[Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:53

Maar als ze vaak zo spelen wat in vechten over gaat, zit er mogelijks onderhuids maar continue meer stress dan je denkt. Maar goed, dat is mijn mening e. Ik weet dat de meeste mensen er graag twee houden voor het gezelschap. Mijn ervaring is dat je veel katten daar dus geen plezier mee doet, al tolereren ze elkaar en zijn ze regelmatig ook wel leuk samen.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:03

Wat fijn dat ze samen kunnen leven.
En zelfs spelen samen.

Niet alle katten vinden soortgenoten leuk.

Onze omapoes miste een kat toen ze alleen was.
Is blij met andere katten, maar niet te dichtbij.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:07

poes schreef:
Maar als ze vaak zo spelen wat in vechten over gaat, zit er mogelijks onderhuids maar continue meer stress dan je denkt. Maar goed, dat is mijn mening e. Ik weet dat de meeste mensen er graag twee houden voor het gezelschap. Mijn ervaring is dat je veel katten daar dus geen plezier mee doet, al tolereren ze elkaar en zijn ze regelmatig ook wel leuk samen.

Als ze zo stoeien en daarna met zijn tweetjes zonder pardon uit hetzelfde bakje eten en drinken, ookal hebben ze beiden hun eigen bakje en daarna met zijn twee de mand in gaan lekker knuffelen en elkaar wat likken vraag ik me af waar de stres zit eerlijk gezegd. Ja er kan gehis zijn, maar het lijkt me wel raar als ze vrijwillig daarna uit hetzelfde bakje eten en daarna samen knuffelend gaan slapen dat ze dan ook echt gestrest zijn :=

Ik heb er twee die hun stres altijd zoveel mogelijk verstoppen. Nina spiegelt me zelfs heel erg. Als ik niet goed in mijn vel zit, zit zij dat ook niet maar dat probeert ze niet te laten zien. Toch merk ik dat persoonlijk in de kleinste dingetjes. Zelfs als er een teentje anders ligt dan normaal of dat ene oortje anders draait dan normaal als ik haar roep.

Jij mag je eigen mening hebben. Daar ga ik verder niet opin. Maar ik denk dat het ook per kat heel erg verschilt. Bij katten kan er enorm veel verschil zitten in hun sociale behoeften. De meeste katten zijn niet volop solitair. Het zijn vooral solitaire jagers. Dan doen ze lekker alleen. Je vindt ze in het wild vaak toch wel in losse groepen die een beetje bij elkaar blijven. Vaak zijn ze op de "verzamel/rust plek" samen en gaan ze jagen doen ze dat alleen. Er zijn ook uitzonderingen. Dus ik denk persoonlijk dat twee katten bij elkaar hebben vaak juist goed is. Dat telt niet voor alle katten, maar een heel groot gedeelte wel.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:10

Dat katten solitaire zijn is al lang achterhaald, iets met evolutie.
Natuurlijk zijn katten individuen net als mensen, honden ,paarden enz en ook niet echt kudde dieren en zij zoeken graag "hun" maat zelf.
Eb uiteraard zijn er ook katten die wel solitair zijn.
Daar gaat het vaak mis of heeft gewoon langer tijd nodig.
Ik had hier en 9 maanden oude poes met behoorlijke rugzak qua trauma (mens ) overgenomen... mijn hoop was dat zij zich aan mijn oude, supersociale, verknuffelte Ex-zwerver zou binden en die haar dan zou laten zien dat de mens toch niet zo verkeerd is.
Fout gedacht... zij is juist aan mijn timide,schuwe andere oude kater gaan plakken.
En dan sta je met jouw goede gedrag en bedoelingen. Toen mijn 2 oudjes overleden een heel sociaal kitten erbij gezet en een half jaar later nog broer en zus uit een ander nest van fokker...
Inmiddels zijn wij 4 jaar verder, Quiquebou komt regelmatig kroelen, en met de anderen een happy family... samen slapen doen ze niet maar daarvoor in plaats vaak spelen en elkaar kopjes geven.
Ik als mens heb dus de "familie" gecreëerd en hun maken het beste ervan.
Met die 2 van ts komt het absoluut goed - is het ja al als ik de foto's en filmpjes zie :)

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:44

Wat geweldig dat het zo is afgelopen, en respect voor jouw geduld en alles wat je hiervoor hebt gedaan!

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:31

Fijn dat het nu goed gaat, hier hadden we 2 poezen die ongeveer anderhalf jaar scheelden. De oudere heeft in feite de jongere geadopteerd en opgevoed. Alleen toen onze woning gerenoveerd werd, en we bij mijn schoonzus in huis zaten, met poezen, hebben ze wel eens naar elkaar geblazen. Gelukkig was dat snel over. Toen beiden pas gesteriliseerd waren, zijn we midden in de nacht wel eens wakker geworden omdat de poezen om ons heenvlogen, want door de hormoonveranderingen gingen ze vechten, maar ook dat is goed afgelopen.

Ik realiseer me door dit topic wel, dat het blijkbaar niet vanzelfsprekend is, dat het bij ons zo goed is gegaan.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 11:02

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!

Rambogirl schreef:
Nee ik ook niet. Ik kan filmpjes tonen hoe die 2 katten van mij spelen, maar daar zal niemand blij van worden. Hoe vaak dat ik roep: "Jongens, doe nou toch eens lief spelen!" :')
Nee wanneer ze het beu zijn gaan ze uit elkaar en zoals hierboven ook genoemd word, komen ze een aantal minuten later weer bij elkaar om nog eens door te gaan etc.
Het is voor de eigenaar ook echt wel duidelijk te horen of het echt even klaar is tussen 2 katten of dat ze gewoon in een spel zitten.

Dit roep ik soms ook nog wel eens hoor _O- En soms als 1 van de twee er klaar mee is, geven ze nog wel eens een knauw of blaast de ene. De ander laat haar dan met rust. Ik ken ze nu inderdaad zo goed dat ik nu doorheb wanneer iets spelen is of agressie/stress.


luuntje schreef:
Wat fijn dat ze samen kunnen leven.
En zelfs spelen samen.

Niet alle katten vinden soortgenoten leuk.

Onze omapoes miste een kat toen ze alleen was.
Is blij met andere katten, maar niet te dichtbij.

Ja ik had dit ook nooit aan zien komen dat het zo goed zou gaan. Waarbij je eerst in de situatie zit dat je jezelf er op gaat voorbereiden dat je er eentje ter adoptie aan moet bieden en nu een paar maanden later ze elkaar aan het wassen zijn _/-\o_

Wat fijn om te lezen dat het met die van jou ook goedgekomen is @sasja0705. En wat een leuke naam zeg :D


Sodeletuut schreef:
Wat geweldig dat het zo is afgelopen, en respect voor jouw geduld en alles wat je hiervoor hebt gedaan!

Dankjewel! :o


Zoolgangster schreef:
Fijn dat het nu goed gaat, hier hadden we 2 poezen die ongeveer anderhalf jaar scheelden. De oudere heeft in feite de jongere geadopteerd en opgevoed. Alleen toen onze woning gerenoveerd werd, en we bij mijn schoonzus in huis zaten, met poezen, hebben ze wel eens naar elkaar geblazen. Gelukkig was dat snel over. Toen beiden pas gesteriliseerd waren, zijn we midden in de nacht wel eens wakker geworden omdat de poezen om ons heenvlogen, want door de hormoonveranderingen gingen ze vechten, maar ook dat is goed afgelopen.

Ik realiseer me door dit topic wel, dat het blijkbaar niet vanzelfsprekend is, dat het bij ons zo goed is gegaan.

Ik heb mij ook nooit gerealiseerd dat het koppelen van katten zo lastig was. Ik had mij er wel op voorbereid en ingelezen dat het enkele weken tot maanden kan duren. Maar dat het mijzelf ook zoveel stress zou geven had ik niet verwacht := Ik ben blij dat het nu gewoon goed gaat. Het enige wat ze nog moeten leren is dat vooral Chloe niet vanaf 6 uur sochtends moet gaan mauwen omdat ze bij me wilt liggen _O- Dit houd ze in de weekenden soms tot 9 uur 's ochtends vol. Gelukkig wel met tussenpozen van stilte :D Maar ik negeer het en dan houd ze vanzelf op.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:40

Ik vind het een erhaal met een gelukkig einde.
Al hoop ik naguurlijk dat ze nog 20 jaar dikke vrienden zijn.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 23:09

Hier weer een kleine update *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Volgens mij is het wel duidelijk dat het goed gaat :Y)

Aankomende dinsdag ben ik 12 dagen weg en heb ik een kattenoppas in huis. Heel benieuwd hoe het gaat.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:25

Heel fijn! Dank voor de update!

Anoniem

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:37

Jeetje wat tof zeg! Zo close zijn mijn 2 katten, broers, nog niet eens :D. Ook wel samen spelen en wassen enzo, maar nooit samen op de bank of in een mandje.
Fijn voor jullie!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 07:44

Samen wassen doen ze ook niet echt. Naja. Eevee geeft Chloe soms een paar likken op haar hoofd en hangt 3 seconden later in haar wang. Wat dan weer resulteerd dat ze gaan rollebollen. :') Ik zie het niet als vechten. Ik heb echt het idee dat ze wel spelen. Ze geven elkaar ook de ruimte als er eentje klaar mee is.

Mandyy

Berichten: 30482
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:20

Wat heerlijk om te zien dat het zo goed gaat Maureen! <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:04

Wat fijn dat het zo goed gaat en was zijn het prachtige katten! <3

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 10:11

Dankjewel allemaal!

En ja Cayenne het zijn prachtkatten. Van binnen en van buiten <3 Met ieder hun eigen (bitchy) koninginachtige karaktertjes :D

Afbeelding
Afbeelding

Mandyy

Berichten: 30482
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:16

Mooie foto’s!!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 17:48

Wie had dit ooit gedacht. Huilende poezenmama hier :')


Afbeelding



soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:08

Hoe lief! <3
Wat gaf nu uiteindelijk volgens jou de doorbraak?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 20:36

Het weekje weg naar het pension. Echt 100%. Ondanks dat ze een mega groot verblijf hadden met andere katten en ze elkaar konden ontlopen, zaten ze toch samen in een hok. En toen ik thuis kwam heb ik ze tegelijk samen losgelaten.


Iedere kat is anders maar ik zou het wel aanraden als het koppelen niet lukt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:57

Huilend van blijdschap neem ik aan? _O-
Maar ik snap je heel goed hoor! Wat een succesverhaal! En wat mooi om ze zo te zien liggen <3

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:02

Echt ongelofelijk dat dit dezelfde twee katten zijn die elkaar het leven zuur maakten. Fantastisch

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:27

Maureen95 schreef:
Het weekje weg naar het pension. Echt 100%. Ondanks dat ze een mega groot verblijf hadden met andere katten en ze elkaar konden ontlopen, zaten ze toch samen in een hok. En toen ik thuis kwam heb ik ze tegelijk samen losgelaten.


Iedere kat is anders maar ik zou het wel aanraden als het koppelen niet lukt.



Super dat het gelukt is! Wat een lieve foto's. :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 23:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Kleine update :D

Met Chloe en Eevee gaat het opzich goed. Eevee blijft wel last van haar rug houden dus ik ga 8 november naar de dierenarts om foto's van haar rug te laten maken en voor de vaccinaties van beide katten. Ik ben heel benieuwd of er iets uit komt. Ik hoop het wel, want dan zijn de klachten wel te herleiden.

Ze zijn echt steeds meer vriendinnen aan het worden. Hele wassessies en lekker met elkaar spelen. Heerlijk om te zien *\o/*
Hierbij een kleine fotodump van de schavuiten :D

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: [Volg] Wanneer het introduceren van 2 katten niet goed gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 05:59

Wat een mooie afloop!

Voor haar rug zou je eens naar dierenkliniek ivd kunnen gaan. Zij is orthumanueel dierenarts en zij zet wervels recht die scheef staan. Ik ga er met die van ons ook 2x per jaar heen. Zeker katten die veel rennen, spelen en springen kunnen gemakkelijker wat wervels scheef krijgen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 19:08

Amandavd schreef:
Wat een mooie afloop!

Voor haar rug zou je eens naar dierenkliniek ivd kunnen gaan. Zij is orthumanueel dierenarts en zij zet wervels recht die scheef staan. Ik ga er met die van ons ook 2x per jaar heen. Zeker katten die veel rennen, spelen en springen kunnen gemakkelijker wat wervels scheef krijgen.

Helemaal niet meer gereageerd op je bericht. Excuses! Ik ga dat zeker in gedachten houden.

Ik ga zo met beide katten naar de dierenarts voor de jaarlijkse check/entingen en foto's maken van Eevee haar rug. Ik ben heel benieuwd wat eruit komt.