nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:35

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fan van kleine of zwakke volken bij een ander volk inlopen. Je weet niet wat er sluimerd en wat door al zwakkere bijen ruimte krijgt. Zo'n volk een extra broedraam geven of flink voeren best, maar mengen? Nee, maar dat heb ik altijd niet kunnen rijmen qua hygiene regels aan de ene kant met cursus en het alles maar uitruilen qua kasten aan de andere kant.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Indy_Mouse_9

Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:16

Ik snap je punt Tamary, en kan me daar ook wel in vinden. Wat zou jij in dit geval met ze doen?

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:13

Verklein de vliegopening zodat ze minder moeite hoeven te doen om rovers buiten te houden, voer in de kast en afwachten. Ze zullen het uiteindelijk zelf moeten doen, jij kan daar de beste omstandigheiden voor creëren, maar het werk komt echt van de bijen zelf vandaan. Als die iets missen anders dan voer en veilige woning, kan je weinig wat geen nadelige lange termijn consequenties heeft. Maar eigenlijk op je handen moeten zitten is moeilijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Indy_Mouse_9

Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:21

Hmm, in dit geval zou dat dan goed gevoed uitsterven zijn. Ze hebben geen broed meer om een nieuwe Q op te trekken.
En het klopt hoor, ik wil ze vooral samenvoegen omdat ik ze zo sneu vind, zonder koningin en zonder broed.

Ik heb trouwens ook geen moerdoppen gezien, dus ze hebben ook eerder niet geprobeerd redcellen op te trekken. Dus wat er nu eigenlijk is gebeurd...?

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:02

Ik heb geen idee Indy_Mouse_9, je zou verwachten dat ze wel doppen zouden maken.

Ik heb net even in de kast gegluurd, vorige week mierenzuur gedaan en dat zou nu wel klaar moeten zijn, net voor het echt warm werd als het goed is. En ik schrok dat ze bezig waren met raten bouwen in de ruimte waar de verdamper stond! Wel heel bijzonder te zien, ze gaan dan allemaal schakeltjes maken en hangen als een net bijen aan elkaar. Er was nog niet echt raat gelukkig. Heb ze allemaal uit de bak gehaald en ze weer een dekplank met gat gegeven en daarop een voerbak met 2L suikeroplossing. Ik had kort even gekeken in de honingkamer - wil met deze temperatuur ze niet teveel storen - maar het leek alsof wat eerst verzegeld was dat nu niet meer was. Ik kon niet zien of er wat in de cellen zat maar ik wil nu ook niet aan ze komen omdat ik bang ben dat de ramen kapot gaan. Ze krijgen iig bijgevoerd, met deze temperatuur is het lastig wat te halen natuurlijk. Ze zijn nog steeds met erg veel! Dus ik denk dat ze het echt nodig hebben. Volgende week bij betere temperaturen weer even hele kast bekijken en inschatten hoeveel honing ze nu hebben en hoeveel ik ze nog bij moet voeren zodat ze genoeg hebben voor de winter.
Op de vliegplank zie je ze staan waaieren, heel bijzonder.

Dit was mijn lade trouwens (van de afgelopen week, dus echt van de behandeling):
Afbeelding
Afbeelding
De twee stipjes in de rode cirkel zijn twee varroa toch? Volgens mij liggen er dan enkele tientallen varroa op de lade. Dat is niet gek denk ik?
Weten jullie wat die witte pluizige plukken zijn? Het is geen traditionele schimmel ofzo.

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:06

Witte pluis is waarschijnlijk het kapot gebeten papier van de mierenzuurbehandeling :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:36

Dat klinkt aannemelijk, ze vreten inderdaad van alles kapot :) En het ziet er net zo uit als het pluis op mijn schuiflade als het papier dat ik daar op heb is bol gaan staan en ze daar aan gevreten hebben.

De stipjes die je omcirkelt hebt, is inderdaad varroa. Op die foto ligt er +/- linksonder nog een. Enkele tientallen is inderdaad niet gek.

Ik moet nog beginnen met mierenzuur, het is zo warm geweest dat er overal werd afgeraden het er op te zetten.
Was er hier nu iemand die eerst de besmetting vaststelde en alleen ging behandelen indien nodig? Zo ja, op welke wijze stel je de besmetting vast?

