[VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:24

:D wat een lekker dier ook, je ziet gewoon aan zijn blik al dat er een nieuw plannetje in zijn kop aan het vormen is.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 16:19

Ohja, dat plannen maken gaat door zolang ie wakker is :D Slim ding is het...

Blij ei puppy!

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 10:51

Yorek heeft een nieuw vriendje!
Hij vond hem eerst een beetje eng, vooral toen het lammetje ging blaten :+ Daar moest ik natuurlijk wel even hard om lachen. Daarna vond hij het schaapje echter vooral heel erg interessant en ging hij er lief bij liggen en proberen hem door de tralies op zijn neus te liggen. Noooh!

Afbeelding


Verder hebben hebben we van de week iets nieuws probeert! Namelijk een stukje fietsen samen :+
Potentieel best een beetje lijp met een 53kg+ onstuimige puber :Y) Maar het ging eigenlijk ontzettend goed!

Eigenlijk al voor Yorek geboren was hebben we het er al vaak over gehad dat het leuk zou zijn om tzt met de step met de hond op pad te gaan. Maarja, in het begin zijn ze daar nog veel te jong voor. En toen ging hij groeien. En groeien. En nog meer groeien.... En dan hadden we beide wel zoiets van, moeten we dit nog wel willen? :+ Nu hij echter overall toch stabieler begint te worden en ik ook graag weer wat meer wil gaan doen begon het toch weer te kriebelen. En afgelopen week nog wat inspiratie gekregen van iemand die heel fanatiek sport met zijn wolfhond....

Dus! Stoute schoenen aangedaan, een zak vol gedroogde kipjes mee en gaan met die banaan! Euh... Yorek! Naast en volg hadden we al eens vaker (kleine stukjes) geoefend. En dat deed hij gewoon heel braaf! Hij vond die fiets eerst maar raar (en een beetje eng), maar dat was al snel goed. En zo waar, zodra ik wat begon te fietsen schakelende hij over in "doelmodus" en deed hij het eigenlijk heel erg braaf! Steeds maar een tiental meters gefietst en dan weer "HO!" -> snoepje. Laatste 'ronde' ongeveer 150 meter gefietst denk ik. Werd ie wel iets fanatieker, maar hij bleef braaf! Ging dus echt een stuk beter dan verwacht.

Nu ben ik echt geen held op een mountainbike en vind ik zo'n frame ook wat bezwaarlijk als hij er wel opeens vandoor zou schieten. Dus nu deze week een step gehuurd om eens te zien wat ik daar van vindt en daar voel ik me na 15min al veel meer comfortabel mee.

Dus maar eens kijken wat we van dit avontuur kunnen bakken samen!

(foto op de terugweg aan de hand teruglopend. Foto/filmen tijdens vond ik niet echt een optie :+ ).
(Paard wat zo staat te staren is mijn merrie die het zoals gewoonlijk oneerlijk vond dat ze niet mee mocht :+ )
Afbeelding

Gezien zijn formaat en gewicht ga ik het wel extreem voorzichtig opbouwen. En over een kleine maand hebben we weer de controleafspraak bij Dr. Aharon dus krijgt hij ook weer een volledige sportkeuring en wil ik even met haar input over sporten met een hond van Yorek's formaat en gewicht. Enorm veel kilometers acht ik hem niet geschikt voor. Maar we kunnen denk ik wel opzoek naar de dunne lijn van voldoende spieren opbouwen op een rechte lijn is voor elke hond gezond en niet zoveel doen dat het schadelijk voor hem is!

Anoniem

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:25

Met dat lammetje <3
De grote boze wolf is helemaal niet zo boos haha

fannetje

Berichten: 3547
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:20

Moet wel lachen om het feit dat hij eerst bang was voor het lammetje :D
En lekker aan het fietsen, lijkt me juist goed voor hem. krijg je namelijk een mooie spieropbouw van.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 22:20

fannetje schreef:
Moet wel lachen om het feit dat hij eerst bang was voor het lammetje :D
En lekker aan het fietsen, lijkt me juist goed voor hem. krijg je namelijk een mooie spieropbouw van.


Haha ja, ik moest hem ook heel hard uitlachen. Was ie natuurlijk vervolgens ook nog beledigd :')

Mooie van steppen (of fietsen inderdaad) is dat het mooi rechtuit kilometers maken is in elk geval! Al een stuk minder belastend dan iets als Agility oid. En het tempo op de step is ook wat makkelijker aan te passen aan de hond dan fietsen.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:14

Je gaat hem niet als trekhond gebruiken? Een stevige malamute kan dat ook goed haha. Mijn 40 kg wegende herders staan ook in goed trektuig voor de step en gaat super goed! Zelfs mijn labrador x rottweiler heeft met zijn 40 kg en ED (wel geopereerd) jaren getrokken zonder nadelige gevolgen en met elk jaar sport keuring ;)

Hier ook idd express step ivm makkelijker vallen whaha. Mijn herder wil wel eens toch andere kant kiezen dan wat moest en met 30 a 35 km per uur is dat niet altijd bij te sturen op tijd haha

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:35

Ik heb eventueel nog wel een step voor je staan voor het steppen met honden. Met beugel voorop.
Mijn kruising huskies vinden er zonder sneeuw echt helemaal niks aan en gaan na een paar 100 meter voor dood op de grond liggen.. :+
Afbeelding

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:45

Anoniem schreef:
Met dat lammetje <3
De grote boze wolf is helemaal niet zo boos haha


Dat wou ik ook zeggen :')
Hij snapt zijn werkomschrijving als boze wolf nog niet zo goed :+

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 21:53

gerlindie schreef:
Anoniem schreef:
Met dat lammetje <3
De grote boze wolf is helemaal niet zo boos haha


Dat wou ik ook zeggen :')
Hij snapt zijn werkomschrijving als boze wolf nog niet zo goed :+


Confession... De dag na die foto lieten ze het lammetje los lopen en die ging nieuwsgierig naar Yorek toe (die lag vast aan het hek). Eerste 3/4 contactmomentjes gingen goed. Daarna besloot Yorek dat het zijn lammetje was en dat hij niet meer weg mocht lopen. Hij pakte hem dus vast. Daarop doken er natuurlijk direct meerdere mensen op het lammetje af, waarop Yorek direct nog meer "zijn" lammetje vast ging houden ("Nee! Jullie pakken hem niet af! Mijn!"). We hadden het lammetje gelukkig vrij snel los en lammetje had nog geen kras. Maar lammetje mag niet meer met Yorek spelen :+ .


dierenfan schreef:
Je gaat hem niet als trekhond gebruiken? Een stevige malamute kan dat ook goed haha. Mijn 40 kg wegende herders staan ook in goed trektuig voor de step en gaat super goed! Zelfs mijn labrador x rottweiler heeft met zijn 40 kg en ED (wel geopereerd) jaren getrokken zonder nadelige gevolgen en met elk jaar sport keuring ;)

Hier ook idd express step ivm makkelijker vallen whaha. Mijn herder wil wel eens toch andere kant kiezen dan wat moest en met 30 a 35 km per uur is dat niet altijd bij te sturen op tijd haha


Nou, heb inmiddels wat meer info verzameld qua steps en mag op korte termijn een echt goede mushing step een week proberen! Als ik er voldoende vertrouwen in heb dat ik Yorek daarmee kan houden in het geval van plotseling overstekende reeën of honden oid dan ga ik dat wellicht toch een kans geven... Maar dan moet ik er wel écht voldoende vertrouwen in hebben dat het ook veilig kan en wil ik dus eerst een goede uitkomst van de sportkeuring hebben ivm zijn formaat en gewicht. Helemaal uitgezwaard zal hij straks denk ik richting de 60kg gaan. En dat is toch echt weer significant meer dan de 40kg die jij noemt.

lovelance schreef:
Ik heb eventueel nog wel een step voor je staan voor het steppen met honden. Met beugel voorop.
Mijn kruising huskies vinden er zonder sneeuw echt helemaal niks aan en gaan na een paar 100 meter voor dood op de grond liggen.. :+


Oooh, wat zonde dan zeg! Maar moest er wel even heel hard om lachen haha! Heb je ook even een PB gestuurd!


------------------


Vandaag nieuw avontuur voor Yorek! Eerst bijna twee uur in de auto helemaal naar het Noorden om bij een goede vriendin van mij op visite te gaan. Zo lang in de auto krijgt hij dan toch wel weer iets last van wagenziekte en hij vind mijn kleine boodschappenwagentje duidelijk prettiger om in te reizen dan de Pajero.

Bij vriendin mocht hij via het hek twee andere "Bokt honden" ontmoeten! Namelijk de Kaukasische owcharka's Akula & Yukka van bokker urosa. Nu ziet Yorek niet zo heel erg vaak honden die net zo groot of groter zijn dan hij. En deze honden reageren ook veel "puurder" dan veel honden, maar wel vanuit een heel ander instinct dan Yorek. Deze honden worden in hun thuisland gebruikt om zelfstandig de kudde's met schapen in de bergen te verdedigen tegen onder andere, jawel!, wolven. Het was wel interessant ook om te zien hoe ze op elkaar reageerden. Yorek vond het maar wat spannend haha!

Eerst durfde hij niet eens in de buurt te komen. Maar achter Urosa aanlopend durfde hij wel even bij het hek te komen kijken en was hij wel nieuwsgierig.
Afbeelding

Zonder Urosa erbij (en ik stond dus klein stukje achter hem) was het duidelijk al wat spannender.
Afbeelding

En hier kan je heel goed zien dat hij allemaal kalmeringssignalen uitzend
Afbeelding

Yorek speelde liever met de Franse buldog die ze ook hebben haha!

Anoniem

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:28

Oepssss lompe wolf eerder dan boze wolf. :(:)
Schattig wel die foto's met die andere honden, hoe graag hij wil zeggen dat hij best oké is

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:39

Knappe, vriendelijke en sociale Yorek! Gelukkig was Lola er nog om lekker mee te spelen. Akula en Yukka stonden nergens voor open :+

Pathos aus der Schuetzenden Hand L2+10 PR 200 / M1+12 PR 197 / M2+10 PR 208,5 / Z1+13 PR 232,5 / Z2+10 PR 225 / ZZlicht+10 PR 69,29% / ZZZ+6 PR 62,7% <3

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:24

Een hond die echt echt achter reeen aan wil die hou je zomaar niet aan de step ;)
Sowieso neem een step met remblokjes ipv schijven. Dat remt beter en kun je gemakkelijk vervangen ;)
Verder als je hond blind achter wild aN gaat dan is het idd zeer gevaarlijke onderneming. Ik heb mee gemaakt hoe iemand op step dwars door struiken ed in bos getrokken werd onmdat de hond zo sneller bij zijn eigenaar was. Daar stond een Tsjechische wolfhond reu voor. Denk dat hij rond de 50 kg woog (enorme reu) met dezelfde wilskracht als Yorek verwacht ik zomaar Hahaha.
Heb zelf die reu ook getraind voor mountainbike en het is dat ik hem beter onder controle had maar hij ging een 10 honden team husky's zo voorbij qua kracht en snelheid. Gewicht zegt niet altijd alles maar wel dat ze enorm veel moeilijker te houden zijn als ze echt willen gaan en jij tegen moet houden aan 2 meter veer lijn hangend aan de remmen van een misschien 20 kg wegende step terwijl de hond een goed tuig aan heeft waarbij hij zijn kracht volledig vrij in kan zetten

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 11:14

Haha ja precies, ik zie het zo voor me! Met Yorek zie ik zoiets dus ook wel gebeuren :')

Ik mag na onze vakantie volgende week een week een Kostka Mushing Max uitproberen. Daar lees ik veel enthousiaste reacties over. En zal ook bij de winkel nog even een Kickbike Cross en Crussis Cross proberen om te kijken wat de verschillen precies zijn en wat mij het beste ligt. En ook als hij er wel naast zou komen ivp ervoor is het wel fijn om iets te hebben waarmee ik goed het bos door kan.

Overigens gaat het reageren op wild gewoon aan de riem echt al heel erg veel beter dan het geweest is. In de schemer (logisch) reageert hij wat feller, maar overdag kan ik soms zelfs gewoon de riem laten vieren en blijft hij bij me. Dat is dan weer het voordeel aan zo enorm veel wild tegenkomen. We kunnen genoeg oefenen :+ Denk dat het alleen nog maar beter wordt als hij nog wat meer volwassen en stabiel wordt. Ben er bovendien zo goed als over uit dat we hem toch gaan laten castreren i.p.v. elk jaar scannen om te zien of buikholte nog rustig is. En kan me voorstellen dat die enkele reu waar hij nu heel fel op reageert dan ook beter zal gaan (vrees wel dat hij er nog wat angstiger van kan worden, maar dat is voor de step minder erg dan uit willen vallen :+ ). En verder is het voor een deel natuurlijk ook de slimme tijdstippen kiezen. Niet op een mooie zondag wanneer het druk is in het bos etc.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 20:48

Ooooh, even opscheppen over hoe knap onze (uit de kluiten gewassen) puppy is <3

Paar maanden geleden heb ik eens een korte periode links en rechts met hem geoefend. Gewoon voor de lol, omdat je hem nu eenmaal ergens mee bezig moet houden. Gewoon in de woonkamer paar keer met links/rechts stappen. En HO hebben we ook al vaker geoefend als extra tool om hem te stoppen met uitlaten. En tot slot afgelopen paar weken af en toe hele korte stukje "hardgelopen" met hem (niet meer dan een paar honderd meter hoor, mijn lijf doet het niet zo geweldig met hardlopen :+ ).

Nu met het idee van scooterjöring in het achterhoofd vanavond rondje gedaan "alsof hij voor de step stond". Nah, een lol dat we samen hadden! En guess what? Links/Rechts zit er dus gewoon perfect in :D :+ . Op basis van die 2/3 keer oefenen in een woonkamer... Deed hij nu gewoon pérfect voor mij uit links en rechts afslaan als ik voor de afslag noemde welke kant hij op moest :+ Hoezo deze jongens zijn slim :D :D :D . Om hem extra te testen ook een afwijkende route genomen qua volgorde.

En nu komt het mooiste! We kwamen op een pad aanlopen, stonden er opeens een meter of 5 voor ons twee reeën die direct wegrenden. Ik HO! (En ben nu dus gewoon achter hem blijven staan). DEED IE GEWOON! Ik helemaal door het dolle lyrisch hem belonen (hielp, meneer kan echt wel trots op zichzelf zijn :+ ). En kom hem daarna (we waren vlak voor een afslag) met 1x links zeggen ook in de tegenstelde richting als de wegrennende reeën sturen. Daarna nog wat rare links/rechts bochtjes gemaakt over de zandpaden. Stonden diezelfde twee reeën opeens weer voor ons, maar nu maar 2/3 meter voor ons (voor mijn gevoel had ik ze zo kunnen aaien). Toen maakte hij wel even een sprong in de richting van de reeën toen ze wegrenden, maar 1 harde "NEE!" en toen "Door!" (ook iets wat we hebben geoefend de laatste tijd) en hij liep na een miniscule aarzeling toch gewoon weer verder!

Een beetje meer zo "met een doel" lijkt hij dus niet alleen heel leuk te vinden, maar hem ook erg goed te doen qua aandacht bij mij houden. Begin zo meer en meer het gevoel te krijgen dat voor de step ook gewoon (binnen de juiste omstandigheden) gewoon wel een optie gaat zijn! Leuk!

"Beetje" arrogant is hij wel :Y)
(Maar ja, wat wil je als je er zo uitziet...)


Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:21

*\o/* *\o/*
Dat is echt gaaf!

fannetje

Berichten: 3547
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:11

Dat geeft perspectief!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:48

Wat leuk om te lezen allemaal! Super dat het zo goed gaat met jullie! Ik denk dat je ontzettend veel plezier kunt beleven met zo'n hond (als je er op de goede manier mee omgaat). Geniet van jullie traject samen en die step dat komt vast en zeker heel goed!

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-18 15:39

Ja precies, zo voelt het allemaal bij elkaar steeds iets meer als iets wat samen gewoon wel haalbaar is!

Het is ook leuk dat we beginnen te merken dat hij langzaam echt wat stabieler begint te worden. De ergste pubertijd lijkt wat dat aangaat op dit moment achter de rug, al kan hij natuurlijk altijd nog weer een fase krijgen haha. Met dit type duurt het toch wel echt tot 3 voor ze een beetje 'klaar' zijn.

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:46

Oeh, leuk is dat hè, als ze het gewoon doen <3

Ik had het hier met de pony voor de kar beleren, en wat een fijn gevoel is dat :)

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 15:47

Nieuwe leen-step *\o/* Mag nu een weekje de Kostka Mushing uitproberen. Wat een verschil met de Kickbike G4!! Deze is echt véél fijner!

Vandaag ook gelijk even een klein stukje met Yorek naast de step gedaan, vond hij weer erg leuk! En extra bonus, hij wordt er bekaf van :+ Als het allemaal wat normaler wordt zal dat wel rap minder worden. Grootste deel van de vermoeidheid zit hem toch in het mentale. Maar ook daarna blijft het een geweldige workout natuurlijk en kunnen we gewoon wat verder/sneller!

Ik moet er overigens flink tegen steppen zo in het bos voor hij een (voor hem) normaal draftempo kan maken :+ Wat dat aangaat zou het wel mooi zijn als hij er straks ook gewoon voor kan. Al heel stiekem een klein stukje laten trekken gewoon in stap aan zijn huidige Ruffwear tuig en snapt hij ook prima. Nu nog de vraag of we dat ook voor het echie aandurfen :') (en dan uiteraard wel met een goed mushing tuig).


Afbeelding


Flint09
Berichten: 407
Geregistreerd: 08-07-11

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:23

Leuk, steppen ! Heb het een keer geprobeerd op een workshop met mijn hondje van 6 kilo en dat ging op zich ook goed , al denk ik niet dat die na verloop van tijd een step kan trekken :')

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-18 14:19

Afgelopen week een boel lol met de step gehad! Yorek vind het echt leuk en voor ons omgekeerd weer ideaal dat hij zo echt even zijn energie kwijt kan en daarna lekker rustig is in huis :+

Vanochtend nog een laatste rondje gedaan voor ik hem helaas weer in moest leveren. Een eigen is inmiddels ook besteld.

Hij heeft inmiddels dus ook een mushing tuig hihi
Afbeelding

Verder heeft hij besloten dat hij echt in de vensterbank hoort te liggen :+ Hij stond en zat er uberhaupt al vaak om uit het ram te kijken, al dan niet met zijn voorpoten op de vensterbank. Maar nu gaat hij er dus ook liggen. Past best!
Afbeelding

En vanaf de andere kant ziet dat er ook leuk uit haha
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:00

_O-
Typisch gevalletje if it fits I sits

fannetje

Berichten: 3547
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:55

Past prima, toch?
En leuk dat het steppen zo goed bevalt en dan straks je eigen step, leuk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CupCakes_, Eelmo, kiwiwitje, xSannee en 30 bezoekers