Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:27

Eén van mijn haantjes heeft zich vanmorgen officieel gerealiseerd dat hij haan is. Ja hoor! Hij kraait! Of ja, hij probeert het, laten we het daarop houden :')
Hij klinkt oprecht alsof iemand met een kazoo hanengekraai na probeert te bootsen, ik ga echt helemaal stuk om hem
https://youtu.be/VEinyB_A06A
Ben benieuwd wanneer het andere haantje gaat beginnen

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:24

:D

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:34

Haha leuk, zo’n mini haantje. Ga je de haantjes houden?

De ene kip die steeds uit de ren ontsnapt om haar eieren ergens anders te leggen, heeft een nieuwe verstop plek..
en wij hebben hem nog niet gevonden..
Tot onze vakantie gebruikte ze steeds dezelfde plek (achter het hok) 
Maar sinds onze vakantie liggen er geen eieren meer op die plek en zien we haar wel af en toe buiten de ren. Al gezocht in de tuin, maar ze verstopt ze goed. Waarom zou ze dit doen?
Heb haar gisteravond geknipt, in de hoop dat ze niet meer uit de ren komt.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:09

Ik wil ze wel heel graag houden maar ik weet niet zeker of dat goed gaat. Ik heb 3 haantjes (1 volwassen en 2 kuikens) op 200m^2. So far gaat alles goed en laten de volwassen kipjes de jonkies aardig met rust. Alleen als ze uit dezelfde voertoren willen eten jagen de grote de kleintjes weg, maar we hebben 2 voertorens dus het is niet alsof ze geen eten krijgen. Maar zou dat goed kunnen blijven gaan? Of is dat vragen om problemen?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:59

E_J schreef:
Ik wil ze wel heel graag houden maar ik weet niet zeker of dat goed gaat. Ik heb 3 haantjes (1 volwassen en 2 kuikens) op 200m^2. So far gaat alles goed en laten de volwassen kipjes de jonkies aardig met rust. Alleen als ze uit dezelfde voertoren willen eten jagen de grote de kleintjes weg, maar we hebben 2 voertorens dus het is niet alsof ze geen eten krijgen. Maar zou dat goed kunnen blijven gaan? Of is dat vragen om problemen?


Zou wat meer alternatieven bieden. Kropje sla ophangen etc. Dan hebben ze allemaal iets te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:10

Mijn ervaring is dat meerdere haantjes geen enkel probleem is, zolang er voldoende ruimte en hennetjes zijn.

Over alternatieven aanbieden. Hier hebben de dames met dierendag de ruwvoerkorf van de welkoop gekregen. Het was even wennen wat er nu weer hing, maar ze zijn er ondertussen erg druk mee in de weer als er weinig nieuws in de composthoop ligt.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:10

idinn schreef:
Mijn ervaring is dat meerdere haantjes geen enkel probleem is, zolang er voldoende ruimte en hennetjes zijn.

Over alternatieven aanbieden. Hier hebben de dames met dierendag de ruwvoerkorf van de welkoop gekregen. Het was even wennen wat er nu weer hing, maar ze zijn er ondertussen erg druk mee in de weer als er weinig nieuws in de composthoop ligt.


Ja, die ruwvoerkorf is leuk!

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:20

Ik heb laatst twee stokjes in een kruis vastgemaakt met touw, en dat touw vervolgens met een fondue-prikker door een krop sla gestoken. Ophangen, en springen en pikken maar! In één dag was hij helemaal op, met 8 kippen :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:57

Zoiets is hier binnen 2 uur op... 3 dametjes met heeeel veel honger denken ze! Regelmatig lijken ze te ontploffen en kunnen ze van ellende geen stap meer zetten :')

Dot haar "Ik scharrel al heel de dag in de tuin alle plantjes naar binnen snaaiend, dus mijn krop ontploft maaaaaaaar spot ik daar nu een mandarijntje :):) " kop:
Afbeelding

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:32

E_J schreef:
Eén van mijn haantjes heeft zich vanmorgen officieel gerealiseerd dat hij haan is. Ja hoor! Hij kraait! Of ja, hij probeert het, laten we het daarop houden :')
Hij klinkt oprecht alsof iemand met een kazoo hanengekraai na probeert te bootsen, ik ga echt helemaal stuk om hem
https://youtu.be/VEinyB_A06A
Ben benieuwd wanneer het andere haantje gaat beginnen

Geweldig!!! :')

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:06

Matheno schreef:
idinn schreef:
Mijn ervaring is dat meerdere haantjes geen enkel probleem is, zolang er voldoende ruimte en hennetjes zijn.

Over alternatieven aanbieden. Hier hebben de dames met dierendag de ruwvoerkorf van de welkoop gekregen. Het was even wennen wat er nu weer hing, maar ze zijn er ondertussen erg druk mee in de weer als er weinig nieuws in de composthoop ligt.


Ja, die ruwvoerkorf is leuk!

Ik had zo'n ruwvoerblok in stal gelegd, maar de kippen en de kuikens vonden er niets aan. :? De eenden gek genoeg weer wel: die speelden er in stal mee en de volgende dag was er al bijna niets meer van terug te vinden. :')

Nu moet ik zeggen dat de kippen hier sowieso erg kieskeurig zijn wat eten aan gaat. Het zijn overgenomen kippen en ik weet niet wat de vorige eigenaar aan voer gaf, maar veel laten ze hier gewoon liggen (lees: sla, andijvie, bietjes, mandarijnenpartjes, appel, banaan en zo nog wat zaken). Ze vallen wel aan op geweekt graan, een paar sliertjes gekookte pasta, meelwormen, verse druiven van de struik (uit de supermarkt laten ze ook voor het grootste deel liggen en hun gewone legkorrel. Af en toe willen ze wel wat witlof en wat blauwe besjes, maar dat is het dan ook. De kuikens hebben dit overgenomen, want die eten precies wel of niet wat de grotere ook doen. Beide kippen en kuikens zijn wel heeeeeeeel veel achter insecten aan het rennen in het land, dus misschien zijn ze gewoon erg tevreden met wat ze al hebben. :D

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:20

Afbeelding

Kipjes bij ons hebben ook zo hun voorkeuren :D De nasi viel beter in de smaak dan meeste groenvoer.

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:22

Hier wilden ze dat ruwvoer (Lucerne-blok) ook niet hebben. Na drie dagen zijn ze er toch maar eens aan begonnen. Toen was ie twee dagen later op. Vandaag weer eens een maiskolf er in, na een uur was die ook op. Ik heb nu plofkippen ;)

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:06

Doe jij dan een gedroogde maïskolf of een voorgekookte (zo eentje uit zo'n vacüumverpakking of zelfgekookt)?

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:06

idinn schreef:
Mijn ervaring is dat meerdere haantjes geen enkel probleem is, zolang er voldoende ruimte en hennetjes zijn.

Hoeveel hennetjes raad je dan aan? Ik heb er nu 5 en 3 haantjes. 2 volwassen hennetjes en 3 jonge. De 2 volwassen hennen zijn dus al ‘geclaimd’ door mijn volwassen haan. Kan ik voor de andere 2 haantjes maar beter nog hennetjes erbij halen of is het zo goed?

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:54

Hangt denk ook beetje van de hanen in kwestie af. Gewoon kijken hoe het gaat en als het niet werkt een paar hennen erbij halen.

Die ruwvoerkorf werd ook de eerste dagen genegeerd hoor! En nu zijn ze er heel druk mee. Hij is nu bijna op.

Qua mais, ik haal ze vaak van de markt, gewoon zo'n verse kolf die je nog moet grillen ofzo.

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 16:27

Gewoon verse maiskolf idd.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:49

heehi, ik zag laatst op Dr. Pol (je weet wel, die hollandse veearts in Amerika met z'n eigen tv show op national geographic) dat zijn zoon Charles kattenvoer gaf aan de kips. ik vroeg me daadwerkelijk af of dat een goed idee is (kips zijn allesvreters dus het zal wel meevallen). heeft hier er iemand ervaring mee?

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 00:51

Natvoer voor katten wordt vaak als lekkernij gegeven af en toe of als extraatje in de winter, als ze de extra proteïne goed kunnen gebruiken. Is natuurlijk geen hoofdvoer. Ik weet niet of het brokken waren of natvoer?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:48

Ik geef ze af en toe zo’n kuipje kattenvoer en lekker dat ze dat vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:41

Hier zijn de dames strontverwend... hun huidige hok is best prima, maar beetje gammel. Voorjaar een nieuw dak erop gemaakt, komt geen druppel water doorheen. Maar ja.. ze gooien elke dag het stro van binnen het trapje af naar buiten. Dus dan slaap je in een minder royaal strobedje.

Dus ik zit te wachten op de pakketjesman... want vriendlief heeft een upgrade gekocht voor ze :')

https://www.zoo-enzo.nl/kippenhokken/fe ... 55131.html

Zijn 2 weken terug langs de winkel gefietst, twijfelde over het plastic gehalte. Helaas stond deze er niet, maar wel het konijnenhok. En dat zag er wel erg netjes uit en helemaal niet lelijk. Voordeel dat het ook niet weg kan rotten.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:55

Wat een lief hokje!

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:40

Hoe groot zijn jullie kippen en hoeveel hebben jullie er dat die in die hokjes passen? Ik begrijp dat ik wel een exorbitant grote stal voor ze heb, maar de hokjes uit de winkel vind ik maar klein voor het maatje kip dat ik hier heb rondlopen. Of zijn ze juist alleen bedoeld voor krielkippen?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:25

Shenavallie schreef:
Hoe groot zijn jullie kippen en hoeveel hebben jullie er dat die in die hokjes passen? Ik begrijp dat ik wel een exorbitant grote stal voor ze heb, maar de hokjes uit de winkel vind ik maar klein voor het maatje kip dat ik hier heb rondlopen. Of zijn ze juist alleen bedoeld voor krielkippen?


Die van mij zouden er ook niet in passen denk ik haha.
Ik heb gewoon 2 van die witte ordinaire legkippen. ;-)

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:30

Ah, oké! :D