Het raadsel van mijn honing is opgelost! Er was gisteren een bijeenkomst bij de vereniging dus ik had een potje meegenomen. Men was eensgezind dat het om paardenbloemen honing ging.
Misschien wen ik nog aan de smaak :) Ik kreeg ooit een potje Lamsoor honing, dat was ook wennen maar uiteindelijk best lekker.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:01

Wij behandelen alleen als er een hoge besmetting is. Is een combinatie van goed observeren tijdens inspecties en de bodemplaat na een x aantal dagen controleren.
Behandelen is aangeraden als je meer dan 9 mijten per 24 uur hebt in mei en meer dan 12 mijten per 24 uur in augustus. Wij hebben de platen er vaak 3 dagen in en dan het aantal tellen (wij ronden altijd naar boven af voor de mijten die je gemist hebt) en dan delen door 3.

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:09

Wij behandelen niet meer met mierenzuur. Dat gedoe met die verdampers... Te warm, te koud, te snel. Nooit ideaal.
Onze zomer behandeling na de laatste honing doen we sinds drie jaar met thymovar strips.
En dan middenin de winter, als er geen broed is, verdampen we nog een keer oxaalzuur.
Te veel ellende met verdwijn volken en achteraf toch wel hoge varroa besmetting in onze regio om niet te behandelen. Wij volgen de adviezen van de Wur, universiteit van Wageningen.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:02

Indy_Mouse_9 schreef:
Dat klinkt aannemelijk, ze vreten inderdaad van alles kapot :) En het ziet er net zo uit als het pluis op mijn schuiflade als het papier dat ik daar op heb is bol gaan staan en ze daar aan gevreten hebben.

De stipjes die je omcirkelt hebt, is inderdaad varroa. Op die foto ligt er +/- linksonder nog een. Enkele tientallen is inderdaad niet gek.

Ik moet nog beginnen met mierenzuur, het is zo warm geweest dat er overal werd afgeraden het er op te zetten.
Was er hier nu iemand die eerst de besmetting vaststelde en alleen ging behandelen indien nodig? Zo ja, op welke wijze stel je de besmetting vast?

Het raadsel van mijn honing is opgelost! Er was gisteren een bijeenkomst bij de vereniging dus ik had een potje meegenomen. Men was eensgezind dat het om paardenbloemen honing ging.
Misschien wen ik nog aan de smaak :) Ik kreeg ooit een potje Lamsoor honing, dat was ook wennen maar uiteindelijk best lekker.


We hadden de varroa even onder microscoop gelegd, was heel duidelijk varroa. Grappig om te zien. En paardenbloemhoning dus. Leuk dat je het nu weet!

Ik heb weer geinspecteerd vandaag; ik had ze wat bijgevoerd (nadat ik de honing had geoogst en toen het zo droog was) maar ze hebben nu duidelijk best wel wat honing (ook verzegeld) en voer in de kast en wat minder broed. Dus ik hoef ze even niets te geven.
Wel blijven ze toch best bozig als ik het broednest inspecteer. Veel opvliegende bijen dit keer en ook wat hardnekkige stalkers. Is dat normaal of heb ik toch niet zo'n lief volk? Het is best druk dus ik breng ze wel wat in de verdrukking bij het ramen controleren.
Ik werk rustig en kalm en let goed op.
Ik merk wel dat het mijn plezier ondermijnt en me stress geeft voor elke controle...

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:25

Broednest inspecteren geeft hier ook wel wat onrust hoor. Soms meer dan anders. Soms bekijken we ook maar 1 broedraam, zit daar al brias op dan weten we genoeg :)

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:34

Ik wilde ook met name weten hoeveel voer ze nu hebben nu we richting winter gaan, dus daarom wel alles gecontroleerd.
Ik vind het lastig... wil het wel leuk blijven vinden.

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:45

Wij passen soms ons plan ook aan afhankelijk van hun humeur. Als ze relaxed zijn bekijken we alles. Zijn ze boos? Dan alleen het hoognodige.

Je kan ook regelmatig even de kast optillen. Als je een beetje gevoel krijgt voor het gewicht kan je op die manier inschatten hoeveel voer er in zit.

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:53

Ik wil er nog een weegschaal onder :j dat zal al een boel helpen.
't Zal ook wel beter worden als ik wat meer ervaring heb, ik ben nu nog erg onzeker. En ik vind het nooit leuk dat er bijen sneuvelen bij de controle. Maar in je eentje is het gewoon echt niet volledig te voorkomen.

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:04

Onze mega brave bijen waren drie weken geleden en bij controle ook meer opvliegerig en geprikkelder dan eerder dit jaar.
Terwijl ze al bij gevoerd zijn, ze hebben ruimte en nog broed dus in die opzichten geen reden tot boosheid. En toch zijn ze wat geprikkeld.
Bij 1 volk was het nodig om tot op de bodem alles na te kijken. Die hebben we heel erg langzaam heel rustig en met doekje met krijgen olie toch rustig door gewerkt. Bij de andere drie volken zijn we inderdaad ook alleen voor het noodzakelijke gegaan.
En bij wie volken ligt er nu thymovar behandeling op.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:38

Misschien is het ook gewoon de tijd van het jaar :j
Ik denk dat ik ook gewoon op zoek ben naar "doe ik het nu goed". Maar ik moet daar niet onzeker in zijn, ik heb zelfs honing kunnen oogsten en het volk is groot en goed vol met voer (misschien zelfs wat té, maar er was ook zeker broed), de mierenzuurbehandeling is geweest en ze zijn actief.
Gewoon doorgaan en het komt goed :j

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:40

Dat is de juiste instelling Century!

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Century

Berichten: 5900
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:42

Dank je :o Ik vind jullie meedenken en tips ook heel fijn! Bedankt daarvoor!

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:17

Mijn kast staat nog dicht naast de schuur, maar val mij op dat er regelmatig wespen bij zitten ondanks dat vlieggat dicht zit.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:29

De wespen nesten vallen dit jaar vroeg uit elkaar. Dat zijn dus allemaal hongerige wanhopige wespen die geen nest meer hebben om te kunnen eten.
Een bijenkast waar ooit bijen in gezeten hebben heeft een aantrekkelijke lucht en ze zullen ook daar dus zoeken naar een beetje suikerrijk voedsel.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:34

Vandaar dat ze verrekt irritant doen. Had wel gehoord dat er aan het einde van het molenpad een wespennest zat (Alblasserdam).

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:37

De laatste generatie van een wespen nest komt eigenlijk op een zeer akelige wijze aan haar einde. Geen voedsel meer vanuit larven uit een nest, geen nest om op terug te vallen en zelf het spijsverteringssysteem niet hebben om dat wat ze verzamelen voor larven, zelf te kunnen eten.
Een langzame hongerdood dus.
Als je last van ze hebt is er denk ik niet eens een groot moreel bezwaar als je een wespen val neerzet en de hongerdood versnelt.

Bij onze controle hebben we gisteren slechts een paar wespen gezien. Verder als we in onze tuin zitten komt er ook maar een enkeling langs gelukkig. Maar ik hor ook wel van vrienden en familie die nu door tientallen wespen tegelijk lastig gevallen worden als die even buiten koffie drinken. Bij zo veel overlast zou ik zelf denk ik ook een paar vallen neerzetten.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Marcella

Berichten: 36586
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:39

Valt ook gewoon op dat ze met schemering ook nog actief zijn.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Indy_Mouse_9

Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:42

Century, ik vind het eigenlijk heel grappig om te zien dat jij met precies dezelfde vragen komt als ik het eerste jaar had :) Het klinkt alsof het allemaal goed gaat bij je, je hebt inderdaad de juiste instelling! Het zelfvertrouwen dat je beter weet wat je aan het doen bent, komt vanzelf. En het klankbord hier, dat vind ik ook heel prettig.

Mijn krakers blijken tóch een koningin te hebben, een dikke zwarte. Ik heb haar gemerkt, maar er is nog steeds geen broed. Ik heb ze overgeplaatst in de zesramer en voerramen gegeven. Ze blijven echter met erg weinig, dus of ze het gaan halen... We gaan het zien. Als wel zijn het in ieder geval echte doorzetters en verdienen ze het.

Van 1 andere kast heb ik nog twee bijna volle honingkamers kunnen halen, en hoezee! dit smaakt naar lindehoning :9

De verdampers met mierenzuur zijn geplaatst, ik hoop dat ik daar geen denk/rekenfout heb gemaakt... Bij beide kasten staan 2 HKs onder, om ze te laten leeglikken na het slingeren van vorige keer. Deze zijn echter nog goed bezet, en ze slaan er kennelijk ook nieuw binnenkomende nectar op.
De hoeveelheid mierenzuur heb ik hier aan aangepast, en de leidraad voor 2BK simplex gevolgd. Mijn redenatie is dus: Groter volume vd kast, dus meer zuur nodig; Meer bijen dan in 1BK dus meer zuur nodig.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:28

Indy_Mouse_9 schreef:
Van 1 andere kast heb ik nog twee bijna volle honingkamers kunnen halen, en hoezee! dit smaakt naar lindehoning :9 .

Lekker! :P

Eerder leek het erop dat wij ook nog een keer zouden gaan slingeren, maar na de laatste controle toch maar besloten dat ze deze honing zelf mogen houden voor de winter.

Als dank hiervoor heb ik vanochtend van een van de bijen een gratis lipvergroting gekregen… Een prachtige duckface 8)7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers