Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:26

Mijn cavia’s zijn bevangen door de hitte. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Ze zijn beiden nog geen jaar oud en liggen plat. Met de zwart witte gaat het het slechts. Hij moet happen naar adem en meestal rent die weg als ik kom. Heb er een mini ventilator neergezet, maar wat kan ik nog meer doen?Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:29

Met een plantenspuit iets water er over heen spuiten en ook kun je een cold-pack maken van een koelelement in een washandje en de cavia daar op leggen.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:30

En als ze het redden niet meer buiten laten staan.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:41

Heb dat gedaan. Kwam een beetje beweging in maar hij ligt nu wel weer precies als net

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:46

Dat water spuiten moet je regelmatig herhalen. Niet zozeer nat spuiten, maar meer een 'mist' er over heen. Als hij blijft liggen kun je beter een koelelement in een washandje er onder leggen.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:53

Wat sneu! :(:) Oververhitting is heel gevaarlijk, stond je hok in de zon? Heb je een koelere plek waar ze zo snel mogelijk heen kunnen? Koelen is nu heel belangrijk. Je kunt ook flesjes water invriezen en ze met een theedoek eromheen in de kooi leggen (daar heb je nu dus niks aan, maar voor morgen). Ik vries zelf wel eens zakjes water in waardoor je een plat blok ijs krijgt, met een theedoek erover heen kunnen ze dan heerlijk koel liggen.

Ik heb al mijn cavia's verhuisd naar een slaapkamer met airco want ik heb er een paar tussen zitten die enorm slecht tegen de hitte kunnen. Vorig jaar hebben ze ook weken lang in de hal gestaan met de airco op zijn hoogst. Ik vind het wel gezellig want nu hoor ik gefluit als ik boven rondloop :+

Ik geef ze ook geen vitamine C bij. Groente en goed voer is genoeg. Een cavia die geen brokjes eet zou ik liever wat meer groente geven, maar als je wel vitamine C bijgeeft ga dan altijd voor een pilletje want de druppels in water vervliegen meteen.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:36

Helaas is de zwart witte overleden. De bruine gaan we vandaag binnen zetten bij de ventilator. Die is ook een beetje in shock nog maar huppelt wel rond.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:42

Jeetje wat erg.

Ik heb hier een ice pod in de kooi liggen, is speciaal gemaakt voor dieren en dus veilig.
Een natte handdoek over de kooi en een plasbak met een klein laagje water erin dus daar kunnen ze doorheen lopen als ze willen. Verder ook nog een ventilator in de woonkamer.

Ze aten gister beide nog terwijl het 31 graden binnen was dus dat ging gelukkig goed.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:44

Hier lag het buitenspul gisteravond ook wel helemaal gestrekt, maar alles doet het nog gelukkig.
Vandaag zou het wat minder warm worden.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:58

hier in de schuur valt gelukkig mee hoe warm het is.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:59

Gister is het hier in de woonkamer ook 27.6 geworden.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:10

Heb nu contact met iemand die Mowgli wil over nemen :) klinkt als goed persoon leuke foto's van haar verblijven mogen ontvangen :D

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:12

Wat sneu van dat kleintje, hopelijk gaan de anderen wel goed.

@pandameisje hopen dat hij daar terecht kan.

Hier hebben ze heerlijk gelegen tegen de bevroren flesjes met washandjes erom. Was in huis gisteren 28 graden, buiten dik 32 hier. Gelukkig vandaag minder warm... Chase de zwarte borstel is van het huisje afgesprongen of gevallen op de voerbak met zijn bekkie, die mist nu zijn bovenste snijtande. Telefonisch overleg met de dierenarts gehad die zei als ie gewoon eet en de tanden allebei afgebroken zijn hoefde ik niet perse langs te komen. Dus ik sta elke ochtend en avond meneer zijn groente in reepjes te snijden.

Meneer groeispurt
Afbeelding

Hij heeft zo'n schattig koppie
Afbeelding

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:24

Hier is het 26 graden binnen, en de cavia’s houden het gelukkig goed.
Ik hou ze goed in de gaten of ze blijven eten en drinken. Maar ze doen weinig maar zijn wel nog vrolijk.
Ik heb de balkondeur op een kiertje laten staan vandaag, hopelijk zakt het straks een beetje in temperatuur binnen.
Als ik zo klaar ben met werken zet ik ze even in de gang om rond te kunnen lopen, daar is de vloer lekker koel

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:26

Ik weet echt niet wat ik moet doen.. We hebben de bruine cavia nu binnen gezet voor de ventilator en het is hier lekker koel. Maar hij ligt net zo plat als die van gisteren en ik hoor zijn hartje letterlijk kloppen als ik bij de kooi zit... Wat kan ik nog doen..

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:35

Photograph schreef:
Ik weet echt niet wat ik moet doen.. We hebben de bruine cavia nu binnen gezet voor de ventilator en het is hier lekker koel. Maar hij ligt net zo plat als die van gisteren en ik hoor zijn hartje letterlijk kloppen als ik bij de kooi zit... Wat kan ik nog doen..


Naar de dierenarts gaan en groente geven waar veel vocht in zit.

Sterkte

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:46

Misschien dat ie de ventilator ook gewoon doodeng vind.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:48

DubbelDun schreef:
Misschien dat ie de ventilator ook gewoon doodeng vind.


We hebben nu niet meer zo een kleine gepakt, heb m nu op plek gezet met de airco die in de muur is vastgemaakt.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:16

Misschien kan de dierenarts helpen met vocht toedienen oid?

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:48

Dierenarts zou niet meer kunnen helpen, alleen een spuitje geven. Dierenarts zegt dat zijn organen langzaam uitgeschakelt worden en dat het diertje geen pijn heeft. Hij ligt nog steeds in het hok en het enige wat eigenlijk nog bezig is is zijn hartje. Ik hoor zijn hartje ook van 2 meter afstand kloppen, afschuwelijk om te horen..

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:24

Is het dan niet logischer om er een eind aan te maken ??
Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd 'hij heeft geen pijn', maar echt happy gedraagt ie zich ook niet meer.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:27

DubbelDun schreef:
Is het dan niet logischer om er een eind aan te maken ??
Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd 'hij heeft geen pijn', maar echt happy gedraagt ie zich ook niet meer.


Klopt, maar waarschijnlijk als we hem nu optillen en in een doosje doen om mee te vervoeren naar de dierenarts krijgt die al een hartverzakking

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:50

Zou hem zelf even helpen dan. Of durf je dat niet? Ik zou daar in ieder geval niet naar kunnen luisteren en had sowieso gisteren al bij de dierenarts gezeten met beide cavia’s. Te snel afkoelen is namelijk ook gevaarlijk. Sterkte ermee in ieder geval.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:54

Moet zeggen dat ik het eigenlijk al schandalig vind dat het zover is gekomen. Ook voor een ventilator is niet genoeg om ze af te koelen.

Heel internet staat vol met tips om ze af te googelen als je even zoekt op cavia en hitte.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:56

Sunrise19 schreef:
Zou hem zelf even helpen dan. Of durf je dat niet? Ik zou daar in ieder geval niet naar kunnen luisteren en had sowieso gisteren al bij de dierenarts gezeten met beide cavia’s. Te snel afkoelen is namelijk ook gevaarlijk. Sterkte ermee in ieder geval.


Hoe zelf helpen? Welke opties zijn er..