Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:01

Volgens mij doen in theorie wel meer kippen dat. Mijn Bielefelders doen het niet. Mijn Maransen hebben wel de hele winter doorgelegd, die zijn ook nog vrij jong. Volgens mij maakt dat ook nog wel uit, wanneer ze beginnen met leggen in het seizoen en hoe oud ze zijn.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:03

Ik meende dat barnevelders dat deeden maar ben sinds kort lid van die groep op facebook en schijnbaar toch niet.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:16

Hier hebben de marans kippen ook elke winter door gelegd. Maar ik vind het toch een beetje sneu dat ze nooit even rust krijgen, en het nadeel is dat ze na een paar jaar al uitgelegd zijn terwijl mijn amrock nu na 4 jaar nog steeds eieren legt in de zomer.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:45

Komen ze bij jou wel in de rui? Bij mij heeft er eentje meegedaan met de ruiperiode. En is daarna weer gaan leggen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:45

Mijn Wyandottes leggen de 1e 2 jaar zo'n 10 maanden achter elkaar. Stoppen zo eind okt en beginnen weer na kerst, maar ze komen pas begin maart goed op gang, tot die tijd heb ik eerder 2-3 eieren per week dan per dag. Wil je dus ook in de winter eigen eieren, dan zal je iets moeten met de legpiek in de zomer. Invriezen of iets als waterglas gebruiken om ook dan genoeg te hebben.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:40

Wij zitten op het moment met 3 kippen die het hok niet ingaan, omdat de 4de kip nogal dominerend is. Die vertrekt ook een goede 20 min voor de rest naar binnen. Als er dan een andere in gaat is er een luid gekakel en snelt die er weer uit. We zetten ze er nu zelf in, maar echt handig is het niet...
Is dit nog gewoon de wen periode of gaat dit mogelijk een dingetje blijven?

Wel al 11 eitjes in 3 dagen. Weten al bijna niet meer wat ermee te doen := :')
Heb ze ook maar even streng toegesproken met de mededeling dat het echt minder mag.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:43

Century schreef:
Komen ze bij jou wel in de rui? Bij mij heeft er eentje meegedaan met de ruiperiode. En is daarna weer gaan leggen.

De marans ruien hier heel weinig. Ze stoppen dan wel even met leggen.
De amrocks zijn echt zielig als ze in de rui zijn :')

Afbeelding

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:53

Oh dat is nog erger dan mijn Bielefelders haha. Die verliezen dan al hun staartveren en hebben wat kale nekken. Heb ik ineens staartloze kippen. De Marans die meedeed zag er nog wel enigszins okee uit. De andere twee Maransen zijn niet in de rui geweest en hebben altijd gelegd (behalve korte stop toen met de sneeuw).

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:18

Zo dat ziet er zeker wat sneu uit.

Als ze gewend zijn komt het wel goed Oshaa

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:14

Arm kippie 8nnemiek :=
Ik kom voor het eerst buurten in dit topic, omdat ik binnenkort na heeel lang zonder kipjes er eindelijk weer aan kan beginnen nu we een huis hebben gekocht met grote tuin :)
Ik heb het plan om 3 of 4 Welsumer krieltjes (hennen ivm woonwijk) te nemen en ben op zoek naar een geschikt hok. Hebben jullie suggesties? Ik wil graag een nachthok met er aan vast een ren voor mocht het een keer nodig zijn ze langer binnen te houden, maar normaal zullen ze veel los mogen in de tuin.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:11

Het beste is denk ik een hok en dan een losse ren er aan maken. Ieder hok wat je kan kopen is vaak te klein

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:13

Ik gooi mijn vraag er nog even een keer in: 1 oude kip over, wat zet ik erbij? Eentje of 2 stuks erbij en van welke leeftijd?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:22

De expert hier naast me zegt , twee van 20 weken , die of dezelfde kleur zijn als de oude hen of twee die alle twee een andere kleur hebben, dus dat je drie hennen hebt met alle drie een andere kleur

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:23

Ik zou er wel op letten dat de ren groot genoeg is piffgek.
Wij wilden dat eerst ook maar zo'n ren is vaak wel erg klein.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 07:59

Lieszje schreef:
Ik zou er wel op letten dat de ren groot genoeg is piffgek.
Wij wilden dat eerst ook maar zo'n ren is vaak wel erg klein.
ja precies! Maar ik vind het moeilijk om te kiezen uit de hokken die ik nu online kan vinden. Iemand die voor eenzelfde hoeveelheid kippen een fijn hok heeft?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:29

UItgangspunt is 1m2 per 1kg of per kip afhankelijk van maat dus. Voor 4 krieltjes zit je dan aan 4m2 ren.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:42

Hier gaat het iets minder met de kippen. Eentje mankt en maakt een soms wat matte indruk. Een groot deel van de tijd scharrelt te gewoon (en pest ze de andere), maar af en toe zit ze een beetje zielig te zitten. Pootje helemaal bekeken en gevoeld, niks geks (niet gezwollen, geen harde plekken etc). Kan het verder ook goed bewegen en mankt ook niet continue, zet er ook gewicht op.
Dierenarts zegt het een weekje aan te kijken.

Hun leg gemiddelde is ook achter uit gegaan. Is helemaal niet erg, maar vraag me wel af of er iets mis is. We hadden eigenlijk niet verwacht dat ze al vanaf dag 1 eieren zouden leggen, maar dat deden ze dus wel. Alleen de laatste dagen eerder 1 of 2, dan 3 of 4 per dag (zoals de eerste paar dagen). Een soort vertraagde shock van de verhuizing?

Iemand tips wat best te doen?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:17

Een streng eieren is 5-7 stuks, dan dagje rust en weer opnieuw. Dat er direct na verhuizing eieren gelegd worden is niet gek, dat het daarna stopt (einde streng) ook niet, daar zit inderdaad een vertraging in. Maar de andere problemen geven ook aan dat er geen reserve genoeg is om te leggen, dat lost zich niet op met weekje of 2 geduld.
Wat voer je ze ?

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:44

tamary schreef:
Een streng eieren is 5-7 stuks, dan dagje rust en weer opnieuw. Dat er direct na verhuizing eieren gelegd worden is niet gek, dat het daarna stopt (einde streng) ook niet, daar zit inderdaad een vertraging in. Maar de andere problemen geven ook aan dat er geen reserve genoeg is om te leggen, dat lost zich niet op met weekje of 2 geduld.
Wat voer je ze ?


Dank voor je antwoord! Had ergens gelezen dat ze soms tot 6 weken na de verhuizing geen eieren leggen. Vandaar dat het me verbaasde.

Ze krijgen een Wellness mix vd Aveve met deze samenstelling:


Afbeelding

Dit hebben ze in een voeremmer zitten die ze overdag continue tot hun beschikking hebben.
Daarnaast ook een grit-calcium mengsel en hebben ze zo'n 50m2 ren waar ze druk in graven. Ook is er een schoteltje met (biologische) thyme en oregano. Keukenafval krijgen ze nog niet echt. Door het water zit een scheutje appelazijn (1 dopje op 5L).

Het is dus één kip die mank loopt en soms wat stilletjes is. We dachten eerst vanwege een doorn (ze had in de bramen aan de rand vd ren gezeten), maar dat was 3 dagen geleden..
De rest zijn niet anders dan een week geleden (toen we ze ophaalden).

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:47

Kip is omnivoor, wiebelig op de poten kan B12 tekort zijn, meelwormen, of wat kattenvoer bijgeven voor nodige aandeel dierlijke eiwitten/vetten. Als ze weer flink leggen kan je ook teveel aan eieren hardkoken, prakken (schil en al) en voeren.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:50

Mank lopen (met één poot) kan komen door wiebelig op de poten zijn?
Zou hondenvoer ook kunnen (dat hebben we liggen)?
Alvast heel erg bedankt voor je advies!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:01

Voorkeurspoot, etc. verklaringen genoeg, maar in elk geval kom je in het voer dat je geeft dit te kort en goed voeren is je basis voor alles oplosen of dat nu blessures is of een gebreksziekte of zelfs agressie naar andere kippen (die nogal kannibaal zijn en bij echt gebrek ook elkaar kunnen gaan aanvallen om die tekorten aan te vullen).

Hondenvoer kan ook, maar let op de grote van de brokjes als je die voert, want meeste dingen gaan via hap slik weg naar binnen en daar kunnen ze te groot voor zijn. Papje van maken of klein stampen. Handje is genoeg. Als je een rantsoenschatting wil maken qua totale hoeveelheden voer : 2x gewicht van de eieren is een goed uitgangspunt (oud advies van Engelse overheid tijdens 2e wereldoorlog in de adviespamfletten toen). 10-20% daarvan is zat als honden of kattenvoer (zit nl ook fors deel anders dan vlees in).

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:22

Dankjewel voor je tips!
Gisteren hebben ze vleesmeel gehad en ze hebben het echt pijlsnel naar binnen gewerkt. Misschien is het mijn verbeelding, maar ik heb het idee dat ze vandaag wat beter loopt.

We waren er één kwijt gistermiddag. Konden haar nergens vinden, hoorden ook niks. Dacht meteen - die is meegenomen door een (brutale) roofdier. Terwijl we nog aan het zoeken waren horen we opeens gekakel en vinden we haar tussen twee lagen van het hek (voorkant is dicht, dus je zag het niet van voren), met 4 eieren. Ze hebben denk ik allemaal een ei gelegd (de dag ervoor hadden we er 2 in het hok, dus vermoed dat ze pas gisteren daar zijn gaan leggen). Ze zaten alleen toen we gisteravond net voor het donker thuiskwamen ook niet in het hok (maar in de schuilkastjes in de ren). Nu denk ik meteen aan bloedluis in het hok waardoor ze er niet meer in willen... Al liep er eentje wel zo in toen wij de ren in kwamen... Heb met een zaklamp in het hok geschenen maar zag niks. Ze houden je wel bezig die kippen!

Heb net wat insectenbrokjes fijngemalen, die ga ik ze zo even geven.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:46

fardoe schreef:
De expert hier naast me zegt , twee van 20 weken , die of dezelfde kleur zijn als de oude hen of twee die alle twee een andere kleur hebben, dus dat je drie hennen hebt met alle drie een andere kleur


Dank je. Dat worden dan 3 verschillende kleuren :) Ik had een Barnevelder, en de overgeblevene is een witte Hollandse kriel. Ik wil eigenlijk 2 serama kipjes of nog 2 Hollandse kriel oid erbij. Die zijn mooi klein. Dus dat worden dan 3 kleurtjes :)

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:23

De kip loopt nu weer helemaal goed! Ze krijgen nu ook dagelijks een handje meelwormen.
Opeens zijn de kippen bijna handtam ;). Wat vinden ze dat lekker zeg. Wel lastig, want zodra je het hok binnenkomt heb je 4 kippen om je heen. Nu ook dagelijks tussen de 2 en 4 eitjes.

Onze thuiswerk plek is nu buiten naast het kippenhok (bij redelijk weer dan ;)).
Echt, wat een heerlijke dieren zijn het. Van ze zien stofbaden tot de interactie met de hond. Echt we genieten ;)