Het grote kunstjes topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Het grote kunstjes topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 20:45

Ik heb geen idee of er ergens al een soortgelijk topic op bokt rondzwerft maar het leek mij iniedergeval leuk er een te openen. Het grote kunstjes topic *\o/*.


Kan jou huisdier, groot of klein, hond of kat (of vis :P) een kunstje of ben je bezig met het aanleren ervan?
Dan is dit topic misschien wel leuk voor jou!
Mijn doel met dit topic is om, als huisdier eigenaren onderling, de kunstjes welke jou dier kan en hoe je deze hebt aangeleerd te delen. Gewoon omdat het leuk is om te volgen, om tips te vragen, dingen waar je tegen aan loopt te delen of om te leren hoe je het e.a kan aanleren/ervaringen op kan doen.

Laat ik een begin maken met mijn huisdieren:

Bella
Afbeelding

Wat kan ze al:
-wachten.
-zitten.
- Liggen.
-rondje draaien.

Het zitten is vanaf pups af aan rustig aangeleerd dmv zit zeggen en een lichte druk te geven bij haar komt. Na een paar keer halen was er steeds minder hulp vanuit de druk nodig en zit ze nu uit zichzelf! Wachten en liggen ging eigenlijk heel vanzelfsprekend en begreep ze meteen. Rondje draaien heb ik aangeleerd vanuit haar eigen enthousiastme. Als ze blij is gaat ze rondjes draaien. Elke keer als ze dit deed gaf ik het "commando" rondje en heb dit positief bekrachtigd. Zo heb ik een stemconmando gekoppeld aan een kunstje wat ze eigenlijk altijd zelf al aanbood.

Wat ik haar nog wil aanleren:

- Pootje.

Bij deze 2 kunstjes loop ik een beetje tegen haar enthousiastme en onzekerheid aan. Het is een onzeker hondje dat snel denkt dat ze wat fout doet en hierdoor sommige dingen niet "durft" te doen of het simpelweg niet snapt. Het is bij haar lastig om haar pootje te pakken en hier een stemcommando aan te koppelen. Mocht iemand hierin tips hebben :).

Artic's Sakari
Afbeelding

Wat kan ze al :
- Zitten.
- Pootje.
- High five.

Deze 3 kunstjes zijn bij haar al goed bevestigd. Het zitten is op dezelfde manier aangeleerd als bij Bella, ik vind dit persoonlijk een erg fijne manier om het zitten aan te leren. Pootje geven is aangeleerd vanuit het zelf aanbieden van haar poot als ze op de grond voor mij zat. Ze is erg speels en legt graag haar pootjes in haar hand, dit heb ik doormiddel van het geven van "commando" poot aangeleerd, ook dit heb ik positief bekrachtigd. High five is op dezelfde manier vanuit eigen aanbod omzetten in commando aangeleerd. Mevrouw vond het nogal leuk om op de bank proberen te springen en met haar poot tegen je aan te slaan. We zijn nu vooral aan het focussen op het goed bevestigen van het wachten en ben ik bezig met het aanleren van een rondje.

Wat ik haar nog wil aanleren:

- liggen.
- rondje.

Deze 2 kunstjes wil ik haar graag nog een keer aanleren. Hier loop ik een beetje in vast omdat ze erg gefixeerd is op eten. Ik kan voor beide kunstjes geen goede manier vinden om dit aan te leren zonder hulp van een brokje. Ik ben normaal niet van de voedselbeloningen, positieve bekrachtiging is in mijn ogen al voldoende.
Tips hierin zijn ook welkom!

Het zijn beide erg slimme honden met een enorme will to please. Ze bieden uit zichzelf al veel aan. Dit helpt natuurlijk heel erg mee in het aanleren van kunstjes. Ik ben van mening dat je vanuit het zelf laten aanbieden, dit overzetten op stemcommando en positief te bemachtigen je een heel eind kan komen.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen


Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 07:42

Tot nu toe niemand? :o

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 22:51

Nogsteeds niemand? Wat jammer dat er geen mensen zijn die een toevoeging willen geven in dit topic.

Wij hebben vandaag heerlijk enkele stukjes gewandeld. Vaak doen wij dit 3 a 4x per dag max 20 min lang. We zijn voornamelijk bezig met het goed naast mij blijven lopen. Ze vind het nogal leuk er soms "vandoor" te gaan of het leiderschap over te nemen. Ook ben ik druk bezig met het bevestigen van het commando go. Haar grote wil om te rennen zet ik op commando om dit onder controle te kunnen houden, ze blijft niet altijd zo klein :P Ook zijn we bezig haar in verschillende situaties te laten wachten zoals bij het krijgen van voer en het de deur uit gaan voor een wandeling. Al mijn stemcommando's worden gegeven icm een handcommando. Dit is een net wat subtieler commando wat een veel situaties handigheid kan bieden. Ik ben mij momenteel ook aan het inlezen over clickertraining en heb dit vanavond, ondanks ik niet van de voerbeloningen ben, uitgeprobeerd. Sakari had dit erg snel door.
Mijn focus hierin voor nu is het rustig aanpakken van eten/hier niet gefixeerd op zijn.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 20:28

Gezien het grote enthousiastme
mag er wel een slotje op dit topic :o

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

marieke1997

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:34

Super leuk dit! Lexi is nu bijna een half jaar, ze leert super snel en kan al best veel kunstjes!


Afbeelding


-zit
-af
-dood
-rollen
-beide poten geven
-twist
-turn
-om pion op afstand
-op mijn voeten staan tijdens het lopen
-slalom tussen de benen door

Dit zijn de dingen die nu goed bevestigd zijn. We zijn nu bezig met het kruizen van de pootjes. We hebben ook instagram, daarop houdt ik ook bij wat ze kan

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het grote kunstjes topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:16

Afbeelding
Dit is Maan en ze kan de high five.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 21:56

Super leuk dat er toch reacties komen :o.

Wat een slim ding heb je toch! Half jaar en al zoveel kunstjes. Hoe heb jij het rollen en op je voeten staan tijdens het lopen aangeleerd?

marieke1997 schreef:
Super leuk dit! Lexi is nu bijna een half jaar, ze leert super snel en kan al best veel kunstjes!


[url=m/e0gCph.jpg]Afbeelding[/url]


-zit
-af
-dood
-rollen
-beide poten geven
-twist
-turn
-om pion op afstand
-op mijn voeten staan tijdens het lopen
-slalom tussen de benen door

Dit zijn de dingen die nu goed bevestigd zijn. We zijn nu bezig met het kruizen van de pootjes. We hebben ook instagram, daarop houdt ik ook bij wat ze kan


Wat gaaf! Mijn katten kunnen alleen zitten
Althans als ze hier zin in hebben haha. Hoe heb je het pootje geven bij je kat aangeleerd?
Wil dat ook wel eens proberen.

Britta31 schreef:
[url=m/QLuyDy.jpg]Afbeelding[/url]
Dit is Maan en ze kan de high five.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het grote kunstjes topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:32

Weet ik eigenlijk niet.Mijn dochter heeft het haar geleerd voor een opdracht van school.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het grote kunstjes topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-20 00:26

Hoe heb jij het aangeleerd Marieke? :o

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

marieke1997

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Het grote kunstjes topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:58

Het op mijn voeten staan vanuit het targetten met de beide pootjes. Ik heb haar gevraagd tussen mijn voeten te komen staan en haar vanuit die positie gevraagd haar pootjes op mijn voeten te zetten.
Het rollen eigenlijk door haar te lokken met mijn hand. Ik vraag haar dan mijn hand te volgen vanuit het liggen.

Ze is super slim inderdaad! Heel leuk, maar ook wel een valkuil om soms te lang door te gaan. Door kort te oefenen en iedere kleine stap in de goede richting te belonen houden we het leuk

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-20 20:42

Dankje voor de uitleg!
Snap precies wat je hierin bedoelt, is met onze husk net zo. Hier ook zo kort als nodig, zo blijft het, zoals je al zij, leuk.

marieke1997 schreef:
Het op mijn voeten staan vanuit het targetten met de beide pootjes. Ik heb haar gevraagd tussen mijn voeten te komen staan en haar vanuit die positie gevraagd haar pootjes op mijn voeten te zetten.
Het rollen eigenlijk door haar te lokken met mijn hand. Ik vraag haar dan mijn hand te volgen vanuit het liggen.

Ze is super slim inderdaad! Heel leuk, maar ook wel een valkuil om soms te lang door te gaan. Door kort te oefenen en iedere kleine stap in de goede richting te belonen houden we het leuk


Zijn er nog meer mensen waarvan de honden kunstjes kunnen? Misschien de border collie eigenaren onder ons? Zie hier vaak erg veel van voorbij komen om social media. Het wachten op voer/het de deur uit mogen is inmiddels goed bevestigd. Dus dat gaat de goede kant op. Zoek huis is nu ook iets wat ze kent, en waar ze erg enthousiast van word, gek ding is het ook :P. Focussen voor nu even op het leiderschap/rust bewaren tijdens de wandeling. Alles is natuurlijk leuk.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-20 13:05

Best jammer dat hier toch nog zo weinig animo voor is. Had wel wat "tricktraining" met je hond bokkers verwacht. Vooral de mensen onder ons met collies. Het leek mij leuk om dat soort dingen te delen en anderen te helpen met het aanleren van kunstjes of met dingen waar ze tegen aan lopen -O-.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers