nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:40

Oh nou komt toch goed uit dat je dat 'gekke' volkje nog had!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:58

:D Mja mijn krakers waren kort geleden naar een vriendin verhuist om daar samen te voegen, zij had (waarschijnlijk) ook geen koningin meer. Dus dit waren mijn twee normale / grote volken. Ergens een beetje jammer want 2 volken was fijn geweest voor de winter, maar goed, beter 1 groot en gezond volk dan 2 uitstervende :+

Wat betreft het inwinteren: Zegt men dat dat op tijd klaar moet zijn omdat de bijen anders niet voldoende voorraad hebben, of omdat je anders de winterbijen uitput met het indikken van de suikersiroop?

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:06

Hallo allemaal,

Vandaag weer de bijen gecontroleerd; het is nog steeds warm genoeg en ik was benieuwd of ze genoeg honing hebben.
Ze hebben over alle ramen wel honing/suikerwater verspreid, maar niet alles is verzegeld. Ik vraag me ook af of het handig is dat het zo verspreid is. Het leek iets minder dan drie weken geleden ook; ze zullen natuurlijk ook wel minder binnenkrijgen nu. Ook zag ik geen broed meer. Ten opzichte van drie weken geleden, toen er nog een klein beetje broed was. Klopt dat, dat ze rond deze tijd geen bijen meer 'aanmaken' omdat nu alle winterbijen wel geboren zijn?
Ze komen hier trouwens nog steeds thuis met stuifmeelklompjes, dat is altijd leuk om te zien :D

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:23

Hallo Century, wij hebben zaterdag eindelijk de voerbakken er af gehaal, de laatste reepjes thymovar behandeling verwijderd en de winter deksels er op gedaan.
Ze waren enorm druk aan het vliegen en er werd bij alle volken verrassend veel stuifmeel gehaald, mooi om te zien zo laat in oktober.
Maar omdat ze nogal prikkelig waren hebben wij verder niet in de volken gekeken.
Dus de dingen die jij beschrijft, ik weet niet of dat bij ons ook zo is of niet...
Volgens mij zou een groot deel van het voer op dit moment wel verzegeld moeten zijn, maar nogmaals ik weet niet hoe dat er bij die van ons van binnen voor staat.
Een klein beetje broed mag zeker nog wel maar zal niet veel zijn, dat hoor ik ook van de andere imkers om ons heen. De bijen die er nu zijn, zijn de bijen die deels sterven deze winter (de late zomer bijen) en degenen die de winter door zullen moeten trekken...

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 18:13

Dus geen broed is niet zo vreemd.

De bijen hebben bij mij dus echt veel verspreid liggen, met ook veel lege cellen er tussen. En veel is ook niet verzegeld. Volgens mij is dat het suikerwater dat ze eerder dit jaar hebben gekregen; het zit in donkere raten dus ik kan niet zo goed zien of het honing is of niet. Verzegelen ze dat normaal wel?
Ik vind het wat spannend; mijn gevoel zegt dat ze het goed doen, maar het is niet perfect volgens het boekje dus ik weet het niet zo goed. Op dit moment lijken zowel een broedkamer als honingkamer misschien ook wel wat teveel ruimte voor ze; maar veel mensen waren juist enthousiast over die combi; en eerder leek alleen een broedkamer ook echt te klein voor ze.
Er is zeker nog een volle broedkamer aan bijen over + nog wat extra die zich in de honingkamer ophoudt.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 18:50

Onze bijen winteren we altijd in op twee broedbakken. En één volk was bij de laatste controle zelfs te groot daar voor en die zitten deze winter dus gewoon op drie etages. Heb ze nog nooit op eentje gehad.
En dat er nu her en der wat broed is, is heel normaal. Normaal legt de Koningin alles er tussenin weer vol en dat is nu gestopt.
Kast dicht laten. Vertrouwen op je gevoel en voorbereiding en afwachten dus.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:25

Zal ik doen :j bedankt!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:20

Op het bijen forum komen nu de eerste berichten binnen van immers dat volken door het warme weer afgelopen week al zo veel verbruikt hebben, dat dat zorgen zijn over de winter voorraad en een enkeling heeft er nu weer een voerbak op staan
Ik maak me eigenlijk ook wel een beetje zorgen, maar twijfel over nu nog weer gaan bijvoeren...
Hoe staan jullie hier in?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 11:50

Ik heb afgelopen maandag (eindelijk) de lege voerbak weggehaald en een 'startgewicht' voor de winter vastgesteld. Het volk staat op 2 BKs, en ik heb 2 jerrycans siroop gevoerd tussen 15-9 en 10-10.
Als ik nu kijk naar het verschil tussen vorige week (49,3kg) en nu (48,7kg) vind ik het nog niet zo heel schokkend.

Wat zijn jouw zorgen over het bijvoeren, Nickeltje?

Aangezien ik in oktober nog aan het voeren was, vroeg ik me ook af wat daar nou het effect van zou zijn. 'Men' zegt dat je eerder klaar moet zijn met inwinteren, maar ik snap nog steeds niet precies wat het probleem nou is:
- Kunnen ze de siroop minder goed verwerken omdat het te koud / te vochtig is?
- Kost het de bijen te veel energie zodat ze te snel 'op' zijn en het einde vd winter niet halen?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 11:58

Met deze hoge luchtvochtigheid is het maar de vraag of ze de siroop die je de voert, voldoende ingedikt krijgen en dat je niet middenin de winter met schimmel en gist zit...
Mijn vader ( ervaren imker) zegt dat we niet zo moeten tutten. Ze hebben 20 kilo droge stof gekregen ( omgerekend) en moeten dus erg ruim in de voeding zitten zegt hij.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 14:56

Ik had al het idee dat ze hier ook wat meer verbruikt hadden. Is er dan niets te halen meer aan nectar? Er bloeien hier nog wel herfstbloeiers enzo.
Ik heb ze 'maar' 2x 4L gegeven in augustus, en sindsdien niet meer. Ze zaten toen heel ruim in het voer.
Ik heb daar wel iets van twijfel of ik bij moet voeren, maar ze hebben hier ook nog niet alles verzegeld. Lijkt me ook dat bijvoeren dan niet zo nuttig is. Als ze de rest al niet ingedikt krijgen...

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:12

Sorry dat ik nu niet echt antwoord gaf op je vraag maar alleen mijn eigen kant vertelde. Ik ben nog te leek om hier echt iets zinnigs over te zeggen. Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen en wat je overwegingen zijn!

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:05

Ik mag in januari beginnen met mijn basis cursus, maar lees hier al stiekem mee!

Heb ook een domme vraag misschien, maar: wat nou als je er begin januari achter komt dat ze niet genoeg voeding meer hebben. Kan je ze dan niet gewoon weer een beetje bij voeren?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:08

Als je er in de winter achter komt dat ze te weinig hebben, kun je ze geen vloeibaar eten meer geven, daar kunnen ze in de kou niks mee.
Maar je kan platte pakken suiker deeg / fondant bovenop de latten, boven de tros van bijen leggen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:34

Hoe komen ze bij jullie normaal de winter uit? Met veel voer of karig Nickeltje?

In de winter voeren wij als het nodig is bij met droge suiker op een krantje op de latten. Gaat ook prima :).

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:39

Wij houden meestal per volk 4 ramen niet aangebroken voer over.
Maar... 3 jaar geleden werd het ineens -20 met een meter sneeuw en waren bij blij met die extra want dat was daarna ineens wel bijna op.
En als we het overhouden en bij de voorjaarscontrole er uit halen dan bewaren we dat en hangen we later in het jaar die voer ramen bij afleggers er in om ze een mooie start te geven.
Wij houden liever meer over dan dat we zitten te knijpen als het voorjaar moeilijk op gang komt.
Wij hebben nu bijna 7 jaar bijen, we winteren steeds 4 volken in en zijn tot nu toe elke winter ook met vier mooie volken de winter weer uit gekomen. En ik heb zelf wel het gevoel dat dat naast goede varroa bestrijding samen hangt met heel erg ruim voeren.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:44

Veel siroop voeren lijkt mij nu niet ook meer heel nuttig ivm indampen inderdaad. Ik zou het gewoon in de winter goed in de gaten houden en zo nodig nog droge suiker/deeg/fondant voeren mocht het spannend worden.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:54

Hoe gaat het hier?
Ik heb net nog even door de glasplaat gespiekt en zag dat er veel condens is. Wel logisch met het koudere weer nu. Er is nog wel activiteit. Wel lijkt het alsof de honingkamer leeg begint te worden, ook qua voer. Ik heb de glasplaat niet opgepakt (want ik vind het aan de koude kant). Ik begrijp dat het niet perse kwaad kan, de condens?

Hoe doen jullie dat met het controleren of ze nog voldoende eten hebben in de winter, je mag de kast toch niet openen? Ik zal in ieder geval suikerdeeg halen voor de zekerheid, dat ik dat bij kan voeren. Ik blijf me toch wat zorgen maken of ze wel voldoende hebben, zeker omdat ze niet alles verzegeld hadden. Maar het is nu ook gewoon wat het is.
Laatst bijgewerkt door Century op 12-11-22 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:56

Hele kast wegen, zijn wel trucjes voor, maar lastig nu om daar een conclusie uit te trekken zonder dat je het gewicht weet van toen je inwinterde.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:59

Daar wil ik nog iets voor maken, zo'n systeem als je kan kopen maar dan misschien zelf maken, zodat ik gewoon kan uitlezen wat het gewicht is. :j maar heb daar dit jaar inderdaad niets mee gedaan.
Maar als je bijvoert moet je ook de kast openen toch? Dus altijd een risico lijkt me. Al kan je dat heel kort houden natuurlijk. En als je oxaalzuur wilt doen moet de kast ook open natuurlijk.
Ik moet gewoon afwachten denk ik :j ervaring opdoen, geduld hebben. Volgend jaar weet ik al een stuk meer op bijengebied :) Mochten ze het toch niet redden, dan moeten we gewoon een nieuw volk halen, dat is ook het einde van de wereld niet (wel jammer natuurlijk).

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:24

Wij tillen de kasten en maken op basis van dat een schatting. Af en toe tijdens de winter even door de glasplaat kijken en gewicht voelen. Word er eentje eng licht dan voeren wij die nog :)

En dat is ook een goede instelling hoor century! Wij proberen ook redelijk wat af en leren elk jaar weer meer bij :)

Gister was het hier opeens 18,5 graden en waren alle volken flink aan het vliegen!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:24

Kijk eens wat ik net zag bij de bijen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 kasten opgevreten door iets. Bijen nog op de tros maar je voelde de warmte eruit komen. Alle raat bij het gat weggegeten. Mijn vermoede is een bunzing. Maarja... wat nu? Gaten afgedicht maar gok dat het beest gewoon terugkomt. Iemand tips of ideeen?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:27

plank + gaas er over of buitenkant daar insmeren met antibijt / cribox spul?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:25

Iemand had zin om wat te snoepen. Zou inderdaad gaas en plank ervoor zetten.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:38

Poeh, dat is schrikken! Ik vind tamary's suggestie wel een goede.

Ik had toevallig vandaag ook gespiekt, ook heel even de kap eraf (maar dekplaat (glas) natuurlijk laten zitten) en even de la bekeken. Ze zitten helemaal onderin, bij het vlieggat kon ik ze horen. Honingkamer is echt helemaal leeg... ik weet niet of ze genoeg hebben, we gaan het zien. Ik wil ze niet teveel storen; er vloog wel ineens één enkele bij naar buiten, die heb ik misschien opgeschrikt.