Baby koningspythons verwacht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 08:59

Dit jaar zijn wij (weer) begonnen met het kweken van onze slangen.
Een flink aantal jaren geleden heb ik al wel eens wat nestjes gehad van mijn koningspythons. Omdat ik toen op kamers ging voor mijn studie, heb ik de dieren weggedaan.

Vorig jaar heb ik met mijn vriend besloten om te verhuizen naar een wat ruimer huis en hadden we gezamenlijk de wens om de kweek (met vnml. koningspythons) weer op te pakken. Vorig jaar hebben we wat nieuwe dieren aangeschaft en eigenlijk stond het pas in de planning om volgend jaar te kweken. Vlak daarna kwamen er wat mooie volwassen dieren op ons pad en hebben we de plannen toch wat vervroegd. Dit levert wel wat spannende momenten op, want onze broedmachine is nog in de maak en de vraag is of deze optijd klaar is om daarin de eieren uit te broeden. Momenteel ben ik mezelf aan het verdiepen in "maternal incubation", ofwel het door de slang zelf laten uitbroeden van de eieren. Dit kan niet bij alle soorten slangen, maar koningspythons broeden van nature ook zelf de eieren uit. Welke methode we zullen toepassen weten we waarschijnlijk pas op het laatste moment, maar het is sowieso leuk om mezelf te verdiepen in het natuurlijke broedproces :D

Het kweekproces bij slangen verloopt een beetje anders dan bij zoogdieren. Het is enigszins gecompliceerd, maar hier een versimpelde uitleg: Op het moment dat slangen succesvol verpaard worden, wordt er bij het vrouwtje iets getriggerd. Zij gaat dan follikels produceren. Op het moment dat deze follikels groot genoeg zijn, vind de ovulatie en daarbij de bevruchting plaats. Op het moment dat de ovulatie geweest is, zal het vrouwtje gegarandeerd een legsel produceren. Het kan zijn dat de eieren die ze legt onbevrucht zijn, maar in de meeste gevallen krijg je wel bevruchte eieren.

Vandaag hebben we een ovulatie ontdekt bij een van onze dames. Er zijn dus eieren op komst! *\o/*

Hier een foto van een van de paringen (we verparen ze meerdere keren). Voor de liefhebbers: het vrouwtje is een Orange Dream het. clown en het mannetje een Banana Enchi Pastel Clown.
Afbeelding


Een foto van de man:
Afbeelding


Een foto van het vrouwtje vandaag. Je ziet dat ze enorm opgezwollen is. Dit is een van de tekenen (het meest kenmerkende zelfs) van de ovulatie:
Afbeelding

Als ik alles wil uitleggen en vertellen wordt de OP echt megalang, dus wil ik het hierbij laten. Als jullie vragen hebben, beantwoord ik deze graag :D

Volgen jullie mee?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:10

Oh jee ben blij dat ze op een plaatje zijn en niet in het echt. :')
Hoe paren slangen eigenlijk? Hoe brengt de manslang de zaadcellen in zeg maar?

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:17

Suzanne F. schreef:
Oh jee ben blij dat ze op een plaatje zijn en niet in het echt. :')
Hoe paren slangen eigenlijk? Hoe brengt de manslang de zaadcellen in zeg maar?


Ze zijn wel echt heel vriendelijk hoor! :j En compleet ongevaarlijk.
Als er hier mensen zijn die een keer langs willen komen om kennis te maken met de dieren mag dat trouwens altijd :D

Slangen hebben net als vogels een cloaca. Een mannelijke slang heeft 2 hemipenissen, deze bevinden zich vlak onder de cloaca aan het einde van de staart. Op het moment dat je een man en vrouw bij elkaar zet en ze hebben zin om te paren, tilt het vrouwtje haar staart op. Het mannetje draait zijn staart er dan omheen en brengt 1 van de hemipenissen via de cloaca bij het vrouwtje in. Vervolgens liggen ze dus zoals op bovenstaande foto met de staarten tegen elkaar aan gedraaid. Zo'n verparing duurt meestal tussen de 6 en 36 uur, maar het kan ook korter of langer duren.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:21

Animal schreef:
Suzanne F. schreef:
Oh jee ben blij dat ze op een plaatje zijn en niet in het echt. :')
Hoe paren slangen eigenlijk? Hoe brengt de manslang de zaadcellen in zeg maar?


Ze zijn wel echt heel vriendelijk hoor! :j En compleet ongevaarlijk.
Als er hier mensen zijn die een keer langs willen komen om kennis te maken met de dieren mag dat trouwens altijd :D

Slangen hebben net als vogels een cloaca. Een mannelijke slang heeft 2 hemipenissen, deze bevinden zich vlak onder de cloaca aan het einde van de staart. Op het moment dat je een man en vrouw bij elkaar zet en ze hebben zin om te paren, tilt het vrouwtje haar staart op. Het mannetje draait zijn staart er dan omheen en brengt 1 van de hemipenissen via de cloaca bij het vrouwtje in. Vervolgens liggen ze dus zoals op bovenstaande foto met de staarten tegen elkaar aan gedraaid. Zo'n verparing duurt meestal tussen de 6 en 36 uur, maar het kan ook korter of langer duren.


Oh, dat zou ik wellicht wel interessant vinden. Wanneer worden de baby's ongeveer verwacht? Of is dat gokken tot de eieren er echt zijn?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:24

Ohjee, slechte timing voor dit topic..
Ben net mezelf weer erin aan het verdiepen om een slang aan te schaffen..
Nu was mijn oog laatst gevallen op een antharesia childreni..
Ik ga volgen!

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:24

Voordat de babies er zijn, zijn we wel een tijdje verder. De verwachting is dat ze over ongeveer 50 dagen haar eieren gaat leggen. Dan duurt het nog ongeveer 55-75 dagen voor de eieren zullen uitkomen, afhankelijk van de omstandigheden :D

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:24

Wat gaaf! Ik volg :) Hoe groot zijn deze slangen, en zijn ze gevaarlijk? Mijn vriend en ik kijken vaak documentaires over slangen omdat we ze zo eng vinden eigenlijk. Maar ik ben heeeel benieuwd hoe dit proces gaat lopen, hoeveel slangen baby's je straks hebt, en of ze ook soort van schattig kunnen zijn. :D

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:25

fleurtjeuh schreef:
Ohjee, slechte timing voor dit topic..
Ben net mezelf weer erin aan het verdiepen om een slang aan te schaffen..
Nu was mijn oog laatst gevallen op een antharesia childreni..
Ik ga volgen!


Die heb ik ook! Fantastische dieren zijn dat :D Heb je ze al eens in het echt meegemaakt? Je bent altijd welkom om die van ons eens te komen bekijken :)

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:26

Ann_moi schreef:
Wat gaaf! Ik volg :) Hoe groot zijn deze slangen, en zijn ze gevaarlijk? Mijn vriend en ik kijken vaak documentaires over slangen omdat we ze zo eng vinden eigenlijk. Maar ik ben heeeel benieuwd hoe dit proces gaat lopen, hoeveel slangen baby's je straks hebt, en of ze ook soort van schattig kunnen zijn. :D


Deze soort wordt niet zo groot. De maximale lengte is zo'n beetje 1.80 meter. Klinkt groot, maar het zijn rustige dieren die vaak opgerold liggen en ze zijn makkelijk en veilig te hanteren.

Ik vind wel dat ze schattig kunnen zijn :j

Afbeelding

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:28

Animal schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ohjee, slechte timing voor dit topic..
Ben net mezelf weer erin aan het verdiepen om een slang aan te schaffen..
Nu was mijn oog laatst gevallen op een antharesia childreni..
Ik ga volgen!


Die heb ik ook! Fantastische dieren zijn dat :D Heb je ze al eens in het echt meegemaakt? Je bent altijd welkom om die van ons eens te komen bekijken :)

Oeh verleidelijk hoor!
Klopt je woonplaats op bokt?
Straks eens opzoeken waar het ligt :P

Het is jaren geleden dat ik slangen in mn handen heb gehad, tijdens mijn paraveterinair opleiding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:31

O, wat ontzettend gaaf! <3 Ik volg, ik ben heel benieuwd. Hebben jullie nog meer soorten slangen? Hoeveel slangen heb je? Wat voor kleuren kunnen uit deze combinatie komen? Zoveel vragen. _O-

Animal schreef:
Ann_moi schreef:
Wat gaaf! Ik volg :) Hoe groot zijn deze slangen, en zijn ze gevaarlijk? Mijn vriend en ik kijken vaak documentaires over slangen omdat we ze zo eng vinden eigenlijk. Maar ik ben heeeel benieuwd hoe dit proces gaat lopen, hoeveel slangen baby's je straks hebt, en of ze ook soort van schattig kunnen zijn. :D


Deze soort wordt niet zo groot. De maximale lengte is zo'n beetje 1.80 meter. Klinkt groot, maar het zijn rustige dieren die vaak opgerold liggen en ze zijn makkelijk en veilig te hanteren.

Ik vind wel dat ze schattig kunnen zijn :j

[ [url=m/dfcgkM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een dotje. <3

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:35

Ik heb zelf hier 3 pythons liggen. Geweldige beesten. Mijne is nu zelf 9 maandjes oud pas. Dan hebben we nog een champagne mannetje en een banana vrouw liggen. Mijne is een mojave man

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:35

fleurtjeuh schreef:
Oeh verleidelijk hoor!
Klopt je woonplaats op bokt?
Straks eens opzoeken waar het ligt :P

Het is jaren geleden dat ik slangen in mn handen heb gehad, tijdens mijn paraveterinair opleiding


Woonplaats klopt :j
Het ligt in Oost Groningen. Niet heel centraal, maargoed.

Sowieso is het misschien leuk om eens te komen oriƫnteren en kijken wat voor slang past bij je wensen. Mijn vriend dacht een voorkeur te hebben voor taiwanese rattenslangen etc., maar hij is nu toch verliefd geworden op de korenslang vanwege het karakter.

Wij hebben o.a. koningspythons, antaresia childreni, stierslang (annectens), keniaanse zandboa, korenslangen, koningsslangen (californische en brooksii), jonge boa constrictor en San Diego kousenbandslangen. Een haakneus staat nog hoog op het verlanglijstje.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:37

Oooh wat leuk! De mannetjes slang is ongelooflijk tof qua kleur! Welke zijn de kleurenopties?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:45

Animal schreef:
fleurtjeuh schreef:
Oeh verleidelijk hoor!
Klopt je woonplaats op bokt?
Straks eens opzoeken waar het ligt :P

Het is jaren geleden dat ik slangen in mn handen heb gehad, tijdens mijn paraveterinair opleiding


Woonplaats klopt :j
Het ligt in Oost Groningen. Niet heel centraal, maargoed.

Sowieso is het misschien leuk om eens te komen oriƫnteren en kijken wat voor slang past bij je wensen. Mijn vriend dacht een voorkeur te hebben voor taiwanese rattenslangen etc., maar hij is nu toch verliefd geworden op de korenslang vanwege het karakter.

Wij hebben o.a. koningspythons, antaresia childreni, stierslang (annectens), keniaanse zandboa, korenslangen, koningsslangen (californische en brooksii), jonge boa constrictor en San Diego kousenbandslangen. Een haakneus staat nog hoog op het verlanglijstje.

Potverdorie, dan had ik beter kunnen blijven wonen waar ik ben opgegroeid, dan was t 20 minuutjes met de auto ofzo..
Inmiddels woon ik naast Arnhem...

Maar ik ga je in mn achterhoofd houden, misschien maken we er eens een dagje van :D

In de tussentijd ga ik de noodles met veel plezier volgen :D


Leuk feitje voor de andere mensen, Slangen kunnen sperma voor een lange tijd opslaan en later pas gebruiken :D

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:48

Sweetgirl1 schreef:
Ik heb zelf hier 3 pythons liggen. Geweldige beesten. Mijne is nu zelf 9 maandjes oud pas. Dan hebben we nog een champagne mannetje en een banana vrouw liggen. Mijne is een mojave man


Banana vrouwen zie je niet zo vaak :) Wij willen komend jaar ook op zoek naar een banana dame :)
Wij hebben ook een champagne leopard het. clown man liggen.

Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:49

Waauw! Wat een ongelooflijk mooie kleur! De lijkt wel bijna goud

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:49

Oh die is gaaf zeg!
Hij lijkt wel een soort brass glans te hebben!
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 05-04-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:49

Animal schreef:
Sweetgirl1 schreef:
Ik heb zelf hier 3 pythons liggen. Geweldige beesten. Mijne is nu zelf 9 maandjes oud pas. Dan hebben we nog een champagne mannetje en een banana vrouw liggen. Mijne is een mojave man


Banana vrouwen zie je niet zo vaak :) Wij willen komend jaar ook op zoek naar een banana dame :)
Wij hebben ook een champagne leopard het. clown man liggen.

[ [url=m/rhH70l.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zal zo een foto van ze sturen. Zijn echt liefjes. De champagne man als je die pakt in een plaid gaat zitten gaat ie bij je slapen

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:55

Animal schreef:
Ann_moi schreef:
Wat gaaf! Ik volg :) Hoe groot zijn deze slangen, en zijn ze gevaarlijk? Mijn vriend en ik kijken vaak documentaires over slangen omdat we ze zo eng vinden eigenlijk. Maar ik ben heeeel benieuwd hoe dit proces gaat lopen, hoeveel slangen baby's je straks hebt, en of ze ook soort van schattig kunnen zijn. :D


Deze soort wordt niet zo groot. De maximale lengte is zo'n beetje 1.80 meter. Klinkt groot, maar het zijn rustige dieren die vaak opgerold liggen en ze zijn makkelijk en veilig te hanteren.

Ik vind wel dat ze schattig kunnen zijn :j

[ [url=m/dfcgkM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh ik vind ze schattig hoor <3 vriendin van me heeft ook 2 koningspythons, heb ze ook wel eens vastgehouden, bijzonder gevoel!

Ik volg je topic hoor <3

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:08

The_Cat schreef:
Oooh wat leuk! De mannetjes slang is ongelooflijk tof qua kleur! Welke zijn de kleurenopties?


Er zijn best veel kleurenopties en ik kan even geen calculator vinden die een mooie kopieerbare lijst maakt :+

De verschillende morphs die in de verparing zitten zijn als volgt:

Dit zijn de (incompleet-/co-) dominante morphs. Deze morphs zijn direct te zien in de nakomelingen als ze het gen dragen. Wel werken ze op diverse manieren. Nakomelingen hebben voor al deze morphs 50% de kans om het mee te krijgen. Er is dus 50% kans op enchi. De kans op Enchi icm Pastel is dus 25% kans. Voor de combinatie Enchi pastel Orange Dream heb je 12,5% kans.
- Banana
- Enchi
- Pastel
- Orange Dream

Daarnaast zit ook de morph "clown" in de mix. Dit is een recessief gen en het mannetje is homozygoot. Het vrouwtje is heterozygoot voor het clown gen (afgekort "het."). We hebben dus 50% kans op homozgoot clown bij iedere nakomeling. De andere 50% van de dieren zullen het. voor clown zijn.

Banana is weer een heel ander verhaal. Banana zit namelijk gekoppeld aan een geslachtschromosoom. Mijn banana is een mannetje. Dit houdt in de praktijk in dat in principe alle mannelijke nakomelingen banana zullen krijgen en de vrouwtjes niet (uitzonderingen daargelaten).

In totaal zijn er 32 kleurencombinaties die we kunnen krijgen.
De minst spectaculaire is een wildkleur het. clown (vrouw)
De meest spectaculaire is een Banana Enchi Orange Dream Pastel Clown (man)
Ik hoop op een nakomeling met minimaal Enchi, Orange Dream en Clown.
Het mag ook een mannetje zijn, dan zit er ook nog Banana bij.
De kans op mijn gehoopte dier is 50% x 50% x 50% = 12,5%
Koningspythons leggen gemiddeld 5/6 eieren per keer. Omdat dit een grote dame is, zou het kunnen zijn dat ze meer eieren legt. Eigenlijk kan alles tussen de 1 en ongeveer 16.

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:20

Leven jouw slangen in die bakken?

Hier jaren geleden 2 Rode rattenslangen opgevangen, 26 en 17 jaar oud nu, de oudste hebben we al 20 jaar de jongste 13 jaar

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:25

Oh wat leuk, ik volg!

Wij hebben nu sinds de laatste beurs op Houten een balletje, hij is zo relaxt, heerlijk beestje

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:26

Ik zou trouwens ook graag even wat willen vertellen over onze huidige huisvesting.
Jullie kunnen zien dat ze momenteel in een soort "lades" gehuisvest zijn en ik kan mij voorstellen dat dit wat dieronvriendelijk overkomt :j

Eerder hielden wij onze dieren in terraria. Toch merkten wij dat dit niet helemaal lekker liep. Ondanks dat alle omstandigheden in orde waren, vonden wij de dieren niet zo goed eten. Meestal ontstaat dit doordat de dieren stress hebben. De gele slang die ik gepost heb als zijnde "schattig", was de ergste van het stel (hij heet Ludwig). Hij at op een gegeven moment nog maar eens per 2 maanden. Wij wisten bij de aankoop ook al dat hij geen makkelijke eter was.

Koningspythons staan bekend om hun "slechte" eetgedrag. De dieren raken snel gestrest en op het moment dat ze stress hebben zullen zij niet eten omdat ze dan moeilijker kunnen vluchten. Er waren ook dieren die in terraria wel gewoon goed aten, maar toch wilden we kijken of ze in een ander huisvestingssysteem beter zouden functioneren. Hierop hebben wij een racksysteem aangeschaft. Dit is een soort ladekast voor pythons eigenlijk. Dit is klein en laag en de dieren voelen zich hier veiliger dan in een schuilplaats in een terrarium. De dieren reageerden hier enorm goed op en zelfs Ludwig begon consequent te eten. Ook de andere dieren hebben nu een sterkere voedselrespons en vertonen meer het gedrag wat je van een python zou willen zien.

Toch vinden wij het racksysteem ook geen optimale huisvestingsmethode omdat er naar ons idee te weinig ruimte is en daarnaast zien terraria er mooier uit. Wij zijn nu bezig met het plaatsen van een schuur in de tuin. Als deze klaar is gaan wij experimenteren met een andere huisvestingsmethode, namelijk een combinatie tussen een terrarium en een racksysteem. We hebben al tekeningen gemaakt van hoe we dat zouden willen hebben. Wij gaan tegen die tijd zelf terraria bouwen van 1.20 x 70 x 50 cm. In de bodem van dit terrarium komt dan een gat waardoor de dieren in een lade van het racksysteem kunnen kruipen. Zo kunnen ze zelf kiezen of ze in de veilige lade willen liggen of dat ze door het terrarium willen kruipen.

Vooralsnog hebben wij wel besloten om ze tot die tijd in het racksysteem te huisvesten omdat de dieren hier wel beter lijken te functioneren dan in terraria. Alle andere slangen die geen koningspython zijn, zijn wel in terraria gehuisvest.

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:36

Jis_ schreef:
Leven jouw slangen in die bakken?

Hier jaren geleden 2 Rode rattenslangen opgevangen, 26 en 17 jaar oud nu, de oudste hebben we al 20 jaar de jongste 13 jaar


Ik was er net een stuk over aan het typen :)
Rode rattenslangen zijn ook fantastisch! Wij hebben er momenteel 3.
1 Palmetto dame die ik heel graag wilde hebben, 1 ultramel mannetje welke wij hebben opgevangen als ondervoed jong dier en nu ook nog 1 anery vrouwtje welke wij hebben meegenomen van iemand die hem aan zijn kaaimannen wilde voeren. Hij wilde er vanaf en ik heb hem toen maar wat diepvriesmuizen aangeboden zodat hij voer had voor die beesten. Voor deze laatste zullen we wel een nieuw plekje gaan zoeken als ze wat groter is.

Verder hebben we nog veel meer opgevangen dieren.
Allereerst een kromme baardagaam met een halve staart. Deze zat in een dierenwinkel en er was een meisje die zag dat deze gewond was. Ze heeft dit verteld tegen de verkoopmedewerker en kreeg toen het dier in handen gedrukt. Het dier miste een halve staart en had verwondingen aan de poten. De poten hebben we kunnen redden, maar deze zijn wel enigszins krom gebleven door een gebrek aan UVB in de eerste periode van zijn leven.

Ook de zandboa, de gevlekte python, een rode rattenslang en de stierslang zijn opgevangen. Eigenaar was langdurig ziek en daarna overleden. Al het jonge spul was ondervoed en er was geen belangstelling voor. Deze zitten nu bij ons en mogen blijven.

Daarnaast heb ik nog een koningspython welke vorig jaar gekocht was door een 13 jarig meisje in een dierenwinkel om kado te doen aan een vriend. Deze vriend wilde het dier niet hebben (had er ook geen benodigdheden voor) en de moeder van het meisje wilde het dier niet in huis hebben. Ze stond dus in februari (was 4 graden) buiten met deze jonge slang. Die heb ik toen ook opgehaald. Super leuk dier is dit! We twijfelen wel nog of we haar houden of dat we haar uiteindelijk een nieuw plekje gaan geven. Uiteraard heb ik de dierenwinkel hier wel even over gebeld.

We hebben ook nog 3 luipaardgekko dames die we opgevangen hebben van iemand die er met spoed vanaf moest. Verder geen bijzonder verhaal, maar die leven hier prinsheerlijk in een terrarium van 1.50 x 70 cm :D