Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 13:15

Zsazsa: vervelend en naar je ervaringen met het ras, vooral dat bijtincident... Oef, om eerlijk te zijn vind ik dat je baas de honden erg onverstandig heeft gehouden. Ze zijn namelijk erg zelfstandig en schatten zelf bedreigingen in (inderdaad die instincten). Ik zou zo’n hond niet een terrein laten bewaken waar constant heel veel prikkels en mensen zijn. Bedankt voor je tip over het borstelen ;)

Als hij bij later opgroeien minder sociaal blijkt te zijn gaan we daar natuurlijk verantwoordelijk op anticiperen. Voor nu gedraagt hij zich voorbeeldig en als een normale puppy, dus wordt hij ook zo behandeld..

Bedankt Cheytjuh :)

Olympia: je bent natuurlijk altijd welkom hem eens in het echt te zien :D

Horsetopia

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: België

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:31

Ik ben een grote fan van dit ras en ga je dus ook volgen. Ik heb momenteel 5 honden waaronder 1 bull Mastiff en meerdere boxer-kruisingen.
Ik wens je veel succes maar denk wel dat het goed komt ;)

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:51

Wat een machtige mooie honden zeg, zeker geen ras voor mij nu ik de karakterbeschrijving even heb gelezen.
Ook even wat filmpjes gezien, maar ook hun lichaamstaal vindt ik niet fijn. Tijdens het aanvallen, blaffen blijven ze kwispelen.

Ik ga zeker volgen en ben benieuwd hoe hij zich zal ontwikkelen. Kan me voorstellen dat sommige mensen kritisch reageren zeker nu ik de beschrijving heb gelezen.
Ts heel veel succes met dit pracht exemplaar

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:09

Ohhh dit ga ik ook volgen. Op stal hebben wij er ook een ter bewaking. Nou en dat kunnen ze wel! Hoewel die ook wel heel goed weet wie er vaak op stal komen en wie een nieuwkomer is... Als ze je kent mag je dr gewoon knuffelen alleen is het dan oppassen want ze hebben zelf niet door dat ze zo groot zijn. Niet dat ze gemeen zou doen alleen beetje lomp :P Ook de paarden heeft ze allemaal moeten leren kennen maar na 1 keer voorstellen is het ook gewoon goed allemaal. Zo leuk. Ik vind het super honden die wanneer ze genoeg beweging krijgen echt geweldig zijn ! Echte beertjes !

RoosTaffy
Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:46

Over de vachtverzorging, het beste is om ong 1 keer per week helemaal te borstelen, niet vaker, als je dat lang blijft doen gaat hij namelijk constant heel erg verharen, en wordt de vacht heel apart, dun.

Wel goed opletten met het haar bij de oren en ellebogen dat het niet gaat vervilten.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:49

Mizora dank voor je correctie, het is idd 1 enting plus wachttijd.

urosa schreef:
Maar dat geld ook voor normale herders, dobermanns of andere rassen die hier in NL terreinen beschermen of in kennels zitten.. ik hoef ook echt niet een erf oplopen met zo'n waakhond :Y)

Alleen heeft een dobermann of herder een heel ander karakter dan een ovcharka, ze zijn (veel) meer baasgericht met veel will to please terwijl een ovcharka dat niet of nauwelijks heeft en juist heel zelfstandig is. En als je dan even bedenkt dat een dobermann zo'n slechte naam heeft en nog steeds juist omdat die net wat minder will to please heeft dan bv een herder, en dan bedenkt dat die nog steeds veel wtp heeft vergeleken met een ovcharka...

Ik hoop echt van harte dat je je realiseert dat jij absoluut geen dobermann of herder in huis hebt en dat je pup nu lief is voor iedereen erg bedrieglijk is. Op deze leeftijd kun je nog niet zeggen 'zie je wel'.
Zsazsa noemt een vrij extreem voorbeeld maar zulke ervaringen heb ik ook, hond lijkt lief, tot hij besluit dat het hem niet aanstaat. Het zijn iig geen honden om lekker mee over de markt te lopen.

Maar het is wel genoeg gezegd en je zult het allicht genoeg gelezen hebben ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 02-07-15 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:50

deflin schreef:
Wat een machtige mooie honden zeg, zeker geen ras voor mij nu ik de karakterbeschrijving even heb gelezen.
Ook even wat filmpjes gezien, maar ook hun lichaamstaal vindt ik niet fijn. Tijdens het aanvallen, blaffen blijven ze kwispelen.

Extreem veel zelfvertrouwen ;)

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:17

@ Anneliesdj: Ik begrijp je bezorgdheid en waarschuwingen er niet te licht over te denken. Toch heb ik een vraag: Zit er duidelijk zo'n groot verschil tussen het aansturen van een volwassen/oudere hond en een pup? Juist omdat je hier zo fel reageert.

Dit is een oprechte vraag. Wij hebben nu een oudere kaukaas uit de opvang. En naast over een aantal" huisregels" heel duidelijk zijn, hebben we er eigenlijk niks noppes issues mee. Het een taak geven/nodig hebben, anders verzinnen ze er zelf wel een is herkenbaar. Nu hebben wij hiervoor een oudere Sarpla ( neefje/nichtje van de kaukaas) gehad. En ook daarbij na het wennen aan een nieuwe baas, wat best pittig was voor haar, geen liever dier gehad. Nou hebben dit soort honden meestal maar 1 echte baas waar ze zich aan hechten. En idd de Will To please is weinig tov de meer gangbare rassen. Desondanks gaan/ gingen ze voor ons door het vuur. En hebben prima geleerd dat als de baas erbij is, ze pas mogen " afgaan/groot reageren" als de baas toestemming geeft. Is dat nou echt zo raar?

Ze is op eigen terrein goed waaks. Gaat graag mee op stap, en gedraagt zich dan netjes, en is vriendelijk naar anderen. Andere honden gaat steeds beter, wel blijft ze buiten het erf aangelijnd, en zijn zeer consequent. idioot gedrag en stampei maken wordt niet getolereerd. Ze mag prima melden als er wat gesignaleerd wordt. Maar de baas bepaalt of het reden is voor een grote reactie. Dit werkt prima. De klassieke autoritaire bullebak methode is geen aanrader, dat is de snelweg naar escalatie. Duidelijk& consequent zijn werkt hier prima. Nu hebben wij wel volwassen/ oudere honden met een rugzakje. Kan zijn dat dat nog verschil maakt?

Ik volg juist graag de ontwikkeling van de pup omdat we die kans bij onze huidige& vorige hond niet gehad hebben. Onze Sarpla was zeer goed opgevoed door haar vorige baas. Als ts zich goed ingelezen heeft, toegang tot extra info/ ervaringen/ advies heeft. En zich bewust is van de te verwachten uitdagingen. Zou je toch zeggen dat de randvoorwaarden om op te groeien tot fijne hond aanwezig zijn? Is het niet net zo als met sommige paardenrassen bijv de Arabier, je kunt ermee of niet. Alleen zijn bij een hondenras als dit de gevolgen bij " er niet mee kunnen" behoorlijk drastisch als je pech hebt. Ik vind het juist prijzenswaardig dat ts zich zo uitgebreid verdiept heeft, en zeer zorgvuldig haar pup gekozen heeft.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:44

Jouw hond was al ouder, dus jij weet niet wat eraan vooraf is gegaan en je kent wellicht de ouders ook niet?
Het begint bij de ouderdieren en het valt of staat met opvoeding maar dan nog kies je wel echt voor een ras wat zeer zelfstandig is, echt gefokt op waken/agressie. Van origine werden deze honden bij voorkeur als pupje tussen een kudde gedropt zodat ze zouden opgroeien als een van hen om dermate loyaal te zijn dat ze voor de kudde door het vuur gingen. Het vergt nogal wat lef om het op te nemen tegen een beer of poema.
Voor hun eigen zijn ze dus erg trouw, maar dat stukje waarin ze zelf beslissen en op een gegeven moment de baas daarin negeren, dat herken ik ook wel. En als een hond van 70 kilo beslist dat de baas geen gelijk heeft en dat jij geen goed volk bent...

Wbt pup en volwassen hond, je doelt erop dat ik zeg dat je daar nu nog niets van kunt zeggen? Ik bedoel daarmee dat deze honden pas geestelijk volwassen beginnen te worden van 2/3 jaar. Het kan best zijn dat je een heel vriendelijk sociale hond hebt tot met 1,5 jaar ineens die beschermingsdrang erin kickt ;)

Edit; ik ben ook heel benieuwd hoor! En ik zeg ook niet dat ts zich niet goed verdiept heeft, of de hond niet aan zou kunnen. Daar weet ik niets van en zal vanzelf wel blijken. Alleen bij een ras als deze denk ik wel dat je niet vaak genoeg 'pas op' kunt horen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:14

Anneliesdj, dat was bij de honden bij ons op stal ook. Eerste anderhalf jaar waren ze heel lief en aanhankelijk, en dat sloeg ineens om naar flink uitproberen en groeide door met een berg agressie en dominantie.
Het probleem vond ik gewoon dat ze moeilijk te corrigeren zijn, ze hebben nogal eens een weerwoord namelijk. Als ik ze op wilde sluiten als klanten kwamen moest ik ze echt aan de riem doen en met brokken in de stal doen. Pakte ik ze aan de halsband en deed ik ze in de stal dan had ik er alweer 1 aan mijn handen hangen. Nog een laatste tip, ik weet niet of je een vriend hebt, maar anders moeten jullie echt alles samen doen qua opvoeding. Hij kiest vaak maar 1 baas, en tolereert van een ander weinig. Dus stel jullie hebben een keer mot dan heb je echt kans dat die er zich mee gaat bemoeien. }> En dat wil je niet..

RoosTaffy
Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:30

Inderdaad wat zsazsa zegt, goed alles samen doen! Maar dat wist je volgens mij al.

Onze bella begon eerst ook altijd gelijk mij of mijn moeder te verdedigen, zodra zij dacht dat dit nodig was, ook tegen andere familie leden.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 19:02

Speeltijd!



We zijn altijd eigenlijk altijd samen en zitten ook op één lijn dus dat komt wel goed :)
De pas opjes zijn wel duidelijk aangekomen in ieder geval. De toekomst zal het allemaal wel uitwijzen.

Bedankt Samirah, hoe jij het beschrijft is precies zo als wij erin staan.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:05

Wat een schatje die chihuahua, wel grappig dat je twee totaal andere honden hebt :D

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:15

Wij hadden ook een chihuahua op stal, die lag in de winter lekker op de owcharka reu te slapen. Die verdween helemaal in die vacht! Dat waren echt maatjes.

RoosTaffy
Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:51

Ah, wat lief en leuk!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:09

Dat is een mooie combi als hij groot is, heeft ie een piepkleine lijfwacht haha.

Zsazsa dat moeilijk te corrigeren zijn is rastypisch en is precies waarom dat 'taboe' erop rust :P

Sandalio
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-01-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:53

Wat een mooie pup zeg (en wat een giga beren worden dat als ze groot zijn, wauw!). Ik ben héél erg benieuwd hoe jullie pup groot wordt bij jullie. Nu vind ik het een schatje, vooral dat filmpje met de chihuahua, adorable! Heel veel plezier ermee! :)

Is Akula de naam? Mooie naam in dat geval! Betekent dat ook nog iets?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:59

Oprechte vraag: wat trekt jou aan in dit ras? Waarom wel een owcharka en bijvoorbeeld geen Leonberger?

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 09:27

_Nelleke_ schreef:
Oprechte vraag: wat trekt jou aan in dit ras? Waarom wel een owcharka en bijvoorbeeld geen Leonberger?


Wat trekt mij aan: het zelfstandige, waakse, pittig kakakter, oerhond.
Waarom geen Leonberger: slecht alleen kunnen zijn, te baasgericht, gezondheidsproblemen, goedzak.

Sandalio: Akula is inderdaad de naam, dit betekent haai in het Russisch en was de bijnaam van één van de beruchtste onderwereld figuren. Ik vind het altijd leuk een naam te geven die wat betekent :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:47

_Nelleke_ schreef:
Oprechte vraag: wat trekt jou aan in dit ras? Waarom wel een owcharka en bijvoorbeeld geen Leonberger?


Ben ik dus toch niet helemaal gek dat ik ze op elkaar vind lijken!

Interessant topic! Ik had nog nooit van dit ras gehoord. Zo te lezen is het ook niks voor mij. Ik houd van knuffelbeesten die heerlijk heel de dag op schoot willen hangen. Voor mij zou een Leonberger een stuk beter geschikt zijn :P

Je zegt dat het zelfstandige, waakse, pittig kakakter je aanspreekt. Waarom? Wat is je doel met de hond? Heeft dit dier het nu trouwens nu verschrikkelijk warm?

Vind het wel een vreselijk mooie hond :)

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:10

Volgend jaar moet hij zelfstandig overdag het erf beschermen (hopelijk)
Hij heeft het wel warm, maar niet echt last ervan. Hij zoekt zelf goed de koelte op. Onze Bull Mastiff had echt veeeeel meer last met dit weer.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:27

Maar in welk gebied in Nederland woon je dan in vredesnaam dat je erfbescherming nodig hebt? Niet aanvallend of belerend bedoeld hoor maar puur omdat ik het niet begrijp waarom met een dergelijke hond in huis haalt.

Want met zo'n enorm waakding kan de brandweer of ambulancepersoneel bij nood ook niet bij je komen. Ik denk dat dat erger en gevaarlijker is dan een inbreker, waar je jezelf gewoon tegen kunt verzekeren.

Verder hebben we hier ook geen last van beren of wolven die je veedieren opeten dus ook daar heb je geen bescherming tegen nodig.

Anoniem

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:38

Hier in de omgeving zie je nog genoeg erfbewaking. Wat ook nog vaak nodig is ivm inbrekers.

Bij ons is ook de planning straks, als de mechel los kan. Dat hij het huis en tuin gaat bewaken. Ivm dat mijn moeder vaak 24 a 48 uur van huis is. En ze belangrijk vind, dat wij veilig zitten.

Maar wat een gaaf ras TS!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Volgtopic: kaukasische owcharka Akula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:46

Wat een verschikkelijk schattig bolletje wol :)

Kwa beschrijving en puppyfoto's lijkt het ras ook veel op onze oude hond, alleen bij mijn weten een ras met minder taboe's. De Portugeese Berghond is ook zeer zelfstandig (eens in de regen terug naar huis gelopen terwijl mn pa nog het park door liep) en gefokt ter bescherming van de schaapskudde tegen wolven. Maar zeer vriendelijk tegen bekenden en onbekenden als de baas aangeeft dat het goed is. Mochten er mensen ook zo'n bolletje wol willen :P

Die vacht en het niet extreem warm hebben komt me idd bekend voor. Ergens isoleert het waardoor ook de warmte niet te veel invloed heeft, dat is wel ene prettige eigenschap.

Ben heel benieuwd TS hoe hij gaat opgroeien :)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:10

_Nelleke_ schreef:
Want met zo'n enorm waakding kan de brandweer of ambulancepersoneel bij nood ook niet bij je komen. Ik denk dat dat erger en gevaarlijker is dan een inbreker, waar je jezelf gewoon tegen kunt verzekeren.


Ik denk dat dit heel erg overdreven is. Ik heb ook waak- en verdedigingshonden maar dat betekend niet dat het meteen de meest gruwelijke en gevaarlijke honden zijn.
Nee hoor, zeker niet. Ze zijn erg waaks en slim. En als je op visite komt, heb je een gigantische hond op schoot liggen, omdat het van die enorme kroelkonten zijn.

Ik denk dat in dit topic teveel gedacht wordt dat het gigantisch gevaarlijke honden. Maar dat is helemaal niet zo.