[VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:31

Wat leuk om te zien, even op visite bij elkaar


Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:02

Zijn de vrouwtjes gesteriliseerd? Straks komt er een wild konijn binnen en zit je ineens met een hele hoop konijnen :oo Iets té gezellig dan. Al zal Goofy zijn dames misschien niet zomaar delen (maar ik zou best bang zijn dat het dan vechten wordt?)

Als het dames zijn hoef je je minder zorgen te maken ;)

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 15:19

NoeskaMoos schreef:
Zijn de vrouwtjes gesteriliseerd? Straks komt er een wild konijn binnen en zit je ineens met een hele hoop konijnen :oo Iets té gezellig dan. Al zal Goofy zijn dames misschien niet zomaar delen (maar ik zou best bang zijn dat het dan vechten wordt?)

Als het dames zijn hoef je je minder zorgen te maken ;)



Nee (nog?) niet gesteriliseerd, ik weet ook nog niet of ik dat ga laten doen.
Maar daar is ook waar ik een beetje bang voor was. Maar afgelopen nacht was de laatste keer, vanaf vanavond is er geen mogelijkheid om te graven.

Ik hoop (en denk) dat ze afgelopen nacht niet in het verblijf geweest zijn.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:06

En myxomatose is ook een dingetje onder wilde konijnen, dacht ik.

Het ziet er wel heel leuk uit, nachtelijk bezoek van wilde familie :D.

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 03:02

Ik heb wel eens gelezen dat vrouwtjes bevrucht werden door het gaas heen.
Hoe weet ik verder niet, maar heb er wel meerdere verhalen over gehoord.
Het ziet er wel heel gezellig uit iig!

En wat een mooie plek zo voor de konijnen!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:09

Ik zou zorgen dat er of twee lagen gaas komen, of dat je zorgt dat de konijnen goed geënt zijn en gecastreerd (ook de dames). Half wilde baby’s wil je écht niet. :o

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-21 09:16

Ze zijn geënt, dus myxomatose maak ik mij geen zorgen over. Volgens mij is het onmogelijk om door dit gaas enige activiteit uit te voeren. Op korte termijn komt er een schutting dus dan kunnen ze elkaar ook niet meer zien dus dan zullen de nachtelijke bezoekjes ook wel afgelopen zijn.

Ik denk trouwens dat het een vrouwtje is. Saartje en Noortje zijn echt niet geïnteresseerd in het bezoek en doen helemaal hun eigen ding.

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:56

We hebben al is via pb contact gehad, zie nu pas je topic en wil graag nog wat tips toevoegen als het mag, omdat je daar wat vragen over stelt.

Konijnen en cavia's kunnen elkaar regelmatig samen accepteren, maar zorg wel dat konijnen niet bij caviavoer kunnen, daar caviavoer veel eiwtrijker is en heel anders van samenstelling is.

Roofdieren vraag je geregeld over, ik zou geen konijnen in jouw ren plaatsen, omdat je wel heel open landelijk woont. Niet persoonlijk dus, maar ik krijg jaarlijks heel veel mails van mensen waarbij hun konijn gepakt is door een marter. Het kan 20 jaar goed gaan, maar kan ook met een paar maanden gebeurd zijn. Vorig jaar konijntje geplaatst, ik vroeg of ze veilig woonden mbt roofdieren. Dat kan je nooit helemaal uitsluiten, maar stedelijk is iets minder risicovol. Ze woonden in stad Groningen hele tuin omheind. Een jaar later mailde ze dat hun konijn gepakt is door een marter.. Kortom ik vind voor de nacht een veilig afgesloten ren erg belangrijk (alleen een hok is idd te klein, ze zijn wel voornamelijk in de nacht actief). Van roofvogels hoor ik vaak minder mbt volwassen konijnen pakken, maar marters des te meer.

And last but not least, ik zou echt je voedsters laten helpen. De wilde konijnen kunnen gewoon over je hek heen, die kunnen klimmen als meesters en ruiken wel wanneer de dames rams zijn en halfwilde konijntjes zijn hartstikke leuk, maar bijna niet te plaatsen/in de omheining te houden. Buitenom dat, is baarmoederkanker echt heel veel voorkomend bij voedsters. Twee weken terug nog voedster van 6 jaar in laten slapen met ernstige baarmoederkanker helemaal vergroeid in haar blaas. Wij laten alle voedsters helpen. Wel belangrijk als je dat laat doen dat Goofy ook mee gaat om de dames te steunen (lees zelfde geur te behouden).

Mocht je nog vragen hebben shoot. Heel leuk om je topic zo te lezen en hoe super je voor de konijnen bezig bent, daar worden we helemaal blij van :D

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 11:25

Van het cavia voer had ik inderdaad al wel eens gelezen. Ik had ook het idee om de cavia's alleen in hun hok te voeren waar de konijnen niet in kunnen komen.
Voor de konijnen heb ik nu Havens, maar ik kwam dus laatst deze tegen: https://dierencompleet.nl/product/haven ... -stress-c/
Hier staat dat het voer geschikt is voor zowel cavia als konijn.

Wat betreft het verblijf. Ik weet dat het een risico is wat betreft roofdieren. Er zijn nog wel wat plannen om het te verbeteren/veranderen. Op korte termijn komt er een dichte schutting om het verblijf met daar op waarschijnlijk antiklim strips. Het verblijf van bovenaf dicht maken zijn we niet van plan om te gaan doen.

Ik had inderdaad gelezen dat het goed is om ze samen te houden mochten ze gesteriliseerd worden. :D

Dank voor je uitgebreide informatieve antwoord!

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:28

Helaas niet geschikt voor konijnen veel te hoog in eiwit en vitamine C. Er zijn veel die zeggen kan voor beide, maar helaas is het vaak niet zo. Maar ik vind sowieso Havens wel wat hoog in eiwit en calcium.
Deze link is wel interessant: https://www.bunnybunch.nl/informatie/vo ... een-konijn

Als je maar weet van de risico's, marters zijn erg vervelend en je weet niet dat ze er zitten meestal, want ze zijn vliegensvlug en worden weinig waargenomen.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:57

Hier hebben we marters, vossen en buizerds. Ik zit naast het bos. Alles gaat ‘s nachts het hok in met een extra clip op elke deur en als ze naar buiten gaan gaas over de rennen. Ik ben best neurotisch hierin want ik ben al een keer een konijn kwijt aan een wild dier. Ik zoek alleen nog nieuwe netten.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:04

Marters zijn zo sluw! Ik ben gestopt kippen te houden daardoor. En dan dacht ik dat mijn parkieten in hun kooi onder de pergola aan ons huis veilig zaten. Nee hoor, de marter heeft een pootje van de parkiet te stekken gekregen |( .
En het is zoals je zegt: het gaat lang goed en dan pats. Ik had de nieuwe achterburen ook gewaarschuwd, die lieten de kippen lekker vrij rond scharrelen. Tot laatst ...

Don't take anything for granted

Anoniem

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:20

Hier zitten overdag de konijnen en kippen allemaal buiten in de tuin, in de nachten zitten ze binnen. Allemaal ondertegelde hokken, met fijnmazig gaas en goede afsluiting. De konijnen hebben een binnenhok, met overdekte rennen.
Bij mijn zus zijn veel dieren gepakt door vossen, marters en buizerds. Dat risico wil ik absoluut niet nemen.
Als wilde konijnen eenmaal weten dat je konijnen hebt zitten, blijven ze komen hoor en ze zijn zeer vernuftig.

jeetje77

Berichten: 3436
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:28

Hier de konijnen ook overdag los op terras en als we naar bed gaan in hun hok met een eraan.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:41

Ik vond het wel moeilijk om geschikt marter gaas te vinden. Ben uiteindelijk maar voor de dikste gegaan die te koop was bij de bouwmarkt met een kleine Maas dat was 1.05 waar het voor marters 1.5 moet zijn.
Daar kunnen ze wel doorheen komen als ze echt willen maar ik hoop dat het wel iets helpt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:19

Faniek schreef:
Helaas niet geschikt voor konijnen veel te hoog in eiwit en vitamine C. Er zijn veel die zeggen kan voor beide, maar helaas is het vaak niet zo. Maar ik vind sowieso Havens wel wat hoog in eiwit en calcium.
Deze link is wel interessant: https://www.bunnybunch.nl/informatie/vo ... een-konijn

Als je maar weet van de risico's, marters zijn erg vervelend en je weet niet dat ze er zitten meestal, want ze zijn vliegensvlug en worden weinig waargenomen.


En vergeet de gemiddelde sperwer, havik of buizerd niet. Die lusten helaas ook nog weleens een konijntje... :\

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:12

Daar hoor ik echt weinig van, maar denk dat het komt, omdat ik in landelijke omgeving sowieso niet in open rennen plaats en stedelijke omgeving ze niet kunnen duiken. Als ze landelijk los lopen overdag moeten ze ook echt wel bomen etc. hebben en gebouwen zodat ze niet kunnen duiken.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 10:13

Het was even zoeken om wat te vinden maar ik heb een buis toegevoegd aan het geheel :D

In de toekomst zal de buis of een deel ervan onder een heuvel komen maar nu ligt hij nog even los in de tuin.


Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht dat ik een hele grote nodig had voor Goofy, maar slagje kleiner was ook prima geweest :')

Afbeelding

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:31

Wat leuk! Ik zit ook naar buizen te kijken

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:27

Dit is wel een hele mooie buis, wat voor materiaal is het?

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:44

Wat een super gave buis!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-21 10:11

Amber_anne schreef:
Dit is wel een hele mooie buis, wat voor materiaal is het?



Kunststof denk ik :D

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:17

Heb even bijgelezen, maar wat is de ruimte gaaf geworden zo zeg! En je ram heeft het zo te zien prima naar zijn zin met de twee dames!

Over het steriliseren. Ik zou het aanraden! Mijn voedster heb ik in december laten steriliseren ivm ze flink last had van haar hormonen en waar ik al enigzins bang voor was bleek ze bij de sterilisatie beginnend baarmoeder kanker te hebben.
Het was een mini vlekje. We waren er ruim op tijd bij en alles is verwijderd aan kanker, maar oh zo blij dat ik toch voor sterilisatie heb gekozen. Hadden we dat niet gedaan had ik haar dit jaar waarschijnlijk al kunnen inslapen (afhankelijk van hoe aggresief het zou zijn).
DA nog gevraagd of het terug kan komen, maar omdat we er zo snel bij waren is de kans heel klein tot niet, maar we houden het goed in de gaten.

De baarmoederkanker was niet eens de hoofdreden om te steriliseren. Hadden het er nog niet eens over gehad of ze last van kanker zou kunnen hebben omdat ze nog geen enkele verschijnselen had van kanker. We wilden baarmoederkanker vooral voorkomen met steriliseren en het bleek er gewoon helaas al te zitten.

Ze is er ook een stuk rustiger van geworden :) . Zou het dus zeker in je overweging om het wel/niet te doen mee te nemen :j .

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:54

Al eventjes geen reacties meer geweest maar volgtopics horen op BB-HK dus ik verplaats hem even.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-21 10:29

Ik zal weer eens een update geven hier. Qua landscaping nog niet heel veel veranderd. Wel wat extra hortensia's voor wat beschutting en 2 boompjes erbij. De tunnel wordt ingegraven wanneer de trampoline ook wordt ingegraven, want dan hebben we wat grond over om een bult in de voortuin te maken.

De schutting achter het huis is nu af, dus het begin voor de voortuin is nu gemaakt.

Qua dieren/hok uitbreiding wel het één en ander gebeurd.
Ik kwam bij mensen die een konijn alleen hadden zitten in een klein hok, ik mocht haar wel meenemen en dat heb ik gedaan. Daar was Speedy:
Afbeelding

Met alle konijnen naar de opvang geweest om te koppelen. Daar leek het allemaal prima te gaan maar thuis ging het mis. Ze was anderen konijnen niet gewend en heel bang voor ze. Ze bleef dus wegrennen als de anderen contact zochten. Op een gegeven moment werd Speedy opgejaagd en kaal gebeten. Dus Speedy maar even apart gezet maar wel met neus aan neus contact met de rest.
Ik probeer daar nog een oplossing voor te zoeken. Maar voor nu heeft ze een hok met een ren, gras en een beetje soortgenootjes.
Afbeelding

Hier een foto van het geheel op dit moment

Afbeelding

En nog een paar foto's.
Met het warme weer heb ik 2 schaduwdoeken hangen zodat ze veel schaduw hebben.
Afbeelding

De andere 3 konijnen vinden het leuk om in de zandbak te graven en komen er ook gezellig bij zitten als de kinderen er aan het spelen zijn.
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers