kleine Gipsy krijgt kittens.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

kleine Gipsy krijgt kittens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:11

Noooooooit gedacht dat ik ooit een topic zou maken, zeker niet zo eentje als deze, maar het is toch zo!

Twee weken geleden heb ik bij mensen thuis een katje opgehaald, het ging niet samen met hun oudere katten en zij moest weg. Ik was na het verlies van een van mijn andere katten op zoek naar een leuk nieuw vriendinnetje voor degene die ik nog had. Deze prachtige kleine meid stal in een paar minuten mijn hartje en ze is met mij mee gegaan.
Ze zou van december zijn, maar de exacte datum wisten zij ook niet (ze is nu dus rond de 5 a 6 maanden)


Meet mij pretty little Gipsy <3
Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde haar en Lizzy eerst even aan elkaar laten wennen voor ik die kleine weer mee nam naar de dierenarts voor haar prikjes en een algehele controle.
Waar ik een enorm slank katje mee naar huis nam werd Gipsy ineens toch wat boller, maar dat buikje kwam dacht ik door het vele eten en misschien toch wat wormpjes. Ontwormen heb ik (gelukkig) niet gedaan, want de afspraak bij de dierenarts stond al en dan deden we dat mooi gelijk daar allemaal.

Vanavond om 18.45 kwam ik bij de dierenarts. Het mandje gaat open, de DA bekijkt de kleine meid eens en zegt...dat buikje he............... >;)
Eventjes voelen...... goh... dat lijken me geen wormen
(ik schrok enorm, want mijn andere kat ben ik verloren aan een enorme tumor in haar nieren)
Maar nee....het voelde ook niet als een tumor.
We besloten een echo te maken.


En toen........
Afbeelding

Afbeelding


Er zitten minimaal 4 springlevende, koprollende ieniemienie kittens in mijn kitten haar bolle buikje!
Voor zover de DA kon beoordelen op de echo zijn de kittens nog niet verbeend(?) en zal zij rond de 4 weken drachtig zijn nu.

Ik heb meteen contact opgenomen met de oude eigenaren en die zijn minstens zo in shock als ik ben.
Ze is daar wel eens buiten geweest, voornamelijk in de tuin, met toezicht en zij hebben nooit enige tekenen van krolsheid gezien.
Waarschijnlijk is zij toch in een onbewaakt ogenblik in haar eerste krolsheid een mooie kater tegengekomen.

Ik verwijt hen niets.....! Zij hebben me ook aangeboden te helpen waar nodig en ik geloof ze.

Ideaal is het allemaal niet natuurlijk, ze is gewoon VEEL te jong!
Mijn voornaamste zorg is dat Gipsy en haar kleintjes hier gezond en wel doorheen komen.
Ik ga vanavond nog maar even bijkomen van deze schrik en dan me vanaf morgen maar heel goed inlezen in wat mij en de aanstaande mama allemaal te wachten staat, wat we nodig hebben en hoe ik dat allemaal ga doen met de kittens en het vinden van goede huisjes daar voor.

- Zodra de kleintjes er goed en wel zijn en het mogelijk is wordt Gipsy geholpen.
- Afspuiten van de kittens is geen optie (meer).
- Ervaring met katten en kittens heb ik zeker, alleen niet met bevallingen en ieniemienie kittens.

Tips, adviezen en mentale support zijn meer dan welkom!!!!!!!

Anoniem

Re: kleine Gipsy krijgt kittens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:00

Ik had vanalles verwacht, maar het blijft angstvallig stil...... :?

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:03

Wat een mooi beestje zeg. Wel erg jong inderdaad. Hopelijk gaat alles goed komen

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:04

Ik ga volgen, ben heel benieuwd wat voor leukjes er uit komen. Natuurlijk wel jong, maar ik geloof er in dat het goed komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:04

Ten eerste, wat een prachtig katje. <3
Mooi lapje, ze lijkt wel wat op mijn lapje.

Ten tweede, dit is compleet buiten jouw schuld om, dus jou valt niks te verwijten.
Ik denk ook niet dat je daarop reacties gaat krijgen.
Vind het super dat je je over dit katje ontfermt en haar straks laat helpen. :j
Ik duim voor je dat alles goed gaat!

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:04

Blij dat ze bij jouw is en idd goed inlezen en bij de komende bevalling gewoon goed nar je poes kijken enbij twijfel contact met de dierenarts.
eventueel nog een rontgenfoto later in de dracht zodat je weet hoeveel je kunt verwachten

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:06

Wat een prachtig katje! <3

Ze is nog jong dat klopt, maar ik denk dat je niet alleen maar doemscenario hoeft te bedenken.

Grote kans dat het helemaal goed komt en dat je over een week of 5 een prachtig toverbalnestje hebt.

Basilicium

Berichten: 483
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:06

Wat heftig voor lieve Gipsy zeg! Alle advies dat ik je kan geven is minderwaardig t.o.v. de adviezen die jouw eigen dierenarts jullie kan geven. Wat heeft hij verder gezegd over de situatie en de bevalling straks?

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:07

TS mag ik vragen waarom je moeder niet laat helpen en de kleintjes dus weg laat halen ? :)

Ps kwam je topic net tegen had toevallig ook ergens anders al gereageerd ;)

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:08

Arm ding, wat ontzettend balen dat de vorige eigenaren haar hebben laten helpen voor ze naar buiten ging. Volgens mij is het algemeen bekend dat katten die in het najaar geboren worden vaak al vroeg in het voorjaar vruchtbaar zijn. Zo jong al kleintjes krijgen gaat helaas regelmatig fout (variërend van baby's te groot en komen er niet uit tot mama eet kittens op van de pijn) en dat is doodzonde, want ze ziet er op de foto uit als een ontzettend leuke kat!

Verder heb ik er te weinig verstand van om je tips te geven, maar ik wil je wel heel veel succes wensen met de situatie en ik ga duimen voor gezonde kleintjes en een happy mama +:)+

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:10

lisem94 schreef:
TS mag ik vragen waarom je moeder niet laat helpen en de kleintjes dus weg laat halen ? :)

Ps kwam je topic net tegen had toevallig ook ergens anders al gereageerd ;)


Dat kan idd ook nog.

Is bij een poes die ik uit het asiel heb gehaald lang geleden ook gedaan. Sneu, jazeker. Maar wellicht wel beter voor mamapoes.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:11

Lisem, als ze de kitten al kunnen voelen doen de dierenarten dat niet meer.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: kleine Gipsy krijgt kittens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:18

Ligt eraan, niet alle dierenartsen doen het meer. De asielkatten diens jongen die werden nog wel geaborteerd een dag voor de uitgerekende datum (bij wijze van spreken omdat je natuurlijk niet direct weet wanneer ze uitgerekend zijn). Maar houdt er dan rekening mee dat je de vruchtzakjes open moet maken en ze dan ook nog eens apart moet euthaniseren. Dat is echt geen leuk werk. :=

Ik kan me wel voorstellen dat na een bepaalde grens het gewoon 'te ver' is voor je gevoel. En het dan maar laat komen en hoopt op het beste en er alles aan gaat doen om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de mamma.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:20

Dat wist ik niet bedankt Silly1972!

Tsja dan wordt het hopen op dat het allemaal goed gaat en er het beste van maken.

Zo'n jonge poes erg risico vol. Mocht de poes het niet aankunnen is het dan mogelijk om de kittens te koppelen aan een al ervaren poes die al kittens heeft?

Mocht het zover komen zou ik persoonlijk met de hand opvoeden zo lang mogelijk voorkomen .

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:21

Iris82 schreef:
Ligt eraan, niet alle dierenartsen doen het meer. De asielkatten diens jongen die werden nog wel geaborteerd een dag voor de uitgerekende datum (bij wijze van spreken omdat je natuurlijk niet direct weet wanneer ze uitgerekend zijn). Maar houdt er dan rekening mee dat je de vruchtzakjes open moet maken en ze dan ook nog eens apart moet euthaniseren. Dat is echt geen leuk werk. :=

Ik kan me wel voorstellen dat na een bepaalde grens het gewoon 'te ver' is voor je gevoel. En het dan maar laat komen en hoopt op het beste en er alles aan gaat doen om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de mamma.



Nou hier niet hoor, ik ben nl opvanghuis voor moeders met kittens van het asiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:21

Dank jullie wel :)
Voor het weghalen zou ze al te ver zijn.
De DA schat Gipsy in dat ze het prima gaat aankunnen. Ze is helemaal gecheckt gisteren en vond de echo maken ook geen probleem zolang de assistente bleef aaien. Ik kom daar al jaren en vertrouw ze volledig met mijn dieren en hun oordeel.
Het is idd jammer dat zij al voor ze geholpen is buiten heeft gelopen, maar deze mensen zagen daar verder ook geen kwaad in.
Via pb heb ik iig al wat goede tips en een hulp aanbod ontvangen +:)+ heel blij mee!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:22

Maar Tica, Als je vragen hebt, mijn PB staat ten alle tijden open.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: kleine Gipsy krijgt kittens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:32

Fijn dat deze knappe meid jouw huis onveilig mag komen maken :) Jammer dat hier snel minstens 4 enthousiaste mede-baby's bijkomen. Maar zoals eerder gezegd niet jouw schuld en je probeert er tenminste het beste van te maken! Succes alvast met alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:34

Dank je Silly!

Goede vraag Lisem over dat koppelen, misschien is dat wel handig om over na te denken alvast idd. In het kader van overal op voorbereid zijn he?

Ik ga uit van het beste scenario, maar wil wel zoveel mogelijk voorbereid zijn op alle wat alssss-en

Gipsy zelf maakt zich nog niet zo druk hoor, die eet, drinkt, knuffelt en kliert de andere poes. Ik noem haar soms kittenband, zo zit ze aan me vastgeplakt.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: kleine Gipsy krijgt kittens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:42

Wat een prachtbeest! Hopelijk gaat alles goed en heb je binnenkort leuke ukjes rondhuppelen :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:47

Ik heb dat zelf nooit meegemaakt over dat koppelen, moederpoezen zijn over het algemeen zeer beschermend over kun kids.
Als mama bevallen is, geef haar dan kittenvoer te eten, de extra vitamines kan ze dan zeer goed gebruiken.
En weeg de kittens in het begin elke dag zo kan je goed zien of ze voldoende binnenkrijgen.

Ik heb zelf momenteel een nest van 5 kittens van 5 weken oud liggen en die gaan gelukkig goed.
Zijn buiten op straat gevonden, terwijl ze duidelijk mensen gewend zijn.

Heel veel succes en het is echt super leuk dat kleine grut :-)

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:51

vele jaren in een asiel gewerkt en mijn ervaring? Nu gelijk laten steriliseren! Vele kittens die kittens krijgen is een ramp. Ze weten niet wat er gebeurd en snappen de hele bevalling niet. Een aantal gaan daar zo van in de stress dat ze de kittens die eruit komen gelijk op eten. Een aantal gelukkig niet maar hebben veel hulp nodig tot zelfs keizersnede toe omdat ze zelf nog niet volgroeit zijn. Daarna begint het opletten want een kitten puber is niet zachtzinnig over het algemeen. Die zijn zelf nog druk bezig met spelen, ravotten en grenzen verkennen. Let dus goed op want de kans dat ze haar kittens als leuk speelgoed ziet is helaas echt aanwezig!!

Overigens wij hebben nooit bewust gesteriliseerd maar onbewust (als dracht niet zichtbaar was) zijn er toch best wat kittens uit poezen gehaald..... Niet leuk! maar dat is niet anders. Wel zijn wij echt veel ellende tegen gekomen zeker bij dit soort jonge poesjes. Echter gelukkig gaat het ook zeker niet altijd fout ;)

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:54

Mijn mening heb ik al gegeven maar ik heb nu ook je topic gevonden. Aanbod staat,ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:17

Gip staat zelf nog op kittenvoer, daar ga ik gewoon mee verder.
Van Mamamier kreeg ik nog een advies over wat er nog extra bij te geven en dat ga ik morgenmiddag even beter bekijken en dan heb ik ook tijd om een en ander te halen.

Dierenfan, als ik kijk hoe zij is qua spelen met mijn andere kat maak ik me daar niet zo een zorgen om, ze is speels, maar heel zachtaardig, ik heb nog geen uitgeslagen nageltje of ruw spel bij haar kunnen ontdekken. Zelfs in de eerste dagen, dat ik de twee moest koppelen is er geen klap gevallen over en weer. Het is een enorme kroelerd.

- Weegschaaltje staat iig op de to-buy list.
- Een mooie grote doos heb ik volgens mij nog van mijn nieuwe oven.
- Een bench leen ik van een vriendin.
- Er staan nu 2 kattenbakken, daar komt nog iets bij voor als de kleintjes zover zijn.

:roll: ben nog een beetje beduusd hoor hahahaha

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: kleine Gipsy krijgt kittens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:04

Wat een leuk katje ik volg ook mee :) Ik hoop dat alles goed gaat straks ook met de bevalling aangezien ze zo jong is.
Nu nog even afwachten dus :o