Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 15:47

Ik duim mee voor jullie!

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:11

Jeetje wat een pech zeg!

Ik zou, heel eerlijk, geen operatie doen. 1 het risico van overlijden tijdens/na operatie is erg hoog. Ten tweede een cavia blijft een vluchtdier en een invalide cavia zal toch stress ervaren. En hoe zit het met bijvoorbeeld schade aan ruggengraat na operatie dat ze nog normaal kan poepen/plassen?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:36

@marjan: ik deel je mening hoor. Wat dat betreft heb ik ook al teveel negatieve ervaringen met cavia's en operaties.

Wat een smerig weer is het, het buitenspul heb ik ook niet buiten gezien vandaag, dus net het nachthok maar weer dicht gedaan.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:00

Mijn zwarte borstel mannetje Slade is overleden vandaag... Kwam thuis was bij de pony geweest. Kijk in de kooi lag ie al te stuip trekken, bij mij gepakt en binnen 5 minuten was het klaar. Chase zit nu alleen ben opzoek naar een jonger beertje en ik bel de dierenarts maandag of ik langs kan komen met hem om zeker te zijn dat het niet iets wat hij ook kan krijgen. Heb geen idee hoe oud hij precies was maar gok op 3,5/4 jaar oud.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:05

Heh jakkie... nooit leuk... sterkte met het verlies :(

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:09

Alle mannen zijn stil hier... Voelt zo onwerkelijk allemaal

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:21

@mira: wat sneu . 4 jaar is nog niet echt oud, maar het zal toch zijn tijd geweest zijn. Soms zegt leeftijd gewoon niet alles. Sterkte !!

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:30

Dank jullie wel...

Chase is nu even remy
Afbeelding

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:32

Wat vervelend zeg allemaal...heel veel sterkte iedereen met de zieke, gewonde en overleden cavia's. Wat een zorgen kan je dan toch hebben van de beestjes.

Ben nu ook een trotse cavia eigenaar. Was op mp aan het rond neuzen (wat je natuurlijk niet moet doen). En toen zag ik ze staan. Was meteen verliefd op die koppies. Wat over en weer bericht. En uiteindelijk kwam het erop neer dat ze met spoed weg moesten. Dus misschien wel sneller moeten beslissen dan ik wilde. Zat nog te twijfelen of ik oudere cavia's wilde of jonkies. Maar vond dit ook wel weer sneu. Zijn al 4x verhuist. Belangrijk vond ik wel dat ze lief en tam waren en dat zouden ze ook zijn. Zijn 2 zusjes van 2.5jaar oud. Omdat hun al de 2e eigenaren waren wist de man niet meer of ze bij de fokker of bij de dierenwinkel vandaan kwamen. Maar ze zijn heel lief en al best wel aanwezig. Schieten niet meteen weg als je langs loopt. 1 is een gladhaar en de andere heeft kruinen en wat langer haar. Belangrijk is dat ze lief zijn en dat ze hier oud mogen worden. En misschien kan dan eventueel nog de mannetjes cavia van mijn vriendin erbij komen als hij is gecastreerd. Hok heb ik er ook bij gekregen. Is alleen zn standaard binnenhok. Maar hek is heel erg gammel. Vind het zelf ook te klein dus ben opzoek naar een groter hok voor ze met een extra verdieping.

Wat me alleen wel opviel. Had ze vanmiddag even uit het hok gehaald maar ze hebben super lange nagels. Nu hebben ze alleen wel witte en zwarte nagels. En ben bang dat ik ze dan niet goed knip. Misschien dan toch bij de dierenarts laten knippen ? Of iemand goede tips? Had ook ergens gelezen om eventueel een tegel bij ze in het hok neer te leggen zodat het dan slijt. Doen jullie dat ook of knippen jullie ze zelf regelmatig?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:39

Ik knip ze zelf, maar vind het een crime om te doen zéker bij zwarte nagels.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 23:22

Wat goed dat je ze in huis hebt genomen! En dat komt wel goed dan met de dames. Qua hok zijn cavia's blijer met loopoppervlakte dan met verdiepingen, dus probeer daar ook op te letten.

Ik heb in anderhalf jaar tijd mijn cavia's 1x geknipt volgens mij, maar de bodem is ook van tegels (zitten buiten). Ik heb er nu in de winter wel hennep op liggen, dus moet inderdaad eens kijken hoe het nu gaat.

Daarover gesproken. Ik heb dus zo'n groot pak hennep van de Boerenbond gekocht, zo eentje die je volgens mij ook voor paarden gebruikt. Dus ik heb nog een enorme hoeveelheid over en dat pak gewoon in het hok laten staan. Het viel me al op dat de laatste tijd de lunkies vieze jassen hadden. Ontdek ik vandaag dat ze een gat in het pak geknaagd hebben en een soort hol erin gemaakt. Schrok me rot toen er een cavia uit gerend kwam!

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:11

Ze zitten nu in een hok van 90x60x50
Maar wat is een mooie oppervlakte voor 2 cavia's (misschien uitbreiden naar 3) hebben alleen niet een heel groot huis. Vandaar dat ik naar een verdieping zocht. Zie ook veel caviaflats of is dat helemaal niks?

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:18

Oh wat leuk een cavia topic!
Sinds vorige maand hebben wij Bliksem, hij is van juli van dit jaar.
Sinds 2 weken hebben wij er 2 zoontjes van hem bij, Piebe en blaze.
blaze was niet de bedoeling maar ik heb geen ruggegraat :+ ach waar 2 cavia’s eten kan er een derde ook wel eten. Zoonlief was zó verdrietig dat blaze dan ‘alleen’ over zou blijven. Dus de familie maar herenigd _O-

Afbeelding
Bliksem

Afbeelding
Blaze en Piebe.


Afbeelding
Vader en zoons. Ze hebben meerdere bakjes maar samen uit 1 is beter natuurlijk :j

Voorlopig kan hun kooi nog maar ben druk bezig om een cavia paleis te creëeren *\o/* prioriteit is eerst meer ruimte!
Dus ga het topic doorspitten voor tips en inspiratie

Maar goh wat zijn cavia’s leuk <3

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 09:48

_KiMmi_ schreef:
Ze zitten nu in een hok van 90x60x50
Maar wat is een mooie oppervlakte voor 2 cavia's (misschien uitbreiden naar 3) hebben alleen niet een heel groot huis. Vandaar dat ik naar een verdieping zocht. Zie ook veel caviaflats of is dat helemaal niks?

Eerste cavia 1m2 en daarna 0.5m2 erbij is het algemene advies. Waar ze nu in zitten, is erg klein. Je kan ook eens kijken naar draadkubussen: https://www.caviadraadkubus.nl/

Die kun je zelf passend op maat maken voor je huis en ook verdiepingen in maken of later uitbreiden. Ze zijn wel wat duurder, maar ik vind het veel caviavriendelijker overkomen dan een kooi. Volgens mij kun je ze ook elders bestellen, maar op deze site kun je een beetje zien wat mogelijk is.

Emori, leuke mannen!! Hierboven ook een suggestie voor jouw hok. Bij mannen is het nog belangrijker dan bij dames dat ze genoeg ruimte hebben, dan is de kans kleiner dat ze in de puberteit gaan klooien met elkaar. Leuk stel zeg.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:55

Leuk al die zwart-witte koppies :)

Idd mannen hebben zeker de ruimte nodig anders heb je kans op onderlinge ruzie.

Als je niet veel ruimte hebt lijkt de hoogte in een goede optie, maar de meeste hokken worden te smal en de verdiepingen te hoog. De trappen worden dan te stijl en er is naast de trap geen ruimte voor 'uitloop' zonder meteen een scherpe bocht te moeten maken.
Oudere cavia's laten dan vaak de verdieping links liggen en krijgen dan te weinig beweging.

Je kunt ook de breedte in en er een handige opbergkast onder maken. Kijk eens op Marktplaats voor een kast die je kunt verbouwen tot cavia-paleis.
Let wel op het makkelijk bereikbaar zijn en schoon maken. !

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:24

Net maar weer even de nagels van de cavia's gecontroleerd. Ik knip ze zo weinig, dat het niet in mijn systems zit :-).

Ik had vlas als bodembedekker gehaald voor mijn cavia's ipv hennep. Ik dacht bij mezelf "het is goedkoper, dus waarom niet proberen?". Maar ik weet nu waarom het niet handig is als je cavia's hebt met lange haren.. mijn drie lunkies hebben van alles in in hun vacht zitten en je krijgt het er alleen uit door ze uit te kloppen. En dat vinden ze niet leuk..

Met kortharige cavia's is het geen probleem, de borstels hebben nergens last van.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:20

Wij knippen de nagels regelmatig. Wij hebben ze op kartonsnippers. Geen stof :) ik heb slechte longen dus moet zo stofvrij mogelijk.

Wat een leuke zwartwitjes! Gefeliciteerd met je aanwinsten :)

Hier is alles aardig stabiel op het moment. Niets is de afgelopen 2 dagen afgevallen. Dat ze maar snel mogen groeien :D

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:23

Mira283 schreef:
Mijn zwarte borstel mannetje Slade is overleden vandaag... Kwam thuis was bij de pony geweest. Kijk in de kooi lag ie al te stuip trekken, bij mij gepakt en binnen 5 minuten was het klaar. Chase zit nu alleen ben opzoek naar een jonger beertje en ik bel de dierenarts maandag of ik langs kan komen met hem om zeker te zijn dat het niet iets wat hij ook kan krijgen. Heb geen idee hoe oud hij precies was maar gok op 3,5/4 jaar oud.


Jij gecontroleerd!

Ik kwam vanmorgen beneden en zag ook een van mijn mannen dood in het hok liggen. Dat was echt de leukste van de twee. Ze zouden over een paar weekjes 4 jaar worden. Hij was gisteren niet echt heel anders dan normaal. Had niet gedacht dat zijn einde zo snel dicht bij zou komen.

Maar nu heb ik dus ook een man van bijna 4 alleen zitten. Ik wil morgen bij een opvang kijken voor een jonge cavia (zou eigenlijk nooit voor een jonkie kiezen) maar moet ik ergens nog op letten. Kunnen ze gelijk bij elkaar of moeten ze eerst apart van elkaar?

Het liefst castreer ik het jong zodat ik er in de toekomst zeugjes bij kan zetten. Of zou ik evt mijn huidige oudje nog kunnen castreren?

Ik hoor graag tips en ga mij even inlezen over jonge cavia's

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:51

@floorsil: Sneu van je ene beertje.
De castratie kan bij een jong net zo goed of verkeerd uit pakken als bij een oudje, maar vaak wordt toch voor een jonkie gekozen omdat die toch wat sneller herstellen.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 20:57

Je kan ook kiezen voor sterilisatie, dat schijnt minder ingrijpend te zijn. Ik heb er geen ervaring mee, las het op caviadojter.nl :-). Of een al gecastreerd beertje uit de opvang halen, mits erg onderdanig.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:47

Ik morgen even met onze dierenarts bellen en nog een in Utrecht om even te overleggen een maar de prijs.

Hopelijk hebben weer snel en oplossing.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:05

Och wat sneu Floor :( sterkte!

Hier lekker met t kleine spul geknuffeld.

Meeko is toch zo zo schattig. Wat een lief snuitje <3
Afbeelding

En saampies :+:
Afbeelding
Afbeelding

En niet te vergeten mijn lieve prinsesje, Diva, schatje, snoetje, zoetje; Ecky <3
Afbeelding

Samen met haar grote liefde, waarvan hij hopen dat hij nog wel wat langer bij ons kan zijn, Menthus :+:
Afbeelding

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:17

@emori wat een leukerds!
@floorsil jij ook gecondoleerd,nooit leuk dit gedoe.
@nientsje wat een prachtig viertal heb je

Knoop doorgehakt ga 24 december een ch teddy beertje ophalen voor Chase toevallig net als zijn overleden broer een zwartje <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:50

Wat hebben jullie toch leukerds allemaal <3
En ik kan alleen van die van mij genieten als ik muisstil op de bank blijf zitten, zodra ik beweeg schieten ze weer weg :=

Hoe doen jullie dat met schoonmaken? Ik kan wel poepjes weghalen maar zaterdag heb ik de hele kooi leeg gemaakt en volgens mij waren ze helemaal over de rooie.
Eentje heb ik gevangen gekregen en apart gezet maar heb achter de andere een kwartier gevangen en hem dan maar gewoon in het hok laten zitten. De tweede er terug bij gezet want ja, dat maakte dan ook geen verschil. En dan maar met de cavia's in het hok alles er uit geschept, ze bleven 'gelukkig' toch bang in een hoekje zitten...

Huisje niet opheffen was ook geen optie want ze doen ALLES in hun huisje, was echt een bende dus ga toch echt regelmatig het huisje moeten wegnemen maar heb schrik dat ik dan ineens weer 10 stappen terug zet met ze.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:20

Juíst het huisje er uit halen, dan moeten ze wel leren met hun omgeving om te gaan.
Je moet ook zorgen dat áls je ze wilt pakken dat je niet gaat 'jagen', beter is het ze met een stuk karton oid in een hoek te drijven en dan te pakken als ze geen kant meer op kunnen. Dan even rustig vast houden, rustig/kalm tegen ze praten en dan in een emmer oid zetten waar ze niet uit kunnen.