nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 15:04

Ik hoop dat ik dit topic goed geplaatst heb :o

Mijn vriend en ik zijn iets meer dan twee jaar geleden begonnen met bijenhouden. We hebben geen cursus gedaan ivm mijn vriend zijn werktijden en dus leren we onszelf alles aan doormiddel van internet, boeken en contact met andere imkers.
Het gaat met vallen en opstaan, we hebben een aantal fouten gemaakt, maar we leren snel en zijn goed op weg.
We zijn lid van de NBV en zitten bij de vereniging Zuidlaren.
Momenteel hebben we helaas geen volkje. We zijn met 1 carnica volk de winter in gegaan, maar deze heeft het tot onze spijt niet overleefd :(
We zoeken nu iemand die een kunstzwerm in de planning heeft deze lente zodat we onze hobby kunnen voortzetten :)
We houden bijen echt puur voor de hobby. Als we tzt een keer honing kunnen oogsten zou het een leuke bijkomstigheid zijn, maar in eerste plaats zijn we gewoon geobsedeerd door deze bijzondere beestjes, en mogen ze wat ons betreft zo veel mogelijk honing voor zichzelf houden.
Het lijkt me leuk om via bokt in contact te komen met andere imkers/bijenhouders om verhalen, ervaringen en tips uit te wisselen.

Uiteraard zijn niet imkers ook welkom met alle vragen omtrent bijen!


Afbeelding
Afbeelding
Mijn vriend en ik in vol ornaat, kastcontrole.

Afbeelding
Onze eerste gechepte zwerm

Afbeelding
Onze eerste (en omdat we het niet voor de honing doen, tot nu toe enige) oogst! <3


Afbeelding
Afbeelding
Spaarkasten (12 ramers) gemaakt door mijn vader, van red ceder.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~


kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:10

Grappig! De moeder van mijn vriend is Imker geweest en is samen met haar man nog lid van de bijenvereniging hier in de buurt. En daardoor dus bevriend met meerdere imkers. Ik vind het altijd zo apart om het verschil in honing te proeven per imker!

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 15:16

kiwiwitje schreef:
Grappig! De moeder van mijn vriend is Imker geweest en is samen met haar man nog lid van de bijenvereniging hier in de buurt. En daardoor dus bevriend met meerdere imkers. Ik vind het altijd zo apart om het verschil in honing te proeven per imker!


Ja dat is altijd heel leuk om de verschillen te proeven!
Puur voor de smaak oogsten we aan het eind van de zomer een heel klein beetje (de rest mogen de streepjes zelf houden) en dan gaan we met een paar andere imkers proeven en vergelijken. Zo bijzonder hoe slechts enkele kilometers tussen de volken al voor zoveel smaakverschil kunnen zorgen!

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:18

Ja echt heel bijzonder. En het is veel lekkerder dan supermarkt honing!
Waarom doen jullie niets met de honing? :o

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 15:29

We zitten momenteel echt nog een beetje in de beginfase. We zijn nog aan het uitvogelen hoe we een volk het allerbeste kunnen managen om ziekten buiten de deur te houden, ze niet in het wilde weg te laten zwermen enzorvoorts.
Het is echt best een uitdaging om een volk van +/- 60.000 dieren dat min of meer als collectief werkt gezond te houden. Zeker als beginners is dat gewoon proberen, fouten maken, en vallen en opstaan.
Om dan enigzins op safe te spelen voor de winter halen we hun zelf aangemaakte wintervoorraad niet weg en voeren we minimaal bij.
Over een paar jaar willen we wel wat actiever gaan oogsten, omdat we dan beter kunnen inschatten wat ze nodig hebben om gezond te blijven.
Inmiddels weten al onze vrienden en kennissen dat we bijen hebben, en iedereen wil wat van ons overnemen, dus dan zal er niet veel overblijven om echt te verkopen :+

Edit: wat supermarkt honing betreft, dit is over het algemeen honing van duizenden verschillende volken wat allemaal door elkaar geflikkerd is en aangemaakt met suikerwater om een constante smaak en "kwaliteit" te kunnen waarborgen. Hier kun je dus niet meer de smaken van specifieke drachtplanten uithalen zoals dat bij honing rechtstreeks van de imker vaak wel kan.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:39

Wat tof! Ik kijk af en toe mee in de bijenkast van iemand anders. Zou heel graag een bijenkast willen hebben in mijn boomgaard maar ik durf het niet. Omdat het zo moeilijk is en ik het al zo druk heb met alle andere dingen die ik leuk vind en waar ik me in moet verdiepen. Zelfbescherming noemen ze dat. Ooit wil ik er wel aan beginnen. Of iemand anders de ruimte geven om hier bij ons een bijenkast te houden in ruil voor wat honing

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 15:44

Dorine92 schreef:
Wat tof! Ik kijk af en toe mee in de bijenkast van iemand anders. Zou heel graag een bijenkast willen hebben in mijn boomgaard maar ik durf het niet. Omdat het zo moeilijk is en ik het al zo druk heb met alle andere dingen die ik leuk vind en waar ik me in moet verdiepen. Zelfbescherming noemen ze dat. Ooit wil ik er wel aan beginnen. Of iemand anders de ruimte geven om hier bij ons een bijenkast te houden in ruil voor wat honing


Het kost idd wel erg veel tijd en soms frustratie. Gewoon voorlopig lekker meekijken, wat overigens ook al super leuk en leerzaam kan zijn!
Wel leuk dat je er wel interesse in hebt. Wie weet heb je tzt wel tijd en zin en begin je op een dag nog je eigen volkje. Een boomgaard is ook wel een geweldige plek voor een kast, zou tof zijn als jij of een andere bijenhouder daar aan de bestuiving mee kan dragen.
Het bijenhouden is naast moeilijk ook wel super leuk en geeft veel voldoening, al zeg ik het zelf.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:48

:wave: wij hebben bijen. Erg leuke hobby. Ook wij hebben geen begin cursus gedaan en zijn er een beetje in gerold. Gelukkig hebben we mijn vader als mentor die tot tien jaar geleden ruim 25 volken had.
Wij hebben onze bijen net klaar gemaakt om morgen met zes gezonde volken naar de Betuwe te gaan om honing te halen uit de fruit bloesem.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 15:56

Nickeltje schreef:
:wave: wij hebben bijen. Erg leuke hobby. Ook wij hebben geen begin cursus gedaan en zijn er een beetje in gerold. Gelukkig hebben we mijn vader als mentor die tot tien jaar geleden ruim 25 volken had.
Wij hebben onze bijen net klaar gemaakt om morgen met zes gezonde volken naar de Betuwe te gaan om honing te halen uit de fruit bloesem.


Ohh wat gaaf! <3
Ik wil ook nog es een paar volken ergens naar toe brengen, een heide of koolzaadveld ofzo. Ze staan nu gewoon achter in de tuin, waar overigens genoeg te halen valt.
Wel heel handig zo'n vader als mentor. Wij hebben wel wat bevriende imkers maar moeten het voornamelijk toch zelf verzinnen en doen, kunnen ook uren lang zitten brainstormen over hoe we iets gaan aanpakken. Heerlijk is dat.
Wat voor bijen hebben jullie?

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:56

Laurora schreef:
We zitten momenteel echt nog een beetje in de beginfase. We zijn nog aan het uitvogelen hoe we een volk het allerbeste kunnen managen om ziekten buiten de deur te houden, ze niet in het wilde weg te laten zwermen enzorvoorts.
Het is echt best een uitdaging om een volk van +/- 60.000 dieren dat min of meer als collectief werkt gezond te houden. Zeker als beginners is dat gewoon proberen, fouten maken, en vallen en opstaan.
Om dan enigzins op safe te spelen voor de winter halen we hun zelf aangemaakte wintervoorraad niet weg en voeren we minimaal bij.
Over een paar jaar willen we wel wat actiever gaan oogsten, omdat we dan beter kunnen inschatten wat ze nodig hebben om gezond te blijven.
Inmiddels weten al onze vrienden en kennissen dat we bijen hebben, en iedereen wil wat van ons overnemen, dus dan zal er niet veel overblijven om echt te verkopen :+

Edit: wat supermarkt honing betreft, dit is over het algemeen honing van duizenden verschillende volken wat allemaal door elkaar geflikkerd is en aangemaakt met suikerwater om een constante smaak en "kwaliteit" te kunnen waarborgen. Hier kun je dus niet meer de smaken van specifieke drachtplanten uithalen zoals dat bij honing rechtstreeks van de imker vaak wel kan.

Ah dat is duidelijk! :D Heb inderdaad begrepen hier dat het behoorlijk intensief werk is die bijtjes.

Als je echte imker honing op hebt is honing uit de supermarkt geen honing meer :P Proef hier echt per imker verschil. En uit mijn hoofd hebben ze hier een voornamelijk wat bloemen om op te vliegen. Is een stuk ''natuur'' van de gemeente, met dus voornamelijk bomen en aangeplante rodondendron's en wat ''onkruid''.

Een van de andere imkers heeft , als ik t goed onthouden heb, voornamelijk lindes in de buurt. Zijn honing smaakt veel zachter en zoeter.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:59

Wij hebben gewoon Hollandse mengelmoes bijen. Geen getut om één of ander niet voor dit klimaat geschikt ras zuiver te houden.
Wij hebben hele kalme, vriendelijke volken waar goed mee te werken is.

Heide honing zou ik als ik jullie was mee wachten tot je een aantal honing oogsten ervaring hebt, dat is namelijk echt geen makkelijke honing om even binnen te halen...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:00

Geen imker maar wel heel geïnteresseerd in bijen! The Beekeepers Bible ligt hier zelfs naast me, die probeer ik helemaal te doorpluizen. En deze zomer ga ik eens langs bij een imker om honing te persen *\o/*
En mijn vader heeft bijenhotels op zijn terras dus technisch gezien... :D

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 16:02

Ik ben zelf helemaaal geen fan van zoetigheid, dus die honing uit de supermarkt is echt een no-go voor mij, maar onze eigen honing....
Laat ik maar zeggen dat dat kleine potje in de OP dezelfde avond nog leeggelikt was :+
Lindehoning is idd heel erg lekker en bijzonder van smaak. Toch wel één van mijn favorieten <3

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 16:06

Nickeltje schreef:
Wij hebben gewoon Hollandse mengelmoes bijen. Geen getut om één of ander niet voor dit klimaat geschikt ras zuiver te houden.
Wij hebben hele kalme, vriendelijke volken waar goed mee te werken is.

Heide honing zou ik als ik jullie was mee wachten tot je een aantal honing oogsten ervaring hebt, dat is namelijk echt geen makkelijke honing om even binnen te halen...


Ons eerste volkje was zuiver carnica, daarna wat gezwerm gehad, en zelf een zwerm geschept, dus inmiddels waarschijnlijk zoveelste generatie carnica met een heleboel invloeden van buitenaf. Ze waren afgelopen jaar wel super relaxed, helemaal niet stekerig, ook bijna geen beroking nodig.

We wachten sowieso nog wel een jaar of wat voordat we bijen weg gaan brengen hoor, zoals eerder gezegd zijn we echt hobbymatig bezig en de honing is een pure leuke bijkomstigheid maar geen pré.
Vind alleen heidehoning echt het aller allerlekkerst, dus het is een soort droom om daar eens een honingkamer vol van te mogen oogsten :D

@ElsieC
Wat gaaf, dat boek wil ik ook nog hebben, leen m nu steeds van de bieb :o
Wij hebben ook net ons eerste bijenhotel opgehangen (oke, eerlijk, mijn vader) dus dat is ook erg spannend en leuk!

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:11

Hoe groot waren jullie volken voor de winter?
Hoe veel ramen honing hadden ze toen een hoe veel suiker heb je bijgevoerd?
Heb je ze behandeld tegen varroa mijten en heb je die op de grondplaat gevonden?

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:22

Afbeelding

Zo staan onze volken er nu in de achtertuin bij.

Dit ligt op de bodem plaat na een zonnige dag... Enorm veel stuifmeel!! Goede oogst!

Afbeelding

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:31

Wat wel een vervelend detail is, is dat ik allergisch voor bijen ben... Dus als we iets met ze doen, ga als een soort michelin mannetje ingepakt om een steek te voorkomen...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:35

Leuk, bijen! Wij hebben een imker bij het huis. En ik heb zelf heel veel wilde bijen. Dat wil zeggen: daar maak ik wildebijenkastjes voor en die zitten altijd heel vol.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:09

safina schreef:
Leuk, bijen! Wij hebben een imker bij het huis. En ik heb zelf heel veel wilde bijen. Dat wil zeggen: daar maak ik wildebijenkastjes voor en die zitten altijd heel vol.

Krijg je daar dan ook honing van? En hoe weten die bijen dat die kast voor hen bedoeld is? Hoe pak je het uberhaupt aan? Ben nou wel heel benieuwd

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 00:22

Nickeltje schreef:
Hoe groot waren jullie volken voor de winter?
Hoe veel ramen honing hadden ze toen een hoe veel suiker heb je bijgevoerd?
Heb je ze behandeld tegen varroa mijten en heb je die op de grondplaat gevonden?

We hadden ze op 1 broedbak en 1 bijna volle honingkamer (11 ramen vol, 1 uitgebouwd maar leeg) beide 12 ramers. We hebben iets minder dan een halve kilo gevoerd die ze als het goed is hebben opgeslagen. Toen stopten ze met de suikerstroop.
Door omstandigheden waren we te laat met verroabestrijding. We hebben de bijen wel behandeld met hiveclean en er lagen steeds minder mijten op de plank bij de laatste controles

Bij het voor het eerst openen na de winter waren er nog wat bijen in leven, er was genoeg voer, wel weinig bijen. Op sommige stukken honingraat zat schimmel.
Misschien toch die verroa, we waren er al een beetje bang voor toen we de winter ingingen....

Wat vervelend dat je allergisch bent trouwens.... Wij pakken ons ook echt wel goed in, maar we hebben wel eens meegemaakt dat ze echt een rotdag hadden, en we met tien steken per persoon thuiskwamen. (iets met toch die broekspijp in mn laarzen moeten doen....) lijkt me heel vervelend als je je dan zo extreem moet inpakken... ook wel gevaarlijk. Wel ergens een eipen vandaan kunnen ritselen hoop ik?

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 05:34

Dat is heel veel ingebouwde honing en zou op zich genoeg moeten zijn. Hoe veel ramen vol bijen had je voor je de winter in ging? Grote volken op zeker acht ramen, of kleiner?

Wij behandelen met mierenzuur en oxaalzuur en hebben bij de eerste behandeling aardig mijten gevangen maar zijn nu tamelijk schoon.

Die laatste koude week met min tien en harde oostenwind heeft ook veel slachtoffers gemaakt. Wij hebben zelfs schotten voor de vliegopening gezet om die wind er uit te houden...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 06:10

Wat een leuk topic, ik lees graag mee. Hier genoeg ruimte voor bijen, lijkt me geweldig, maar ik ben benieuwd hoe te beginnen en wat er allemaal bij komt kijken.

Toffeltje

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 06:52

Wij hebben ook bijen. Twee jaar geleden hebben we de basiscursus gevolgd, dat was erg leuk. We hebben nu een carnica-volkje. Waarschijnlijk komt er nog wel meer maar het staat nu even op een laag pitje ivm met een verhuizing.

@Laurora; had je een seperator tussen de honingkamer en de broedbak? Dan zou het kunnen dat de wintertros eronder zat en dat ze het daardoor niet goed warm konden houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 07:14

Dorine92 schreef:
safina schreef:
Leuk, bijen! Wij hebben een imker bij het huis. En ik heb zelf heel veel wilde bijen. Dat wil zeggen: daar maak ik wildebijenkastjes voor en die zitten altijd heel vol.

Krijg je daar dan ook honing van? En hoe weten die bijen dat die kast voor hen bedoeld is? Hoe pak je het uberhaupt aan? Ben nou wel heel benieuwd


Nee, daar krijg je geen honing van. Wel goede bevruchting van je fruitbomen etc. En het is erg leuk om naar te kijken. http://www.bijenhotels.nl

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 07:15

Wat een leuk topic, ik heb geen bijen maar ik vind het zo gaaf.Mijn opa had ze wel en de buurman vroeger, hadden wij weer zo'n zwerm in de boom hangen omdat hij iets niet goed had gedaan met de koninginnen.
Ik lees graag mee en hoop vanalles te leren, wie weet...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers