Jachthonden topic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:52

Delphi schreef:
Oh de FHN sport ken ik niet. Ik zal het eens opzoeken!
Maar inderdaad als hij straks gewoon een SJP of zelfs MAP proef kan lopen wil ik dat zeker gaan doen.

Vandaag de eerste jachttraining gehad op locatie. Gaaf om eens ergens anders te trainen en het was er prachtig weer voor. Hij werd erg enthousiast en deed eigenlijk niet onder voor de field trial in de groep. Netjes de dummy's geapporteerd. Voor het eerst geoefend met dummy's in een stukje bos terwijl wij met de hond ervoor op het gras stonden. Ze zagen de dummy dus niet vallen. Puck was de enige die het bos direct in schoot en netjes met de dummy terug kwam. Hij vindt het echt wel heel erg leuk, dus het zit er toch wel in.


Hier een filmpje van Puck die apporteert. Dit is ruim een maand geleden. Inmiddels fluit ik hem niet meer voor en hoef ik hem niet meer het commando ''zit'' te geven. Hij komt vanzelf met de dummy netjes voorzitten. En op het filmpje kwam hij in draf terug. Vandaag kwam hij echt veel sneller in galop terug. Ook bij het uitsturen ging hij vandaag veel harder dan op het filmpje. Daar ben ik heel blij mee. Ik heb zelf het idee dat hij veel enthousiaster is geworden dan een maand terug. Hij begint het spelletje echt te snappen. Hij zal het altijd af moeten leggen tegen een field trial, maar we halen er gewoon uit wat er in zit.
https://www.facebook.com/jolanda.schroo ... 985500641/


Super leuk om te zien.
Blije baas en blije hond, leuk!
Wel is er 1 dingetje die ik niet zou doen, beloon de hond niet met een aai over de kop.
Honden die graag werken, ervaren dat als storend.
Ik zou de dummy aanpakken en even een feestje bouwen met voer of een bal (wat die leuk vind) en ondersteunen met je stem.
Je zal zien dat die dan niet op den duur nog vlotter terug komt. Nu vertrekt die vlot en blij en komt vlot terug en remt dan heel flink af als die in de buurt komt. Terwijl dat nu juist het allerleukste zou moeten zijn. Daar zou ik de aandacht op gaan focussen.
Dat die zittend afgeeft is echt top, want dat is vaak een lastig ding. maar focus daar niet teveel op.
Ik doe na een moeilijk apart ook nog wel eens belonen met een happy dummy.
Dan sta ik ook niet recht om hem aan te pakken, dan weet die het al.
Dan komt die harder dan het geluid terug en zodra die er is vliegt direct de volgende dummy weg en bekrachtig ik met stem dat die mag.
Lekker speels en afwisseld houden, dan blijven ze lekker fris in de kop van en dutten ze niet in.


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:52

Bedankt voor de tip! Ik heb daar zelf eigenlijk niet bij stil gestaan. Hij geeft hem inderdaad netjes zittend af. Het aaien (belonen) deed ik vooral om hem te belonen dat hij de dummy vast hield. Zo hebben wij dit aangeleerd. Dan dummy aanpakken met commando los. Maar inmiddels zit dit er zo in en kan ik hem makkelijk 2 minuten met de dummy in zijn bek voor me laten zitten.
Ik hoef hem ook niet meer terug te fluiten en geen commando zit te geven. Dit doet hij nu zelf. De trainer gaf ook aan dat je 1 commando geeft (apport), het voorfluiten is dan een 2e commando en dus onnodig en niet gewild.
Ik ga inderdaad eens stoppen met hem over zijn kop te aaien als beloning tijdens het apporteren. Want dat is een dingetje … het afremmen en dravend aankomen. Nu deed hij dit gelukkig gisteren niet. Toen was zijn enthousiasme heel veel groter dan op het filmpje. Hij zag gisteren natuurlijk ook andere honden apporteren en voor het eerst de bosjes in zonder zicht op waar de dummy viel. Hij keek zijn ogen uit en werd echt heerlijk fel (voor zijn doen).

Wat bedoel je eigenlijk met ''dan sta ik ook niet recht om hem aan te pakken''? Dat je voorover gebogen staat om hem sneller aan te kunnen pakken? Wij moeten hem met de training wel voor ons laten zitten en dan dummy aanpakken, dan commando naast en pas dan mogen ze weer vertrekken zodra we commando apport geven.


Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:00

Delphi schreef:
Bedankt voor de tip! Ik heb daar zelf eigenlijk niet bij stil gestaan. Hij geeft hem inderdaad netjes zittend af. Het aaien (belonen) deed ik vooral om hem te belonen dat hij de dummy vast hield. Zo hebben wij dit aangeleerd. Dan dummy aanpakken met commando los. Maar inmiddels zit dit er zo in en kan ik hem makkelijk 2 minuten met de dummy in zijn bek voor me laten zitten.
Ik hoef hem ook niet meer terug te fluiten en geen commando zit te geven. Dit doet hij nu zelf. De trainer gaf ook aan dat je 1 commando geeft (apport), het voorfluiten is dan een 2e commando en dus onnodig en niet gewild.
Ik ga inderdaad eens stoppen met hem over zijn kop te aaien als beloning tijdens het apporteren. Want dat is een dingetje … het afremmen en dravend aankomen. Nu deed hij dit gelukkig gisteren niet. Toen was zijn enthousiasme heel veel groter dan op het filmpje. Hij zag gisteren natuurlijk ook andere honden apporteren en voor het eerst de bosjes in zonder zicht op waar de dummy viel. Hij keek zijn ogen uit en werd echt heerlijk fel (voor zijn doen).

Wat bedoel je eigenlijk met ''dan sta ik ook niet recht om hem aan te pakken''? Dat je voorover gebogen staat om hem sneller aan te kunnen pakken? Wij moeten hem met de training wel voor ons laten zitten en dan dummy aanpakken, dan commando naast en pas dan mogen ze weer vertrekken zodra we commando apport geven.


Ik bedenk altijd van te voren wat ik wil trainen met een dummy halen.
Stel, ik wil trainen op vlot oppakken en niet wisselen als er meerdere liggen (da t vind Boots lastig) dan ga ik niet ‘zeuren’ om een modelapport.
Dan sta ik schuin met een bal in mijn handen en joel ik hem terug.
Dan beloon ik dus met stem op het moment dat hij snel kiest en niet wisselt. En zodra hij bij mij is, mag hij hem uitspugen en komt er direct een bal of happy dummy als ultieme beloning.
Zo wordt/blijft het terugkomen een groot feest.
Met een simpele markeer moet hij wel netjes modelapport laten zien.
En als je hem met je handen wilt belonen, doe dat dan onder de kop. Dus hals of schouder.
Maar de kop kun je beter zoveel mogelijk met rust laten.
Het wordt idd veel gezien als beloning, terwijl de meeste honden dat totaal niet zo ervaren. Ze ondergaan het omdat ze zo van ons houden, maar meer ook niet. :+

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 01:56

Vandaag Boots zijn derde verjaardag gevierd tijdens GG training. Hij trakteerde pensstaafjes :+
Lekker getraind, het wordt echt een knappe hond <3

Morgen weer met Bullet naar jachttraining. Als het goed is, is mijn zoon op tijd uit werk. Kan hij zelf de training lopen. Zo leuk, die twee pubers samen!
Afbeelding

fannetje

Berichten: 3530
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:27

gefeliciteerd met Boots!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:51

Gefeliciteerd met Boots! Hoe was de jachttraining met Bullet?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:10

Delphi schreef:
Gefeliciteerd met Boots! Hoe was de jachttraining met Bullet?


Dank je wel.

Bullet liep weer super gisteren.
Tis zo een fijne hond om mee te werken. <3
Pas 10 maanden en hij kan al heel veel los van de lijn werken.
de afsluitende oefening van de training was ik wel heel trots op.
Hond neer zetten.
Zelf weg lopen om een dummy weg te leggen.
Dan samen omdraaien en hem uitsturen voor een ‘zoek’ terwijl hij wist dat er een dummy achter hem lag.
En gewoon keurig gaan om eerst te zoeken, knappe pup!
Daarna weer netjes inzetten voor de tweede dummy.
Bullet is niet super snel maar werkt wel heel graag, netjes en secuur. Ik ben echt trots op die gup.

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:29

Vraagje voor de ervaren kenners.
Zhena is bijna 9 maand en is absoluut niet bang om van mij weg te gaan.
Sterker nog als we samen naar buiten gaan kalfjes voeren of iets dergelijks rent ze meestal weg en gaat alleen op stap. Soms laat ik dat en zeg ik niks omdat ik het prima vind als ze wat in de weides rondscharrelt, maar wat ik wel een probleem vind is dat wanneer ik roep zei niet meteen komt. Ze is dan aan het snuffelen of jaagt ganzen op. Ik ben het niet gewend van honden dat wanneer ik roep, ze niet komen. Of sterker nog, soms kijkt ze me aan en rent verder weg. Ik ben altijd blij als ze naar me toe komt en heb haar ook nooit gestraft als ze naar me toe komt. Ik heb haar 1 keer in het nekvel kunnen grijpen, maar meestal komt ze op afstand van 10 meter snel naar me toe waardoor ik wel moet belonen. De afstanden zijn te groot om haar op te halen ook omdat ze soms alleen maar verder weg rent dus ik wil gewoon dat ze komt en ook nog graag meteen. Wat kan ik hier aan doen.
Als dingen niet duidelijk zijn leg ik het graag beter uit.

Edit: ik durf het bijna niet te zeggen, daarom had ik het eerst ook achterwege gelaten. Maar is een trainingshalsband een optie? Voor koekjes komt ze niet terug.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:37

Sastaic schreef:
Vraagje voor de ervaren kenners.
Zhena is bijna 9 maand en is absoluut niet bang om van mij weg te gaan.
Sterker nog als we samen naar buiten gaan kalfjes voeren of iets dergelijks rent ze meestal weg en gaat alleen op stap. Soms laat ik dat en zeg ik niks omdat ik het prima vind als ze wat in de weides rondscharrelt, maar wat ik wel een probleem vind is dat wanneer ik roep zei niet meteen komt. Ze is dan aan het snuffelen of jaagt ganzen op. Ik ben het niet gewend van honden dat wanneer ik roep, ze niet komen. Of sterker nog, soms kijkt ze me aan en rent verder weg. Ik ben altijd blij als ze naar me toe komt en heb haar ook nooit gestraft als ze naar me toe komt. Ik heb haar 1 keer in het nekvel kunnen grijpen, maar meestal komt ze op afstand van 10 meter snel naar me toe waardoor ik wel moet belonen. De afstanden zijn te groot om haar op te halen ook omdat ze soms alleen maar verder weg rent dus ik wil gewoon dat ze komt en ook nog graag meteen. Wat kan ik hier aan doen.
Als dingen niet duidelijk zijn leg ik het graag beter uit.

Edit: ik durf het bijna niet te zeggen, daarom had ik het eerst ook achterwege gelaten. Maar is een trainingshalsband een optie? Voor koekjes komt ze niet terug.



Jij moet leuker zijn dan hetgeen ze achterna gaat. Want anders is het makkelijk kiezen. Dan doe je eerst wat je leuk vind en daarna ga je zodra je tijd hebt een keertje naar de baas terug.
Voer is blijkbaar niet interessant genoeg. Dus dat wordt uitzoeken wat wel leuk genoeg is.
Bij Boots is dat een dummy of een bal. Bij Bullet is dat voer of schapenbont aan touw.
Ik heb in het begin het terug komen veel getraind op verschillende plekken, wisselende afstanden en veranderende omstandigheden. Moeilijkheidsgraad rustig opbouwen. Trainen op succes werkt het beste.
Dus begin op een korte afstand op een terrein zonder al te veel gekkigheid.
Je roept de hond blij en overtuigend met je arme wijd in de lucht.
Komt die, dan bouw je echt een supergroot feest. Lekker samen spelen om het feest te vieren.
Komt die niet, dan ren je keihard weg met 1 geluid en daarna niet meer roepen.
Komt die dan alsnog, weer feest, maar minder groot feest. Want ze moeten in 1x komen.
Dit bouw je rustig uit in het tempo die de hond aankan.
Gaat die de mist in, stap terug qua moeilijkheidsgraad.
Bullet is nu 10 maanden en met hem vier ik nog regelmatig feestjes als die komt. Je staat voor joker, maar ach, met een hond die niet komt sta jenog meer voor schut denk ik dan maar. :Y)
Bullet en Boots komen gelukkig altijd,maar ik wil dat zo houden, dus ik blijf het positief bekrachtigen.
Alleen wordt de beloning natuurlijk wel steeds kleiner voor iets wat ze goed beheersen.
Maar een hond die zijn feestje graag elders viert, blijft daar voorlopig mee feesten.
Dan wordt terug komen het leukste wat er is en dat wil je toch graag.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:39

Een trainingshalsband kan trouwens wel. Maar ik heb liever dat ze komen omdat ze dat graag willen. Wel zo leuk voor beide partijen. Dat is de reden dat ik met feestjes bouwen werk. :o

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:52

Ik zal proberen nog leuker te zijn. Op training luistert ze prima alleen thuis niet :7
Een bal vind ze wel heel leuk, zo leuk zelfs dat ze met bal wegrent en ergens midden in de wei achterlaat. (tot grote ergenis van mijn vriend, is gevaarlijk voor de koeien als het in de maaier koomt).

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:55

Sastaic schreef:
Ik zal proberen nog leuker te zijn. Op training luistert ze prima alleen thuis niet :7
Een bal vind ze wel heel leuk, zo leuk zelfs dat ze met bal wegrent en ergens midden in de wei achterlaat. (tot grote ergenis van mijn vriend, is gevaarlijk voor de koeien als het in de maaier koomt).


Dan vind ze trainen dus heel leuk!
Maar daar thuis gebruik van.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:28

Gebruik je ook een fluitje? Bij mij werkt de fluit beter dan gewoon roepen. Mijn hond neemt enorm veel afstand en dat laat ik ook zo, aangezien het een staande hond is. Hij komt gelijk terug als ik fluit als die alleen is en ook als die beetje aan het jagen is, alleen zijn probleem is dat die andere mensen en honden heel leuk vind en dus ook dwars door het bos rent om naar een ander pad te gaan;)Hij leert gelukkig al beter om te stoppen, maar door zijn snelheid is het wel lastig. Bij hem gaat er binnenkort wel een bandje om voor zijn eigen veiligheid, aangezien hij de snelste hond is die ik ooit heb gehad en ik geen behoefte aan een platte hond heb als die toch eens achter een konijntje aan gaat. Officieel is het hier(Duitsland) verboden, maar ja.. niemand die het ziet als ik in het bos loop, zo´n halsdoek eromheen, prima.

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:29

Ianthe schreef:
Gebruik je ook een fluitje? Bij mij werkt de fluit beter dan gewoon roepen. Mijn hond neemt enorm veel afstand en dat laat ik ook zo, aangezien het een staande hond is. Hij komt gelijk terug als ik fluit als die alleen is en ook als die beetje aan het jagen is, alleen zijn probleem is dat die andere mensen en honden heel leuk vind en dus ook dwars door het bos rent om naar een ander pad te gaan;)Hij leert gelukkig al beter om te stoppen, maar door zijn snelheid is het wel lastig. Bij hem gaat er binnenkort wel een bandje om voor zijn eigen veiligheid, aangezien hij de snelste hond is die ik ooit heb gehad en ik geen behoefte aan een platte hond heb als die toch eens achter een konijntje aan gaat. Officieel is het hier(Duitsland) verboden, maar ja.. niemand die het ziet als ik in het bos loop, zo´n halsdoek eromheen, prima.


Ja op fluit komt ze wel beter, maar ook niet altijd. En ik ben bang als ze te vaak niet luistert naar de fluit, dat die straks ook niet meer werkt. Ik ga haar in ieder geval eerst in het donker niet meer los doen want ze is zwart en dan heb ik geen idee waar ze zit.
Ze jaagt soms ook achter fietsers aan, dan gaat ze er blaffen achter aan. Niet dat ze wat doet, maar mensen die bang zijn voor honden weten dat natuurlijk niet. Ik wacht nog even haar loopsheid af en als ik dan nog genegeerd wordt ga ik een combinatie van proberen. Eerst vrolijk, leuk en blij doen. Luistert ze niet dan een correctie van de halsband. Ik vind het alleen spannend want ik wil hem niet verkeerd gebruiken en ben dan bang dat ik het niet goed doe.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:36

Freggle Edge, wow dat vind ik wel heel erg knap voor een gup van 10 maanden!!!! Daar mag je met recht trots op zijn. Zo ver zijn wij nog lang niet hahaha.

Sastaic vervelend! Hier komt Puck inderdaad ook veel beter op de fluit dan als ik roep. Ik fluit ook altijd maar één keer. Maar mijn lab hangt zo aan mij dat hij amper bij me uit de buurt ga. Ik kan je helaas niet echt helpen met tips.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:10

Delphi schreef:
Freggle Edge, wow dat vind ik wel heel erg knap voor een gup van 10 maanden!!!! Daar mag je met recht trots op zijn. Zo ver zijn wij nog lang niet hahaha.

Sastaic vervelend! Hier komt Puck inderdaad ook veel beter op de fluit dan als ik roep. Ik fluit ook altijd maar één keer. Maar mijn lab hangt zo aan mij dat hij amper bij me uit de buurt ga. Ik kan je helaas niet echt helpen met tips.



Ben ik ook, tis zo een leuke brave hond!

Mijn vorige hond, een Stafford, die was een stuk lastiger om te leren netjes terug te komen.
Jemig, die hond heeft ons wat hartkloppingen bezorgd. Kwam gelukkig helemaal goed, maar dat was een lastige puber.
Zodoende heb ik dat met Boots direct vanaf dag 1 anders aangepakt.
Ze zullen wel denken dat ik de dorpsgek ben als ze mij mijn honden zien belonen, maar dat kan mij niets schelen. }:0 Het werkt super, daar gaat het om.

Hier reageren ze trouwens ook het snelste op de fluit.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:50

Zoek dan een trainer die je daarmee kan helpen, niet zelf gaan lopen kloten, want dan kan het inderdaad misgaan! Je moet wel weten wat je doet met zo´n band, anders ga je op de verkeerde momenten corrigeren.

mvdende

Berichten: 5631
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:16

Dat heet puberen!

Heb er hier ook last van. Ik begin gewoon optijd met terug roepen als ik een situatie aan zie komen waarbij ik wil dat hij terug komt. Al is hij vaak zat oost indie's doof. Maar zolang dat alleen in het losloopgebied is, maak ik me niet zoveel zorgen.

Hij is wel een keer een losloopgebied uit gerend en onder een auto terecht gekomen omdat hij niet luisterde, gelukkig had hij niets, maar hij gaat dus echt niet meer los waar een weg in de buurt is

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:54

Ianthe schreef:
Zoek dan een trainer die je daarmee kan helpen, niet zelf gaan lopen kloten, want dan kan het inderdaad misgaan! Je moet wel weten wat je doet met zo´n band, anders ga je op de verkeerde momenten corrigeren.


Waar kan ik zo'n trainer vinden? Bij ons op de club durf ik dat niet te vragen omdat er 2 mannen bij zijn die vast heel goed weten hoe het moet op hun manier. Maar daar vertrouw ik mijn hond absoluut niet aan toe. Die lezen de honden niet en zijn echt van de oude stempel.

Mijn eigen trainster is een lief oud vrouwtje die zelf geen ervaring ermee heeft.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:37

@Sastaic, wij hebben onze jachthond (duiste staande korthaar) sinds twee jaar met trainingshalsband lopen. Als het zonder kan zou ik zeker zeggen doen, en probeer ook zeker te trainen zodat ze beter gaat luisteren. Maar het taboe op die banden is naar mijn mening onterecht. Onze hond kon echt niet meer los op den duur (en ja, dat is grotendeels onze schuld door niet goed genoeg te trainen), maar hij ging altijd z'n neus achterna en rende dan gewoon weg. Uurtje later kwam die dan weer terug, maarja ondertussen komt ie wegen enzo tegen.
we lieten hem niet meer los, maar dat zorgde voor zoveel opgekropte energie, ze zijn er echt voor gemaakt om los te rennen.
Met behulp van ervaren trainer gebruiken we nu een band, en het is voor ons echt de oplossing. Hij kan gewoon los, blijft beter in de buurt (nog niet perfect) en kan veel beter z'n energie kwijt.
Dus: probeer het zeker zonder, maar wees ook niet bang om als het echt niet beter wordt een trainingsband te gebruiken (met behulp van een ervaren trainer).

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:55

Sastaic schreef:
Ianthe schreef:
Zoek dan een trainer die je daarmee kan helpen, niet zelf gaan lopen kloten, want dan kan het inderdaad misgaan! Je moet wel weten wat je doet met zo´n band, anders ga je op de verkeerde momenten corrigeren.


Waar kan ik zo'n trainer vinden? Bij ons op de club durf ik dat niet te vragen omdat er 2 mannen bij zijn die vast heel goed weten hoe het moet op hun manier. Maar daar vertrouw ik mijn hond absoluut niet aan toe. Die lezen de honden niet en zijn echt van de oude stempel.

Mijn eigen trainster is een lief oud vrouwtje die zelf geen ervaring ermee heeft.



Ik zou eerst eens een ervaren trainer mee laten kijken naar het gedrag op plaatsen waar het mis gaat. En dan daar ter plaatse gaan trainen. Vaak is met een frisse blik op de situatie dit probleem helemaal niet zo ingewikkeld om op te lossen. De hond is 9 maanden, gaat wat lopen puberen. Het is dan fijn als iemand met verstand van zaken met je meekijkt.

Bij ons lopen er in de jacht training twee regelmatig aan een lange lijn. Die bungelt er los achteraan. En als het nodig is, dan kan er iemand op de lijn gaan staan. Na een paar weken hebben ze vaak het idee dat weg rennen geen zin heeft en komen ze wel netjes voor.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:55

Zo´n lange lijn gaat echt niet helpen voor de meeste honden. Ja leuk voor de training, maar verder? Tijdens het trainen een lange lijn eraan is iets anders als gewoon tijdens een wandeling. Zie het al voor mij dat ik bij Olly er een lange lijn aan zal doen, dan zit die in 2 sec al vast, aangezien Olly nooit op het pad blijft. En die is al lang verdwenen voordat je tijd hebt om op de lijn te stappen;)

Waar woon je Sastaic? Misschien weet ik dan wel iemand. Vaak zijn het wel jachttrainers die daarmee kunnen helpen, even de juiste vinden en privelessen nemen om daarmee te helpen.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:43

Ianthe schreef:
Zo´n lange lijn gaat echt niet helpen voor de meeste honden. Ja leuk voor de training, maar verder? Tijdens het trainen een lange lijn eraan is iets anders als gewoon tijdens een wandeling. Zie het al voor mij dat ik bij Olly er een lange lijn aan zal doen, dan zit die in 2 sec al vast, aangezien Olly nooit op het pad blijft. En die is al lang verdwenen voordat je tijd hebt om op de lijn te stappen;)

Waar woon je Sastaic? Misschien weet ik dan wel iemand. Vaak zijn het wel jachttrainers die daarmee kunnen helpen, even de juiste vinden en privelessen nemen om daarmee te helpen.


Daar zijn de meningen dan over verdeeld.
Training is bedoeld om het later in alle situaties te kunnen gebruiken.
Je kunt het dus onder begeleiding trainen en zodra er verbetering inzit, heb je daar met gewoon wandelen ook baat bij.
Reageert je hond met trainingen totaal anders dan met gewoon wandelen, dan is er dus iets wat jijzelf totaal anders doet waardoor de hond ineens niet meer luistert.

Wat betreft op de lijn stappen, dat is inderdaad lastig als je alleen bent. Daarom is dit dan ook juist handig om tijdens een training te oefenen.
Vast zitten met de lijn gebeurt met goede gladde lijnen zonder lussen echt niet zomaar.
Maar ook hier geld dat het wel handig is als je met meerdere bent, zodat er altijd ogen op de hond zijn.
De honden die hier met lange lijn getraind worden, zijn thuis nu ook veel braver met terug komen.
Het kan dus wel zeker een effectieve methode zijn, mits je het goed aanpakt.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:22

Tuurlijk reageert de hond anders met trainen dan met wandelen;) Daar heeft die zijn vrijheid, een slimme hond weet precies wanneer die traint en wanneer niet. Met wandelen komt die ook andere situaties weer tegen. Als die een dummy aan het ophalen is, bestaat alleen de dummy en verder niets. Dus zo vreemd is dat helemaal niet dat een hond met wandelen heel anders is. Daar ligt de focus niet op werken, maar op aaallleeeeees wat die tegenkomt. Dus dat is weer een hele aanpak om dat te trainen. Plus ik ga zelf geen staande hond super strak houden dat die na 10 meter al weer moet terugkomen, dan heb je een hond die niet meer in het veld ver van je af wil werken. Dus een tikkie van een band is dat ideaal voor zo´n hond. Kan die flink wat afstand nemen, maar als het nodig is komt die weer terug.

Denken we anders over de lijn;) Zou het zelf nooit gebruiken en honden waarbij ik het gezien heb werkte het ook niet geweldig. Als de lijn eraf was, dan gedroegen ze zich gelijk weer anders.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:52

zelf heb ik mijn eigen honden ook nooit met een lange lijn getraind. Uiteraard heb je ze liever los gewoon goed onder appel.
Maar als ik een hond had die niet terug kwam en ik zou een overweging moeten maken tussen een lange lijn en stroom, dan zou ik wel weten wat ik als eerste zou proberen. Maar in dit geval gaat het om een hond van 9 maanden waar mijn inziens nog zat mogelijk is wat betreft leren terug komen, voordat de hulpmiddelen om de hoek komen kijken.

En wat betreft het verschil tussen trainen en gewoon lopen, zie ik zeker vaak honden die goed getraind zijn maar slecht opgevoed. Er is dus zeker een verschil. Maar ik vind ik het belangrijk dat ze in alle terreinen en omstandigheden terug komen. Dat is een kwestie van trainen maar staat los van dummy’s.
Natuurlijk zijn ze minder enthousiast als ze saai moeten voorkomen en er zijn geen dummy’s.
Aan mij de schone taak om tijdens gewoon wandelen ook te zorgen dat ze mij geweldig blijven vinden. :+ Bij mij valt dat ook onder de noemer trainen, maar dat is anders dan GG of jacht training natuurlijk. Maar mijn inziens wel de belangrijkste training.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker