02

KimD schreef:
x_Nadia schreef:
Ik volg ook zeker mee *\o/*

Wij willen zelf binnenkort ook gaan kijken naar een gezinsuitbreiding :):)
En wij neigen ook naar een collie type :o


Ik kan het alleen maar aanraden, ik wil niet anders meer. Of het nou een Border of Schotse Collie is, ik vind ze fantastisch! Terwijl ik 10 jaar geleden niet 'zo'n schijtdier' wilde hebben. _O- Als je maar goed oplet wat je verwachtingen en wensen zijn icm bepaalde lijnen of ras. Dan zit tussen de collie-achtige zeker een goede match. :D


Ik heb altijd honden gehad.
Spoiler:
Staff kruising, sint-bernardXberner sennen, leonberger en een chihuahua

Ik ben vooral nu opzoek naar een hond die van zich uit al actiever is, mijn vorige honden waren liever lui dan moe :')
Ik heb nog geen ervaring maar het lijkt mij ontzettend gaaf om met de nieuwe hond te gaan sporten, vooral dan door tunnels en over zo’n wipwap enz(weet de precieze naam niet) ik ben mij nu vooral aan het inlezen over verschillende soorten sporten met honden.
Wij willen ons ook eerst volledig hebben ingelezen en pas dan gaan wij opzoek naar een geschikte hond die bij ons past, al lijkt tot nu dat met alles we weer uitkomen bij een collie :o
Planning voor ons is eind mei begin juni te gaan zoeken naar een leuke hond *\o/*

Chase Instagram: shetland.adventures
Navy
Duplo

Blaze -overleden 29-12-2012

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:54

Als het evt ook een langhaar bruine mag zijn, zit er in NL ook een hele gave reu, weinig gedekt nog, maar ik weet niet waar die verder allemaal op getest is.
Zit in elk geval niks van tyrone jimmy o.d. achter. En die is helaas ook nog geen drie jaar.

Die Duitse kortharen kan ik precies de testen van inzien in het Zuchtbuch.
En die zijn op veel meer getest als wat ze voor de foktoelating daar hoeven te doen.

Kan me voorstellen dat een van jouw kandidaten wel eens die van Frauke zou kunnen zijn, en ja, die is tegenwoordig verhuisd, een heel eind uit de richting helaas.
Hele gave reu trouwens, mooi ook, die voldoet verder zowat aan al je eisen.
Meen in Duitsland nu 8 nesten van, de eerste kinderen zijn nu ook drie jaar, nog geen rare dingen over epilepsie gehoord.

Spannend, ben benieuwd waar je straks voor gaat :D

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:12

Mooi zo'n doordacht nest! Ben benieuwd welke reu jullie uiteindelijk kiezen. Je geeft aan bij de reu dat je eentje ouder wil dan 3 jaar ivm epilepsie, is er een mogelijkheid dat je bij mazikeen ook wacht tot ze drie jaar is? En zo nee wat is daarbij de overweging geweest. Puur uit nieuwsgierigheid.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

CupCakes_

Berichten: 3313
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:34

Daar hebben we Maze, het turbo kanon! Wij volgen uiteraard ook weer mee <3

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-22 18:49

x_Nadia schreef:
KimD schreef:


Ik kan het alleen maar aanraden, ik wil niet anders meer. Of het nou een Border of Schotse Collie is, ik vind ze fantastisch! Terwijl ik 10 jaar geleden niet 'zo'n schijtdier' wilde hebben. _O- Als je maar goed oplet wat je verwachtingen en wensen zijn icm bepaalde lijnen of ras. Dan zit tussen de collie-achtige zeker een goede match. :D


Ik heb altijd honden gehad.
Spoiler:
Staff kruising, sint-bernardXberner sennen, leonberger en een chihuahua

Ik ben vooral nu opzoek naar een hond die van zich uit al actiever is, mijn vorige honden waren liever lui dan moe :')
Ik heb nog geen ervaring maar het lijkt mij ontzettend gaaf om met de nieuwe hond te gaan sporten, vooral dan door tunnels en over zo’n wipwap enz(weet de precieze naam niet) ik ben mij nu vooral aan het inlezen over verschillende soorten sporten met honden.
Wij willen ons ook eerst volledig hebben ingelezen en pas dan gaan wij opzoek naar een geschikte hond die bij ons past, al lijkt tot nu dat met alles we weer uitkomen bij een collie :o
Planning voor ons is eind mei begin juni te gaan zoeken naar een leuke hond *\o/*


Klinkt leuk en zeker over nagedacht. Mocht je nog willen sparren of iets anders willen weten of ergens over twijfelen stuur gerust een PB'tje. Als ik je op weg kan helpen doe ik dat graag. :)


Sansevieria schreef:
Als het evt ook een langhaar bruine mag zijn, zit er in NL ook een hele gave reu, weinig gedekt nog, maar ik weet niet waar die verder allemaal op getest is.
Zit in elk geval niks van tyrone jimmy o.d. achter. En die is helaas ook nog geen drie jaar.

Die Duitse kortharen kan ik precies de testen van inzien in het Zuchtbuch.
En die zijn op veel meer getest als wat ze voor de foktoelating daar hoeven te doen.

Kan me voorstellen dat een van jouw kandidaten wel eens die van Frauke zou kunnen zijn, en ja, die is tegenwoordig verhuisd, een heel eind uit de richting helaas.
Hele gave reu trouwens, mooi ook, die voldoet verder zowat aan al je eisen.
Meen in Duitsland nu 8 nesten van, de eerste kinderen zijn nu ook drie jaar, nog geen rare dingen over epilepsie gehoord.

Spannend, ben benieuwd waar je straks voor gaat :D


Je mag altijd reuen doorsturen als je er nog weet, wie weet zijn ze nog niet gepasseerd, zoals ik zei, het zijn er zo verschrikkelijk veel dat je makkelijk (goede) reuen over het hoofd ziet! Ik denk dat ik, samen met de fokker van Soof en met nog een andere bokker die op zoek is naar een BC reu, we al zo'n 40/50 verschillende reuen hebben zien passeren.

Langhaar heeft niet de voorkeur maar is zeker niet afgeschreven, gezondheid gaat voor voorkeur. Als uiteindelijk een langhaar de betere match is dan zal ik dat zeer zeker zwaarder laten wegen dan uiterlijk, in de hoop dat er dan toch een korthaar uit komt rollen natuurlijk hahaha! :Y)


Ymor schreef:
Mooi zo'n doordacht nest! Ben benieuwd welke reu jullie uiteindelijk kiezen. Je geeft aan bij de reu dat je eentje ouder wil dan 3 jaar ivm epilepsie, is er een mogelijkheid dat je bij mazikeen ook wacht tot ze drie jaar is? En zo nee wat is daarbij de overweging geweest. Puur uit nieuwsgierigheid.


Die mogelijkheid is er zeker maar heeft niet de voorkeur. Ik ben met haar actief in de agility en zitten nog volop in de (basis) trainingen, ik verwacht haar niet te starten voordat ze twee jaar oud is. Even heel kort door de bocht zou ik haar volgend seizoen, dus vanaf 1 januari, starten op wedstrijden, dan zou ze dus een paar maanden hebben om aan de sfeer te proeven en wat ervaring op te doen voordat ze gedekt wordt. Vanaf de dag dat ze gedekt wordt stoppen de trainingen en uiteraard de wedstrijden. Tijdlijntechnisch is het dus logischer om het nestje 'zo snel mogelijk' te doen omdat ik er dan het minste 'last' van heb in de sport.

Als voorbeeld de tijdlijn van Dana vorig jaar, die werd twee keer per week getraind. Zij werd gedekt op 9 september, vanaf die dag heb ik haar uitgeschreven voor de wedstrijden tot en met 3 oktober en ook werd zij niet meer getraind. Op 4 oktober wisten we dat ze drachtig was dus toen werden definitief alle wedstrijden uitgeschreven. Op 8 januari ging de laatste pup weg, daarna heeft ze twee weken 'herstelrust' gehad waarin ze zelf weer kon wennen aan het feit dat alle pups wegwaren en zijn we weer begonnen met spieropbouw, terug naar reguliere porties voeding en de lengte van de wandelingen weer opbouwen. De laatste week van januari stond een afspraak bij de osteo & fysio op de planning, daar kregen we groen licht. Op 5 februari waren haar tepels dusdanig strak dat ze niet meer van links naar rechts flapte als ze ging rennen. Op 8 februari heeft ze haar eerste (korte) training weer gelopen, langzaam weer opbouwen en kijken hoe snel het herstel was na de training. Dat zat gelukkig weer goed dus in februari hebben we goed kunnen opbouwen met één keer per week trainen en op 19 maart liep ze haar eerste wedstrijd weer.

Zoals je kunt lezen ligt een teef makkelijk 4 tot 6 maanden uit de sport, afhankelijk van hoe goed en hoe snel een teef herstelt van de dracht en de pups en dat is ook nog allemaal mits er niks mis gaat. Tel er bijvoorbeeld een keizersnede bij en je teef ligt er als je pech hebt nog langer uit. Daarom heb ik liever dat het vrij vroeg na haar 'carrière start' is dan dat ze lekker loopt in de sport en ik moet haar eruit halen voor een nest.

Maze haar stamboom is vrij bekend en populair, daardoor is er heel veel informatie te vinden over de generaties erachter en dus ook de gezondheid daarvan. Gelukkig heb ik twee goede vrienden die zich daar vrijwel dag en nacht mee bezig houden, die hoef ik dus maar te vragen om 'even te pluizen' en met een dag of twee krijg ik een compleet verslag over gezondheid en wat goed zit en wat niet. :')

Begrijp me niet verkeerd, Maze haar stamboom is absoluut niet schoon van (genetische) ziektes of afwijkingen maar de afgelopen zes generaties wel op enkele kleine problemen na. Vandaar de keuze.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:40

Moss 00/368616, kijk maar eens op FB, staan de testen en afstamming.

Meen dat er hier iemand op bokt zelfs een pup van heeft, uit het nestje van vorig jaar Bea x Moss, toverballenkleurtjes dacht ik nog, maar prachtige pups, en die ene wat ik (denkelijk dat het die is) aan de schapen heb gezien is een heel snel keen hondje, maar wel stuurbaar.

De andere is Elan Valley Dean 00/371654

Beiden hele gave bruine langhaar reuen, ook kc / nhsb papieren, en op veel getest.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Benazir

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 23:37

Wat een prachtige dame is Mazikeen ! <3 Ik ben net wel fan van zo’n kleiner formaat BC. Ooit komt er hier ook zeker weten eentje, en korthaar is dan al helemaal de jackpot *\o/*

Ik ben heel benieuwd naar je keuze van reu !

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 15:09

Wat leuk die Mazikeen fans! Welkom! *\%/*

Aangezien er voorlopig nog geen puppy's te zien zijn nog maar een foto van Maze.

Afbeelding


En samen met haar broer, het verschil in hoogte en gewicht is groot haha!

Afbeelding


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:48

Zo wat een verschil inderdaad!!

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 12:24

Inmiddels zijn er weer een aantal reuen aangeboden en gepasseerd, twee reuen staan op het 'reserverlijstje'. Het reserverlijstje? Ja, want ik cirkel altijd terug naar deze reu! Hij blijft mijn aandacht trekken en het contact met de eigenaresse is ook zeer prettig en snel. Iets wat zeker ook belangrijk is want als de teef loops wordt is intensief contact belangrijk om het goede moment van dekken te bepalen. Als reueneigenaar is het natuurlijk handig als je je kunt voorbereiden op de komst van een teef die gedekt moet worden.

Deze reu trok in eerste instantie mijn aandacht vanwege het vrij zijn van alles, dat zorgde ervoor dat hij op mijn 'kandidaten' lijstje terecht kwam. Zijn kleur leverde hem een pluspunt op. Daarna contact gezocht met de eigenaresse voor informatie hoe hij was qua karakter en qua will to please en wat filmpjes en video's van de vent. Dat contact verliep soepel en leuk, erg aardig mens wat graag alles beantwoord en ook zelf (kritische) vragen stelt, pluspunt dus!

Het enige nadeel? Hij is op het FGF5 gen N/M1, net zoals Maze. Dus langharen zijn mogelijk. In theorie wordt geboren: 25% korthaar, 25% langhaar & 50% dragers van langhaar maar zijn korthaar. In de praktijk wilt die theorie nog wel eens verschillen is mijn ervaring. :+ Dat wilt zeggen dat als ik definitief voor deze reu kies alle puppen getest worden op FGF5 zodra ze enkele dagen oud zijn. Waarom? Ik hou niet van haar. :')

Maargoed, dit 'nadeel' is een voorkeur dus niet echt een nadeel, want we fokken op gezondheid en niet op voorkeur. Al met al tikt deze reu dus alle checkboxjes netjes af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder gaan we eind Augustus richting Ell voor de ECVO test en dan zullen de foto's snel volgen. Ondertussen zorgen wij ervoor dat Maze zich mag bewijzen als echte allrounder, ze is echt nergens van onder de indruk en bewijst dat ze wel degelijk haar hoofd heel koel kan houden in situaties waar dit nodig is. Zo hebben we tegenwoordig een SUP en dat doet ze alsof ze al twintig jaar ervaring heeft. Lekker chillen op het board en als we ergens aanmeren voor een korte stop blijft ze netjes in de buurt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers