Tweede kat erbij ja of nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:11

Ik zou het ook doen, helemaal nu je eigen kat nog zo jong is. Dan is de kans van slagen toch groter.

Ik heb zelf één kat. Een herplaatser met 5 jaar uit het asiel gehaald. Hoewel hij kwam met een hoop gedragsproblemen is het nu een heel erg mensgerichte kat geworden die erg van knuffelen houdt. Hij doet het alleen niet fantastisch met andere katten en dat weerhoudt mij ervan om een extra kat erbij te nemen. Ook weet ik niet of een kitten erbij nemen voor een zeven jarige wel wat is. Begrijp je gevoel dan ook want de mijne zit ook veel alleen op een appartement.

Mijn zus had zelf ook een 1 jarige kat en is er mee naar een nestje kittens geweest. Ze heeft de kat inclusief reismand tussen de kittens gezet en gekeken welk kitten interesse toonde. Die heeft ze ook meegenomen en dat is dus ook altijd dikke mik geweest. Misschien ook een idee :)

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 12:23

Flux nee snap ik. Als hij al 7 was zou ik het ook niet meer doen, maar wel jammer want soms breekt je hart als je de deur achter je dicht doet en hij kijkt je met grote ogen aan van laat je me weer alleen?? Tenminste dat heb ik dan.

Oh hee dat is misschien best een ideetje! Ik wil echter denk ik wel voor een poesje gaan en niet een katertje omdat ik van bekenden hier hoor dat twee katers samen eerder voor ruzie zorgt. Het nest heeft 6 kittens waarvan maar 2 poesjes en 4 katertjes.

Eef_Bam

Berichten: 4094
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:29

Met een jonge kat zeker proberen, met een oudere kat zou ik het niet meer doen, de worden daar vaak niet gelukkig van.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:30

Het hoeft zeker niet altijd goed te gaan, en een kat alleen is zeker niet per definitie zielig. De kat van mijn ouders is helemaal opgebloeid nadat de andere twee waren overleden. Ze tolereerden elkaar nét, maar hadden verder absoluut niets met of aan elkaar. Ook daar zijn de nieuwe katten steeds als kitten geïntroduceerd. Voldoende ruimte, konden ook veel naar buiten.

Zelf woon ik ook in een appartement, met Poes. Poes is alleen, en dat blijft ook zo. Ze kan niet (meer) met andere katten, toen ze terug kwam bij de fokker heeft ze alles daar in elkaar geslagen. Ik ben dan wel regelmatig weg, maar ik heb niet het idee dat ze een maatje mist. Poes is meer een mensenkat dan een kattenkat :)) En ook als ik een dag thuis werk is ze niet constant bij me, ze ligt regelmatig ergens te slapen. Ook als ik thuis kom ligt. ze meestal ergens te slapen. Volgens mij vindt ze het wel prima zo :j

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 13:07

Berdien ah dan is Poes toch wel heel anders dan Flip. Flip komt áltijd meteen luid miauwend aan als wij thuis komen en ligt zodra wij op de bank zitten ook echt graag op of bij ons. En zeker omdat hij regelmatig mauwend rondwandelt heb ik op die momenten echt het gevoel dat hij zich verveelt. Dat mauwen is namelijk ook meteen over zodra hij aandacht krijgt (maar ik ga hem niet bij iedere mauw aandacht geven natuurlijk)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:00

Femke(ll) schreef:
Zo fijn al die reacties en ervaringen te lezen. De positieve maar zeker ook de minder positieve.

Afspraak maken om kitten terug te brengen als het niet goed gaat zou ik inderdaad zeker maken met mijn oom.


Geef het dan wel de tijd, een halfjaar is toch wel minimaal (tenzij ze elkaar echt uitmoorden ofzo..)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Tweede kat erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:11

Ik zou het proberen omdat hij nog zo jong is en graag speelt. Zo maken ze snel vriendjes.

Katten worden minder tolerant rond de 2-3jaar. Na deze leeftijd zou ik het minder snel proberen als je in een appartement woord en de katten niet buiten kunnen. Als het dan niet goed klikt, is er weinig plek om elkaar uit de weg te gaan.

Post je een update mocht je er mee door gaan :)

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Tweede kat erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:14

Ben ook wel benieuwd mocht je wel voor een tweede kiezen! Hou je ons op de hoogte? :D

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:56

Ja zeker ik zal het hier updaten als we een beslissing hebben genomen! En als we langs geweest zijn ook even een foto plaatsen van het nest :) ik heb al wat foto's ontvangen maar echt heel slechte en onduidelijk haha


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:13

Ik denk dat het ook echt een hoop aan de kat zelf ligt. Die van ons kan absoluut niet met andere katten. Kotst zichzelf leeg van de stress en valt gewoon ook echt af. Hoe leuk ik het ook vind, onze kat is echt een einzelganger en nogal gesteld op zijn aandacht :+

Ik zou dus overleggen of je het mag "proberen".. Wel natuurlijk even de veiligheid van de kitten garanderend. Dat klinkt een beetje gek, maar ze kunnen nogal uitvallen naar elkaar, heb ik bij eerdere katten flink gehad en dat was niet fraai..

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Tweede kat erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:21

2 uit hetzelfde nestje zegt ook niet altijd wat. Wij hadden ook een broer en zus hiervoor en toen ze kitten waren speelden ze veel samen, daarna tolereerden ze elkaar en dat was het wel. Poes was heel blij dat haar broer op een gegeven moment overleed, ze vond het helemaal prima alleen.

Als je met je oom kan afspreken dat de kitten terug gaat mocht het niet klikken dan zou ik zeker zeggen probeer het gewoon! :)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Tweede kat erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:23

Wat een mooie Mama poes - ik hou van schildpadjes

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 16:49

Ja mooi beestje is de mama. Ze is ook een ontzettend lieve poes. Maar een soort proefperiode afspreken vind ik inderdaad een heel goed idee. Ik heb werkelijk geen idee hoe flip zal reageren op een andere kat. Hij gaat overigens wel goed met honden die hier soms op visite komen . Eerst is hij dan een beetje bang en gaat onder de bank, maar later doet ie gewoon zijn ding. Hij heeft in ieder geval nog nooit een hond geslagen. Maar een kat is weer een ander verhaal natuurlijk.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:05

Gewoon doen en het zal na een periode van blazen,grommen en tikken uitdelen vast goed gaan en zoveel leuker voor jou mooie rode man die zich inderdaad zoals ik lees een beetje verveeld en het spelen met een maatje mist.
Het kan flink hard eraan toe gaan maar maak je niet ongerust zolang er geen spetters bloed op de muren zit en de vlokken haar in het rond vliegt is er weinig aan de hand.
Je wil niet weten hoe de volwassen katten hier de kittens leren dat ze te hard en ongecontroleerd spelen }>
Als je een balkon hebt zou ik die afzetten zo heb je nog meer veilige plekjes voor ze en ze waarderen het zeker.

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 17:29

Ja hij mag inderdaad op het balkon dat hebben we met zo'n kattennet afgezet.
Het is zo'n lieverd ik kom net van de kaakchirurg (verstandskiezen verwijderen) en hij ligt meteen alweer op mn schoot te knorren


Afbeelding


Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Tweede kat erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:46

Ik had 1 kat, daar kwam kitten bij, dat leek heel goed te gaan, in de zin van met tolereerde elkaar en sloeg elkaar niet in elkaar. Oude kat was duidelijk chef in dit geval.
Uiteindelijk ging de oudere kat dood en bleef de jongere over, dus ik dacht moet weer kat erbij hebben voor de kat, maar..... Mevrouw bloeide na de dood van de andere kat helemaal op, die vond die andere kat dus helemaal niet zo gezellig. Het dus maar bij 1 kat gelaten. Heb nu echt heel andere kat aan haar als toen ik er nog 2 had.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:50

Wij hebben altijd katten gehad, vaak met z’n tweetjes (altijd plassen in huis, ongeacht de samenstelling van de katten). Als ze alleen overbleven ging het veel beter. Hield het geplas op.

Ik heb begrepen dat katten solitaire dieren zijn die van oorsprong niet op soortgenoten gesteld zijn. Zoals honden juist roedel dieren zijn die juist wel met soortgenoten willen leven.

Het gaat uiteraard soms/vaak wel goed hoor met 2 katten, maar ik zou het nooit meer doen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tweede kat erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:30

Het is heel wisselend. Sommige vinden elkaar heel leuk, andere tollereren elkaar en weer andere vechten elkaar de tent uit of pissen je hele huis onder van de stress. Ik ken inderdaad ook verhalen van nestgenootjes die opbloeide na overlijden van de een, maar ook andersom.

Ik denk dat je het zelf het beste in kan schatten en verder is het geluk hebben.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Tweede kat erbij ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:35

Even rap doorlezen en ik zou het gewoon doen :) Mijn zus had een kattin van ongeveer 8 maanden en hebben ze een katertje bij gestoken omdat die overdag ook veel alleen was. Katertje was nog niet zo gewend aan mensen en heeeel bang. Kattin had eerste dagen wel zoiets van what the ... is dit? Maar na een dikke week waren ze wel gewend aan elkaar en kunnen niet zonder elkaar. Slapen samen, eten samen, spelen samen. Beter nu doen dan binnen een jaar!

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:49

Het gedrag wat je beschrijft van je kat lijkt er wel op te wijzen dat hij behoefte heeft aan een maatje trouwens. En het maakt helemaal niet uit of je een poesje of katertje erbij neemt, zo lang je maar op tijd laat castreren. Karakter is echt veel belangrijker. Het is bijvoorbeeld niet slim om bij een al drukke en dominante kat een hele bange te zetten, maar ook een erg dominante is dan geen goede keuze. Beter een stabiel wie doet me wat type in dat geval. En een tweede kattenbak, is ook niet altijd echt noodzakelijk hoor. Ik heb zelf 3 katten, alle drie ex-katers trouwens, en maar 1 bak. Wel een groot model, een Peewee bak en dan de grootste maat. Twee van mijn katten komen niet buiten behalve af en toe in de tuin, en de derde komt wel buiten maar gaat binnen gewoon op de bak. Mijn katten zijn niet anders gewend en hebben er geen problemen mee om de bak te delen. Wel schep ik dagelijks de drolletjes er even uit. Maar goed er zijn ook katten die dat wel vervelend vinden en dan is een tweede bak vaak de oplossing. Dat weet je pas als je het probeert :)

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 08:17

Billy1970 ja ik heb ook wel echt het idee dat het super leuk voor hem zou kunnen zijn. Hij wil zo graag spelen en contact maken en hoe leuk zou het zijn als hij een vriendje had om samen mee te spelen. Echter de verhalen dat sommige er zo ontzettend veel stress van krijgen dat ze gaan plassen of vacht uittrekken lijkt me vreselijk en ik wil hem dat gevoel absoluut niet geven.

Goed ik kan er maar op één manier achter komen en dat is door het te proberen. Of om toch de keuze te maken het niet te doen en alles te laten zoals het is.

In ieder geval iedereen super bedankt voor het delen van ervaringen!! Wij gaan nog een poosje nadenken en over een paar weken eens een kijkje nemen bij de kittens (al zijn we dan hoe dan ook meteen verkocht natuurlijk :'), maar weet van mezelf dat ik wel realistisch kan blijven)

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:47

Afbeelding


Afbeelding

Nou de knoop is doorgehakt, we gaan het proberen en nemen er een kitten bij. Nu kwam deze kitten op ons pad, niet van het nest van mijn oom maar stiekem nog leuker.

Ik ben heel benieuwd hoe Flip het zal vinden. De kitten groeit voorlopig in iedergeval op in een gezin waar naast haar mama nog 2 andere katten zijn, dus zij is alvast gewend aan andere katten.

Iemand naam suggesties voor dit kleine pluizebolletje? Ik zit zelf aan Doortje te denken (als ode aan mijn geweldige helaas overleden kat Dorus) maar mijn vriend is daar niet super enthousiast over.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:09

Oh, de knoop is doorgehakt. Wat een dottie <3 . Hopelijk vindt Flip haar ook het einde! Wanneer komt ze bij jullie wonen?

Is je vriend niet voor de naam te vinden omdat er link is naar je vorige kat? Of vindt hij de naam op zich gewoon niet mooi?
In het 1e geval zou je een naam kunnen nemen die er wat op lijkt zoals Noortje of Floortje.
Goh en andere suggesties? Nogal persoonlijk natuurlijk ... Zelf vind ik Cookie en Mouse wel leuk.

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:09

Ah wat een leukie zeg! en een naam is zo persoonlijk, is ook leuk als de naam een beetje past bij de naam van je andere kat dus gewoon even brainstormen.

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:41

Nienkje_H schreef:
Wij hebben altijd katten gehad, vaak met z’n tweetjes (altijd plassen in huis, ongeacht de samenstelling van de katten). Als ze alleen overbleven ging het veel beter. Hield het geplas op.

Ik heb begrepen dat katten solitaire dieren zijn die van oorsprong niet op soortgenoten gesteld zijn. Zoals honden juist roedel dieren zijn die juist wel met soortgenoten willen leven.

Het gaat uiteraard soms/vaak wel goed hoor met 2 katten, maar ik zou het nooit meer doen.


Katten leven niet enkel solitaire, sommige hebben meer ruimte nodig dan andere. Sommige katten leven wel weer graag alleen maar vooral een jonge speelse kat die veel alleen zit is echt wel eenzaam te noemen.

Vaak gaat het juist wel erg goed maar kijk vooral naar de karaktereigenschappen en niet alleen maar naar een kleurtje als je er 2 bij elkaar wil zetten. Dan is de kans groot dat ze heel veel aan elkaar hebben.

Het is niet zo dat ze nooit mopperen op elkaar. Maar zo gaat het er hier ook aan toe.

De overwegend witte is niet zo makkelijk, met de fles opgevoed en hangt erg aan mij, de andere is tot 14 weken bij moeders gebleven en is super sociaal en zacht, kan erg goed omgaan met het soms aparte gedrag van de ander, die ook niet dominant is.
Afbeelding

Rennen en vliegen achter elkaar aan ook, heel leuk om te zien.

https://youtu.be/PRv0r1pcSCY

https://youtu.be/Bn-0MQU7Rbo