Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:59

Tinkermuts schreef:
Die van mij leggen ook dagelijks, zoveel dat ik het niet voor kan eten,geef ik de eitjes weg....en dan worden ze broeds , waar ze heeeeeel volhardend in zijn haha.
Dus dan kan ik eieren gaan kopen.
Ik heb cochinnetjes.
Echte prinsesjes zijn het, verwend ook wel een beetje.

Ook heel herkenbaar... wie wil eieren, want we hebben er elke dag 6. Alles weggegeven.. oh bijna allemaal broeds.. nog maar om de dag een ei :')


Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:05

Voor broedse kip heb ik 1 krieltje in de groep. De Sussex groot van 1 januari leggen ook nog niet.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:09

Idinn, erg hé haha m'n man zegt, waarom heb je eieren gekocht, je had ze van de week nog aan de buurvrouw weggeven.
Tja de lady,s moesten Ineens broeds worden.
Nu vraagt buuf en vriendin steeds, heb je nog van die lekkere eitjes over....nou ff wachten tot de kippen dames weer willen gaan werken voor hun eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:11

Wij hebben gelukkig dan nog de legkippen van de huisbaas om eieren vandaan te halen. Die doen niet aan broeds zijn. Ik moet er wel altijd om lachen.. in begin spaar je de eieren op "want ze zijn zo broeds" .. dan op het punt van: we hebben 30 eieren liggen en eten ons klem .. weggeven.. broeds.. ze doen het er gewoon om hoor :')


tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:29

Tinkermuts schreef:
Lenen? :D :D :D

Niet nodig, dochter van oude kloek zit op 6 stuks nu. Als die het goed doet, gaat oude kloek en andere die niet legt richting vriezer en heb ik weer zat hennen.
Eieren zat probleem ken ik, maar standaard pannekoekjes voor ontbijt helpt een heel stuk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jackyyb

Berichten: 404
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:09

Wij hebben sinds kort een rare nasmaak aan de eieren...
Ik kan de smaak niet echt omschrijven.
Er is niks in het voer veranderd. Het enige wat ik zou kunnen bedenken, de leg korrel heb ik een tijd geleden van vrienden gekregen. Daar worden ze al een ruime tijd mee gevoerd, maar misschien is die leg korrel te oud?

Kent iemand dit?

Kato; Ferdinand X Houston ; B+12 ; L1+13 ; L2+14 ; M1+13 ; M2+10 ; Z1+4

Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:16

Als je het niet vertrouw niet meer eten en laten testen.


<3

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:24

Kuikens <3 hier hopelijk volgende week!


Marcella

Berichten: 36669
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:28

Ben alleen bang dat laatste ei niks meer word, maar laat het nog even t/m vrijdag/zaterdag liggen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:29

Leuk hoor Marcella het filmpje.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:47

ahhhhh schattig

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:35

Ik had een dood kuiken. Heel sneu. Leek ook nog niet helemaal 'af'. Dus ei is vroegtijdig stuk gegaan, maar waarom is onduidelijk. Er kunnen geen andere dieren bij.

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:31

Nou wij hebben de eerste klacht over de kippen binnen.
Volgens diegene gaan de kippen (drie hennen van 5jr en 2 van 1 jaar) als wij naar werk zijn soms langer dan drie uur tekeer. Volgens haar was dit gisteren ook het geval, ik was thuis en heb ze hooguit een halfuur gehoord toen er één aan het leggen was. Zijn er mensen die dit meegemaakt hebben? We zitten er nu aan te denken om even een wifi camera te halen om te kijken of het zo is.

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:46

Lieszje schreef:
Nou wij hebben de eerste klacht over de kippen binnen.
Volgens diegene gaan de kippen (drie hennen van 5jr en 2 van 1 jaar) als wij naar werk zijn soms langer dan drie uur tekeer. Volgens haar was dit gisteren ook het geval, ik was thuis en heb ze hooguit een halfuur gehoord toen er één aan het leggen was. Zijn er mensen die dit meegemaakt hebben? We zitten er nu aan te denken om even een wifi camera te halen om te kijken of het zo is.


Ik las je vraag net op Facebook.. heel apart dat je zelf thuis bent geweest en niets gehoord hebt en de buurvrouw dan 3 uur lang last heeft gehad?! Vreemde zaak.
Hier ook niet herkenbaar. Mijn 3 Cochin hebben maken echt maar even herrie en dat is als ze een ei hebben gelegd. Ik hoor ze alleen af en toe extra als er iets engs is…

Camera lijkt me een goede optie. En anders de andere buren eens vragen?

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:26

Ja dat vond ik dus ook al :+
Volgens mij heeft ze niet eens door gehad dat ik thuis was. Heb altijd gezegd dat ze gewoon kon aanbellen als er wat was.
Maar ik vond haar reactie ook wat raar toen ik zei dat ik gisteren gewoon thuis was. Volgens haar reageerde ik boos, terwijl zij zwaar gefrustreerd was :+

Wij wonen hier nog niet zolang, hebben het idee dat ze wel goed met de andere buren overweg kunnen. Ze hebben vaak al door laten schemeren dat de verkopers van ons huidige huis veel herrie maakten. Maar volgens mij beseffen ze niet dat hun hond ook geluid maakt en zijzelf ook :+

We zetten er eerdaags een camera op en melden het dan.

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:49

Ik weet het nog niet :+ maar ik krijg kipjes voor mijn verjaardag.
Nog geen idee wat voor hok en welk soort, allemaal nog een verassing. Weet alleen dat ze bij de buurman vandaan komen en nog kuikens zijn. Dus bij teveel hanen gaan ze weer terug voor de soep :9 :+
Als het goed is hebben vriendlief en de kindjes overal aan gedacht.

Oshaa
Berichten: 1042
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:27

Spannend! Kipjes zijn echt zo leuk! Moet nog steeds elke dag om ze lachen. Hier kennen ze het geluid vd voordeur en het hek en ze rennen dan om het huis heen om te bedelen voor meelwormen. Geef het nu maar braaf want anders maken ze zo een kabaal!

1tje is nu wel broeds. Gelukkig laat ze zich goed van het nest afhalen en eet dan ook goed. Wel fijn dat er even een ei minder is, ging erg hard en kan geen ei meer zien.

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:02

Afbeelding
Ze zijn er, even buiten luchten. Onder toezicht.

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:48

Even een paar vragen.....

Ik had tot vandaag 2 zijdehoentjes, 1 drents hoen en 1 cochin kipje, alle 4 dames.
Vandaag kreeg ik van iemand 3 cochin kuikens van 4 weken oud, waarvan waarschijnlijk 2 haantjes.

Ik heb de afgelopen 17 jaar alleen maar dames gehad en nu heb ik dus waarschijnlijk 5 dames en 2 mannen.

De kleintjes zitten nu apart in een ren maar vanaf welke leeftijd kunnen ze vrij in de tuin?
Kunnen de hanen alleen mijn cochin dames bevruchten of ook de andere kipjes die een slag groter zijn?
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij haantjes?

Het geluid maak ik me niet zo druk om. We wonen landelijk (vrijstaand), de buren hebben een hond die overdag blaft en bovendien hebben zij deze maand meerdere nieuwe kippen gehaald waarvan er vermoedelijk 2 haantje zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:14

Ze kunnen alle kippen bevruchten, als ze maar willen. Hier hebben de hanen wel moeite met de grote Bielefelders, maar het lukt ze vast wel een keer. Hoeveel ruimte heb je voor ze?

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:00

Century schreef:
Ze kunnen alle kippen bevruchten, als ze maar willen. Hier hebben de hanen wel moeite met de grote Bielefelders, maar het lukt ze vast wel een keer. Hoeveel ruimte heb je voor ze?


Ze hebben ongeveer 2000 m2 waar ze vrij kunnen rondlopen.
Met de andere kippen gaat dat al jaren goed, die lopen gelukkig ook de tuin niet uit.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 14:39

Oh dat is flink wat ruimte! Als je een kleine ren zou hebben, zouden meerdere hanen elkaar nog wel eens in de weg kunnen zitten.
Ik heb zelf niet enorm veel ervaring met hanen moet ik erbij zeggen. Ik heb pas sinds krap 16 weken vier hanen (gekocht bij een week oud), en deze gaan over twee weken (samen met nog drie hennen van hun leeftijd) naar de slacht. Ze zaten eerst in hun eigen ren, en toen ik ze groot genoeg vond heb ik ze bij de rest gedaan. Dat heb ik echt op het oog gedaan, of ik ze groot genoeg vond. Ze konden altijd hun eigen ren weer in en daar eten, de groten konden er (ongeveer, soms lukte het ze wel) niet bij. Vanaf 12 weken ofzo eten ze nu met de rest mee en ze hebben ook zelf besloten bij de groten in het hok te slapen op een bepaald moment ipv hun eigen hok.

Wat ik zelf ervaren heb aan de hanen is dat ze vrij druk en aanwezig zijn, en nieuwsgierig. Altijd 'haantje de voorste'. Ze houden me altijd in de gaten. Er is wel respect naar mij.
Ze zijn vrij grof naar de hennen, dat vind ik erg jammer. Dat ga ik niet aan ze missen. Kan ook het karakter van deze hanen zijn hoor, of het ras. Volgens mij is het met name één of twee van de vier die zo is.
En ze kraaien veel, maar dat had je al vastgesteld dat dat geen probleem is.

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:23

Ik heb het weekend veel over het sexen van kippen gelezen en waarschijnlijk is er maar eentje een haantje. Ze zijn nu ongeveer 4 weken oud en bij 2 is de kam aan de bovenkant geel en bij eentje rood. Een haan is alweer beter dan twee hanen :) Toch hoop ik nog dat de ander ook nog een dame blijkt te zijn.

Kippen voor de slacht, ik vind het knap dat je dat kan. Ik ben daar te emotioneel voor, onze kippen hebben allemaal een naam, zijn tam en springen uit zichzelf op schoot. Wij maken er altijd knuffelkippen van. Ik zou daarom mijn eigen kippen niet kunnen slachten of eten maar de kippen van slager eten we nog wel :)

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers