Hèt frettentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:14

Een verzamelpunt voor alle frettenliefhebbers! Hier kunnen alle fret gerelateerde kwesties besproken worden.
Let op! Blijf wel on-topic! Gekke, lieve, leuke frettenverhalen en bijbehorende foto's zijn natuurlijk onmisbaar ;)

Ik zal aftrappen:
Wat voor bodembedekker gebruiken jullie in je hok?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:34

Present! Bij mij heb ik niks op de bodem. Of ja, in t slaapdeel hebben ze een slaapmandje en fleece doeken, en bij t eet en poepdeel ligt vinyl op de grond :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:36

Geen bodembedekking.

Zal onze fret even voorstellen

Zijn naam is Freddy :') nogal orgineel (not)
Hij word in augustus een jaar en hebben hem sinds september/oktober. We hebben hem van de pets place idee van me ouders.

Hij kan heel erg grappig springen buiten ze hok en vind het heerlijk om in plastic zakjes te zitten. En mijn handen zijn ook heerlijk die likt die helemaal af en bijt erin (dar corrigeren we uiteraard) denk dat die de paarden heerlijk vind :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:45

Leuk topic!

Onze fret (toevallig ook Freddy :') ) ligt 's nachts in een bench met daarin een mandarijnen kistje met een handoek en in zijn poepbak hebben we korrels. Overdag met droog weer gaat hij naar buiten in de compleet afgesloten ren waar hij naar hartelust kan graven ( we hebben een beun ingegraven waar hij niet doorheen kan wegens het ijzerwerk) daar liggen ook 2 stoeptegels in waar weer een mandarijnen kistje met een handdoek staat en er hangt ook nog een hangmat en hij heeft er nog een speeltunnel inliggen.

Onze fret is nu 2 jaar. En woont sinds anderhalf jaar bij ons.

Freddy met onze hond Beau
Afbeelding

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:18

Ik heb gerecycled papier op de bodem :) Vinden ze geweldig!

Dit zijn mijn fluffies

Nala (cinnamon)
Afbeelding

William (albino)
Afbeelding

Nala met wijlen haar vriend Zazu
Afbeelding

Snow (DEW)
Afbeelding

Ickle (sable) en Po (panda mitt)
Afbeelding

Siami
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:23

Ik meld me ook, wij hadden houtkorrels op de bodem maar denk dat kaal net zo fijn is.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:19

Hallo! Stille meelezer hier! Mijn vriendinnetje van de basisschool had altijd een fret, en ik was zo gek op dat beestje! Is al een hele tijd geleden en ik spreek haar bijna nooit meer, maar door het vorige topic ben ik toch weer erg nieuwsgierig haha! Ik vind ze zo leuk! Alleen vermoorden mijn ouders me als ik er over zou beginnen, we hebben al veel te veel dieren haha!

Toch ben ik benieuwd: zijn deze beestjes niet geweldig goed in ontsnappen? Ik zag een foto van iemand die hem/haar in de tuin had lopen, graaft ie zich niet in dan?

Afijn, ik houd mijn mond weer en ik leer en geniet van jullie beestjes, en misschien ooit.....

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:33

Hmmm Molfre... Als die van jou een sable is is die van mij misschien toch een black self...

Afbeelding

Afbeelding
Hubble
Ik vermoed eigenlijk black Self, omdat hij echt heel donker is een geen bruine ondervacht heeft
Ongeveer een jaar oud geloof ik
Rond de 1500 gram

Afbeelding
Sofie
Albino
Geen idee, vorige mensen hebben haar gevonden op straat
460 gram

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:21

Ik heb geen fretten meer maar had ook geen bodembedekking...
Bak met kattenkorrel voor de dagelijkse business en verder hangmatjes, kleedjes en tunnels etc,

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:24

Ik meld me!

Hier geen bodembedekking, wel veel fleece dekentjes.

En een lief fretje natuurlijk, onze Mormel <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:32

Ah, ooit als ik op mezelf ga... :') Mijn ouders vinden ratjes echt de grens. Fretjes zouden hier nooit in komen. Ik heb er ook niet genoeg ruimte voor, to be honest. Tot dan volg ik dit topic in stilte om met die van jullie mee te genieten. <3

leintje_

Berichten: 4200
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:37

Ooooh wat een leuk topic! :D Ik heb zelf 1,5 jaar een fret gehad, mijn zus had er ook 1. Maar helaas doordat mijn zus en ik verhuisd zijn (ik naar Antwerpen en zij naar Durham) is mijn kleine monster verhuisd naar Engeland ;( .

Afbeelding
Dit is Hestia, maar meestal noem ik haar Bollie, Hes of Hester. Deze is van mij

Afbeelding
Dit is Nike, haar noem ik meestal Sniekie en die is van mijn zus :)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:42

Op het moment lopen er bij mij 2 fretjes. Dit zijn 2 zusjes van 2,5 jaar oud. Ze zijn silver van kleur. Helaas zijn ze niet echt tam. Ik heb ze overgenomen van mensen die ze in een opwelling hadden gekocht en ze niet juist behandelden en huisvestte. Heel jammer want ze zijn erg leuk. Over een paar weekjes komt er een halfangora sable mannetje deze kant op. Hij zal niet bij de dametjes in komen...

Mijn 2 dametjes hebben ook geen bodembedekking. Wel hebben ze een zandbak waar ze heerlijk in spelen en een bak met kattenkorrels als toilet. Verder hebben ze heel veel hangmatjes en dekentjes.

Ze gaan vanmiddag in hun nieuwe buiten hok met ren eraan. Hun bench binnen wordt dan in orde gemaakt voor het nieuwe pupje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:18

Ik ben zelf ook bezig met het ontwerpen van een nieuw buitenhok, Snow heeft een half/ 3/4 jaar heleden haar achterpootje gebroken nadat ze ontsnapt is en 48 uur kwijt was. Ze was dikke maatje met William, maar omdat het te klein was om te spalken etc heb ik haar apart in een cavia kooi gehad voor 3 maanden, zodat ze ook niet kon springen of klimmen. Echter sinds die scheiding staan Snow en William elkaar naar het leven.

Inmiddels gaat het wat beter, maar ik heb ze nu dus in drie aparte verblijven en ik wil het liefst een groot hok (des noods in stukken opgedeeld).

Ik merk dat ze hier de bodem bedekking erg lekker vinden om in te spelen, vandaar dat ik het erin hou.

@Pluttersput, de jouwe is inderdaad geen Sable, die hebben (bijna) altijd het kenmerkende Zorro masker en lichter gekleurde onderwol. Ik denk inderdaad dat ie een Black Self is. Hoewel ik wel rooiig gekleurde haartje in de foto's lijk te zien. Heel mooie kleur :j

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:07

elizexbeau schreef:
Hallo! Stille meelezer hier! Mijn vriendinnetje van de basisschool had altijd een fret, en ik was zo gek op dat beestje! Is al een hele tijd geleden en ik spreek haar bijna nooit meer, maar door het vorige topic ben ik toch weer erg nieuwsgierig haha! Ik vind ze zo leuk! Alleen vermoorden mijn ouders me als ik er over zou beginnen, we hebben al veel te veel dieren haha!

Toch ben ik benieuwd: zijn deze beestjes niet geweldig goed in ontsnappen? Ik zag een foto van iemand die hem/haar in de tuin had lopen, graaft ie zich niet in dan?

Afijn, ik houd mijn mond weer en ik leer en geniet van jullie beestjes, en misschien ooit.....


Op ons zitten 3 sloten hij kreeg de deurtjes open en bleef proberen omdat hij een stukje open kreeg, en bleef proberen

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:53

Haha hier ook een ontsnappingskoning hoor.

Gisteren toevallig nog, ik kwam thuis en wordt begroet door de kat, even later komt er super slaperig fretje afgetrippeld "hoi baasje, jij hier?" Was weer eens ontsnapt en lag ergens in huis te maffen :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:12

Hahaha. Wij ook ee keer waren we vergeten want we waren maar even terug en lag te snurken. Wij komen binnen ligt er een glas om op de eettafel, en in hok kijken geen Freddie. Wij dachten chips hij is naar buite gegaan. Ik kijk op de trap ligt allemaal omgevallen troep zelfde geld voor de zoldertrap, wij roepen komt die uit me kamer gewandeld lag lekker te slapen op me ochtendjas :')

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:17

Wat een leukerds allemaal! Ik vind fretten ook echt geweldig, maar mag het niet van mam, ze vind 4 ratten al genoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:23

Wat een leuke beestjes zijn het! Het liefst zou ik een hele dierentuin hebben denk ik, gelukkig dus dat mijn ouders hier een stokje voor zetten. :') Misschien ooit als ik een eigen plekje heb. Ik vraag me wel af of ze niet heel erg bijten? Iemand vertelde dat een keer, maar ik heb geen idee of het waar is. En hebben ze veel aandacht nodig? Zo te zien laten veel mensen in dit topic hun fret wel eens door het huis lopen. :j

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Hèt frettentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 12:25

Fretten horen elke dag enkele uren buiten hun hok rond te kunnen hupsen :) En bijtgedrag tja nog geen ervaring met fretten (binnenkort wel ;) ) maar volgens mij spelen ze ook veel met de mond.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:29

Fret moet elke dag kunnen loslopen :j in ons vorige huurhuis was Mormel zelfs altijd los, net als de kat. Maar ons huurhuis nu is anders ingedeeld, met heel veel deuren en nu is het niet handig. Van zodra we thuis komen van ons werk gaat hij uit het hok tot we gaan slapen.

Hij vindt het ook geweldig om mee te koken, de afwasmachine uit te laden, de was te doen... (lees: jij probeert klusjes te doen terwijl er een fret aan je broekspijp bengelt :') )

Mormel bijt nooit. Het is een echte lieverd. In z'n puberperiode waren z'n speelbijten wel net iets steviger dan nodig }> maar doorbijten heeft hij nog nooit gedaan. Wel lijken we hiermee geluk te hebben, 'k lees vaak topics van mensen met bijtfretten. Ons fretje hebben we op vier maanden oud uit de opvang, hij was gevonden op straat. We kennen z'n start dus niet maar het is echt een super lief ding.

Wel ondeugend he ;) in je voeten of handen hangen, maar da's om te spelen. Of de planten uitgraven of je spullen lopen verstoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:43

Volgens mij zijn het dan niet echt beestjes die makkelijk te houden zijn. Vooral niet als ze los lopen en ze overal onder en op klimmen. :') En dat bijten kan dus wel kloppen dus, maar daar moet je dan ook weer een beetje geluk mee hebben zo te zien. Het lijkt mij vreselijk om een fret aan je vinger hebben te hangen die niet meer los wil laten. :=

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 12:45

klinkt echt geweldig <3
Kan niet wachten tot ik bij mij zo'n monster heb :D

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:48

Zeker de vrouwtjes willen nog wel eens bijten, die kunnen nogal eens wat feller zijn. Hubble beet in het begin gruwelijk. Die moest je met handschoenen behandelen. Die hapte tot bloedens toe, en hield dan ook vast. Maar na enige correctie is t nu een schat van een beest!
En Sofie ook, die is echt uitzonderlijk lief voor n moertje.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:49

Wij hebben al onze fretten uit de opvang en drie van de 5 waren echte doorbijters, dit was met twee maanden helemaal opgelost dus ook een bijtende fret hoeft geen probleem te zijn.

Wat ze ook leuk vinden is de planten opgraven!! Ik vond ooit de hele kamer (ja echt ALLES zat onder) vol met potgrond :'(