[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:21

Wat een mooie vogels heb je, en eindelijk iemand die zijn roofvogels niet aanprijst als knuffelkipjes! Op sommige demo's gaat men rond met een vogel om door ruim 100 man te laten aaien, ik krijg daar jeuk van... zo slecht ook voor de veren.
Ik ga ook volgen :j

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:23

Ik heb al de nodige buizerds en uilen in handen gehad, helaas wel allemaal gewond, maar het zijn zulke mooie dieren. Ook echt super goed dat je er geen shows mee doet, ik probeer die eigenlijk altijd te vermijden net als pony ritjes en foto's met andere wilde dieren.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:29

Gaaf om jouw vogels te zien, Tessa! :j

Is het trouwens in Nederland ook zo dat er maar een gelimiteerd aantal valkeniersactes worden uitgegeven? Dacht ooit zoiets gehoord te hebben, dat het lastig is om zo'n acte te krijgen. En moet je daarnaast dan eigenlijk ook een 'normale' jachtvergunning hebben?

Fijn in ieder geval om een valkenier-to-be te zien die zo bewust omgaat met haar dieren. Ik krijg ook de kriebels van, eh, bij gebrek aan beter woord, knuffelvalkeniers. :+ Het zijn geen speelgoedbeesten. Ik vind het al eng om te zien dat je op events bijvoorbeeld mensen een grote zeearend bij een kind op de arm ziet parkeren. Precies op ooghoogte. :=

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:37

Ik ga dit topic ook volgen. Vind ze zelf gigantisch eng maar ben door het andere topic geinspireerd geraakt in deze bijzondere wereld van vogels en wil er graag meer over weten. Ik vind dat je altijd met erg veel passie en kennis schrijft en dat is super om te lezen. Zeker in tegenstelling tot de hype die er af en toe heerst van een vogel nemen. Ook super om te lezen dat er zo een opleiding is en het niet iets is wat je zomaar even doet.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 12:10

O wauw dit zijn iets meer reacties als verwacht :+
Ik ga proberen ze allemaal te antwoorden :j

Ten eerste de beloofde foto's van de verblijven.

De voliëre, hier heb ik er 4 van. Ik heb gekozen voor spijlen(kennelpanelen) zodat ze hun verenkleed niet beschadigen en hun lichaam niet bezeren als ze er tegenaan springen/vliegen of gekke dingen doen.
Het kunstgras is zodat de nagels niet bot worden en op deze manier komt er zuurstof bij de voetzooltjes + het is zacht. Als je bijvoorbeeld bezemstelen(ronde stok) neemt kunnen ze drukkingen krijgen omdat het volledig rond is, er kan zo geen zuurstof bijkomen en dan kan het verstikken en krijg je bumblefeet, dit is een ontsteking aan de voetzool met soms zelf dodelijke afloop. Je hebt ook rubbere soort hoesjes die je om zitstokken kan doen, hier zitten ribbels in wat hetzelfde effect geeft.
In de natuur kunnen ze natuurlijk zelf kiezen waar ze zitten en vaak is het ook boomschors waar ze op zitten wat hetzelfde effect geeft.
Afbeelding


Ik heb ook 3 verblijven waar ze vast in zitten. Momenteel ben ik bezig dit ook te veranderen in 3 volieres, de panelen liggen al klaar :j Zodat ik dan alles lekker los heb. Mijn beste jachtvogel heb ik eerst los geprobeerd in het verblijf van de raaf gezien die vogel zo ontzettend defensief is. Heb haar sinds gister weer terug vast gezet gezien ze zichzelf bezeerd heeft tijdens een aanval naar mij toen ik langs liep. Ze is zo hard tegen het tralies gevlogen om te proberen mij te pakken dat ze nu met een dikke hand zit.. :n Dit gaan we dus niet doen.. Buiten haar verblijf is het overigens gewoon een fantastische vogel hoor :D
Dit verblijf heeft ook weer dat kunstgras, en ze kan ook hier kiezen russen rond zitten of plat.
Alle verblijven hebben overigens een badje. In de winter word dit vervangen door een klein waterbakje zodat ze wel kunnen drinken maar niet kunnen badderen ivm wingtip oedeem. Dit krijgen ze als ze nat zijn onder een vleugel met de kou, de huid bevriest dan met alle gevolgen vandien. Op deze manier zijn zee evengoed altijd vrij dan dorst.
Afbeelding


xyzutu2: voor educatie en demonstraties vertel ik zo'n beetje wat ook in de OP staat, maar verder ook informatie over de vogels zelf, wat ze eten, waarom het geen huisdieren zijn en waarom je ze niet zomaar aan moet schaffen. Verder ook over de training, de valkerij, geschiedenis etc :j

Afbeelding

Mensen willen inderdaad altijd aaien, maar ik zeg altijd dat ze dan terug aaien en leg het vetlaag-verhaal uit en dat het geen knuffelkipjes zijn maar wilde dieren. Ik aai ze zelf ook nooit openbaar, thuis raak ik ze wel regelmatig aan op de borst, poten, bij de oren en de vleugels klap ik regelmatig even uit. Mocht er namelijk iets zijn waarvoor ze behandeld moeten worden hebben ze minder stress en zijn ze het gewend. Ook het borstbeen voel ik elke dag even aan, zo kan de de conditie ook bepalen. Momenteel heb ik er 1 die elke dag meerdaags gezalft moet worden op de klauw. De meest defensieve vogel die mij regelmatig gegerepen heeft :+, en tot nu toe laat ze het nog toe, mede omdat ik er regelmatig ook aan zit. Ze kijkt mij wel aan met een blik van... wat doe je.. ik geef je nog 5 seconden.. >;)

Goed dat die fokker ze niet aan elke gek meegeeft ! Ik juich dat alleen maar toe.. zie het zo vaak verkeerd gaan bij mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en wat ze doen.. :\

Mijn volieres verschillen van 1,75 x 2 x 2 tot 2,5 x 2 x 2. De hokken waar ze in vast zitten zijn 1,5 x 2 en is open aan de voorkant waar ze ook gedeeltelijk uit kunnen, ze kunnen hun vleugels dus gewoon uitslaan. De vogels die daarin zitten worden wel het meest gebruikt overigens :j

Kaus: het zijn wilde dieren die niet echt op ons gedrag letten, maar ze voelen het wel als je onzeker bent en dat worden hun dan ook. Angst hebben ze niet echt door. Heb meerdere workshops gedaan met mensen die bang zijn of met een beperking en de vogels veranderde niet van karakter en is helemaal goed gegaan :D

Fangio: Ik denk dat het zo lijkt haha, deze is 1,5 kilo ongeveer (is de grote soort woestijnbuizerd) de andere 2 zijn 1100 gram en 950 gram. De hond is een border collie

Afbeelding

Afbeelding


_Micha_ : Jawel ik ben er die 12 uur gewoon bij, dat is grotendeels mijn werk, als je ze niet stimuleert om te vliegen blijven ze lekker de hele dag op het dak zitten. Het zijn hele luie dieren, in de natuur zitten ze zo'n 22 uur per dag stil. Net als leeuwen die komen ook pas in actie als ze trek krijgen.
Uilen en roofvogels zijn 2 verschillende soorten vogels. Beetje hetzelfde als paarden en koeien in de wei, ze hebben beide 4 poten/benen en eten gras. Ze verschillen qua anatomie ook van elkaar:
- uilen hebben 14 nekwervels, geen krop maar 2 magen, geven uilenballen met bot en veer of haar, 2 tenen naar voor 2 tenen naar achter, grote ogen die recht naar voren kijken en niet kunnen bewegen, nacht-schemer of dag jagers(zwarte, oranje of gele ogen), korte loopbenen, korte snavels, oren op ongelijke hoogte, jagen op gehoor ipv op zicht
- roofvogels hebben 7 nekwervels, een krop en kunnen dus bot verteren, geven een gewel/braakbal met enkel haar of veer, 3 tenen naar voor en 1 naar achter, kleine ogen die iets aan de zijkant staan en hebben een zicht van 160graden in 1x, zijn allemaal dagjagers, lange loopbenen, lange snavels, oren op gelijke hoogte en jagen op zicht, kunnen 8x beter zien dan wij.
Het karakter verschilt ook tussen die 2, als je een uil niet met de hand groot brengt kan je er eigenlijk niks mee, ze staan heel dicht bij de natuur.
De veren stiften is bij de staart belangrijk, als er 1 afbreekt komt er extra druk op de veren ernaast wat ook weer voor breken kan zorgen, als ze 1 pen missen is het niet zo erg maar als de 2e breekt moet er toch echt actie ondernomen worden. De staart gebruiken ze om te sturen en te remmen en dat is voor de vogel vervelend als ze die missen.

Bellatrix: Bedankt, ben niet zo goed in de juiste categorie plaatsen :o

rider: Leuk dat je dit vraagt, er worden inderdaad maar 200 aktes vrijgegeven in Nederland. In Belgie niet daar mag je met een jachtveld gewoon je gang gaan, zelfs met uilen. Met een gewone jachtvergunning mag je jagen met geweer, tijdens de opleiding van SJN (Stichting Jachtopleiding Nederland) kan je kiezen tussen jacht met jachtvogels, jacht met geweer of jacht met de eendenkooi. Of je doet ze allemaal natuurlijk :+ Het is wel zo nu ik geslaagd ben voor Jacht met jachtvogels dat ik niet met geweer mag jagen, als ik dit wel wil doen moet ik de gehele opleiding opnieuw doen.
En ja inderdaad dat met het overzetten op de hand zie je heel vaak. Je kent je vogel natuurlijk, maar een zee arend op ooghoogte begin ik ook altijd een beetje episch van te gillen. Een oog glinstert net als een vis.... Verschillende mensen die met roofvogels of uilen werken missen ook een oog. Ik had van de week mn harris in mn gezicht hangen. Het blijven wilde dieren, het is ALTIJD je eigen fout.

_Aurora_: de opleiding is helaas niet verplicht en iederen gek kan en mag een roofvogel aanschaffen. Zelfs in een papegaaienkooi in huis helaas.. er is helemaal geen wetgeving voor.
Ik had vorig jaar een oehoe weggekocht bij mensen die het dier in een hondenbench in de schuur hadden zitten. Vleugels kapot, schouders kapot, kop kapot.. heb hem opgelapt en verkocht naar België waar wel een wetgeving is voor huisvesting etc. Heb nog steeds contact met deze mensen die weten waar ze mee bezig zijn. De oehoe vliegt nu dagelijks heerlijk los bij hun op het land en in hun privé bos :D

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:34

Wat een geweldig uitgebreid antwoord op alle vragen! Ik heb door deze post te lezen al meer geleerd dan tijdens mijn hele leven over deze prachtige dieren. Bedankt!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:05

Jeej, ik ga deze ook volgen! Zelf ook 7 weken geholpen/stage gelopen bij een valkenier, ervaring om nooit te vergeten :) ben ook echt dol op raven!

Angelllll

Wybrig BD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:27

Tessa_93 schreef:
Mensen willen inderdaad altijd aaien, maar ik zeg altijd dat ze dan terug aaien en leg het vetlaag-verhaal uit en dat het geen knuffelkipjes zijn maar wilde dieren. Ik aai ze zelf ook nooit openbaar


Goed dat je daarmee zelf ook het goede voorbeeld geeft. Als iemand namelijk vertelt dat uilen/roofvogels geen knuffels zijn maar er zelf wel steeds constant mee kroelt terwijl hij dat vertelt dan weet je zeker dat de boodschap niet overkomt. :+

Citaat:
Mijn volieres verschillen van 1,75 x 2 x 2 tot 2,5 x 2 x 2. De hokken waar ze in vast zitten zijn 1,5 x 2 en is open aan de voorkant waar ze ook gedeeltelijk uit kunnen, ze kunnen hun vleugels dus gewoon uitslaan. De vogels die daarin zitten worden wel het meest gebruikt overigens :j


Oei, dat is echt heel erg klein. :(
In Nederland zijn de maten voor volieres/kooien voor uilen nog niet vastgelegd maar in Duitsland al wel. De uilenfokkers die zich daarop baseren en dus echt uitgaan van het welzijn van hun (verkoop)uilen geven dit als minimummaten voor woonverblijven bij de nieuwe eigenaren:
- 3 x 5 meter
- 2,5 x 6 meter

Ik vond het interessant dat de lengte nog belangrijker was dan de breedte ivm het even kunnen vliegen; in hokken van minder dan 5 meter lang kan dat niet meer/genoeg.
De maten voor roofvogels ken ik niet, maar ik heb het laatst toevallig eens voor uilen opgezocht: zo'n klein witgezichtuiltje zou volgens de Duitse normen als leefruimte 7,5 vierkante meter buitenhok moeten hebben + een binnenhok van 1,5 vierkante meter. Een oehoe heeft als leefruimte minimaal 12-18 vierkante meter (afhankelijk van de soort) nodig en afhankelijk van de ondersoort ook nog een binnenhok eraan vast.
Met een hok van 2 x 2 zou je dus nooit een dier meekrijgen van een uilvriendelijke fokker. Zijn jouw hokken zo klein omdat je tijdelijk in een verbouwing of iets dergelijks zit, en krijgen de uiteindelijke hokken dan wel de internationale minimumafmetingen, of heeft dit een andere reden?


Het is dan jammer dat de hokken zo klein zijn, maar wel echt gaaf om te zien hoe je ze zo precies hebt ingericht. Apart dat ze 'doorgelegen plekken' krijgen aan de klauwen op kaal hout en niet op kunstgras. Hoe doen ze dat dan in het wild, want als ze volgens je uitleg in het wild maar 2 uur per dag vliegen, dan zitten ze de overige 22 uur toch ook met de klauwen op een tak? Maakt het schors van een natuurlijke tak zoveel verschil?

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:04

Waarom moeten die hokken daar zo groot vraag ik me af? Niet vervelend bedoeld maar het zijn behoorlijk luie beesten :')
Als ze dus veel los mogen vliegen denk ik dat ze echt geen last hebben van een iets kleinere volière.
Heb de volières van Tessa ook gezien en alle vogels leken prima tevreden.

Siggislief

Berichten: 13891
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:18

Heerlijke foto's Tessa! :D

Zo heb ik wel 3-4 favorieten van je lieve beestjes. <3

Bram ✝12/08/'15

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:21

Wow echt een geweldig topic! Mooie foto's en die namen ook!
Leren valkenieren en zelf vogels houden is echt een van mijn dromen voor ooit. Echter, toen ik ging inlezen kwam ik er achter dat het ongelooflijk veel tijd kost. Dus misschien ooit maar niet nu. :D

Vind jou visie trouwens erg fijn. Geen drukte en dierenwelzijn voorop! _/-\o_

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:48

Oh wauw, ik ben helemaal weg van je raaf!

Super dat je zoveel informatie deelt en zo uitgebreid antwoord geeft. Dat gedeelte over de voorkant van sommige volières open is snap ik niet helemaal. Zit er dan gewoon geen deur in en kunnen ze weg vliegen?

Ik vond je titel verwarrend. Bij vleeseters denk ik als eerste aan mijn fret en zag dus een fret met vleugels voor me. :') :))

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 16:48

xyzutu2: ik heb liever dat de dieren vrij vliegen en wat kleiner gehuisvest zitten zoals bij mij dan dat ze permanent in een hok zitten van 10x4 ofzo. Want daar kan een oehoe ook niet écht vliegen..
Mijn oehoe heeft het grootste hok maar zit in een hoekje van 30x30cm :') het verhaal over de bumblefeet in de natuur heb ik in bovenstaand verhaal uitgelegd. Al ben ik er met de dierenambulance regelmatig 1 tegengekomen die ingeslapen moest worden.

Leuk om te horen Willemina_L :D

Edit; Nissima ze zitten vast.
Haha fret met vleugels _/-\o_

Ik zal volgend jaar ook een fretje moeten kopen voor de jacht met jachtvogels. Weet jij een kweker toevallig met jachtfretjes? :)

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:50

Ah, dus toch. En dan een hele lange lijn of iets dergelijks?

Edit: we zijn tegelijkertijd aan het posten :+ Zelf weet ik niemand, maar mijn fret komt weg bij een frettery die hem juist weer bij een (door haar goedgekeurde) fretteur had gehaald. Dus ik kan wel aan haar vragen wie dat was of dat ze andere suggesties heeft :j

TinkerTreas

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:01

Heb je je vogels aan huis? Ik kan me zo voorstellen dat je dan niet in een rijtjeshuis in een drukke woonwijk woont.
Ik denk dat mijn buren er ook niet erg gelukkig van worden als ik een stuk of wat roofvogels in mn tuin zou gaan houden (ik zelf ook niet trouwens :D )

Maar heel gaaf hoe je hier laat zien hoe je met je vogels om gaat en hoe je ze houdt.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 17:42

Ik woon inderdaad nog in een rijtjeshuis. Met gelukkig een heel makkelijke buurt :j Iedereen vind het alleen maar leuk en interessant. Wel klachten gehad van mn raaf maar toen diegene met m mocht vliegen heb ik die man niet meer gehoord :+
We zijn aan het kijken voor een klein huis met meer ruimte qua tuin voor de vogels, dan zullen de hokken ook groter worden. Ondanks dat ze evengoed op 1 plek gaan zitten :')

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 17:44

Sansa nu, net gevlogen,
voor het eerst op deze locatie. Ging goed :j
Je ziet op deze foto ook de ribbels op het rubber, voor de voetzooltjes.
Afbeelding

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:45

Is dat in Amersfoort?

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:59

Een fret kopen voor de jacht met jachtvogels? Kun je dat uitleggen?

Super leuk dit om te lezen en te zien. Ik heb van dit topic echt al zó veel geleerd haha :))
En wauw 22 uur stilzitten, ik dacht altijd dat het toch redelijk actieve beesten waren maar een luiaard is er niets bij haha.
Maar vogels verjagen dus, aan wat voor dingen moet ik dan denken? Bij vliegvelden oid?

TinkerTreas

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:42

Ik weet dat hier ook roofvogels zijn gebruikt tegen de overlast van meeuwen. Door regelmatig met roofvogels te vliegen zouden meeuwen zich niet veilig genoeg voelen om te nestelen.
Maar ik weet eigenlijk niet of ze dat nog steeds doen.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:00

_Micha_ schreef:
Een fret kopen voor de jacht met jachtvogels? Kun je dat uitleggen?

Dit vroeg ik mij ook wel af ja. Ik ken alleen jagen op konijnen met de fretten. Maar om dat samen met vogels te doen lijkt me niet super veilig voor de fret, toch?

welmoed__

Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:04

Interessant, ik volg ook!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:15

Je hebt het erover dat je ermee jaagt... moet ik dat letterlijk zien? Dat ze echt een levende prooi vangen? Of een dummy of iets?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:33

Oh man ik ben verliefd op je raaf!! Wat een mooi dier! Jaag je daar ook mee? Of is die meer voor de 'heb'?
En hechten de raven ook niet aan mensen? Mijn vader had vroeger kraaien en die hechtten zich heel duidelijk aan bepaalde mensen, kwamen ook echt 'knuffels' halen, even aan je oor knabbelen, etc. Want raven en kraaien zijn van dezelfde familie toch?

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:49

Mijn opa had vroeger ook een tamme kraai ( of kauw?). Die kwam steeds naar hem toe en ging op zijn schoot zitten enzo.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Katootje7791, YandexBot en 4 bezoekers